Beskæftigelsesudvalget 2012-13
L 46 Bilag 2
Offentligt
1173006_0001.png
1173006_0002.png
1173006_0003.png
1173006_0004.png
1173006_0005.png
1173006_0006.png
1173006_0007.png
1173006_0008.png
1173006_0009.png
1173006_0010.png
1173006_0011.png
1173006_0012.png
1173006_0013.png
1173006_0014.png
1173006_0015.png
1173006_0016.png
1173006_0017.png
1173006_0018.png
1173006_0019.png
1173006_0020.png
1173006_0021.png
1173006_0022.png
Beskæftigelsesrådets sekretariatHolmens Kanal 201060 København K
Svar på høring om lovforslag om akutjobArbejdsmarkedsstyrelsen har den 30. oktober 2012 sendt lovforslag L 46 omforslag til lov om akutjob og jobpræmie til arbejdsgivere til skriftlig høring iBeskæftigelsesrådet.DA har følgende bemærkninger til lovforslaget:Det er for virksomhederne helt afgørende, at der kommer en hurtig afklaring afvilkårene for opslag af akutjob og betingelserne for jobpræmien. DA er derfortilfreds med, at Folketinget har indvilget i en hastebehandling af beskæftigel-sesministerens lovforslag.DA finder endvidere, at det er en forudsætning for, at virksomhederne hurtigtog i stort omfang lægger deres akutjobopslag på jobnet.dk, at den praktiskeadministration er meget enkel og så vidt muligt baseret på eksisterende syste-mer, som virksomhederne kender.Der bør efter DA’s opfattelse gøres en ekstraordinær indsats fra de nationalebeskæftigelsesmyndigheder for, at det skal være administrativt nemt at læggejobopslag med akutjob ind på Jobnet, således at også brancher eller virksom-heder, som ikke har tradition for at anvende jobnet/slå job eller ikke har HR-funktioner, kan blive interesseret i at være med til at synliggøre jobåbninger.DA vil derfor anbefale, at oprettelse af akutjob finder sted i et særskilt model iJobnet.dk, således at der laves en skabelon for jobopslaget, som allerede inde-holder akutaftalens standardtekst, og som kan validere betingelser for f.eks.planlagt varighed. I et sådant modul kan der endvidere være enkle vejlednin-ger målrettet nye brugere og med særlig fokus på akutjob.Administration og dokumentationI forhold til identifikationen af et akutjob kan DA støtte, at det baseres på entro og love erklæring, men finder samtidig, at der bør udvikles en midlertidigfacilitet i Jobnet.dk, der kan gemme en elektronisk kopi eller anden form forreference til, at et job har været opslået som et akutjob.Dokumentationskravene i forhold til jobpræmien virker tung og med megetpapir, selv om det af lovforslagets bemærkninger fremgår, at dokumentationfor ansættelsesforholdets varighed, omfang og påbegyndelsestidspunkt kanvære oplysninger fra indkomstregisteret.Efter DA’s opfattelse bør hovedsporet i dokumentationen over for a-kassernevære via indkomstregisteret, som a-kasserne med lovforslaget får konkret ad-DANSK ARBEJDSGIVERFORENINGVester Voldgade 113Tlf. 33 38 90 00DK-1790 København Vwww.da.dk31. oktober 2012JBPDok ID: 21629
CVR 16834017E-mail [email protected]
Side 2gang til. Oplysninger fra indkomstregisteret kan så af a-kasserne kombineresmed en særlig adgang til oplysninger fra Jobnet.dk om et specifikt akutjob, jf.oven for og a-kassens egne registreringer af at have udsendt en erklæring tilden ledige i målgruppen. Altså en administration i en fuld digital løsning.Arbejdsgiveren skal således alene fremsende en anmodning om udbetaling afpræmien med en tro og love erklæring om, at der har været opslået et akutjob.En sådan proces bør ligeledes understøttes af en elektronisk indberetning ogetableres som én fælles facilitet for alle a-kasser gennem Jobnet.dk.Det er afgørende, at virksomhederne, når det handler om akutjob, kun udveks-ler data med myndighederne på én hjemmeside.Endelig finder DA, at der bør tilføjes et nyt stykke i § 5 om, at a-kassen ikkekan bede arbejdsgiveren om supplerende oplysninger, hvis arbejdsgiveren alle-rede har indberettet til indkomstregisteret.Efter DA’s vurdering bør der i lovforslaget medtages en bemyndigelsesbestem-melse til ministeren om at kunne fastsætte nærmere regler om a-kasser ogjobcentres opgaver med at understøtte virksomhederne i at oprette akutjob ogvaretage administration af præmieordningen.Opfølgning på aftalenDA finder det ligeledes afgørende, at der som led i opfølgningen tilvejebringesdata til aftaleparterne om, hvor langt hver part er i at opfylde sine forpligtigel-ser. Det indebærer, at AMS bør stille data til rådighed, som kan danne grundlagfor, at DA kan se, hvor stor en andel af de opslåede akutjob, der er opslået afvirksomheder på DA-området.Sådanne oplysninger er af stor værdi for DA og DA’s medlemsorganisationerbl.a. som grundlag for at gennemføre de kampagneaktiviteter, som er en del afaftalen om akutjob.DA skal samtidig anbefale en tæt opfølgning på afgangen fra ledighed for mål-gruppen af ledige f.eks. ved en særlig markering i BeskæftigelsesministerietsDREAM-register om, at en ledig hører til i målgruppen samt at der findes oplys-ninger baseret på særskilte indberetninger fra a-kasserne om, hvem blandt deledige i målgruppen, der har fået udstedt er erklæring fra a-kassen.Konkrete præciseringerAf lovforslagets § 2 og i bemærkningerne til lovforslaget fremgår det, at ”Priva-te og offentlige arbejdsgivere kan opslå ordinære stillinger af mindst 13 ugersvarighed som akutjob……”. I aftalen om akutjob er det formuleret som, at ”Derfastsættes en minimumsgrænse for den planlagte varighed af de midlertidigejob på 3 måneder”.DA finder, at lovforslaget på dette punkt kan læses som om virksomheden for-pligter sig til at have medarbejderen ansat i tre måneder og dermed ikke tørbinde an med en ansættelse, hvor der er risiko for, at matchet i mellem virk-somhed og ansat ikke passer, eller at lønmodtageren inden 3 måneder finderanden beskæftigelse.Det bør tydeliggøres, at betingelsen for et akutjob er en forventet varighed påmindst 13 uger.
