Beskæftigelsesudvalget 2012-13
L 46 Bilag 3
Offentligt
NOTAT
1. november 2012
Høringsnotat – Forslag til lov om akutjob og jobpræ-mie til arbejdsgivere (L46)
J.nr. 2012-9430JAIC/AMS
Beskæftigelsesministeriet har modtaget høringssvar fra følgendeorganisationer:DA, KL, LO, AC, FTF, Lederne, PROSA, A-kassernes Samvirke, ASE,Kristelig Fagbevægelse og Frie Funktionærer.I organisationernes høringssvar er der overordnet givet udtryk for opbakningtil initiativerne i forslaget til lov om akutjob og jobpræmie til arbejdsgivere.Ankestyrelsen, Rigsrevisionen og Datatilsynet har ikke haft bemærkningertil lovforslaget.Organisationernes bemærkninger til lovforslaget:
AK-Samvirke kan tilslutte sig intentionerne bag aftalen og anser den for væ-sentlig i bestræbelserne på at redde de ekstraordinært mange ledige, som er irisiko for at falde ud af dagpengesystemet.AK-Samvirke beklager, at Samvirke ikke har været inddraget i løsningen ogetableringen af akutjob og udbetaling af jobpræmie, da a-kasserne skal spilleen væsentlig rolle i den sammenhæng.AK-Samvirke finder, at det er uklart, om målgruppen omfatter personer, derer udmeldt af a-kassen efter 1. oktober 2012 herunder om den fortsatte ud-stedelse af erklæringer. Efter Samvirkes forståelse af aftalen, skal lovensanvendelsesområde også omfatte tidligere medlemmer af en a-kasse, hvordagpengeretten er udløbet i den angivne periode.Kommentar: Det er en forudsætning for at være omfattet af målgruppen, atden ledige er medlem af en a-kasse, og at pågældendes dagpengeret udløberinden for højst 13 uger i perioden 1. oktober 2012 til 1. april 2013 og senestden 30. juni 2013. Den 1. oktober 2012 skal pågældende således være med-lem af en a-kasse og have dagpengeret. Er man først omfattet af målgrup-pen, falder man ikke efterfølgende ud af målgruppen, hvis man mister sindagpengeret. Man er ikke længere omfattet af målgruppen, hvis man genop-tjener retten til dagpenge, eller hvis man ikke bevarer medlemskabet af kas-sen, mens man er ledig.
AK-Samvirke er uforstående overfor, hvorfor erklæringen kun har en gyl-dighedsperiode på 4 uger.Kommentar: Hensigten med udstedelsen af erklæringen er at kunne give etså aktuelt billede som muligt af den lediges dagpengesituation, således atarbejdsgiveren via attesten, kan være sikker på, at den ledige på ansøg-ningstidspunktet er omfattet af målguppen, og at ansættelsesforholdet poten-tielt giver ret til en jobpræmie.AK-Samvirke finder det uklart, hvilke kriterier der skal opfyldes for at ud-stede en fornyet erklæring.Kommentar: Som nævnt ovenfor er erklæringen dokumentation for, at på-gældende er omfattet af målgruppen. Det betyder, at den ledige løbende skalopfylde de samme betingelser som ved førstegangsudstedelsen. Der er dogikke krav om aktuel dagpengeret, jf. ovenfor. Pågældende skal stå til rådig-hed for arbejdsmarkedet efter de almindelige rådighedsregler, herunder væ-re aktivt arbejdssøgende.AK-Samvirke foreslår at erklæringen gives gyldighed i hele den resterendeperiode frem til 1. juli 2013.Kommentar: Der henvises til det ovenfor anførte om gyldighedsperiode ogaktualitet.AK-Samvirke finder, at udstedelsen af erklæringen og afgrænsningen på 13uger er upraktisk, da opgørelsen af de 13 uger kun kan ske i forbindelse meddagpengekørslerne. Samvirke foreslår derfor, at erklæringen udstedes i for-bindelse med hver dagpengekørsel.Kommentar: Afgrænsningen af målgruppen, herunder kravet om tilbagevæ-rende dagpengeret på højst 13 uger, fremgår udtrykkeligt af aftale omakutjob. Det fremgår videre, at den ledige løbende kan anmode sin a-kasseom udstedelse af en erklæring om, at de er omfattet af målgruppen. Det be-tyder, at de ledige på et hvilket som helst tidspunkt kan anmode om en er-klæring uafhængigt af a-kassens dagpengekørsel. A-kassen må derfor base-re sin vurdering af, om pågældende er omfattet af