Skatteudvalget 2012-13
L 50 Bilag 29
Offentligt
L50 AFGIFT AFHUSSTANDSOMDELTE REKLAMERForetræde for Folketingets Skatteudvalg den 21. november 2012
Ved Dansk Erhverv og De Samvirkende Købmænd
Vi repræsenterer blandt andetDagligvarehandelenUdvalgsvarehandelen
Detailbranchen kortFaldende omsætning
Detailbranchen kortFærre ansatteHvordan forventer du, at virksomhedens samlede antalansatte vil udvikle sig i 2013, sammenlignet med 2012?Det vil stigeDet vil være uændretDet vil falde23%12%65%
Kilde:Dansk Erhvervs medlemsundersøgelse, september-oktober 2012. n=188
L50 Afgift af husstandsomdeltereklamerDen foreslåede afgift på husstandsomdelte tryksager er skadelig, daafgiften:•øger omkostningerne i erhvervslivet og dermed give højerepriser•er stærkt konkurrenceforvridende mellem forskelligemarkedsføringsformer•betyder tab af 400-500 arbejdspladser i Danmark•indeholder problematiske elementer af ulovlig statsstøtte iforhold til EU-traktaten
Hvorfor er afgiften et problem?Øgede omkostninger – højere priser••••Forslaget er gennemsyret af en grundlæggende fejlagtigpræmis, nemlig at markedsføring ikke giver værdiAfgifter er aldrig gratis og vil derfor afspejles iomkostningerne og dermed priserneTilbudsaviser bidrager til prisgennemsigtighed på markedetog dermed mere konkurrenceForslaget gør det mere fordelagtigt at markedsføre i andremedier, men det vil give mindre effektiv og dyreremarkedsføring
Hvorfor er afgiften et problem?Konkurrenceforvridning•Afgiften pålægges husstandsomdelte reklamer, uden at det erdokumenteret, at de er mere miljøbelastende end andre deleaf reklamemarkedet•Afgiften pålægges tilbudsaviser afhængigt afdistributionsformen•Andre reklameformer, som er i tæt konkurrence og tæt-substituerbare, fx elektroniske medier og dagblade, fritagesfor afgiften•Afgiften indeholder en række praktiske afgrænsnings-problemer, som vil virke stærkt forvridende påreklamemarkedet og mellem virksomheder, som kan ændrederes markedsføring og de som ikke kan
Eksempler på uens behandlingaf identisk reklametryksagIdentisk reklametryksag med forskellig distributionReklametryksag som husstandsomdeles
Med eller uden afgiftMed afgift
Reklametryksag som indstik i dagblad, somhusstandsomdeles i abonnement
Uden afgift
Reklametryksag som indstik i dagblad i løssalgReklametryksag som indstik i husstandsomdelt gratisugeavisReklametryksag som indstik i ”gratisavis” omdelt påtogstationReklametryksag som uddeles i butik
Uden afgiftMed afgiftUden afgiftUden afgift
Effekter af afgiftenMulige scenarier i dagligvarehandelenMulige scenarier i dagligvarehandelen:1. Der produceres færre sider, hvilket giver plads til færrevarer. De mindst sælgende varer udgår, hvilket øgerkoncentrationen af produkter, gør det sværere for nyeprodukter, medfører smallere bredde i sortimentet oggiver mindre priskonkurrence og højere priser.2. Der produceres samme antal sider, hvilket giver plads tilsamme varer som i dag, men til højere omkostning ogdermed højere priser i butikkerne.
Effekter af afgiftenKonsekvenser i udvalgsvarehandelenUdvalgsvarehandelen kan karakteriseres ved både store ogsmå aktører – både kæder og enkeltbutikker.Afgiften vil for udvalgsvarehandelen betyde:•Dyrere markedsføring•Mindre markedsføring•Mindre eksponering•Mindre omsætning, som flytter til andre aktører og tilnethandel
Og hvad siger forbrugerne?
••
•
Nemt at tilmelde sig ”nej tak- ordningen” og 25 pct. afhusstandene er tilmeldt og andelen er stigendeForbrugerne irriteres betydeligt mere over reklamer påmail, mobiltelefon, tv, radio og internetbannere ifht.tilbudsaviser.Tilbudsavisen er forbrugernes foretrukne medie ifht. atsøge viden og inspiration
Hvor finder forbrugerneinspiration?
Kilde: Retail Institute, oktober 2012
Hvor finder forbrugerneviden?
Kilde: Retail Institute, oktober 2012
Tak for opmærksomheden