Side 3Det fremgår af § 5 stk. 3, at ansøgningen om præmie tidligst kan indgives efter26 ugers ansættelse og senest 13 uger efter at perioden på 26 uger eller 52uger udløber. Den formulering betyder efter DA’s opfattelse, at en arbejdsgiverkan risikere ikke kan få jobpræmien efter 6 måneders ansættelse, hvis ansæt-telsesforholdet ophører mere end 13 uger efter de 26 uger, f.eks. efter 10 må-neder, og virksomheden ikke ansøgte om jobpræmie efter 6 måneders ansæt-telse.DA skal anbefale, at det tilføjes, at de 13 ugers ansøgningsfrist også gælder fratidspunktet for et ophør af ansættelsen i perioden i mellem 26 uger og 52 uger.Med venlig hilsenDANSK ARBEJDSGIVERFORENING
Jørgen Bang-Petersen
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KSendes pr. e-mail til Karin Hoffmann-Hansen ([email protected]) ogKim Taasby ([email protected]).
Sagsnr. 12-2643Vores ref. EKH/MBS/lgyDeres ref. 2012-9430Den 31. oktober 2012
Høringssvar vedr. forslag til lov om akutjob og jobpræmie til arbejdsgivere
LO har den 30. oktober 2012 modtaget høring vedr. udkast til forslag til lov omakutjob og jobpræmie til arbejdsgivere (L 46).Overordnet mener LO, at det er positivt, at regeringen og arbejdsgiverne med aftalenom akutjob tager et ansvar og tilbyder reelle job til de mange, der står til at falde ud afdagpengesystemet efter nytår.LO opfatter aftalen som et afgørende bidrag til at løse den udfordring, som møder demange, der står til at falde ud af dagpengesystemet.Det er positivt, at der er tale om reelle job, der også giver ret til genoptjening.Det er positivt, at hovedparten af jobbene tilbydes de ledige allerede i år, og at der ersat helt konkrete mål for antallet af job, som matcher den målgruppe, der står til atmiste dagpengeretten inden for kort tid.LO skal samtidig påpege, at pakken hænger godt sammen med den dagpengepakke,som LO spillede ud med den 23. oktober, og som bl.a. indeholdt en præmieringsord-ning til virksomheder, der tilbyder ordinære job til ledige i løntilskud.I forhold til opfølgningen på loven skal LO påpege, at det er centralt, at opfølgningensker i sammenhæng med ”den første akutpakke”, således at opfølgningen er koordi-neret. Akutjob er jo et parallelt redskab, som skal anvendes til at løse den overordne-de udfordring med at hjælpe de arbejdsløse, som har risiko for at miste deres dagpen-geret pga. den forkortede dagpengeperiode.Samtidig finder LO det centralt, at opfølgningen på både ’akutpakke I’ og ’akutpakkeII’ sker transparent og med fokus på dels indsatsen og brugen af redskaberne, men ihøj grad også med fokus på effekten.
LO har en række konkrete kommentarer til de enkelte paragrafer i loven:§ 1 – definition af målgruppen.
