Skatteudvalget 2012-13
L 52 Bilag 4
Offentligt
1178757_0001.png
J.nr. 11-0296400
Dato: 15. November 2012
Til
Folketinget - Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges supplerende høringsskema
samt de modtagne høringssvar vedrørende dele af lovforslag L 52
- Forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektricitet og for-
skellige andre love og om ophævelse af lov nr. 529 af 17. juni
2008 om ændring af lov om afgift af affald og råstoffer, der blev
sendt i høring i forbindelse med lovforslagets fremsættelse (dags-
bevis for varebiler og mærkning af inkassobiler).
I forbindelse med fremsættelsen i Folketinget er lovforslaget ble-
vet inkluderet i forslag L 52 af 1. november 2012 om ændring af
lov om afgift af elektricitet og forskellige andre love og om op-
hævelse af lov nr. 529 af 17. juni 2008 om ændring af lov om af-
gift af affald og råstoffer (Godtgørelse af elafgift for el forbrugt
til opladning af batterier til registrerede elbiler, lempelse vedrø-
rende komfortkøling, dagsbeviser for varebiler samt teknisk ju-
stering af energiafgifter m.v. og ophævelse af reglerne om frita-
gelse for afgift af visse typer af affald fra egen cementprodukti-
on).
Holger K. Nielsen
/Lene Skov Henningsen
Side 1 af 5
L 52 - 2012-13 - Bilag 4: Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1178757_0002.png
Høringsskema indeholdende høringssvar og kommentarer hertil vedrørende dele
af forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektricitet og forskellige andre
love .
Organisation
Bemærkninger i hørings-
Kommentar til høringssva-
svar
ret
Advokat Samfundet
Advokat Samfundet har kun
bemærkninger til høringsfri-
sten, som organisationen
finder alt for kort.
Det er beklageligt, at der ik-
ke har været opmærksomhed
på behovet for de tekniske
justeringer, der nu er kom-
met med i lovforslaget alle-
rede, da udkastet til lov-
forslagets hovedelementer
var i høring.
Bilbranchen
Brancheorganisationen for
værksteder (CAD)
Bilbranchen har ingen be-
mærkninger til lovforslaget.
CAD ønsker en tilkendegi-
velse af, -
- at det er den private bruger
der pålægges bødestraf, hvis
dagsbeviset ikke er medbragt
under kørslen.
Kravet om, at dagsbeviset
skal medbringes under kørs-
len, er indsat for, at reglerne
kan håndhæves, såfremt det
ikke nås at etablere en elek-
- at det er den ansatte, der
tronisk løsning, inden ord-
som privat bruger skal sørge
ningen skal virke i praksis i
for at afregne dagsbeløbet og
2013.
medbringe dokumentation.
Selv om ansatte kan gå ind
- om der taget stilling til
og afregne dagsbeløbet for
eventuelle konkurrencefor-
privat anvendelse af et køre-
vridende aspekter af forsla-
tøj, vil det være i arbejdsgi-
get, særligt i forhold til bil-
verens interesse at have kla-
udlejning.
re aftale om, hvordan dette
skal foregå. Det skal under-
- om der er taget stilling til
streges, at såfremt der f.eks.
den situation, hvor den an-
satte tidligere har lejet bilen ikke afregnes momsbeløb,
og der ved anskaffelse eller
af arbejdsgiveren, og nu
leje af køretøjet er taget fuld
vælger den lang billigere
momsfradrag, er det ar-
løsning med dagsbevis.
bejdsgiveren, der vil blive
CAD´s bekymring går pri-
afkrævet momsreguleringen
mært på om den danske stat af det tidligere tagne for sto-
med dagsbeviset kommer til re momsfradrag.
at udbyde en ydelse, som de
Når det gælder konkurrence-
private aktører på markedet
forholdet til private udbyde-
ikke kan matche.
re, er der ved udformningen
af ordningen både kigget på
Side 2 af 5
L 52 - 2012-13 - Bilag 4: Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1178757_0003.png
pris og udbud. Med hensyn
til prisen har der været kig-
get på delebilordninger og
taget hensyn til ikke at ud-
sætte udlejningsselskaberne
for en urimelig konkurrence,
jf. svaret på spørgsmål 4 til
lovforslag L22 (2008-09-
samlingen). Med hensyn til
udbud er der en klar be-
grænsning på, hvor mange
dage en konkret varebil kan
anvendes privat mod køb af
dagsbevis.
Danmarks Automobilfor-
handler Forening (DAF)
Danske Advokater
DAF har ikke bemærkninger
til lovforslaget.
Danske Advokater har ikke
bemærkninger til lovforsla-
get.
Dansk Byggeri har ikke be-
mærkninger til lovforslaget.
Danske Biludlejere anmoder
om, at biludlejning på lige
fod med inkasso undtages
for pligten til at oplyse
CVR-nr. og virksomheds-
navn, idet lejeren vil med-
bringe en kopi en underskre-
vet lejeaftale, som altid kan
dokumentere ejeren af vare-
og lastbilen og den ansvarli-
ge lejer.
