Skatteudvalget 2012-13
L 50 Bilag 3
Offentligt
Fakta om tab af danske grafiske arbejdspladser ved reklameafgiftKonsekvenserne af en reklameafgift forventes at blive et fald i antal adresseløse reklametryksager (til-budsaviser). Det betyder faldende omsætning i dansk grafisk industri og tab af arbejdspladser.Mest sandsynligt er lukning af en eller to større danske grafiske virksomheder, idet branchen i forvejener stærkt presset.Ca. 750 medarbejdere i dansk grafisk industri er beskæftiget med produktion af tilbudsaviser til bådehjemmemarkedet og eksport.Danmark eksporterede tilbudsaviser for 350 mio. kr. i 2011, og der blev importeret for 700 mio. kr.Reklameafgiften forventes at medføre et fald på mellem 25 til 50 pct. af omsætningen.Hvis omsætningen falder med 25 pct. vil det medføre et fald i beskæftigelsen på ca. 250 grafiskemedarbejdere fordelt på følgende måde:Et direkte fald i beskæftigelsen på ca. 100 stillinger. Samtidig forringes dansk grafisk industris konkur-renceevne og produktionskapacitet, hvorved der tabes markedsandele på eksportmarkedet og grafiskomsætning samt beskæftigelse i Danmark.Mest sandsynligt er lukning af mindst en større dansk grafisk virksomhed, idet branchen i forvejen erstærkt presset. Dette vil medføre yderligere tab af mindst 100 stillinger.Dertil kommer indirekte følgevirkninger hos grafiske leverandører og underleverandører, hvilket skøns-mæssigt vil medføre tab af ca. 50 stillinger.Hvis omsætningen falder med 50 pct. vil det medføre et fald i beskæftigelsen på ca. 485 grafiskemedarbejdere fordelt på følgende måde:Et direkte fald i beskæftigelsen på ca. 185 stillinger. Samtidig forringes dansk grafisk industris konkur-renceevne og produktionskapacitet, hvorved der tabes markedsandele på eksportmarkedet og grafiskomsætning samt beskæftigelse i Danmark. Importen af tilbudsaviser til Danmark i store oplag forøgesvæsentligt.Mest sandsynligt er lukning af mindst to større danske grafiske virksomheder, idet branchen i forvejener stærkt presset. Dette vil medføre yderligere direkte tab af mindst 200 stillinger.Dertil kommer indirekte følgevirkninger hos grafiske leverandører og underleverandører, hvilket skøns-mæssigt vil medføre tab af ca. 100 stillinger.
Øgede miljøkrav til reklametryksager vil styrke dansk grafisk industris konkurrenceevne, mendet vil ikke opveje en negative beskæftigelseseffekt.
Grafisk Arbejdsgiverforening, juni 2012.
Kilder:Reklameforbrugsundersøgelsen ved Dansk Oplagskontrol 2011, Danmarks Statistik og Grafisk Arbejdsgiverforening.