målgruppen, på de oplys-ninger, der ligger ved sidste dagpengekørsel suppleret med oplysninger omarbejde, sygdom, ledighed mv. frem til erklæringstidspunktet. Dette kan evt.ske på tro og love erklæring fra medlemmets side. For a-kasserne består derinden for disse rammer metodefrihed til selv at tilrettelægge administratio-nen, herunder om de vil tilrettelægge administrationen således, at der au-tomatisk udstedes en ny erklæring ved hver dagpengekørsel.Ak-Samvirke ønsker en afklaring af den foreslåede regel om, at ansættelses-forholdet skal være uafbrudt for at kunne udløse en jobpræmie til arbejdsgi-veren. Det anføres videre, at perioder uden løn, men hvor pågældende fort-2
sat er ansat (ferie uden løn og søgnehelligdage, overenskomstmæssige fri-dage mm.), kan have betydning for opgørelse af det gennemsnitlige timetalpå 32 timer i hver af 26 ugers perioderne.Kommentar: Afholdelse af ferie, søgnehelligdage mm. betragtes ikke som enafbrydelse af ansættelsesforholdet. Afholdelse af fx ferie uden løn, vil kunnehave betydning for opgørelsen af det gennemsnitlige antal løntimer i hen-holdsvis 26 eller 52 ugers perioden. Det bemærkes, at hvis pågældende eransat i en fuldtidsstilling på 37 timer, vil timetalskravet kunne opfyldes påtrods af afholdelse af fx ferie uden løn i ca. 3,5 uger i en 26 ugers periode.Det forudsættes, at arbejdsgiveren i forbindelse med etablering af ansættel-sesforholdet er opmærksom på, at der kan forekomme søgnehelligdage,overenskomstmæssige fridage, ferie mm. uden løn i ansættelsesperioden.AK-Samvirke finder, at der ikke er overensstemmelse mellem kravet ommindst 13 ugers beskæftigelse i lovforslagets § 2, stk. 1, og § 4 om varighe-den – mere end 13 uger – for at et akutjob kan forlænges og dermed give rettil en jobpræmie. Med disse formuleringer mener Samvirke, at et job påpræcist 13 uger ikke vil kunne forlænges efter § 4.Kommentar: Der er ikke tale om en uoverensstemmelse. For at en stillingkan opslås som et akutjob, er det en betingelse, at varigheden er 13 uger el-ler mere. Det afgørende i lovforslagets § 4 er, at jobbet oprindeligt har op-fyldt betingelserne for at være akutjob. Det afgørende i § 4 er således, at detforlængede ansættelsesforhold kommer til at opfylde 26 ugers kravet. Detforudsættes således, at også akutjob på præcist 13 uger kan forlænges efter§ 4.AK-Samvirke foreslår i relation til arbejdsgiverens indsendelse af dokumen-tation for udbetaling af jobpræmie, jf. § 5, stk. 2, at arbejdsgiveren afgiverde relevante oplysninger på tro og love, således at tro og love erklæringenikke kun omfatter arbejdsgiverens oplysning om, at stillingen har været op-slået som et akutjob. Der henvises til, at oplysningerne herefter kan valide-res via oplysninger i indkomstregisteret.Kommentar: Ved udarbejdelsen af lovforslaget er der lagt vægt på, at ad-ministrationen skal være så smidig og ubureaukratisk som muligt. Ud-gangspunktet for administrationen af jobpræmieordningen er, at arbejdsgi-veren indsender en ansøgning vedlagt relevant dokumentation. Der er i lov-forslaget lagt op til, at a-kasserne får mulighed for at indhente oplysninger iindkomstregisteret til brug for administrationen, hvilket giver a-kassernemulighed for at validere arbejdsgiverens oplysninger. Der henvises særligttil lovforslagets § 5, stk. 2 og 4, og de specielle bemærkninger hertil.Efter de foreslåede regler er der således lagt op til en vis metodefrihed fora-kasserne. Det vil inden for forslagets rammer være muligt at etablere enadministration baseret på en erklæring fra arbejdsgiveren på tro og love om3
