Skatteudvalget 2012-13
L 50 Bilag 54
Offentligt
12. november 2012
Kære Medlem af Folketingets Skatteudvalgcc Medlemmer af Folketingets MiljøudvalgVi har fulgt førstebehandlingen og debatten omkring lovforslaget L50 ”Forslagtil lov om afgift afhusstandsomdelte reklamer (reklameafgiftsloven)”,som har til formål at reducere mængden afpapiraffald ved at indføre en afgift på reklametryksager. Loven sigter desuden mod at fremmemiljørigtige tryksager, ved at halvere afgiften på reklametryksager, som er mærket med EU'smiljømærke ”Blomsten”.Vi ser positivt på dette forslag, da vi støtter formålet om at reducere papiraffald og vi støtter tiltagsom kan skabe incitamenter for at bruge miljømærkede produkter. Vi vil dog gerne benyttelejligheden til at gøre dig opmærksom på et problem med forslagets nuværende ordlyd. Forslagethalverer afgiften for tryksager, som er mærket med EU's Blomsten, men vi mener ikke, at dette eret tilstrækkeligt krav, hvis man reelt ønsker at fremme anvendelsen af papir, som er miljørigtigtproduceret.Hvis man reelt vil vurdere miljørigtigheden af en reklametryksag er det relevant at se på alle led ifremstillingsprocessen. Ved fremstillingen af reklametryksager er det således relevant at se påfølgende to led:1) Oprindelsen af den anvendte papirmasse- stammer papiret fra en skov som er bæredygtigtforvaltet (dvs. tager man hensyn til natur og mennesker i skove eller ødelægger man skoven nårman høster træet)?2) Papirfremstillingen og trykningen- hvilke kemikalier anvender man, hvor meget energi brugerman og hvor meget CO2 udleder man?Blomsten skal sikre en miljøvenlig fremstilling af papir fra træmasse, da det stiller krav tilanvendelsen af kemikalier, udledninger af CO2, affaldshåndtering og energiforbrug underproduktionen (2012/481/EU). Kriterierne i Blomsten stiller dog ikke tilstrækkelige krav tiloprindelsen af det træ, som bruges til papirfremstillingen.Krav til skovforvaltningen er helt essentielt, hvis man reelt vil sikre en bæredygtig fremstilling afpapir, da netop papirindustrien gennem de sidste år er blevet heftigt kritiseret for at være skyld iomfattende skovrydninger, hvilket har store sociale, natur- og klimamæssige konsekvenser tilfølge. De globale skovrydninger medfører at fattige mennesker mister deres livsgrundlag, leder tilomfattende tab af biodiversitet og er skyld i op til 20 pct. af de menneskeskabte CO2-udledninger.Derfor bør FSC-mærket inddrages for at komplimentere Blomsten. FSC er det mest ambitiøse
skovcertificeringssystem på markedet og støttes af en lang række danske og internationaleNGO’er. Systemet stiller konkrete sociale og miljømæssige krav til skovforvaltningen og garanterersåledes, at der tages hensyn til naturen og de mennesker, som lever i eller omkring skoven.Inkluderingen af FSC som et krav for afgiftsdifferentiering er således helt oplagt, hvis man reeltønsker at fremme miljørigtige reklametryksager.Vi anbefaler således at man yderligere specificerer mærkningskravene til oprindelsen af detanvendte papirmateriale, således at man skal anvende papirmateriale, som er certificeret efterbåde Blomsten/Svanen og FSCfor at opnå en rabat på afgiften for reklametryksager. En løsningsom både Danmarks Naturfredningsforening og Det økologiske Råd har påpeget i dereshøringssvar. Vi vil i det følgende redegøre for vores forslag.Fremstilling af certificeret papirVed fremstilling af miljø-certificeret papir anvendes oftest en blanding af certificerede og ikke-certificerede træfibre. Her er det særligt væsentligt at se på den del af papiret somikkeercertificeret. Dette gælder for både Svanen, Blomsten og FSC. ForBlomstengælder det at papiretmå indeholde op til 50% ikke-certificerede træfibre, mens det forSvanengælder at papiret måindeholde