Skatteudvalget 2012-13
L 50 Bilag 34
Offentligt
Bilag 3
BLADKOMPAGNIET
Faktaark om hvorfor det ikke er muligt forprivate postselskaber at indføre listepriserfor Direct Mail produkter.
Islevdalvej 205DK-2610 RødovreTelefon 70 20 72 25
www.bladkompagniet.dk
BefordringspligtenPost Danmark er via postloven blevet tildelt befordringspligten i Danmark.Befordringspligten indebærer, at den befordringspligtige virksomhed skal tilbydelandsdækkende postbefordring af en række posttjenester og er forpligtet til at foretage omdelingaf de befordringspligtige forsendelser mindst én gang dagligt på alle hverdage.Hvis der ved udførelsen af de befordringspligtige posttjenester dokumenteresnettoomkostninger, som udgør en urimelig økonomisk byrde for den befordringspligtigepostvirksomhed, kan nettoomkostningerne ved udførelsen af de pågældende befordringspligtigeposttjenester fordeles mellem alle de postvirksomheder, der tilbyder de pågældende tjenester,den såkaldte udligningsordning. Derudover er Post Danmark momsfritaget.ListedistributionPost Danmark er det eneste selskab postselskab i Danmark, der har en faktisk dækning på100 %. Det følger af befordringspligten, at Post Danmark har pligt hertil, og at dette finansieresvia udligningsordningen og momsfritagelsen.Bladkompagniet er landsdækkende, men der er enkelte adresser, der ikke dækkes.Gennemsnitligtdækkes 85-95 % af en given kundeadresseprofil. Dette betyder, atBladkompagniet er nødsaget til at befordre de sidste 15 % af kundernes produkter med PostDanmark.Dette betyder, at den andel, der skal befordres igennem post Danmark, går ind i Post Danmarkslisteprissystem. Se figur 1.Figur 1
1
Bilag 3
Hvor stor en andel, der skal befordres via post Danmark, varierer fra kunde til kunde. For noglekunder vil det således være 1 % og andre 20 %. Ligeledes varierer prisen på Post Danmarksprodukt alt efter, hvor stor volumen, der er tale om.For at Bladkompagniet kan være en reel konkurrent til Post Danmark, vurderes det, at kundensomkostninger for distribution skal ligge 8-10 % under Post Danmarks priser.Da andelen, der skal befordres via Post Danmark altid varierer, vil det således altid værenødvendigt at beregne totalomkostningerne for distribution ud fra Post Danmarks pris, og ud fradenne pris trække den forventede rabat på 8 -10 % fra.Bladkompagniets pris er således afhængig af, hvad totalomkostningerne udgør, inklusivomkostningerne for den andel, der skal befordres viaPost Danmarks. Prisen varierer således frakunde til kunde, og det er derfor ikke muligt at lave en fast pris for alle kunder, medmindreBladkompagniet påtager sig en uacceptabel økonomiske risiko for, at en meget stor andel skalbefordres via Post Danmark eller omvendt, at Bladkompagniet mister kunden, som følge af, atrabatten ikke er tilstrækkelig stor, og konkurrencen på det danske postmarked udebliver.
2