Skatteudvalget 2012-13
L 50
Offentligt
J.nr. 12-0212891Dato:30. november 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 50 - Forslag til lov om afgift af husstandsomdelte reklamer (rekla-
meafgiftsloven).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 97 af 28. november 2012.
Holger K. Nielsen/Lene Henningsen
Spørgsmål:
På hvilket grundlag baserer Skatteministeriet sin vurdering af, at reklameafgif-ten vil medføre færre tilbudsaviser, og hvor mange dagligvarekæder har været inddraget ivurderingen?
Svar:
Skatteministeriet har haft en omfattende dialog med forskellige interessenter i for-bindelse med udviklingen af afgiftsmodellen, herunder f.eks. Dansk Erhverv, FK Distribu-tion, Post Danmark, Danske Medier, Nordjyske Distribution, ColorPrint og Grafisk Ar-bejdsgiverforening.Skatteministeriets vurdering af virkningen af afgiften tager udgangspunkt i en dialog meddistributørerne og svarer til en elasticitet på ca. 1. Det vil sige, atnår prisen øges med 1 pct.,vil reklamemængden reduceres med 1 pct.Flere dagligvarekæder og deres brancheorganisationer har haft mulighed for at komme medbemærkninger i forbindelse med 4 ugers ekstern høring af udkast til lovforslag i løbet afseptember 2012.Det bemærkes, at den skønnede reduktion tager udgangspunkt i vægten af reklamer, hvor-for reduktionen kan ske ved færre reklamer, færre sider og ved tyndere papir. Reduktionen ivægten er derfor ikke nødvendigvis proportional med en reduktion i antallet af reklamer.
Side 2