Skatteudvalget 2012-13
L 50 Bilag 45
Offentligt
1186394_0001.png
1186394_0002.png
Ørestad den 28. november 2012
TIL:SkatteudvalgetFolketingetChristiansborg1240 København K.
Vedr. L 50 Forslag til lov om afgift af husstandsomdelte reklamerDet virker ganske urimeligt, at mange små lokalaviser med højt redaktionelt indhold ilovforslaget bliver slået i hartkorn med reklametryksager og tilbudsaviser, og dermed skalsvare reklameafgift.Ørestad Avis er en blandt mange små lokalaviser i Danmark, som drives af ildsjæle ellerfrivillige. Ørestad Avis er en gratis husstandsomdelt avis, som finansieres af annonceind-tægter. Det redaktionelle indhold er på over 50%, og avisen overholder til fulde markeds-føringslovens sondring mellem redaktionelt indhold og annoncer.Små lokalaviser som Ørestad Avis modtager ingen form for mediestøtte, det være sigmomsfritagelse, distributionstilskud eller andet. Midt i forhandlingerne om en ny medie-støtteordning virker det ekstra påfaldende, at Folketinget er på vej til at pålægge en delaf de danske uafhængige, journalistiske medier en særlig afgift, som egentlig skulle væretiltænkt rene reklametryksager.Det må være muligt for udvalget at udstikke nogle bedre retningslinier for, hvilke tryksa-ger der skal fritages for reklameafgift. Her tænker vi i særdeleshed på Paragraf 2, Stk. 2:Ved ugeaviser efter stk. 1, nr. 4, forstås husstandsomdelte reklamer, som1) omdeles mindst 2 gange om måneden i mindst 10 måneder pr. kalender år eller mindsten gang om ugen i mindst 36 uger pr. kalenderår,2) har redaktionelt indhold fra forskellige kilder,3) ikke har direkte tilknytning mellem det redaktionelle stof og annoncer,4) ikke har som formål at fremme afsætningen af et eller flere bestemte produkter,5) redaktionelt ikke har som formål at markedsføre en bestemt virksomhed,6) har et hovedformål med udgivelsen, som ikke er kommerciel reklame,7) er omfattet af medieansvarsloven, og8) indeholder minimum 25 pct. redaktionelt stof, målt i gennemsnit over 4 fortløbendeomdelinger.Ørestad Avis opfylder alle disse betingelser på nær punkt 1). Vi må derfor spørge udvalget:Hvordan har man besluttet sig for, at medier som skal fritages for afgiften, netop skaludkomme i de nævnte intervaller?Hvorfor tilgodeses fuldt sammenlignelige aviser, som udkommer oftere, med større papir-
Ørestad AvisTOWNS MEDIASlusevej 32300 København S.Telefon: 31 15 30 40CVR 29253315Konto: 9541 4777123424
Mail: [email protected]WEB: www.oravis.dk
Ørestad den 28. november 2012
Side 2...produktion til følge, mens aviser som udkommer sjældnere, med mindre papirproduktiontil følge, pålægges afgift?Vi på Ørestad Avis mener- at vi har en høj jounalistisk integritet,- at vi uden mediestøtte løfter en vigtig public service opgave for tilflytterne til en nybydel,- at vi på ingen måde kan sammenlignes med reklametryksager og tilbudsaviser.Vi vil foreslå at udvalget dropper punkt 1) i definitionen af ’ugeaviser’ og indfører en af-giftsfritagelse for ’lokale aviser’ uanset udgivelsesfrekvens.Udvalget bør få udarbejdet nogle nye definitionsgrænser for hvad en lokal avis er.Her kunne man f.eks. benytte sig af en nedre grænse for andelen af redaktionelt/journali-stisk indhold (Efter Markedsføringsloven og Pressenævnets retningslinier).Ørestad Avis står til rådighed for yderligere information eller uddybning af synspunkterneovenfor.Og vi ser frem til at udvalget får rettet op på en åbenlys uretfærdig behandling af små,uafhængige medier, som spiller en stor rolle for lokaldemokratiet.
Med venlig hilsenLars GreirØrestad Avis
Ørestad AvisTOWNS MEDIASlusevej 32300 København S.Telefon: 31 15 30 40CVR 29253315Konto: 9541 4777123424
Mail: [email protected]WEB: www.oravis.dk