Skatteudvalget 2012-13
L 52 Bilag 3
Offentligt
1178549_0001.png
1178549_0002.png
1178549_0003.png
1178549_0004.png
1178549_0005.png
1178549_0006.png
1178549_0007.png
J.nr. 11-0296400Dato: 14. november 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt demodtagne høringssvar vedrørende udkast til forslag om Lovom ændring af lov om afgift af stenkul, brunkul og koksm.v. og lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter(Tilpasninger som følge af at større affaldsforbrændingsan-læg indgår i CO2-kvotesektoren fra og med 2013).I forbindelse med fremsættelsen i Folketinget er lovforsla-get blevet inkluderet i forslag L 52 af 1. november 2012 omændring af lov om afgift af elektricitet og forskellige andrelove og om ophævelse af lov nr. 529 af 17. juni 2008 omændring af lov om afgift af affald og råstoffer (Godtgørelseaf elafgift for el forbrugt til opladning af batterier til registre-rede elbiler, lempelse vedrørende komfortkøling, dagsbeviserfor varebiler samt teknisk justering af energiafgifter m.v. ogophævelse af reglerne om fritagelse for afgift af visse typer afaffald fra egen cementproduktion).
Holger K. Nielsen/Lene Skov Henningsen
Høringsskema indeholdende høringssvar og kommentarer hertil vedrørende dele af L 52 af1. november 2012 om Forslag til Lov om ændring af lov om elektricitet og forskellige an-dre love og om ophævelse af lov nr. 529 af 17. juni 2008 om ændring af lov om afgift af af-fald og råstoffer (Godtgørelse af elafgift for el forbrugt til opladning af batterier til registre-rede elbiler, lempelse vedrørende komfortkøling, dagsbeviser for varebiler samt teknisk ju-stering af energiafgifter m.v. og ophævelse af reglerne om fritagelse for afgift af visse typeraf affald fra egen cementproduktion).Nedenstående høringssvar og kommentarer vedrører lovforslagets (L 52) § 3, nr. 1-4, (ku-lafgiftsloven), § 5, nr. 1, (kuldioxidafgiftsloven) og § 22, stk. 1.

Høringspart:

Advokatrådet

Høringssvar:

Advokatrådet har modtagethøringsmaterialet d. 12/102012 med en høringsfrist på20 dage.Advokatrådet finder det be-klageligt med så kort en hø-ringsfrist. Advokatrådet harforetaget en summarisk gen-nemgang af høringsmaterialetog har ikke umiddelbart ind-holdsmæssige bemærkningertil høringen.

Kommentarer:

