Skatteudvalget 2012-13
L 50 Bilag 58
Offentligt
1189844_0001.png
1189844_0002.png
J.nr. 12-0212891Dato: 4. december 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 50 - Forslag til lov om afgift af husstandsomdelte reklamer (rekla-

meafgiftsloven).

Hermed sendes kommentarer til materiale fra Verdens Skove, Det Økolo-giske Råd, Greenpeace, Danmarks Naturfredningsforening og WWF Ver-densnaturfonden (bilag 54).
Holger K. Nielsen/Lene Skov Henningsen
Verdens Skove, Det Økologiske Råd, Greenpeace, Danmarks Naturfredningsforening ogWWF Verdensnaturfonden har skrevet til Skatteudvalget og til Folketingets Miljøudvalg.Verdens Skove, Det Økologiske Råd, Greenpeace, Danmarks Naturfredningsforening ogWWF Verdensnaturfonden mener ikke, at det er et tilstrækkeligt krav at differentiere re-klameafgiften alene efter miljømærket Blomsten, hvis det reelt ønskes at fremme anvendel-sen af papir, som er miljørigtigt produceret. Ved vurdering af miljørigtigheden af en rekla-metryksag er det relevant at se på alle led i fremstillingsprocessen.Organisationerne fremfører, at det ved fremstillingen af reklametryksager er således rele-vant at se på følgende to led:

1) Oprindelsen af den anvendte papirmasse:

Stammer papiret fra en skov, som erbæredygtigt forvaltet? Tages der hensyn til natur og mennesker i skove, eller øde-lægges skoven, når træet høstes?

2) Papirfremstillingen og trykningen:

Hvilke kemikalier anvendes? Hvor megetenergi bruges? Hvor meget CO2 udledes?Organisationerne bemærker, at Blomsten skal sikre en miljøvenlig fremstilling af papir fratræmasse, da Blomsten stiller krav til anvendelsen af kemikalier, udledninger af CO2, af-faldshåndtering og energiforbrug under produktionen (2012/481/EU), men finder ikke, atkriterierne i Blomsten er tilstrækkelige i forhold til oprindelsen af det træ, som bruges tilpapirfremstillingen.Organisationerne mener, at krav til skovforvaltningen er helt essentielt, hvis man reelt vilsikre en bæredygtig fremstilling af papir, da netop papirindustrien gennem de sidste år erblevet kritiseret for at være skyld i omfattende skovrydninger med store sociale, natur- ogklimamæssige konsekvenser til følge. De globale skovrydninger medfører, at fattige men-nesker mister deres livsgrundlag, leder til omfattende tab af biodiversitet og er skyld i op til20 pct. af de menneskeskabte CO2-udledninger.Derfor mener organisationerne at FSC-mærket bør inddrages for at komplimentere Blom-sten.

Kommentar:

Indledningsvis skal det fremhæves, at afgiften på husstandsomdelte reklamer ikke er en af-gift på papir.Formålet med afgift på husstandsomdelte reklamer er at nedbringe affaldsmængderne fra dehusstandsomdelte reklamer.Differentieringen efter miljømærket Blomsten skal tilskynde til, at anvendelse af tryksager ireklameøjemed sker med omtanke for tryksagens miljøpåvirkning. Yderligere kriterier tildifferentiering af afgiftssatsen efter papiranvendelse vil komplicere afgiften og gøre afgif-ten på husstandsomdelte reklamer væsentlig tungere at administrere.I Danmark er der i dag to officielt anerkendte miljømærker (Blomsten og Svanen), hvormiljømærket Blomsten foreslås anvendt til differentiering af afgiften. Blomsten har hjem-mel i en EU-forordning og er derfor direkte gældende i samtlige EU-lande. Kriterierne forBlomst-mærkede tryksager fremgår af EU-Kommissionens afgørelse af 16. august 2012.Tilsvarende gælder ikke Svanen.Der henvises i øvrigt til besvarelsen af L 50 – spørgsmål 42.Side 2