Skatteudvalget 2012-13
L 50 Bilag 17
Offentligt
1180239_0001.png
1180239_0002.png

Skatteudvalget

Christiansborg

1240 København K

Skatteministeren Holger K. Nielsen (SF)

IndkøbskædenKOM-PLET A.m.b.a.Birkemose Allé 39DK-6000 KoldingCVR/SE 12363745Tlf.: +45 76 35 56 15Fax.: +45 76 35 56 01www.KOM-PLET.com

Kolding d. 18-11- 2012

Reklameafgift (L50)

For KOM-PLET, hvor vi næste år har påtænkt os at omdele 7 aviser løber afgiftenop i omegnen af 430.000.- (planen er at få omdelt 5,4 mio. aviser fordelt på 7udgivelser) og det er mange penge.
Alle alternativer er undersøgt og taget i brug (vi går en kvalitet ned i papir og alle erblevet presset på omkostningerne) – men udgiften bliver ikke mindre end de430.000.-
Hvis vi ikke får fortalt forbrugeren at vores type butikker er til stede, og at vi har engod service med faglig og kompetent rådgivning – ja så kommer de ikke i voresbutikker. Og måden at gøre dette på er via reklameaviser. Bevares, vi bruger ogsånettet til at reklamere på, og det er også fremtiden - ingen tvivl om det.
Men jeg har svært ved at se at loven er korrekt, og kan heller ikke se hvem den gavner, fordet er ikke erhvervslivet….!
Hvad er afgiften til for, de penge som eventuelt kommer ind på denne afgift, hvadskal de bruges til?
Vi får en øget omkostning, og vi kan ikke bare lade priserne stige, for så går folk jobare i varehusene – og deraf mister vi omsætning, og så kan vi derfor ikke have altvores personale ansat fordi pengene bliver mindre for butiksindehaveren – og det erjo ikke jobbene som hænger på træerne lige nu!
Det gavner heller ikke at skære i vores avisudgivelser, for så mister vi salg ogforbrugerne mister kendskab til vores butikstype.
1
At ændre i avisomdelingen, det har vi gjort for år tilbage – netop for at spare og med entanke på miljøet! Så i dag omdeles vores avis kun til husstande som har en have – og kuni områder hvor der er en KOM-PLET butik.
Som jeg ser det, så er lovforslaget ikke særlig gennemtænkt og det ligner mere ogmere noget som blot skal ”jages” igennem for måske at lukke nogle andre ”huller” –vi kan i vores branche ikke være tjent med øget udgifter som ikke har til sinde atskabe vækst?
Dette her kan jeg kun se som begyndelsen til at lade de store kapitalkæder få altsalget – men om det er til glæde og gavn for forbrugerne må jeg spørge jer om – fordet er jo jer som har gennemtænkt hele scenariet?
Man glemmer helt det fokus på arbejdspladser som også er en del af det her:Aviserne giver gode tilbud til gavn for forbrugerne og statskassen. Hvis KOM-PLETbutikkerne skære i antallet af aviser, så vil det gå ud over salget i butikkerne, ogforbrugerne kan komme til at betale for meget (så snydes forbrugeren hvilket manikke kan være bekendt) – dernæst vil der blive trykt færre aviser – og ”sorteper” erden grafiske branche som må skille sig af med sine medarbejdere som i skrivendestund, kun kan se dagpenge køen foran sig – og så må staten træde til med diversekurser – måske med de penge som de har fået ind på reklameafgiften….??
Det var blot min mening – men jeg kan ikke være den eneste som har det sådan?

Med venlig hilsen

Søren Moltke AndersenAdm. direktørIndkøbskæden KOM-PLET
Indkøbskæden KOM-PLET er en frivillig kæde bestående af 55 Skov, Have, Park &Landbrugsmaskinforretninger fordelt over hele Danmark. I alle vores butikker er der faguddannet personalesom kan give kompetent råd og vejledning til vores kunder. Samtidig har alle vores butikker egetserviceværksted. Se mere påwww.kom-plet.com
2