I aftalen er det ikke defineret, hvordan a-kasserne konkret skal afgrænse ledige medtre måneder eller mindre tilbage af dagpengeperioden.I lovens § 1 har man valgt at afgrænse målgruppen til ledige, der har præcist 13 ugereller mindre tilbage af dagpengeperioden. LO foreslår, at definitionen i bemærknin-gerne præciseres til at omfatte ledige, derforventesat have 13 uger eller mindre tilba-ge. Begrundelsen er, at det kun er i forbindelse med den månedlige dagpengekørsel,at a-kasserne kan sepræcist,hvor mange uger medlemmerne har tilbage af dagpen-geperioden. I resten af perioden frem til den næste dagpengekørsel anvendes begre-bet: ”forventede uger tilbage”.Et medlem, der ved en dagpengekørsel har f.eks. 15 uger tilbage af dagpengeperio-den, skal derfor henvende sig til a-kassen to uger efter, når de resterende uger er nedepå 13, for at få sin erklæring om at høre til målgruppen.Det betyder, at medlemmet, hvis han eller hun vil søge et opslået akutjob før de 13uger, ikke kan vedlægge erklæringen til ansøgningen, men blot kan love arbejdsgive-ren, at den kommer inden ansættelsen. Det vil alt andet lige stille medlemmet ringerei ansættelsesprocessen.§ 2, stk. 3 - Skriftlig erklæringDet fremgår af lovforslaget, at ledige, der søger et akutjob, ved ansøgningen om job-bet skal dokumentere over for arbejdsgiveren, at vedkommende er i målgruppen. Det-te skal ske ved hjælp af en skriftlig erklæring fra a-kassen. Denne skriftlige erklæringmå højst være fire uger gammel regnet fra udstedelsestidspunktet.Det er sandsynligt, at den ledige vil søge flere akutjob i løbet af de måneder, somakutjob ordningen varer. Set i lyset af, at den skriftlige erklæring kun må være fireuger gammel fra udstedelsestidspunktet, er der en risiko for en administrativ belast-ning for a-kasserne, at de løbende skal udstede skriftlige erklæringer til det sammemedlem i løbet af de ni måneder.Det foreslås, at der findes en mere smidig og mindre administrativt belastende løs-ning, hvilket både vil kunne gavne den ledige og a-kassen.§ 7, stk. 1 og 2 – TilbagebetalingDet fremgår af lovforslagets stk. 1, at en arbejdsgiver der uberettiget har modtaget enjobpræmie fra a-kassen, skal betale præmien tilbage, hvis udbetalingen skyldtes ar-bejdsgiverens urigtige oplysninger eller fortielse, eller at arbejdsgiveren burde haveindset, at modtagelsen af beløbet var uberettiget.I lovforslagets stk. 2 står der, at såfremt jobpræmien er udbetalt med urette efter stk.1, har a-kassen ikke krav på refusion fra staten for den fejlagtige udbetalte præmie,hvor der er tale om uagtsomhed. Her skal a-kassen betale den fejlagtigt udbetaltepræmie tilbage til staten.LO mener ikke, at det er rimeligt, at a-kassen bliver stillet til ansvar for tilbagebeta-ling af den fejlagtigt udbetalte jobpræmie og mister retten til refusion fra staten, nårdet er arbejdsgiveren, der har givet forkerte oplysninger.
2
I forslaget henvises der i øvrigt til § 86, stk. 4-6 i Lov om arbejdsløshedsforsikring.Af § 86 fremgår, at Loven om arbejdsløshedsforsikring gælder for medlemmer af ena-kasse, der uberettiget har modtaget ydelser fra a-kassen. Arbejdsgiverne er ikkemedlem af en lønmodtager-a-kasse. LO mener derfor ikke, at a-kasserne kan blivestillet til ansvar for en tilbagebetaling af jobpræmien uden refusion fra staten.
Endelig bør det afklares, om loven står i modsætningen til hhv. ’Rammeaftale omtidsbegrænset ansættelse’ samt ’Aftale om deltidsansattes adgang til højere timetal’,som blev indgået i 2007 mellem aftaleparterne på det offentlige område som led i dendaværende regerings udspil om en kvalitetsreform.Regeringen opfordres på den baggrund til at søge dette forhold belyst, herunder atopfordre aftaleparterne KL og Danske Regioner om at afklare forholdet med deresrespektive aftalemodpart.Med venlig hilsen
Ejner K. Holst
3
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København K
Høring om lov om akutjob og jobpræmie til arbejdsgi-vereAC hilser det velkomment, at regeringen pr. 1. november lancerer nytinitiativ til at hjælpe de mange udfaldstruede ledige i job. Private ogoffentlige virksomheder opfordres til at ansætte de ansøgere, som er irisiko for at miste dagpengene. Som tak for hjælpen får virksomhedenen præmie på 25.000 kr. efter 12 måneder.Regeringen spår, at initiativet vil skaffe 12.500 akutjob. Gruppen af ud-faldstruede er dog op imod fire gange så stor - jf. antallet af udsendteakutbreve. Endvidere har akutjobaftalens konstruktion en indbyggetrisiko for, at aftalen blot resulterer i, at allerede eksisterende jobåbnin-ger bliver slået op på et særskilt afsnit af Jobnet, uden at det betyderændrede ansættelsesmønstre hos arbejdsgiverne.Lovforslaget kan således ikke forventes at kunne redde størstedelen afde reelt udfaldstruede. AC opfordrer derfor til, at der i en samlet red-ningspakke til de udfaldstruede også slækkes på genoptjeningskravet