ansættelsens varighed, omfang, ansættelsesforholdets start og eventuelt slut-tidspunkt, og at ansættelsen ikke har været afbrudt. Det forudsætter, at a-kassen skal validere arbejdsgiverens oplysning i indkomstregisteret. I tilfæl-de, hvor oplysningerne i registeret ikke er tilstrækkelige, skal a-kassen ind-hente yderligere oplysninger direkte hos arbejdsgiveren.AK-Samvirke peger på, at a-kasserne skal udbetale jobpræmie til arbejdsgi-verne, som ikke er medlemmer af en a-kasse, og at a-kasserne ikke honore-res for dette arbejde. Samvirke finder det derfor urimeligt og uantageligt, atman i denne situation pålægger a-kasserne et udvidet økonomisk ansvar (re-fusion og tilbagebetalingssituationer), herunder i situationer, hvor staten ik-ke har lidt et tab.Kommentar: Det er korrekt, at a-kassen efter lovforslaget risikerer at mistestatsrefusionen for den udbetalte præmie i sager, hvor udbetalingen af enjobpræmie skyldes fejl eller urigtige oplysninger fra arbejdsgivere, fordi detved udmøntningen af reglerne om jobpræmie, herunder reglerne om a-kassernes ret til refusion og tilbagebetaling af med urette modtagne job-præmie, er valgt at benytte de regler (lov og bekendtgørelser, vejledninger)og principper, der er gældende for arbejdsløshedsdagpenge, jf. lovforsla-gets §§ 6 og 7.Det betyder bl.a., at § 6, stk. 2, i bekendtgørelse om a-kasserne ret til refu-sion for udbetalte ydelser, finder direkte anvendelse. Heraf følger, at en a-kasse har ret til refusion, hvis urigtige oplysninger fra bl.a. arbejdsgivere,er skyld i at udbetalingen er sket med urette. A-kassen har dog ikke krav pårefusion, hvis kassen vist eller burde vide, at oplysningerne var urigtige. Detfremgår videre af bekendtgørelsens § 8, at direktøren for Arbejdsmarkeds-styrelsen i ganske særlige tilfælde kan give en a-kasse ret til refusion for be-løb, der er udbetalt med urette, hvor refusionsretten i øvrigt ikke følger af§§ 4-7 i bekendtgørelsen.
DA lægger vægt på, at udmøntningen af akutjobbene, herunder opslag påJobnet.dk, sker på en administrativ nem måde, og anbefaler, at opslaget kanske i en særskilt model i Jobnet.dk, således, at der laves en skabelon for jo-bopslaget.Kommentar: Der er valgt en løsning, der kan sættes i værk umiddelbart ef-ter aftalens indgåelse. Det er valgt, at opslag af akutjob skal ske på Job-net.dk, fordi Jobnet.dk er en jobbank, som mange arbejdsgivere alleredekender og bruger med veludviklede og velfungerende funktionaliteter. Sam-tidig er alle ledige i målgruppen vant til at bruge Jobnet. Opslag af akutjober således tilrettelagt på en administrativ nem måde, ved at arbejdsgiveren4
anfører, at der er tale om et akutjob, og ledige fra målgruppen opfordres tilat søge jobbet.DA støtter, at identifikationen af et akutjob kan baseres på en tro og lov er-klæring fra arbejdsgiveren. Men DA ser gerne, at opslag om akutstillingerkan gemmes, så der til stadighed kan findes en kopi af jobopslaget.Kommentar: Forslaget om, at arbejdsgiverne ved en tro og love erklæringindestår for, at stillingen har været slået op som et akutjob, skal sikre en en-kel og smidig administration. Der vurderes derfor ikke at være behov for, atder lovgives om, at der skal gemmes kopier af jobannoncer, der har væretopslået som akutjob.DA mener, at dokumentationskravene ved administrationen af jobpræ-mieordningen virker meget tung og papirbaseret, og henviser til, at ordnin-gen i større omfang baseres på oplysninger i indkomstregisteret kombineretmed oplysningerne i jobnet.dk om akutjobbene, jf. ovenfor, og a-kassernesegne oplysninger om erklæring om, at den ansatte er omfattet af målgrup-pen.Kommentar: Der henvises til det anførte om samme problemstilling i be-mærkningerne til AK-Samvirkes høringssvar.DA finder, at bestemmelsen i § 5 om ansøgning af jobpræmie bør suppleresmed en bestemmelse om, at a-kasserne ikke kan anmode arbejdsgiverne omsupplerende oplysninger, hvis arbejdsgiverne allerede har indberettet til ind-komstregisteret.Kommentar: Udgangspunktet for administrationen af jobpræmieordningenifølge lovforslaget er, at de almindelige regler for a-kassernes