Skatteudvalget 2012-13
L 50 Bilag 35
Offentligt
J.nr. 12-0212891Dato: 27. november 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 50 - Forslag til lov om afgift af husstandsomdelte reklamer (rekla-
meafgiftsloven).
Hermed sendes kommentarer til materiale fra Bladkompagniet (bilag 34).
Holger K. Nielsen/ Lene Henningsen
Bladkompagniet har den 28. november 2012 foretræde for Skatteudvalget. Bladkompagnietfinder, at afgiften på husstandsomdelte reklamer med sin nuværende udformning af særligproblematisk af to grunde:1.
Forslaget forskelsbehandler Post Danmark og private postdistributionsvirksomhedertil skade for sidstnævnte. Lovforslaget vedtaget i sin nuværende form vil betyde, atBladkompagniet skal betale reklameafgift for adresserede reklameforsendelser,hvorimod Post Danmark ikke skal.2.
Det er Bladkompagniets klare opfattelse, at reklameafgiften er konkurrenceforvri-dende og indirekte diskriminerende, og at den dermed er i strid med de nationale ogEU-retlige konkurrenceregler. Dette finder Bladkompagniet, da Post Danmark ermomsfritaget og underskudforsikret via udligningsordningen.
Kommentar:
Ad. 1. Postforsendelser, som omdeles af virksomheder, som har tilladelse fra Trafikministe-riet, er fritaget for afgift. Denne del forekommer ganske naturligt, da breve i klassisk for-stand ikke er omfattet af det afgiftspligtige område.Imidlertid vil direct mails, som er en adresseret omdeling af reklamer, også kunne omdelesaf virksomheder, som har tilladelse til omdeling efter postloven. Anvendelse af direct mailser i dag forholdsvis beskedent, blandt andet fordi markedsføringsformen er dyrere end dehusstandsomdelte adresseløse reklamer.Det er ikke hensigtsmæssigt, at virksomheder med tilladelse efter postloven – herunder så-vel Post Danmark som Bladkompagniet - som har systemmæssig mulighed for at omdelesamme reklamer enten folieret, kuverteret eller med påstemplet navn og adresse, skal und-tages for afgiftspligt i konkurrence med de øvrige omdelere. Omdelingen af direct mailskan også ske efter adresselister, hvor det så ikke er nødvendig at individualisere den enkeltereklametryksag.Det må forventes, at flere virksomheder tilskyndet af afgiften hurtigt bliver klar til at tilby-de denne form for omdeling. Formuleringen af bestemmelsen sikrer, at såvel Skatteministe-riet som de øvrige distributører har mulighed for at holde øje med, om der konkurreres påafgiftspligten. Derfor er det et krav i afgiftsloven, at afgiftsfri omdeling af direct mails skalske til listepriser – alternativet er afgift.Bestemmelsen er ens for Post Danmark og for andre godkendte omdelere.Et af argumenterne for ønsket om at fjerne kravet om listepriser fra virksomheder med til-ladelse fra Trafikministeriet har været, at omdeleren ikke ved, hvad der er i de lukkede ku-verter, jf. brevhemmeligheden.Breve sendes primært som ”enkelt” forsendelser og vil næppe give postoperatøren incita-ment til at forhandle individuelle vilkår. Det forekommer dog at være en vis sandsynlighedfor, at en omdeling af eksempelvis 3.000 ens forsendelser kan indeholde reklamer / directmails. Det skal i den forbindelse erindres, at afsendere af direct mails i henhold til markeds-føringsloven er forpligtet til at undlade at omdele disse forsendelser til personer, som harfrabedt sig at modtage direct mails, og derfor er registreret på Robinsonlisten.Robinsonlisten er således de adresserede reklamers ”Nej tak – ordning” bort set fra, at Ro-binsonlisten ikke hviler på en frivillig ordning. Robinsonlisten udarbejdes af CPR-registeret, og tilmelding sker via bopælskommunes Borgerservice. Forbrugerombudsman-den behandler eventuelle klager.Side 2
Derfor forekommer det også uproblematisk, at distributører, som ønsker at sikre sig, at deikke omdeler reklamer i strid med afgiftsloven enten omdeler efter listepriser eller anmoderafsenderen om en leverandørerklæring, jf. forslag til afgift på hustandsomdelte reklamer, §9, stk. 7.
Ad. 2. Post Danmark er den eneste postoperatør, som er underlagt landsdækkende befor-dringspligt. På baggrund heraf er Post Danmark momsfritaget efter momsloven. Bladkom-pagniet kan ikke blive momsfritaget og kan potentielt blive pligtig til at betale til udlig-ningsordningen efter postloven.Hvis såvel kunde, som leverandør er en momspligtig virksomhed, er momspligten uden be-tydning i konkurrencen mellem leverandører, da kunden da har fradrag for den betaltemoms. På tilsvarende vis har den momspligtige virksomhed momsfradrag for de udgifter,som knytter sig til den momspligtige aktivitet. Post Danmark har derfor alene fradrag i for-hold til sit momspligtige salg.De forskelle, som Bladkompagniet beskriver har ikke baggrund i en afgift på husstandsom-delte reklamer men i Post Danmarks særlige status som befordringspligtig virksomhed, somigen har baggrund i et EU-direktiv, som også beskrevet af Bladkompagniet.Afgiften på husstandsomdelte reklamer skal godkendes af EU-Kommissionen efter stats-støttebestemmelserne inden lovens ikrafttræden.
Side 3