Skatteudvalget 2012-13
L 50 Bilag 44
Offentligt
1186369_0001.png
1186369_0002.png
1186369_0003.png
1186369_0004.png
1186369_0005.png
Lov om afgift af husstandsomdeltereklamer (Reklameafgiftsloven)Foretræde for Folketingets Skatteudvalg28. November 2012
Jens VisholmJesper Uggerhøj
direktør COOP Danmark A/Sdirektør Irma A/S
COOP Danmark A/SVarehuseDiscount
78 butikker65 Coop - 13 brugsforeninger
382 butikkerHeraf 13 Fakta Quick og 3 Fakta Q
Supermarkeder
Minimarkeder
E-handel
Landsdækkende377 butikker137 Coop - 240 brugsforeninger
onlinesupermarked
255 butikker113 Coop - 142 brugsforeninger
Køb på nettet og få leverethjem til døren eller hent gratis i82 butikkerHeraf 4 Irma city
medlemskæderne
FaktaReklameafgiften forslås udformet som en afgift pr. kg husstandsomdeltreklametryksager.Afgiftsgrundlaget er alle husstandsomdelte reklametryksager, som harkarakter af erhvervsmæssig aktivitet, og som omdeles uden betaling.Afgiften er foreslået til at være kr. 2,25/kg for blomstermærkede reklamerog kr. 3,00/kg for øvrige.I 2014 er afgiften foreslået til at stiger yderligere til kr. 3,75/kg for øvrige.Konsekvens for COOP Danmark A/S
Meromkostning 2013 kr. 55 mio.Meromkostning 2014 kr. 69 mio.
COOP Danmarks synspunkterReklameafgiften vil ikke reducere mængden af papiraffald som tilsigtet, idetreklameafgiften ikke vil påvirke den samlede produktion/cirkulation afhusstandsomdelte reklametryksager. Produktion/cirkulation er styret afkonkurrencebilledet i detailhandlen. Denne konkurrence holder forbrugerpriserne nede.
Reklameafgiften vil ikke ”tvinge” detailhandlen til at prioritere andre medier, somtilsigtet. De øgede omkostninger til husstandsomdelte reklametryksager (somkonsekvens af reklameafgiften) vil blive taget fra andre medier bl.a. lokale medier. Detsamlede markedsføringsbudget vil ikke stige.Omkostninger til husstandsomdelte reklametryksager udgør 2/3 dele af detailhandlensmarkedsføringsomkostninger. Detailhandlen er derfor naturligt motiverede til atreducere disse omkostninger, i det omfang det er muligt. To eksempler herpå er Irmas”Avisløs Amager” initiativ samt SuperBrugsens ”Nej tak til reklamer” initiativ.Detailhandlens øgede omkostninger til husstandsomdelte reklametryksager (somkonsekvens af reklameafgiften) kan hæve forbrugerpriserne.COOP Danmark A/S anbefaler en ”Ja tak til reklamer” ordning idet implementering afdenne ordning vil være den mest omkostningseffektive samt miljøvenlige løsning.