Skatteudvalget 2012-13
L 50 Bilag 60
Offentligt
1189860_0001.png
1189860_0002.png
J.nr. 12-0212891Dato: 4. december 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 50 - Forslag til lov om afgift af husstandsomdelte reklamer (rekla-

meafgiftsloven).

Hermed sendes til udvalgets orientering kommentarer til henvendelse fraUlf B Bjørnton, redaktør af lokalavisen 2770 Tårnby af 30. november2012.
Holger K. Nielsen/ Lene Henningsen
Ulf B. Bjørnton, redaktør af lokalavisen 2770 Tårnby, har den 30. november 2012 stilletspørgsmål i forhold til kontrol af reklameafgiften.I forhold til frekvenskravet mener Ulf B. Bjørnton, at det er nemt at vurdere, om en ugeavisopfylder dette, hvorimod det kan være vanskeligere at vurdere nogle af de andre kriterierfor fritagelse i § 2, stk. 2, hvilket giver Ulf B. Bjørnton anledning til følgende spørgsmål:1. Hvem skal kontrollere om betingelser i § 2, stk. 2 er opfyldt?2. Har Skatteministeriet den fornødne ekspertise til at afgøre, hvorvidt der sker sam-menblanding af redaktionelt stof og annoncer? Hvis ekspertisen ikke er til stede, vilSkatteministeriet så skaffe denne ekspertise?3. Vil der løbende blive foretaget kontrol, eller er det kun ved klager?4. Hvad er sanktionen, hvis det vurderes, at der i et nummer er sket sammenblandingaf redaktionel tekst og annoncer?

Kommentar:

Ad. 1 og 3.

Håndhævelsen af reklameafgiftsloven vil være en del af SKAT’s indsatsområdepå lige fod med andre skatter og afgifter.

Ad. 2.

Efter reklameafgiftsloven er redaktionelt stof lig med artikler, læserbreve, listestof,navnestof, madopskrifter, nekrologer, opgaver, sport og tegneserier m.v. Billeder og over-skrifter, der hører til artiklerne, samt avishoved, sidehoved og kolofon, anses også for re-daktionelt stof. Derimod er annoncer, herunder dødsannoncer, kontaktannoncer og andreformer for omtale, der betales direkte og indirekte for, ikke redaktionelt stof. Det vil såledesvære muligt at foretage en regnskabsmæssig kontrol.Kriterierne for, hvad der er redaktionelt indhold, svarer i øvrigt til kriterierne for opgørelseaf det redaktionelle indhold i forhold til Kulturstyrelsens administration af mediepuljerne.Endelig fremgår det også af markedsføringsloven, at det klart skal fremgå, hvorvidt der ertale om en reklame eller en annonce.Samlet set vurderes det, at SKAT på dette grundlag vil have mulighed for at administreredet foreslåede regelsæt.

Ad. 4.

Såfremt der direkte eller indirekte er sket en betaling for udarbejdelse af en artikel,hvor indholdet har til formål at fremme salget af ’artiklens genstand’, vil artiklen ikke kun-ne tælles med i opgørelsen over det redaktionelle indhold.Såfremt der med urette ikke er betalt afgift, vil afgiften naturligvis blive opkrævet, ligesomdet vil blive vurderet, om den manglende angivelse og betaling er sket med det formål atundgå eller omgå afgiften.
Side 2