ogbegrænsningerne på supplerende dagpenge. Det er endvidere vigtigt, aten redningspakke til de udfaldstruede suppleres med en plan for egent-lig jobskabelse i den private sektor.I forlængelse af ovenstående skal AC knytte en teknisk bemærkning tillovforslaget. For at få en rettidig og valid belysning af lovforslagets ef-fekt er det nødvendigt løbende i de kommende måneder at opgøre, hvormange udfaldstruede (akutbrevsmodtagere), som bliver matchet til deopslåede akutjob i Jobnet. En opgørelse af antal udbetalte jobpræmierer utilstrækkelig, da den først vil kunne laves i andet halvår 2013. Der-for bør der til lovforslaget tilføjes krav om løbende opgørelse af ”akut-match” det næste halve år.Med venlig hilsenRasmus ConradsenD: 22495867E: [email protected]
Den 31. oktober 2012Dok.nr. 2012-17380Sagsnr. 2012-695rc/db
AKADEMIKERNESCENTRALORGANISATIONTHE DANISH CONFEDERATIONOF PROFESSIONAL ASSOCIATIONS
Postboks 2192Nørre Voldgade 29DK – 1017København K.TFEW+45 3369 4040+45 3393 8540[email protected]www.ac.dk
- - 31.10.2012Kontakt: - [email protected] - Tlf: 3336 8800
Forslag om lov om akutjob og jobpræmieLovforslaget er et nødvendigt bidrag til akutpakken fra august 2012, men der erfortsat behov for bedre genoptjeningsvilkår og lempeligere regler for supplerendedagpenge.Det bør desuden præciseres i lovforslaget,-at den ledige på akutjobansøgningstidspunktet fortsat skal være medlem afen a-kasse, selvom dagpengeretten er opbrugt-at a-kassen ikke skal dokumentere opslag i Jobnet ved udbetaling af job-præmie efter mindst 26 ugers ansættelse-at akutjob kan opnås ved at den ledige selv skaffer sig jobbet – uden opslagforinden.-___
FTF har modtaget Lovforslag nr. L 46 om akutjob og jobpræmie til arbejdsgiverne i høring oghar følgende bemærkninger:
GenereltFTF ser aftalen mellem Regeringen og de offentlige og private arbejdsgivere og lovforslagetsom et supplement til akutpakken, der blev indgået i august mellem Regeringen, arbejdsmar-kedets parter og a-kasserne.FTF finder det både rimeligt og fornuftigt, at arbejdsgiverne forpligter til at fremskaffe ogreserve jobs til målgruppen af ledige, der risikerer at falde ud af dagpengesystemet pga. denforkortede dagpengeperiode på 2 år.FTF vil samtidig gøre opmærksom på, at dagpengesystemet fortsat er under hårdt pres pga.af ledighedsniveauet, den 2 årige periode, genoptjeningskravet på 52 uger inden for 3 år ogbegrænsningerne i retten til supplerende dagpenge på 30 uger. Der vil derfor fortsat værebehov for ændringer i dagpengesystemet så genoptjening og arbejde ved siden af suppleren-de dagpenge gøres mere attraktivt og realistisk.
Konkrete bemærkninger
HØRINGSSVAR- 01.11.2012 - Side 1
Der fremgår af § 1 og af lovforslagets bemærkning til § 1, at målgruppen for initiativerne iloven omfatter ledige dagpengemodtagere, der i perioden fra den 1. oktober 2012 til den 1.april 2013 har 13 uger eller mindre tilbage af dagpengeperioden, samt personer, der frem tilden 1. juli 2013 opbruger den samlede dagpengeperiode og fortsat er uden job.Det fremgår endvidere af § 2 stk. 3, at en ledig, der søger et akutjob, skal på ansøgningstids-punktet ved en skriftlig erklæring fra arbejdsløshedskassen over for arbejdsgiveren dokumen-tere, at pågældende på erklæringstidspunktet opfylder betingelserne i § 1. Det bør præciseres
i lovmærkningerne til § 2 stk. 3, at forudsætningen for at a-kassen kan udstede erklæringener, at den ledige på udstedelsestidspunktet fortsat er medlem af a-kassen. Der er behov fordenne præcisering, fordi det af § 5 omvendt fremgår, at arbejdsgiveren kan ansøge om præ-mie ved udløb af akutjobbet ansættelsesperiode, også selvom den ansatte ikke er medlem afen a-kasse mere.Der fremgår af § 5, at arbejdsløshedskassen skal kontrollere, at betingelserne i § 3 for ar-bejdsgiverens ret til jobpræmie er opfyldt. Af § 3 stk. 2. fremgår det, at det er en betingelse,at stillingen har været opslået som akutjob i Jobnet.dk. Når ansøgningen til præmie skal ind-gives tidligst efter 26 ugers ansættelse kan det næppe forventes, at jobbet fortsat er opslået iJobnet, og dermed kan det ikke dokumenteres, at jobbet har været opslået i Jobnet Det børderfor fremgå af § 5, at a-kassen skal kontrollere om betingelserne er opfyldt i § 3,dog ikke
stk. 2 punkt 1.I øvrigt bør det være muligt, at ledige kan opnå ansættelse i et akutjob, som den ledige selvskaffer jobbet, uden at det har været opslået i Jobnet. Samme procedure gælder for opkvalifi-ceringsjob jf. aftalen om akutpakken. Det bør aldrig være en barriere, at arbejdsgiveren ikkekan ansætte den ledige i akutjob, fordi der skal gennemføres en opslagsprocedure i alle til-fælde, som i øvrigt ikke kan kontrolleres efterfølgende jf. ovenstående. § 5 stk. 2 nr. 1 børderfor ændres til:Stillingen har været opslået som akutjob jf. § 2 stk. 1, med mindre den
ledige selv har skaffet sig jobbet inden opslag.
