Skatteudvalget 2012-13
L 50 Bilag 26
Offentligt
J.nr. 12-0212891Dato: 20. november 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 50 - Forslag til lov om afgift på husstandsomdelte reklamer (rekla-
meafgiftsloven).
Hermed sendes kommentar til henvendelse fra FK Distribution A/S (bilag16).
Holger K. Nielsen/ Lene Henningsen
FK Distribution A/S bemærker, at FK Distribution vil blive én af de største opkrævere ogadministratorer af den foreslåede reklameafgift. I henvendelsen til Skatteudvalget henviserFK Distribution til sit høringssvar, hvori der påpeges, at reklameafgiften er uhensigtsmæs-sig i forhold til direct mails og i forhold til de praktiske vilkår for administration af afgiften.Desuden henviser FK til en analyse udarbejdet af Copenhagen Economics, hvori det frem-går, at fødevarepriserne vil stige med op mod 5-6 pct. som følge af reklameafgiften. Dettevil betyde en merudgift for en dansk børnefamilie på omkring 2.500-3.000 kroner om året.Kommentar:
Skatteministeriet er opmærksom på, at FK Distribution vil blive én af destørste opkrævere og administratorer af reklameafgiften. Skatteministeriet har derfor ogsåimødekommet FK Distribution på en lang række områder i forhold til opkrævning af afgif-ten. Blandt andet er der efter høringen indført øget kredittid samt givet mulighed for brug afleverandørerklæringer, der har frigørende virkning for FK Distribution. Desuden har Skat-teministeriet foretaget en række præciseringer af lovforslaget efter forslag fra FK Distribu-tion.Direct mails er målrettet adresserede reklamer med et ensartet indhold, som udsendes til enflerhed af husstande. Erhvervsdrivende, som anvender direct mails i deres markedsføring,skal respektere Robinsonlisten, som er de adresserede reklamers modstykke til ’Nej tak -reklamer’. Det er vigtigt i forhold til en afgift på husstandsomdelte reklamer, at det ikke ermuligt at undgåafgiftspligten alene ved at påføre reklamen en adresse.I forhold til reklameafgiftens påvirkning på forbrugerpriserne fremgår det af lovforslaget, at”et fald i antallet af afgiftspligtige forsendelser som følge af afgiften, kan betyde, at forbru-gerne får sværere ved at orientere sig på markedet, hvorved gennemsigtigheden mindskes.En lavere gennemsigtighed vil kunne medføre højere forbrugerpriser. Omvendt kan de fær-re adresseløse forsendelser også medføre, at forbrugerne vil bruge alternativer til de af-giftspligtige forsendelser – f.eks. nye medier, herunder apps til smartphones – som kan be-tyde, at gennemsigtigheden forbliver uændret eller måske endda øges.”Det er således vanskeligt at forudse, hvordan reklameafgiften vil påvirke forbrugerpriserne.I arbejdet fra Copenhagen Ecomomics refereres der til et ikke-publiceret papir fra LondonSchool of Economics, der analyserer virkningen af en østrigsk reklameafgift. Skattemini-steriet er dog meget betænkelig ved sammenligningen af flere grunde:- Den østrigske reklameafgift en generel afgift på alle typer af reklamer.- Afgiften blev indført i 2000, og der er sket meget med annonceringen i digitale me-dier siden da.- Analysen er udført på et meget spinkelt grundlag, og de konklusioner, der drages ipapiret, vurderes at overfortolke resultaterne.Det vurderes derfor, at analysen af erfaringerne i Østrig ikke kan bruges i forhold til, hvor-dan en dansk reklameafgift vil påvirke forbrugerpriserne.
Side 2