administrati-on, jf. kapitel 14 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., finder anvendelse.Det betyder, at i det omfang indkomstregisteret ikke indeholder de fornødneoplysninger, eller der er tale om fejlagtige oplysninger, så kan a-kassen ret-te henvendelse til arbejdsgiveren, jf. § 91, stk. 10.Der henvises endvidere til det anførte om samme problemstilling i bemærk-ningerne til AK-Samvirkes høringssvar.DA ønsker, at der i lovforslaget indsættes en bemyndigelsesbestemmelse tilat ministeren kan fastsætte nærmere regler om a-kasser og jobcenterets op-gaver med at understøtte virksomhederne i at oprette akutjob og varetageadministrationen af jobpræmieordningen.Kommentar: Der er tale om en midlertidig ordning, og det er ved udmønt-ningen af aftalen valgt at gennemføre det på en nem og ubureaukratisk må-de ved bl.a. i videst muligt omfang af benyttet eksisterende og dermed kend-5
te administrative regelsæt og procedurer. Det er derfor vurderet, at der ikkeer behov for en særlig bemyndigelsesbestemmelse.DA finder det ligeledes afgørende, at der som led i opfølgningen tilveje-bringes data til aftaleparterne om, hvor langt hver part er i at opfylde sineforpligtigelser. Det indebærer, at AMS bør stille data til rådighed, som kandanne grundlag for, at DA kan se, hvor stor en andel af de opslåede akutjob,der er opslået af virksomheder på DA-området.DA anbefaler samtidig en tæt opfølgning på afgangen fra ledighed for mål-gruppen af ledige, fx ved en særlig markering i BeskæftigelsesministerietsDREAM-register om, at en ledig hører til i målgruppen, samt at der findesoplysninger baseret på særskilte indberetninger fra a-kasserne om, hvem,der har fået udstedt er erklæring fra a-kassen.Kommentar: Alle akutjob skal registreres på Jobnet.dk. På baggrund af da-ta fra Jobnet.dk kan der udarbejdes en statistik, som løbende følger op på,hvor mange akutjob der er blevet slået op. Statistikken påtænkes offentlig-gjort på Arbejdsmarkedsstyrelsens statistikportal Jobindsats.dk. Statistikkenvil kunne fordeles på de sektorer (privat hhv. offentlig sektor, herunderstatslig/ regional/kommunal sektor), hvorved det vil være muligt at følgesærskilt op på, i hvilket omfang de enkelte sektorer bidrager til den aftaltemålopfyldelse. Arbejdsmarkedsstyrelsen vil i samarbejde med DA søge atfinde en løsning, der muliggør at DA kan følge op på antal opslåede akutjobpå virksomheder indenfor DA-området.I aftalen om akutjob er det aftalt, at der løbende skal følges op på, i hvilketomfang ledige indenfor akutpakkens målgruppe afgår til job.DA finder, at § 2, stk. 2, i lovforslaget med krav om, at et akutjob skal op-slås som et job på mindst 13 uger, kan læses som om, at virksomheden for-pligter sig til at have medarbejderen ansat i tre måneder. DA giver udtrykfor bekymring for, om virksomhederne tør binde an med en ansættelse, hvorder er risiko for, at matchet i mellem virksomhed og ansat ikke passer, ellerat lønmodtageren inden 3 måneder finder anden beskæftigelse. På den bag-grund finder DA, at det bør tydeliggøres, at betingelsen for et akutjob er enforventet varighed på mindst 13 uger.Kommentar: Der er i overensstemmelse med aftalen et krav om, at akutjobopslås som stillinger af mindst 13 ugers varighed. Det er et krav med hen-syn til opslaget. I øvrigt gælder de almindelige ansættelsesretlige regler.Beskæftigelsesministeriet finder derfor, at der ikke er behov for en tydelig-gørelse.DA anfører, at fristen for ansøgning om jobpræmie i lovforslagets § 5, stk.3, indebærer, at en arbejdsgiver kan risikere ikke at få ret til præmie, hvis6
ansættelsesforholdet ophører mere end 13 uger efter 26 ugers perioden s ud-løb.Kommentar: Det fremgår af lovforslaget, at arbejdsgiveren har mulighedfor at ansøge om jobpræmie allerede efter den første 26 ugers periode. Her-ved kan den nævnte risiko elimineres.