Høringssvar- 01.11.2012 - Side 2
Karin Hoffman-HansenKim TaasbyBeskæftigelsesministerietcc: Beskæftigelsesrådets sekretariat
Høring om forslag til lov om akutjob og jobpræmie til arbejdsgivereBeskæftigelsesministeriet har den 30. oktober 2012 bedt om bemærk-ninger til ovennævnte lovforslag.Lederne støtter intentionen i lovforslaget om at styrke indsatsen med fo-kus på ordinær beskæftigelse til ledige, der risikerer at miste retten tildagpenge på grund af indfasningen af den nye 2-årige dagpengeperio-de.Lederne støtter, at der gøres en særlig indsats for at synliggøre jobåb-ninger til alle, der er på vej til at miste retten til dagpenge. I den forbin-delse er det vigtigt, at der også sker en synliggørelse af midlertidige job,herunder vikarjob.Det forudsættes, at der sikres en sammenhæng i indsatsen mellemakutjobaftalen og akutpakkeaftalen, jf. bekendtgørelse om særlig indsatsfor ledige, der risikerer at opbruge deres dagpengeret. Det bør blandtandet sikres, at phonerkampagnen og den virksomhedsopsøgende ind-sats fra jobcentrene også fokuserer på etableringen af akutjob til mål-gruppen.Konkrete bemærkningerI § 2 foreslås det, at ledige, der søger et akutjob skal have en erklæringfra arbejdsløshedskassen til dokumentation for, at pågældende opfylderbetingelserne. Erklæringen må højst være 4 uger gammel. Set i lyset af,at måltallet for aftalen er etablering af 12.500 akutjob bør det overvejesom en frist på 4 uger er hensigtsmæssigt. Med en samtidig høj søgeak-tivitet fra ledige i målgruppen vil en frist på 4 uger betyde, at der ofte skaludstedes en ny erklæring til den enkelte ledige. Derfor bør det overvejesat fastsætte en længere frist, for eksempel at erklæringen må være 8uger gammel.I § 5, stk. 4 får arbejdsløshedskasserne adgang til at validere den ind-sendte dokumentation fra arbejdsgiveren. Der kan være behov for atpræcisere i hvilke situationer der kan være behov for denne validering.
Københavnden 31. oktober 2012
LederneVermlandsgade 652300 København STelefon 3283 3283Telefax 3283 3284[email protected]www.lederne.dk
1/2
I forhold til bemærkningerne til forslagets § 1 om rådighed er der behovfor en præcisering af, hvornår der skal foretages en rådighedsvurdering.Det er ikke klart, om det også gælder i forhold til personer, som har op-brugt retten til dagpenge, men som har en erklæring udstedt på et tids-punkt, hvor personen fortsat havde ret til dagpenge og herefter får etakutjob på denne erklæring.
Med venlig hilsen
Kim Møller Laursen
2/2
ForbundetafIt‐professionelleAU/31.10.2012/CGE
Høringssvar ang. Forslag til Lov om akutjob og jobpræmie til arbejdsgiverePROSA ser det som positivt, at Regeringen fremsætter lovforslag, der skal resultere i en ”helt ekstraordinær,midlertidig og massiv indsats for at understøtte gode jobmuligheder for ledige medlemmer af enarbejdsløshedskasse, hvis dagpengeret udløber inden for højst 13 uger i perioden fra den 1. oktober 2012 tilden 1. april 2013 og senest ved udgangen af uge 26 i 2013. ”Der er ingen tvivl om, at arbejdsløsheden og ikke mindst usikkerheden på jobmarkedet får forbruget til at gåi stå, og får arbejdsgivere til at være påholdende med nyansættelser. Derfor er alle initiativer, der kan øgelediges muligheder for ordinær beskæftigelse, velkomne.PROSA støtter:• Opslag i Jobnet.dk af akutjob hos private og offentlige arbejdsgivere, og vi noterer med glæde, at ogsåkortvarige jobs med mindst 3 måneders varighed nu skal opslås.• Fortrinsadgang for ledige fra målgruppen til akutjob, der oprettes med fortrinsadgang i den offentligesektor.• Jobpræmie til arbejdsgivere, der ansætter en ledig fra målgruppen i et akutjob. Vi finder det fornuftigt, atjobpræmien udgør 12.500 kr., hvis ansættelsesforholdet har en varighed på mindst 26 uger, og yderligere12.500 kr., hvis ansættelsesforholdet har en samlet varighed på mindst 52 uger.Når det er sagt, forventer vi desværre ikke, at lovforslaget vil føre til, at mange ledige it-medarbejderekommer i beskæftigelse. En bonus på 25.000 er i forhold til omkostningerne ved at ansætte en medarbejderikke tilstrækkeligt attraktivt for arbejdsgiverne. Derfor vil vi foreslå regeringen at supplere det aktuellelovforslag med:------Bedre muligheder for opkvalificering af ledige til de jobs, der faktisk er på it-arbejdsmarkedetKrav til en bedre ”håndholdt” indsats, idet denne hos mange kommuner efter vores erfaring kun erteori og gentagelse af irrelevante tilbud.Reel jobskabelse, idet akutjobbene oftest blot omfordeler jobbene, men ikke øger mængden af jobsEn kortere genoptjeningsperiodeBedre muligheder for at få supplerende dagpenge, idet det kan være en adgangsvej til fuld og varigbeskæftigelseBud på en varig løsning, der også holder efter 1. juli 2013.
