Skatteudvalget 2012-13
L 50 Bilag 36
Offentligt
J.nr. 12-0212891Dato: 28-11-2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 50 - Forslag til lov om afgift af husstandsomdelte reklamer (rekla-
meafgiftsloven).
Hermed sendes kommentarer til Birthe Gaj Nielsen, Hjerting Posten, hen-vendelse af 21. november 2012 (bilag 31 og 32).
Holger K. Nielsen/ Lene Skov Henningsen
Birthe Gaj Nielsen, der er ejer og redaktør af Hjerting Posten, har d. 21. november 2012haft foretræde for Skatteudvalget. Birthe Gaj Nielsen har indsendt en underskriftsindsam-ling til Skatteudvalget (L 50 – bilag 32), hvor 40 borgere i nærområdet støtter op omkringHjerting Posten og anfører, at Hjerting Posten er en vigtig kilde til lokal information ognærdemokrati.Hjerting Posten anfører, at da Hjerting Posten udkommer 11 gange om året, rammes Hjer-ting Posten hårdt af reklameafgiftsloven – alene på grund af udgivelsesfrekvensen. På alleandre måder kan Hjerting Posten sidestilles med ”ugeaviser”, som er defineret under § 2,stk. 2, 2)-8).I relation hertil sætter Hjerting Posten spørgsmålstegn ved, om der overhovedet er rekla-mer, der vil være i stand at opfylde kravene i lovforslagets § 2, stk. 2, 2)-8), og derved fåmulighed for afgiftsomgåelse. Desuden undrer det Hjerting Posten, hvorfor Kulturministe-riets Ugeavispulje skal drages ind i en reklameafgiftslov.
Kommentar:
Der henvises til kommentaren (L 50 - bilag 8) på henvendelsen fra Lim-fjordsnyt (L 50 - bilag 2), samt besvarelse af L 50 – spørgsmål 15.
Side 2