op til 70% ikke-certificerede træfibre. IFSC-certificeretpapir må andelen af ikke-certificerede træfibre være op til 30%.ForBlomstener eneste krav til andelen af ikke-certificerede træfibre at de ikke må stamme fraulovlig tømmerhugst og at dokumentation omkring produktet skal indeholde oplysninger om type,mængde og oprindelse for de fibre, der er anvendt i papirmassen og i papirproduktionen.ForSvanener opstillet en række krav til både det certificerede og det ikke-certificerede papir. Derstilles krav til dokumentation af træets eller træfibrenes oprindelse, herunder: navn på latin og etnordisk sprog, mængde, geografisk oprindelse, sporbarhed, lovlighed og dokumentation forbæredygtighed. Sidst men ikke mindst må træfibrene ikke stamme fra beskyttede områder,områder med uklar brugsret, ulovlig tømmerhugst, genmodificeret træ og skovbruget må ikkevære en trussel for biodiversitet, særlige økosystemer, eller sociale og kulturelle værdier.ForFSCgælder det at ikke-certificeret træ, som minimum skal leve op til en særlig ControlledWood standard under FSC systemet. For at leve op til Controlled Wood standarden må træfibreneikke stamme fra ulovlig tømmerhugst, skovbrug som overtræder menneskerettighederne,skovbrug som truer skove af høj bevaringsværdi, naturskov omlagt til plantage eller anden driftsamt fra genmodificerede træer.Der er i dag rigelige mængder FSC certificeret papir på det danske marked til at opfylde behovetved indførelsen af reklameafgiftsloven og adskillige danske trykkerier er allerede FSC certificeredeog svanemærkede.
Af et brev fra Skatteminister Holger K. Nielsen til FSC Danmark den 23. november som svar påopfordring om at inkludere FSC på linje med Blomsten under reklameafgiftsloven fremgår det, atSkatteministeren ikke mener at det er muligt at inkludere FSC i reklameafgiftsloven, da det er etabsolut krav, at afgiftsgrundlaget – dermed også grundlaget for afgiftsdifferentiering – er låst fastved lov og afgrænset efter klare objektive kriterier. Dermed kan man angiveligt ikke anvende FSCmærket, da eventuelle ændringer i FSC’s principper og kriterier for skovcertificering vil påvirkeafgiftsgrundlaget, hvilket ifølge grundloven udelukkende kan gøres af Folketinget.Vi er imidlertid ikke enige i at dette udelukker at inkludere FSC i reklameafgiftsloven, da FSCallerede er blevet inkluderet i relaterede sammenhænge. Blomstens kriterier revideres også, medjævne mellemrum, bestemt af EU. Blomstens kriterier for miljømærkning af papir - krav tilbæredygtigt skovbrug - nævner blandt andre certificeringsordninger også FSC, og det fremgår atBlomstens kriterier vil ændres i takt med fx. FSC’s principper.Man kunne opstille nogle objektive kriterier som angiver hvad en given certificeringsordning skalopfylde for at blive inkluderet som et afgiftsdifferentierende mærke under reklameafgiftsloven.Sådanne kriterier blev udviklet i forbindelse med revideringen af Miljøministeriets ”Vejledningomindkøb af træ”i 2007 og disse kunne genanvendes i denne sammenhæng(http://www.naturstyrelsen.dk/NR/rdonlyres/538B3C5B-EEEA-4411-98A2-B33A2806E502/39935/draft_19_30_5.pdf).En relevant myndighed (f.eks. Naturstyrelsen) kan pådette grundlag få kompetence til løbende at vurdere om diverse miljømærker opfylder kriteriernesom er angivet af loven.Vi håber at dette brev med sit faktuelle indhold, vil være med til at nuancere debatten omreklameafgiftsloven og at nødvendigheden af at lade en skovcertificeringsordning på niveau medFSC komplimentere Blomsten som en betingelse for at opnå rabat på afgiften.
Danmarks NaturfredningsforeningChristian PollMiljøpolitisk medarbejderTlf: 31 19 32 49[email protected]
WWF VerdensnaturfondenAstrid WodschowSkovpolitisk medarbejderTlf: 35 24 78 33[email protected]