Skatteministeriet er op-mærksom på, at høringsfri-sten er kortere end de sæd-vanlige 4 uger.Høringsfristen på 20 dage ernødvendig for, at lovforsla-get kan vedtages inden åretsudgang, og loven kan trædei kraft den 1. januar 2013.
affald danmark
affald danmark nævner, atman forud for beslutningenom at overføre affaldsfor-brændingsanlæggene til CO2-kvotesektoren har anbefaletEnergistyrelsen, at CO2-afgiften ophæves helt for atundgå dobbeltregulering.
Forslaget rummer en rækketekniske tilpasninger af af-giftsreglerne i forbindelsemed, at en række større af-faldsforbrændingsanlægindgår i CO2-kvotesektorenfra og med 2013. Overførs-len har hjemmel i CO2-kvotelovgivningen.Overførslen vil dermed skeuafhængigt af dette afgifts-lovforslag, der alene skalgennemføre de fornødnetekniske regeltilpasninger tilden nye situation.
affald danmark finder, at over-førslen vil medføre en netto-omkostning for anlæggene, dakompensationen for CO2-afgift samtidig forsvinder.
Kompensationsordningenfor CO2-afgift administreresaf Energistyrelsen, og dener således ikke omfattet afdette lovforslag.
affald danmark ønsker detpræciseret, at røggasmetoden
De anlæg i CO2-kvotesektoren, som ved op-Side 2
med ændringen fortsat vilkunne anvendes af anlæg in-denfor kvotesektoren.
gørelsen af tillægsafgiftenefter kulafgiftsloven skalanvende de samme regler,som anlæg uden for CO2-kvotesektoren, vil kunneanvende røggasmetoden,når den sættes i kraft. Detteer præciseret i det fremsattelovforslag L 52 af den 1.november 2012.
affald danmark finder detuhensigtsmæssigt, at CO2-afgiften skal beregnes efterfaktisk producerede GJ, mensEnergistyrelsen anvender enstandardværdifaktor (10,5 GJpr. ton affald).
De faktiske GJ, som anlæg-gene har opgjort efter af-giftsreglerne siden 2010,giver den mest præcise af-giftsberegning for det enkel-te værk.
affald danmark har forståelsefor den i forslaget anvendteemissionsfaktor på 37 kgCO2/GJ for affald, men kon-staterer at det i praksis vilmedføre en højere CO2-afgiftsbelastning for de anlægi CO2-kvotesektoren, der an-vender emissionsfaktoren til atberegne CO2-udslippet.Danmarks RederiforeningDansk Arbejdsgiverfor-eningIngen bemærkninger.Lovforslaget falder uden forDansk Arbejdsgiverforeningsvirkefelt, hvorfor Dansk Ar-bejdsgiverforening ikke øn-sker at afgive bemærkninger.Ingen bemærkninger.Ingen bemærkninger.
Emissionsfaktoren på 37 kgCO2/GJ for affald er vurde-ret til at være den mest præ-cise emissionsfaktor for depågældende anlæg.
Dansk ErhvervDansk FjernvarmeDansk Industri - DI
DI er overordnet positivt stemt Efter de nugældende afgifts-regler skal der ved affalds-overfor inkluderingen af af-faldsværkerne i kvotesektoren. forbrænding indenfor CO2-kvotesektoren principieltImidlertid er DI bekymret for,betales CO2-afgift for udledtom ændringen af energi- ogCO2for varmesiden.CO2-afgiftsreglerne indebæreren afgiftsstramning på varme- CO2-emissionsfaktoren,siden, fordi der skal anvendes som skal anvendes af en delSide 3
en højere emissionsfaktor in-denfor CO2-kvotesektoren endudenfor CO2-kvotesektoren.
af de anlæg, der rykker overi CO2-kvotesektoren, ervalgt, fordi den er i over-ensstemmelse med detteprincip.Der henvises til kommenta-rerne til høringssvaret fraaffald danmark.
DI mener, at der i højere gradburde have været fokuseret påat ophæve dobbeltregulerin-gen indenfor CO2-kvotesektoren.Dansk Told & Skattefor-bundDanske Revisorer, FSRIngen bemærkninger.FSR finder det positivt, at dersker en teknisk tilpasning afafgiftsreglerne på baggrund af,at en række affaldsforbræn-dingsanlæg bliver CO2-kvoteomfattede pr. 1. januar2013.Vedrørende bortkølingsfra-draget nævner FSR, at det kanopfattes som konkurrencefor-vridende, at det udelukkendeer de anlæg, der i perioden2010-2012 har opfyldt regler-ne om fradraget, som fortsatkan få fradraget.
Med lovforslaget fastholdesrækkevidden af bortkølings-fradraget, da der er tale omen teknisk tilpasning af af-giftsreglerne.
FSR gør opmærksom på, atder i lovbemærkningernemangler en henvisning til § 5a (røggasmetoden).
Der henvises til kommenta-rerne vedrørende røggasme-toden til høringssvaret fraaffald danmark.