Ved behandlingen af lov-
forslaget, vedtaget som lov
nr. 590 af 18. juni 2012,
samt ved skriftlig besvarelse
af Folketingets Skatteudvalg,
alm. del, spørgsmål nr. 768
af 29. juni 2012, og ved
mundtlig besvarelse af § 20-
spørgsmål nr. S 134 af 4. ok-
tober 2012 er der taget stil-
ling til, at der ikke er grund-
lag for at dispensere fra op-
lysningspligterne. Den fore-
slåede fritagelse for inkasso-
biler er begrundet med hen-
synet til at undgå en regel-
konflikt mellem de skatteret-
lige oplysningspligter og
kravet om, at inkassovirk-
somhed skal udøves under
hensyn til god inkassoskik.
Dansk Byggeri
Danske Biludlejere
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv ser frem til
den smidiggørelse af regler-
ne for lejlighedsvis anven-
delse af gulpladebiler, som
Side 3 af 5
L 52 - 2012-13 - Bilag 4: Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1178757_0004.png
der lægges op til.
Dansk Industri (DI)
FSR-danske revisorer
DI har ingen bemærkninger
til lovforslaget.
FSR anmoder Skatteministe-
riet om at offentliggøre en
liste over, hvilke biler der er
undtaget fra pligten til at op-
lyse CVR-nr. og virksom-
hedsnavn, og hvad der er
lovgrundlaget herfor.
Det fremgår klart af lovgiv-
ningen, hvilke vare- og last-
biler der er positivt omfattet
af oplysningspligten. Af ser-
vicehensyn er der i et ny-
hedsbrev på SKATs hjem-
meside oplyst eksempler på
typer af køretøjer, der er
undtaget som indirekte følge
af lovgivningens positivt
fastsatte pligt: Vare- lastbiler
til delvis erhvervsmæssig og
privat brug, køretøjer til ud-
rykning eller vejarbejde samt
busser.
Se bemærkninger til Danske
Biludlejers høringssvar.
Den foreslåede fritagelse for
inkassobiler er begrundet
med hensynet til at undgå en
regelkonflikt mellem de
skatteretlige oplysningsplig-
ter og kravet om, at inkasso-
virksomhed skal udøves un-
der hensyn til god inkasso-
skik.
FSR mener, at der er legitim
grund til, at andre biler end
inkassobiler også bør undta-
ges fra oplysningspligten.
FSR mener, at hvis det er
alene er inkassobiler, der ik-
ke skal oplyse CVR-nr. og
virksomhedsnavn, vil disse
biler netop blive udstillet
som værende fra et inkasso-
firma, der som de eneste er
undtaget for reglerne.
FSR-danske revisorer er
overordnet tilfredse med mu-
ligheden for at anvende virk-
somhedens vare- og lastmo-
torkøretøjer mod en mindre
betaling, men spørger,
- om det også vil blive aktu-
elt med køb af dagsbeviser
til 185 kr.
- om virksomheder, der ikke
har taget fuldt momsfradrag
vil kunne købe dagsbeviset
for 185 kr.
Hertil bemærkes, at der vil
være en gruppe, typisk større
varebiler og mindre lastbiler
med 3,0
3,5 ton tilladt to-
talvægt, hvor der ikke skal
betales for momsdelen, fordi
denne allerede er angivet i
Side 4 af 5
L 52 - 2012-13 - Bilag 4: Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1178757_0005.png
- om det kan bekræftes, at
varebiler med tilladt total-
vægt mellem 3 og 4 ton for
hvilke der allerede er betalt
moms efter reglerne i moms-
lovens § 38, stk. 1 vil kunne
købe dagsbeviset for 185 kr.
- om det er nødvendigt, at
dagsbeviset skal medbringes
under kørslen, når politiet
eller told- og skatteforvalt-
ningen elektronisk har mu-
lighed for at kontrollere om
der er købt dagsbevis for den
konkrete varebil den pågæl-
dende dag.
- om at det præciseres, hvor-
vidt dagsbevisets gyldig-
hedsperiode gælder i 24 ti-
mer fra købet heraf eller om
de udløber ved midnat uan-
set, hvornår på dagen, det er
anskaffet. Det bør være mu-
lighed for, at købe dagsbevi-
ser til brug på et angivet
fremtidigt tidspunkt.
HORESTA
Håndværksrådet
HORESTA har ingen be-
mærkninger til lovforslaget.
Håndværksrådet udtrykker
tilfredshed med, at det nu
bliver muligt at betale afgift
pr. dag for privat anvendelse
af gulpladebiler.
KL har ingen bemærkninger
til lovforslaget.
Landbrug og Fødevarer har
ingen bemærkninger til lov-
forslaget.
momsregnskabet.
Og der er også andre situati-
oner, hvor momsen allerede
er betalt, og hvor der vil bli-
ve mulighed for at betale de
185 kr. uden samtidigt at
skulle betale de 40 kr. vedrø-
rende moms.
Det er rigtig, at kravet om at
dagsbeviset skal medbringes
Vedr. krav om at medbringe
dagsbevis under kørslen
henvises til kommentar til
CAD.
Ét dagsbevis vil gælde én
kalenderdag, og der vil forud
kunne købes bevis for flere
kalenderdage.
Kommunernes Landsfor-
ening (KL)
Landbrug og Fødevarer
Side 5 af 5