Skatteudvalget 2012-13
L 50 Bilag 37
Offentligt
1186215_0001.png
1186215_0002.png
J.nr. 12-0212891Dato: 28-11-2012
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 50 - Forslag til lov om afgift af husstandsomdelte reklamer (rekla-

meafgiftsloven).

Hermed sendes kommentarer til materiale fra FK distribution (bilag 28).
Holger K. Nielsen/ Lene Henningsen
FK Distribution har den 21. november 2012 haft foretræde for Skatteudvalget. FK Distribu-tion finder, at afgiften på husstandsomdelte reklamer med sin nuværende udformning sær-lig problematisk af to grunde:1. FK Distribution skal registreres som afgiftspligtig virksomhed og indbetale afgiften.FK Distribution bærer således risikoen for, at virksomhedens kunder ikke kan betaleafgiften f.eks. som følge af konkurs. FK Distribution ønsker derfor mulighed for atmodregne tab.2. Afgrænsningen af det afgiftspligtige område i forhold til direct mails giver ved dennuværende udformning afgiftsfrihed, hvis der ikke er forhandlet individuelle vilkår.FK Distribution finder, at kravet om individuelle vilkår er en afgiftsmæssig beskyt-telse af Post Danmark.

Kommentar:

Ad. 1. Det er korrekt, at FK Distribution bærer risikoen for, at virksomhedens kunder beta-ler for de ydelser inklusiv afgiften, som virksomhedens kunder har fået.Dette princip er gældende for afgiftslovgivningen, da det er den virksomhed, som opkræverbetalingen, der har de bedste forudsætninger og viden i forhold til at sikre sig mod tab.Det kan også nævnes, at efter høringen af udkast til forslag om afgift på husstandsomdeltereklamer er FK Distribution blevet imødekommet på en række punkter – herunder forlæn-gelse af fristen for betaling af afgiften i forhold til afgiftsperioden og muligheden for brugaf leverandørerklæringer.Ad. 2. Et af kravene for afgiftsfritagelse ved omdeling af direct mails er, at der ikke er for-handlet individuelle priser. Herved kan der alene opnås afgiftsfritagelse for reklamer, somomdeles efter listepriser.Det er ikke hensigtsmæssigt at fjerne kravet om, at der ikke må være forhandlet individuel-le vilkår, da det kan medføre, at reklamer kan omdeles afgiftsfrit af postoperatører med til-ladelse efter postloven.Se også kommentarer til henvendelse fra Bladkompagniet (L 50 – bilag 34).
Side 2