FSR nævner, at der indføresen afgiftsregel for CO2-kvoteomfattede affaldsfor-brændingsanlæg, hvorefter derskal anvendes en standard-emissions på 37 kg CO2pr.GJ, hvilket er en forhøjelse iforhold til den standardemis-sionsfaktor, som gælder forikke-kvoteomfattede virksom-heder. FSR mener, at detfremgår af lovbemærkninger-ne, at decentrale værker, somikke opgør det faktiske energi-indhold, fortsat vil kunne an-
I forhold til CO2-afgiften erdet nødvendigt som led iden tekniske tilpasning afafgiftsreglerne, at der an-vendes en højere emissions-faktor for anlæg i CO2-kvotesektoren. Der henvisesi øvrigt til kommentarernetil høringssvaret fra affalddanmark.
Side 4
vende det regelsæt, som deanvendte før de blev kvoteom-fattet, hvilket dog ikke opfyl-des med forslagets bestem-melser.FSR mener, at forslaget børtilrettes, så det bliver muligt atopgøre CO2-afgiften efterrøggasmetoden.Når røggasmetoden sættes ikraft, vil det være muligt atbruge metoden efter detfremsatte lovforslag L 52,når metoden bruges ved op-gørelsen af tillægsafgiften ikulafgiftsloven, og der skalske opgørelse af energiind-holdet i affaldet ved CO2-beregningen.Det nævnte tal 0,85 skal ud-trykke anlæggenes virk-ningsgrad (energieffektivi-tet).Hvis et anlæg opfyldernævnte røggaskondensator-regel, så er det mere præcistat anvende den højere virk-ningsgrad på 0,95.Hvis et anlæg derimod an-vender den såkaldte røg-gasmetode til beregning afvirkningsgraden, så er detmere præcist at anvendedenne virkningsgrad.Der vil blive stillet et æn-dringsforslag, som sikrer, atdisse mere præcise virk-ningsgrader finder anven-delse, når det er muligt.
DONG Energy
DONG anfører i relation tilopgørelse af energiindholdet iikke bionedbrydeligt CO2-afgiftspligtigt affald, at densamlede produktion af el ogvarme skal divideres med0,85.DONG gør opmærksom på, atefter den nugældende afgifts-opgørelsesmetode kan affalds-forbrændingsanlæg, der op-fylder røggaskondensatorreg-len i kulafgiftslovens § 5, stk.10, anvende en virkningsgradpå 0,95 i forbindelse med op-gørelsen af CO2-afgiften forikke bionedbrydeligt affald.DONG anfører, at denne mu-lighed bortfalder, hvilket be-tyder, at affaldsforbrændings-anlæg, der indgår i CO2-kvotesektoren bliver ringerestillet, hvilket er i modstridmed lovbemærkninger på side7 øverst i det hørte udkast tillovforslaget.DONG nævner, at affaldsfy-rede værker, der ikke er om-fattet af lov om CO2-kvoter,får en kompensation for beta-lingen af CO2-afgift efter be-kendtgørelse nr. 277 af26.3.2010 om kompensation
Der henvises til kommenta-rerne til høringssvaret fraaffald danmark.
Side 5
for CO2-afgift af brændsler tilelproduktion.DONG finder, at affaldsvær-ker, som fra 2013 rykker overi CO2-kvotesektoren, ikke vilfå denne kompensation, og atdet vil stille dem ringere, nårman tager i betragtning, at derfortsat skal betales CO2-afgiftfra 2013.HorestaLandbrug & FødevarerRenoSamIngen bemærkninger.Ingen bemærkninger.RenoSam finder, at affalds-forbrændingsanlæg i CO2-kvotesektoren er pålagt bådeCO2-afgift og handel medCO2-kvoter, hvilket øger vær-kernes omkostninger. Endvi-dere vil affaldsforbrændings-anlæg, som overføres til CO2-kvotesektoren, miste dereshidtidige CO2-kompensation.RenoSam ønsker en præcise-ring vedrørende mulighedernefor at anvende røggasmetoden.RenoSam finder det uhen-sigtsmæssigt, at CO2-afgiftenskal beregnes efter faktiskproducerede GJ, mens Energi-styrelsen anvender en stan-dardværdifaktor (10,5 GJ pr.ton affald).Reglerne om fradrag forbortkøling vil fortsat kunneanvendes af de samme virk-somheder, som i dag harmulighed for at få fradraget,når den fornødne dokumen-tation vedrørende fradragetforeligger. Det er præcisereti det fremsatte lovforslag L52.Skatteministeriet læggervægt på at være i kontaktmed de relevante institutio-ner og interesseorganisatio-Side 6
Der henvises til kommenta-rerne til høringssvaret fraaffald danmark.
RenoSam anbefaler, at regler-ne om bortkøling præciseres.
RenoSam anbefaler, at Klima-og Energiministeriet og Skat-teministeriet samarbejder medforskningsinstitutioner og for-brændingssektoren om at få
kortlagt og dokumenteret,hvordan emissionsfaktorenfremadrettet tilpasses de fakti-ske udledninger af CO2-emissioner.
ner m.fl.Hvis det viser sig, at denvalgte emissionsfaktor ikkeer den mest retvisende overen længere periode, vil detblive overvejet at justereemissionsfaktoren.Der henvises i øvrigt tilkommentarerne til hørings-svaret fra affald danmark.
SRF Skattefaglig Forening
Ingen bemærkninger.
Side 7