Supplerende bemærkninger tilL50 forslag til Lov om afgift af husstandsomdelte reklamer
til brug for idényts foretræde for Folketingets Skatteudvalg den 21. November 2012Bemærkningerne omfatter følgende punkter:1. Afgrænsning i forhold til afgiftspligtige reklamer2. Skjult statsstøtte3. SærlovAd.1: Afgrænsning i forhold til afgiftspligtige reklamer
I høringsskemaet fremføres at ”Reklamer – Nej tak” ordningen i Forbrugerombudsmandensregi ikke er brugbar i forhold til afgrænsningen af et afgiftsgrundlag. Der fremføres alene detargument, at ordningen er frivillig, hvilket næppe kan være en reel ulempe eller umuliggøre atafgrænsningen anvendes som grundlag for afgiftsberegningen.”Reklamer – Nej tak” ordningen blev indført efter opfordring fra det ”politiske system”, somundlod lovgivning på området, da man var tilfredse med den frivillige ordning.Normalt vil ”man” mene, at det er en styrke, at en ordning er baseret på en frivillig tilslutningefter, et omfattende udvalgsarbejde under ledelse af Forbrugerombudsmanden og meddeltagelse af (og tilslutning fra) alle involverede organisationer og interessenter – herunderForbrugerrådet.På det konkrete plan er den reelle forskel mellem ”Reklamer – Nej tak” og lovforslagetsafgrænsning:1. at der er en fast redaktionel andel på min 25%2. at man alene fritager ugeaviser for afgift og ikke andre publicistiske skrifterHvis man ønsker en fast minimumsgrænse for den redaktionelle andel, kunne man anvende”Reklamer – Nej tak” ordningens definition med tilføjelse af, at den redaktionelle andel skaludgøre min. 25% (som et gennemsnit af 4 udgaver).Herved ville man dels undgå forvirring ved at have to officielle ordninger og ISÆR undgå atmedvirke til at svække/udhule den meget velfungerende ordning ”Reklamer – Nej tak”.Måske også løse en evt. konflikt med EU, da man så anvender en allerede eksisterendeafgrænsning.Det forekommer uholdbart, at en publikation, der efter ”Reklamer – Nej tak” ordningen ikkebetragtes som en reklame, kan blive pålagt reklameafgift. Det vil blive tilfældet, hvis L50vedtages uden ændringer.idényt, der er Danmarks største magasin med 1,5 mio. læsere vil efter lovforslaget blive pålagtreklameafgift, men betragtes ikke efter ”Reklamer – Nej tak” ordningen som en reklame!