Vi finder det fornuftigt, at der i lovforslagets bemærkninger står, at der løbende skal følges op på, om defastsatte måltal for akutjob realiseres, og på resultaterne i form af afgangen til job for de ledige i målgruppen.
Venlig hilsenHanne Lykke JespersenNæstformand i PROSA
31. oktober 2012
Beskæftigelsesministeriet
Sendt pr. mail tilKarin Hoffmann-Hansen, [email protected]Kim Taasby, [email protected]
Høring over Forslag til lov om akutjob og jobpræmie til arbejdsgivereForslaget til lov om akutjob og jobpræmie til arbejdsgivere er udmøntningen af en aftale mellemregeringen, DA, KL og Danske Regioner om en helt ekstraordinær, midlertidig og massiv indsats,for at understøtte gode jobmuligheder for de ledige, der er i risiko for at opbruge eller opbrugerderes dagpengeret. Aftalen er fremkommet i forlængelse af den såkaldte akutpakke, som AK-Samvirke er deltager i. Det er som led i denne nye aftale blevet fastsat, at a-kasserne skal udstedeerklæringer til ledige omfattet af målgruppen samt udbetale jobpræmie til arbejdsgivere, der op-slår stillinger som akutjob, og efterfølgende har en person fra målgruppen ansat i stillingen imindst et halvt år.Indledningsvis skal AK-Samvirke tilkendegive, at vi helt kan tilslutte os intentionerne bag denindgåede aftale, og vi anser aftalens perspektiver som helt væsentlige i bestræbelserne på at med-virke til at redde de ekstraordinært mange ledige, som i de kommende måneder er i risiko for atfalde ud af dagpengesystemet.Imidlertid skal AK-Samvirke dog beklage, at parterne ikke har fundet grundlag for at konsultereog inddrage AK-Samvirke om selve indholdet og i løsningen af etableringen af akutjob og udbe-talingen af jobpræmie til arbejdsgivere, forinden aftalen herom blev indgået, når nu a-kasserneskal spille en væsentlig rolle i forbindelse med administrationen af aftalen.I forhold til lovforslagets enkelte paragraffer skal vi derfor tillade os at fremføre følgende:§ 1. AnvendelsesområdeDet er uklart med den foreslåede formulering, hvorvidt målgruppen omfatter personer, der er ud-meldt af a-kassen efter 1. oktober 2012, herunder om den fortsatte udstedelse af erklæringer, jf. §2, stk. 3. Som vi har forstået aftalen, skulle lovens anvendelsesområde også omfatte tidligeremedlemmer af en a-kasse, hvor dagpengeretten er udløbet i den angivne periode.§ 2, stk. 3. Udstedelse af erklæringAK-Samvirke kan ikke se, med hvilken begrundelse det foreslås, at en erklæring kun har en gyl-dighedsperiode på 4 uger. Det er ganske uklart for a-kasserne, hvilke kriterier der skal opfyldesfor at udstede en fornyet erklæring. Kræver det fx aktuel tilmelding til jobcenteret og aktiv job-
Arbejdsløshedskassernes SamvirkeNørre Farimagsgade 431364 København KTelefon 35 86 66 00Telefax 35 86 66 33[email protected]www.ak-samvirke.dk
søgning, medlemskab af a-kassen mv.AK-Samvirke vil i stedet foreslå, at en udstedt erklæring har gyldighed i hele den resterende peri-ode frem til 1. juli 2013.I forhold til selve den beskrevne fremgangsmåde for udstedelse af erklæringen er afgrænsningenpå 13 uger upraktisk, og vil medføre administrative og ekstraordinære omkostninger for a-kasserne i forbindelse med udsøgningen af de berørte medlemmer. Dette skyldes, at opgørelsen afde 13 uger først kan ske i forbindelse med de månedlige udbetalinger af dagpenge mv. i perioderaf henholdsvis 4 eller 5 uger.Vi foreslår derfor i stedet at etablere en ordning, hvorefter a-kasserne i forbindelse med hver dag-pengeudbetaling kan udstede en erklæring, når det pågældende medlem er omfattet af målgrup-pen. Dette ville kunne gøres, hvis perioden på 13 uger i stedet blev defineret fleksibelt, fx i til-knytning til a-kassens almindelige dagpengeudbetaling, når det konstateres, at et medlem har 16eller færre uger tilbage af dagpenge- eller referenceperioden. Herved opnås, at medlemmernegennemsnitlig vil modtage den første erklæring om, at de er omfattet af målgruppen omkring 13uger før udløbet af dagpengeperioden, men også at medlemmerne automatisk får tilsendt en opda-teret erklæring ved næste dagpengeudbetaling.