Skatteudvalget 2012-13
L 50 Bilag 23
Offentligt
1181310_0001.png
1181310_0002.png
J.nr. 12-0212891Dato: 20. november 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 50 - Forslag til lov om afgift af husstandsomdelte reklamer (rekla-

meafgiftsloven).

Hermed sendes kommentarer til henvendelse fra Kaliber Reklamebureauas (bilag 14).
Holger K. Nielsen/ Lene Henningsen
Kaliber Reklamebureau fremstiller og udgiver ”Kultur i Viborg”. ”Kultur i Viborg” ud-kommer som kommunal og regional information 3 gange om året. Oplaget er 62.000 stk. ogdækker Viborg Kommunes område.Kaliber Reklamebureau ønsker oplyst, om ”Kultur i Viborg” vil være omfattet af den fore-slåede fritagelse i reklameafgiftslovens § 2, stk. 1, nr. 3 (reklamer om aktiviteter og fra for-eninger omfattet af folkeoplysningsloven).

Kommentar:

”Kultur i Viborg” indeholder oplysninger og reklamer for arrangementer og events i Vi-borg. ”Kultur i Viborg” udgives af Tinghallen A/S i samarbejde med Viborg Kommune.Foreninger omfattet af folkeoplysningsloven er foreninger, der tilbyder folkeoplysendevoksenundervisning eller frivilligt folkeoplysende foreningsarbejde. En folkeoplysendeforening må ikke oprettes eller drives i kommercielt øjemed, og eventuelt overskud, der op-står gennem deltagerbetaling ved foreningens virksomhed efter denne lov, skal tilfalde denfolkeoplysende forening til anvendelse inden for folkeoplysningslovens område. Ved enfolkeoplysende forenings opløsning skal et eventuelt overskud, der er opstået ved deltager-betaling ved foreningens virksomhed efter denne lov, tilfalde almennyttige formål.Afgørelse om, hvorvidt en udgivelse ”Kultur i Viborg” vil være afgiftspligtig, eller hvor-vidt udgivelsen vil falde ind under den foreslåede fritagelsesbestemmelse i lov om afgift påhusstandsomdelte reklamer § 2, stk. 1, nr. 3, henhører under SKAT, herunder vurderingenaf, om Tinghallen A/S drives i kommercielt øjemed.
Side 2