Skatteudvalget 2012-13
L 50 Bilag 29
Offentligt
1182120_0001.png
1182120_0002.png
1182120_0003.png
1182120_0004.png
1182120_0005.png
1182120_0006.png
1182120_0007.png
1182120_0008.png
1182120_0009.png
1182120_0010.png
1182120_0011.png
1182120_0012.png
1182120_0013.png
1182120_0014.png
L50 AFGIFT AFHUSSTANDSOMDELTE REKLAMERForetræde for Folketingets Skatteudvalg den 21. november 2012
Ved Dansk Erhverv og De Samvirkende Købmænd
Vi repræsenterer blandt andetDagligvarehandelenUdvalgsvarehandelen
Detailbranchen kortFaldende omsætning
Detailbranchen kortFærre ansatteHvordan forventer du, at virksomhedens samlede antalansatte vil udvikle sig i 2013, sammenlignet med 2012?Det vil stigeDet vil være uændretDet vil falde23%12%65%
Kilde:Dansk Erhvervs medlemsundersøgelse, september-oktober 2012. n=188
L50 Afgift af husstandsomdeltereklamerDen foreslåede afgift på husstandsomdelte tryksager er skadelig, daafgiften:øger omkostningerne i erhvervslivet og dermed give højerepriserer stærkt konkurrenceforvridende mellem forskelligemarkedsføringsformerbetyder tab af 400-500 arbejdspladser i Danmarkindeholder problematiske elementer af ulovlig statsstøtte iforhold til EU-traktaten
Hvorfor er afgiften et problem?Øgede omkostninger – højere priserForslaget er gennemsyret af en grundlæggende fejlagtigpræmis, nemlig at markedsføring ikke giver værdiAfgifter er aldrig gratis og vil derfor afspejles iomkostningerne og dermed priserneTilbudsaviser bidrager til prisgennemsigtighed på markedetog dermed mere konkurrenceForslaget gør det mere fordelagtigt at markedsføre i andremedier, men det vil give mindre effektiv og dyreremarkedsføring
Hvorfor er afgiften et problem?KonkurrenceforvridningAfgiften pålægges husstandsomdelte reklamer, uden at det erdokumenteret, at de er mere miljøbelastende end andre deleaf reklamemarkedetAfgiften pålægges tilbudsaviser afhængigt afdistributionsformenAndre reklameformer, som er i tæt konkurrence og tæt-substituerbare, fx elektroniske medier og dagblade, fritagesfor afgiftenAfgiften indeholder en række praktiske afgrænsnings-problemer, som vil virke stærkt forvridende påreklamemarkedet og mellem virksomheder, som kan ændrederes markedsføring og de som ikke kan
Eksempler på uens behandlingaf identisk reklametryksagIdentisk reklametryksag med forskellig distributionReklametryksag som husstandsomdeles
Med eller uden afgiftMed afgift
Reklametryksag som indstik i dagblad, somhusstandsomdeles i abonnement
Uden afgift
Reklametryksag som indstik i dagblad i løssalgReklametryksag som indstik i husstandsomdelt gratisugeavisReklametryksag som indstik i ”gratisavis” omdelt påtogstationReklametryksag som uddeles i butik
Uden afgiftMed afgiftUden afgiftUden afgift
Effekter af afgiftenMulige scenarier i dagligvarehandelenMulige scenarier i dagligvarehandelen:1. Der produceres færre sider, hvilket giver plads til færrevarer. De mindst sælgende varer udgår, hvilket øgerkoncentrationen af produkter, gør det sværere for nyeprodukter, medfører smallere bredde i sortimentet oggiver mindre priskonkurrence og højere priser.2. Der produceres samme antal sider, hvilket giver plads tilsamme varer som i dag, men til højere omkostning ogdermed højere priser i butikkerne.
Effekter af afgiftenKonsekvenser i udvalgsvarehandelenUdvalgsvarehandelen kan karakteriseres ved både store ogsmå aktører – både kæder og enkeltbutikker.Afgiften vil for udvalgsvarehandelen betyde:Dyrere markedsføringMindre markedsføringMindre eksponeringMindre omsætning, som flytter til andre aktører og tilnethandel
Og hvad siger forbrugerne?
Nemt at tilmelde sig ”nej tak- ordningen” og 25 pct. afhusstandene er tilmeldt og andelen er stigendeForbrugerne irriteres betydeligt mere over reklamer påmail, mobiltelefon, tv, radio og internetbannere ifht.tilbudsaviser.Tilbudsavisen er forbrugernes foretrukne medie ifht. atsøge viden og inspiration
Hvor finder forbrugerneinspiration?
Kilde: Retail Institute, oktober 2012
Hvor finder forbrugerneviden?
Kilde: Retail Institute, oktober 2012
Tak for opmærksomheden