§§ 3 - 5. Jobpræmie til arbejdsgivereDet fremgår af § 3, stk. 2, nr. 3, at det er en betingelse, at ansættelsesforholdet ikke har været af-brudt. Ifølge bemærkningerne til stk. 2 betragtes ansættelsesforholdet dog som uafbrudt, selv omden ansatte har været hjemsendt på grund af vejrlig og materialemangel. Det samme gælder forperioder med sygdom og barsel uden løn.Som AK-Samvirke læser lovforslaget, påvirker de nævnte forhold den gennemsnitlige beregningaf den ugentlige arbejdstid i ansættelsesperioden. Det vil fx betyde, at en kortvarig sygdomsperi-ode vil kunne medføre, at arbejdsgiveren mister retten til jobpræmien, fordi det gennemsnitligetimetal herved falder under grænsen på 32 timer. Hvis det forholder sig sådan, er det vores opfat-telse, at dette skal tydeliggøres, således at a-kasserne har et klarere retsgrundlag at henvise til, nårder træffes afgørelse over for en arbejdsgiver.AK-Samvirke undrer sig i øvrigt over, at andre forhold under ansættelsesforholdet, hvor der ikkeudbetales løn, er uomtalt. Her tænkes fx på ferie, søgnehelligdage, overenskomstmæssige fridage,og barns 1. sygedag.AK-Samvirke undrer sig ligeledes over, at der ikke er overensstemmelse mellem kravet til ansæt-telsens varighed i § 4 og ansættelsens varighed i § 2, stk. 1. I § 2, stk. 1 er kravet ”mindst 13uger”, hvorimod kravet i § 4 er ”mere end 13 uger”. En ansættelse på præcis 13 uger vil derforikke kunne forlænges.Ifølge § 5, stk. 2, skal arbejdsgiveren fremsende dokumentation for ansættelsesforholdets varig-hed, omfang mv., samtidig får a-kassen mulighed for at validere oplysningerne i indkomstregi-stret. Med henblik på at lette administrationen for både arbejdsgivere og a-kasser skal AK-Samvirke foreslå, at alle oplysninger fra arbejdsgivere afgives på tro og love og at a-kasserne va-liderer oplysningerne i indkomstregistret. Hvis a-kassen ikke på dette grundlag kan foretage ud-betalingen, kan arbejdsgiveren eventuelt fremsende yderligere dokumentation.
2
§§ 6 og 7. Refusion og tilbagebetalingI forbindelse med udbetalingen af jobpræmie er der som bekendt ikke tale om, at a-kassen foreta-ger udbetaling til et medlem, som bidrager til a-kassens drift i form af et administrationsbidrag.A-kassen bliver i øvrigt ikke honoreret for dette administrative arbejde.Det er derfor helt uantageligt og urimeligt, at man i denne situation pålægger a-kasserne et udvi-det ansvar, sådan som det bl.a. fremgår af de bestemmelser, der er udfærdiget i medfør af arbejds-løshedsforsikringslovens § 79 og 86, herunder i situationer, hvor staten ikke har lidt et tab.Det vil endvidere kunne give anledning til en vis retsuvished i forhold til bestemmelsen i be-kendtgørelsen om a-kassernes ret til refusion, hvis en arbejdsgiver ved en fejl kommer til at afgi-ve urigtige oplysninger, fordi a-kassen i medfør af lovforslagets § 7, stk. 2, skal bære omkostnin-gerne ved arbejdsgiverens uagtsomhed. Dette vil være i direkte modstrid med bekendtgørelsenom a-kassernes ret til refusion for udbetalte ydelser § 6, stk. 2, hvor der er hjemlet ret til refusion,hvis fejludbetalingen skyldes oplysninger fra en arbejdsgiver.Det foreslås derfor, at der i stedet i § 6 indsættes en bestemmelse om, at a-kassens ret til refusionkan bortfalde, hvis der som følge af a-kassens fejl er sket en uretmæssig udbetaling, samt at § 7,stk. 2, herefter udgår.
