Skatteudvalget 2012-13
L 50 Bilag 27
Offentligt
1181352_0001.png
1181352_0002.png
J.nr. 12-0212891Dato: 20. november 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 50 - Forslag til lov om afgift af husstandsomdelte reklamer (rekla-

meafgiftsloven).

Hermed sendes kommentarer til henvendelse fra indkøbskæden KOM-PLET A.m.b.a (bilag 17).
Holger K. Nielsen/ Lene Henningsen
Søren Moltke Andersen, administrerende direktør for KOM-PLET A.m.b.a., har skrevet tilskatteudvalget. I henvendelsen gøres der opmærksom på følgende:For KOM-PLET, som har påtænkt at omdele 7 aviser i 2013, løber afgiften op i om-egnen af 430.000 kr. (5,4 mio. aviser fordelt på 7 udgivelser). KOM-PLET harsegmenteret sin omdeling, således at virksomhedens avis kun omdeles til husstande,som har en have – og kun i områder hvor der er en KOM-PLET butik.Alle alternativer er undersøgt og taget i brug (KOM-PLET går en kvalitet ned i pa-pir og alle er blevet presset på omkostningerne) – men udgiften bliver ikke mindreend 430.000 kr.Hvis KOM-PLET ikke får fortalt forbrugeren, at virksomhedens butikker er til stedesamt har en god service med faglig og kompetent rådgivning, så kommer de ikke iKOM-PLETS butikker. Og måden at gøre dette på er via reklameaviser. KOM-PLET bruger også nettet til at reklamere på og forventer, at det også er fremtiden.
KOM-PLET har svært ved at se, at loven er korrekt og kan heller ikke se, hvem afgiftengavner og kommenterer i den forbindelse følgende:Hvad er afgiftens formål, og hvad skal provenuet bruges til?KOM-PLET får en øget omkostning og kan ikke bare lade priserne stige, da det vilmedføre mindre omsætning med reduktion i personalet som følge.Det gavner heller ikke at skære i avisudgivelserne, for så mister KOM-PLET salg,og forbrugerne mister kendskab til KOM-PLET.

Kommentar:

Formålet med afgift på husstandsomdelte reklamer er at nedbringe mæng-derne af papiraffald. Provenuet skal finansiere den supplerende grønne check til familiermed lave indkomster, som træder i kraft 1. januar 2013.KOM-PLET skriver, at de forventer en husstandsomdeling af 5,4 mio. reklamer i 2013,som i forhold til lovforslaget vil medføre en afgiftsbetaling på kr. 430.000. Dette svarer tilen afgift på ca. 0,08 kr. pr. tryksag. KOM-PLET er en indkøbsforening bestående af 55 bu-tikker, hvorfor det efter et forsimplet regnestykke vil svare til en afgiftsbelastning på ca.8.000 kr. om året pr. butik under forudsætning af, at det er den pågældende butik, som skalbære hele afgiften.For yderligere vedrørende beskæftigelseselementet henvises til kommentaren på henven-delse fra Grafisk Arbejdsgiverforening (L 50 - bilag 3).For yderligere vedrørende forbrugerpriselementet henvises til kommentaren på henvendelsefra Danske Reklame- og Relationsbureauers Brancheforening (DRRB) (L 50 - bilag 6).
Side 2