LO finder det positivt, at regeringen og arbejdsgiverne tager et ansvar ogtilbyder reelle job til de mange, der står til at falde ud af dagpengesystemetefter nytår. Aftalen er et afgørende bidrag til at løse den udfordring, sommøder de mange, der står til at falde ud af dagpengesystemet.Det er positivt, at der er tale om reelle job, der også giver ret til genoptje-ning. Det er positivt, at hovedparten af jobbene tilbydes de ledige allerede iår, og at der er sat helt konkrete mål for antallet af job, som matcher denmålgruppe, der står til at miste dagpengeretten inden for kort tid.LO påpeger i forhold til opfølgningen på loven, at det er centralt, at opfølg-ningen sker i sammenhæng med ”den første akutpakke”, således at opfølg-ningen er koordineret. Akutjob er jo et parallelt redskab, som skal anvendestil at løse den overordnede udfordring med at hjælpe de arbejdsløse, som harrisiko for at miste deres dagpengeret pga. den forkortede dagpengeperiode.Samtidig finder LO det centralt, at opfølgningen på både ’akutpakke I’ og’akutpakke II’ sker transparent og med fokus på dels indsatsen og brugen afredskaberne, men i høj grad også med fokus på effekten.Kommentar: I aftalen om akutjob fremgår det, at der løbende skal følges oppå, i hvilket omfang ledige indenfor akutpakkens målgruppe afgår til job.Det vil således være muligt at følge op på arbejdsmarkedsstatus for ledigeomfattet af ”Akutpakke I”.LO anfører, at det ikke er klart defineret, hvordan a-kasserne skal afgrænseledige med tre måneder eller mindre tilbage af dagpengeperioden. LO fore-slår, at definitionen præciseres til at omfatte ledige, derforventesat have 13uger eller mindre tilbage. Begrundelsen er, at det kun er i forbindelse medden månedlige dagpengekørsel, at a-kasserne kan sepræcist,hvor mangeuger medlemmerne har tilbage af dagpengeperioden. I resten af periodenfrem til den næste dagpengekørsel anvendes begrebet: ”forventede uger til-bage”.Kommentar: Forslaget vil være en udvidelse af målgruppen, således somden er defineret i aftale om akutjob. Der henvises endvidere til kommenta-ren til AK-Samvirkes bemærkninger vedrørende samme problemstilling.LO anfører, at kravet om, at erklæringen om, at den ledige er i målgruppenfor akutjob, højst må være 4 uger gammel, er en administrativ belastning for7
a-kasserne, idet kasserne kan komme til at udstede flere erklæringer til detsamme medlem.Kommentar: Der henvises til kommentaren til AK-Samvirkes bemærkningervedrørende samme problemstilling.LO mener ikke, at det er rimeligt, at a-kassen bliver stillet til ansvar for til-bagebetaling af den fejlagtigt udbetalte jobpræmie og mister retten til refu-sion fra staten, når det er arbejdsgiveren, der har givet forkerte oplysninger.Kommentar: Der henvises til kommentaren til AK-Samvirkes bemærkningervedrørende samme problemstilling.LO finder, at det bør afklares, om loven står i modsætning til hhv. ’Ramme-aftale om tidsbegrænset ansættelse’ samt ’Aftale om deltidsansattes adgangtil højere timetal’, som blev indgået i 2007 mellem aftaleparterne på det of-fentlige område som led i den daværende regerings udspil om en kvalitetsre-form.Kommentar: Lovforslaget er ikke i et modsætningsforhold til de nævnte re-gelsæt. Som det fremgår af de specielle bemærkninger til § 4 i lovforslagetindebærer bestemmelsen ingen fravigelse af reglerne i lov om tidsbegrænsetansættelse. Det samme gælder for så vidt angår de ansættelsesretlige ram-mer, LO henviser til. Forslaget i § 4 har alene betydning i den situation,hvor en arbejdsgiver, inden for disse rammer lovligt kan forlænge den mid-lertidige ansættelse, således at ansættelsesforholdet når op på en varighedaf mindst 26 uger og dermed kan udløse præmie til arbejdsgiveren.
