Retsudvalget 2012-13
L 48
Offentligt
1185311_0001.png
1185311_0002.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
27. november 2012FærdselskontoretChristina Hjeresen2012-0037-0022611448
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 5 vedrørende forslag til lov omændring af færdselsloven og lov om fragtaftaler ved international vejtrans-port. (Indførelse af gebyr i forbindelse med chaufføruddannelsen inden forvejtransport af farligt gods og indførelse af mulighed for anvendelse afelektroniske fragtbreve m.v.) (L 48), som Folketingets Retsudvalg har stil-let til justitsministeren den 20. november 2012. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Karsten Nonbo (V).
Morten Bødskov/Niels Henrik Larsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 5 vedrørende forslag til lov om ændring af færdselslo-

ven og lov om fragtaftaler ved international vejtransport. (Indførelse

af gebyr i forbindelse med chaufføruddannelsen inden for vejtrans-

port af farligt gods og indførelse af mulighed for anvendelse af elek-

troniske fragtbreve m.v.) (L 48) fra Folketingets Retsudvalg:

”Vil ministeren redegøre for, hvad der i dette tilfælde gør etelektronisk plastikkort så dyrt, at det skal koste et gebyr på 250kr. at få udstedt? Andre elektroniske plastikkort, f.eks. et ben-zinkort eller et kontokort udstedes langt billigere end 250 kr.”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra Be-redskabsstyrelsen, som har oplyst følgende:”Gebyret skal finansiere implementeringen af nye krav i den europæiskekonvention om international transport af farligt gods ad vej (ADR-konventionen) til indholdet af eksamen for førere af køretøjer til vejtrans-port af farligt gods og formatet og udformningen af uddannelsesbeviser.De nye krav i ADR-konventionen til formatet og udformningen af uddan-nelsesbeviser er meget specifikke. Formålet er dels at sikre, at bevisernehar et ensartet udseende i alle lande omfattet af konventionen og dermedbliver anerkendt i alle disse lande, dels at sikre, at beviserne er svære atforfalske. Det sidste sker som led i forebyggelse af terrorhandlinger medfarligt gods.Det nye uddannelsesbevis skal være af plast og have et format i overens-stemmelse med det europæiske kørekort. Beviset skal være forsynet medsikkerhedstegn (hologram, UV-tryk eller guilloche-mønstre), et foto af fø-reren og dennes underskrift. For at opnå det nødvendige sikkerhedsniveauvil beviset blive fremstillet af polykarbonat, hvorved kortet bliver vanske-ligere at kopiere end et traditionelt kort af pvc. Chaufføruddannelsesbevi-serne, der udstedes i medfør af lov om godskørsel og lov om buskørsel, erogså fremstillet af polykarbonat. Alle disse elementer indgår ikke i benzin-kort, kontokort og lignende og fordyrer produktionen.Det nye uddannelsesbevis vil ikke blive dyrere end andre lignende kompe-tencegivende plastikkort med identifikationsoplysninger. Aktuelt betales500 kr. for et chaufføruddannelsesbevis (godskørselsloven og buskørsels-loven) og 525 kr. for et fartskriverkort.Gebyret for udstedelse af det nye ADR-kursusbevis skal alene dække om-kostningerne, der fordeler sig som følger (gennemsnitsomkostninger overen 5-årig periode):Produktion og distribution af kortEksterne leverandør: 160 kr. pr. bevisAdministration:50 kr. pr. bevisNyt eksamenssystemEkstern leverandør:Administration:38 kr. pr. bevis2 kr. pr. bevis”2