Med venlig hilsen
Helmer Baadsgaard
3
Page 1 of 1
Jay Christian MagpantayFra:Til:Flemming Thyge Andersen [[email protected]]Karin Hoffmann Hansen; Kim Taasby
Sendt:31. oktober 2012 16:06Emne:Høringsvar i forbindelse med høring af udkast til lopv om akutjob og jobpræmie til arbejdsgivere
TilTeamleder,chefkonsulentKarinHoffmann‐HansenogKimTaasbye.PåvegneafASEskaljeghermedbekræftemodtagelsenafovennævntehøring.Efter§2,stk.3iudkastetskalenledig,dersøgeretakutjob,påansøgningstidspunktethaveenskriftligerklæringfraa‐kassenom,atmedlemmetpåerklæringstidspunktetopfyldtebetingelsernei§1iudkastet.Erklæringenmåhøjestvære4ugergammel.ErklæringenkankrævesopdateretUnderhensyntilformuleringeni§1–oghensigtenmedlovforslaget–vilderværetilfælde,hvorena‐kassevilkommetilatudstedeerklæringertilmedlemmer,derikkelængereerdagpengeberettiget.Idissetilfældevila‐kassenikkelængereharenforpligtelsetil–ellermulighedfor–atpåse,atmedlemmetstadigertilrådighedforarbejdsmarkedet.Dereringenløbendeopfølgningpårådighedsforpligtelsen,nårderikkeerenydelsesret.Detfremgårklartafdeindledendebemærkningertiludkastet,atdeteretkrav,atdenledigeertilrådighedforarbejdsmarkedetefterdealmindeligeregler,ogdetvila‐kassernehavesværtvedatpåse.MendetviltypiskværeJobcentrene,dereribesiddelseafdisseoplysninger,nårvedkommendeikkelængeremodtagerydelsefraa‐kassen.EndviderevildetefterASEsvurdering–foratundgåmisforståelse–værehensigtsmæssigt,atdetibemærkningerneangives,atrådighedsforpligtelsenskalværeopfyldtvedansættelsenspåbegyndelse.Daansættelsenskerpåalmindeligeløn‐ogansættelsesvilkår,erderikkeveltaleomensædvanligaktivering,ogderkanvelnæppeværeenrådighedsforpligtelseunderselveansættelsen.Medvenlighilsen
A-kassen ASELa Cours vej 72000 Frederiksberg
KontorchefFlemming Thyge AndersenDirektionssekretariatetTlf 70137013Fax 39167497Mail[email protected]
01-11-2012
Odense, den 31. oktober 2012LedelsessekretariatetDirekte: 6313 8607E-mail:[email protected]
BeskæftigelsesministerietVed stranden 81015 København KSendt pr. e-mail til:Karin Hoffmann-Hansen[email protected]Kim Taasby[email protected]
Høring af lov om akutjob og jobpræmie til arbejdsgivereFRIE Funktionærer er ikke er på høringslisten, men vi ønsker hermed at afgivevores bemærkninger til lovforslaget.Det forekommer urimeligt, at en offentlig arbejdsgiver får mulighed for at fravigekravet om alene at lægge vægt på en ansøgers kvalifikationer ved at give ledige imålgruppen fortrinsadgang. I den offentlige styring bør det, lige som på det privatearbejdsmarked, være den bedst kvalificerede ansøger, der får et ledigt job. Udover at det er urimeligt, at en kvalificeret ansøger ikke får mulighed for at få jobbet,kan forslaget lede til forringet og for dyr offentlig service. Denne del af forslagetleder uvægerligt tankerne mod kassetænkning, da det i begge tilfælde er offentligeudgifter enten til løn eller til dagpenge. Ledige omfattet af akutjob bør ansættes iordinære jobs i enten den offentlige eller den private sektor, hvor andre ikke blivertilsidesat.Lovforslaget er afgrænset til at skulle gælde ansættelsesforhold, der er påbegyndtsenest den 1. juli 2013. Den økonomiske afmatning forventes generelt ikke atvære afhjulpet i løbet af det første halvår af 2013, hvorfor der bør arbejdes medinitiativer med et længere sigte, så der ikke igen skal indarbejdes kortvarigeløsninger, der kræver nye administrative rutiner og nye IT-systemer.Vi er i øvrigt også tvivlende over for, om en kontant betaling på 25.000 kroner til enarbejdsgiver er en reel motivation til at oprette et nyt job, hvorfor det er højstusikkert, om forslaget sikrer jobs til de ledige, der falder ud af dagpengesystemet.Hvis vores bemærkninger til lovforslaget giver anledning til spørgsmål, er vi gernetil rådighed.
Med venlig hilsenFRIE Funktionærer
Per L. Rasmussenjob- og Karrierechef
Lone Hansenchefkonsulent
Beskæftigelsesministeriet
St. Kongensgade 451264 København KTlf. 33 92 84 00Fax 33 11 04 15[email protected]www.rigsrevisionen.dk

Høring om lov om akutjob og jobpræmie til arbejdsgivere

Beskæftigelsesministeriet har med brev af 30. oktober 2012, sag nr. 2012-9430, fremsendt et udkast til forslag til lov om akutjob og jobpræmie til ar-bejdsgivere med anmodning om Rigsrevisionens eventuelle bemærkninger.Rigsrevisionen har ingen bemærkninger til udkastet.
31. oktober 2012
Kontor: D5J.nr.: 2012-6500-45
Med venlig hilsen
Vibeke AndersenKontorchef
1/1
Page 1 of 1
Jay Christian MagpantayFra:Til:Kasper Frederiksen [[email protected]]Karin Hoffmann Hansen; Kim Taasby
Sendt:31. oktober 2012 16:38Emne:Vedr. høring over forslag til lov om akutjob og jobpræmieTil Beskæftigelsesministeriet.Ved e-mail af 30. oktober 2012 har Beskæftigelsesministeriet fremsendt ovennævnte lovforslag oganmodet om Datatilsynets eventuelle bemærkninger.Datatilsynet finder - henset til den korte høringsfrist - ikke anledning til at komme med kommentarer.Kopi af denne e-mail er sendt til Justitsministeriets Lovafdeling til orientering.
Med venlig hilsenKasper FrederiksenFuldmægtig, cand.jur.Direkte tlf.nr.: +45 3319 3235E-mail: [email protected]
DatatilsynetBorgergade 28, 5. sal1300 København KTlf.nr.: +45 3319 3200E-mail: [email protected]www.datatilsynet.dk
01-11-2012