FTF finder, at aftalen om akutjob er et godt supplement til akutpakken, ogfinder det rimeligt og fornuftigt, at arbejdsgiverne forpligter sig til at frem-skaffe reservere jobs til målgruppen. FTF mener.FTF finder videre, at der er behov for en præcisering af, at medlemmet skalvære medlem af en a-kasse på tidspunktet for udstedelse af erklæring om, atden ledige er omfattet af målgruppe.Kommentar: Der henvises til kommentar vedrørende samme problemstillingrejst af AK-Samvirke.FTF anfører, at der ved administrationen af jobpræmieordningen kan værevanskeligheder med at dokumentere, at stillingen har været slået op som etakutjob. Det foreslås derfor, at a-kassen ikke skal kontrollere opfyldelsenheraf.Kommentar: Det fremgår af lovforslaget § 5, stk. 2, at dokumentationen for,at stillingen har været opslået som en akutstilling, er en tro og love erklæ-ring fra arbejdsgiveren.8
FTF anfører videre, at det bør være muligt, at ledige kan opnå ansættelse i etakutjob, som den ledige selv skaffer, uden at det har været opslået i jobnet.Kommentar: Det fremgår af aftalen, at ”En del af de ledige i målgruppenvil erfaringsmæssigt finde job på egen hånd inden for den tilbageværendeperiode med ret til dagpenge eller umiddelbart herefter. Det indebærer, atdet reelle behov for akutjob for ledige i målgruppen vil være mindre end densamlede målgruppe”. Det fremgår også af aftalen, at de stillinger, arbejds-giverne tilvejebringer som led i aftalen, skal opslås som akutjob i Jobnet.dk.
Lederne støtter intentionerne med lovforslaget og intentionerne med at syn-liggøre jobåbningerne.Lederne stiller spørgsmålstegn ved, om det er hensigtsmæssigt, at erklæringom, at den ledige er omfattet af målgruppen, højst må være 4 uger gammel.Det bør derfor overvejes at fastsætte en længere frist.Kommentar: Der henvises til kommentaren til LOs og AK-Samvirkes be-mærkninger vedrørende samme problemstilling.Lederne finder behov for en præcisering af i hvilke situationer, der kan værebehov for validering af oplysninger til brug for arbejdsgivernes ansøgningom jobpræmie.Kommentar: Der henvises til kommentaren til LO og AK-Samvirkes be-mærkninger vedrørende samme problemstilling.Lederne finder endvidere behov for en afklaring af, hvorledes kravet om rå-dighed skal forstås i forbindelse med udstedelse af erklæring om, at den le-dige er omfattet af målgruppen.Kommentar: Det er en betingelse for udstedelse af erklæring om, at den le-dige er omfattet af målgruppen, at den ledige er til rådighed efter de almin-delige rådighedsregler på erklæringstidspunktet. Der henvises til kommen-taren til ASE`s bemærkninger vedrørende samme problemstilling.
KL spørger, om det er en betingelse for at få udbetalt jobpræmie, at arbejds-giver har udbetalt løn i henholdsvis 26 eller 52 uger. Spørgsmålet skal ses ilyset af, at en person ansat i akutjob fx typisk vil afholde ferie uden løn.Kommentar: En forudsætning for udbetaling af præmie er bl.a., at ansættel-sesforholdet ikke har været afbrudt, og at det har et omfang på mindst 329
timer om ugen i gennemsnit inden for hver 26 ugers periode, jf. lovforsla-gets § 3.Afholdelse af ferie betragtes ikke som afbrydelse af ansættelsesforholdet,men afholdes ferien uden løn, vil det selvfølgelig have betydning for vurde-ringen af opgørelsen af gennemsnittet af antal timer i henholdsvis 26 eller52 ugers perioden. Det bemærkes, at hvis pågældende er ansat i en fuldtids-stilling på 37 timer, vil timetalskravet kunne opfyldes på trods af afholdelseaf ferie uden løn i ca. 3,5 uger i en 26 ugers periode.
ASE peger på, at reglerne om udstedelse af erklæring efter lovforslagets § 2,stk. 3, sammenholdt med målgruppebeskrivelsen i § 1, kan betyde, at ar-bejdsløshedskassen skal udstede en erklæring til personer, som ikke (længe-re) har dagpengeret. Dette er særligt et problem i forhold til forudsætningenom, at den ledige skal stå til rådighed, hvilket a-kassen ifølge ASE`s opfat-telse vil have svært ved at påse.Kommentar: Det er korrekt, at der kan være tilfælde, hvor arbejdsløsheds-kassen skal udstede en erklæring til ledige uden dagpengeret. I forhold tilrådighedsspørgsmålet bemærkes, at det ifølge de specielle bemærkninger til§ 1 i lovforslaget er en forudsætning for at medlemmet er omfattet af mål-gruppen, at pågældende står fuldt ud til rådighed efter de almindelige reg-ler. Det betyder, at a-kassen skal sikre, at pågældende er tilmeldt Jobnet.dksom arbejdsmarkedsparat kontanthjælpsmodtager, og pågældende skal be-kræfte jobsøgningen hver 7. dag. A-kasserne har mulighed for at kontrolle-re om pågældende er tilmeldt Jobnet.dk via opslag.ASE anfører videre, at det bør præciseres, at den ledige skal stå til rådighedved ansættelsens påbegyndelse og at der ikke består en rådighedsforpligti-gelse under ansættelsen.Kommentar: Der vurderes ikke at være behov for en præcisering, da det eren forudsætning for oprettelse af et akutjob, at der er tale om ansættelse pånormale løn- og ansættelsesvilkår uden nogen form for løntilskud.AC anfører at det for at få en rettidig og valid belysning af lovforslagets ef-fekt er nødvendigt løbende i de kommende måneder at opgøre, hvor mangeudfaldstruede (akutbrevsmodtagere), som bliver matchet til de opslåedeakutjob i Jobnet. AC finder således, at en opgørelse af antal udbetalte job-præmier er utilstrækkelig, da den først vil kunne laves i andet halvår 2013.Kommentar: I aftalen om akutjob er det aftalt, at der løbende skal følges oppå, i hvilket omfang ledige indenfor akutpakkens målgruppe afgår til job.10
Kristelig Fagbevægelse bemærker, at det er organisationens forventning, atdet i loven sikres, at der ikke ved indførelsen af en fortrinsadgang for mål-gruppen derved opstår en forskelsbehandling ud fra forskelsbehandlingslo-vens og lighedsgrundsætningen.Kommentar: Den foreslåede ordning rejser efter Beskæftigelsesministerietsopfattelse ikke spørgsmål i forhold til forskelsbehandlingsloven eller denforvaltningsretlige lighedsgrundsætning. Beskæftigelsesministeriet henviserfor så vidt angår den forvaltningsretlige lighedsgrundsætning til beskæfti-gelsesministerens svar på spørgsmål 13 fra Folketingets Beskæftigelsesud-valg til lovforslaget.
FRIE Funktionærer finder det urimeligt, at en offentlig arbejdsgiver får mu-lighed for at fravige kravet om alene at lægge vægt på en ansøgers kvalifika-tioner ved at give ledige i målgruppen fortrinsadgang. FRIE Funktionærerfinder endvidere, at der bør arbejdes med varige løsninger, så der ikke skalindføres nye administrative rutiner og IT-systemer. Endelig tvivler FRIEFunktionærer på, at jobpræmien på 25.000 kr. til arbejdsgivere vil give enreel motivation til at oprette nye job.Kommentar: Høringssvaret giver ikke Beskæftigelsesministeriet anledningtil kommentarer i forhold til lovforslaget.
PROSA finder det overordnet positivt, at regeringen fremsætter lovforsla-get. PROSA er dog af den opfattelse, at initiativet skal suppleres med enrække yderligere tiltag.Kommentar: Høringssvaret giver ikke Beskæftigelsesministeriet anledningtil kommentarer i forhold til lovforslaget.
11