Forsvarsudvalget 2012-13
L 45 Bilag 3
Offentligt
1172526_0001.png
1172526_0002.png
Weidekampsgade 10Postboks 33702300 København S
Telefon 3370 3137Telefax 3370 3371
Til ordførerne på lovforslag tilNyordning af Statens Istjeneste,L 45
Giro nr. 200 30 31
Ref TEC[email protected]Dir 3370 3256
www.danskehavne.dk
Facts om den nye organisering af isbrydningForslag til lov om ændring af Statens Istjeneste er under behandling iFolketinget. Betalingsspørgsmålet synes at komme i fokus.Spørgsmålene er, om vareejere i hele landet skal betale beredskabsafgift tilisbrydning, og om aftalen skal indeholde en solidarisk ordning.Den nye organisering af isbrydning er aftalt mellem Danske Havne,Danmarks Rederiforening, DI/Transport, Danmarks Skibsmæglerforeningog Forsvarsministeriet. Ordningen liberaliserer en forældet statsordning ogskærer omkostningerne ned fra 20 mio. kr. pr. år til 6 mio. kr. Nyorganisering sikrer et beredskab, så skibe i nød kan undsættes, og en stærktreduceret Istjeneste overvåger isforholdene.Som et særligt, og solidarisk element, har parterne aftalt en ordning for defarvande og havne, hvor isen først skaber problemer. Det er Limfjorden, detSydfynske Øhav og Smålandsfarvandet mellem Sjælland og Lolland/Falster.Parterne har villet sikre, at skibe kan komme frem med last til disse havne påvilkår, der tager højde for, at det er tyndt besejlede farvande med mindrevanddybde, hvor trafikken særlig består af mindre skibe. Denne garanti erallerede værdsat af virksomheder i disse områder, der ikke skal frygte usikreleverancer på grund af usikkerhed om isforhold.Indtægter til ordningen kommer fra en vareafgift på gods lastet og losset frafragtskibe. Afgiften er skønsmæssigt sat til 7 øre pr. ton gods, i alt ca. 6 mio.kr.. For ikke at opbygge et bureaukratisk indbetalingssystem, har havnenepåtaget sig at opkræve og indbetale beredskabsafgiften. Havnene har ogsåpåtaget sig at sørge for, at isen bliver brudt i havnene. Herudover skal deskibe, der sejler udenfor beredskabsområderne selv betale den fuldeomkostning, hvis de tilkalder en isbryder.Da beredskabsafgiften er en pris pr. ton vare, har parterne fundet detrimeligt, at alle vareejere, der benytter erhvervshavne i Danmark, bidrager til
31. okt ober 2012
ordningen. Dermed skal også vareejere, der benytter havne på Vestkysten,bidrage.Et andet element i betalingen er, at når en 60 år gammel ordning ændresradikalt, er det også tid at se på, om den hidtidige betaling er rimelig. Dehavne, der har indbetalt mest til den gamle ordning, har ikke de seneste 15 århaft behov for hjælp af Statens Istjeneste. De anløbes af skibe og færger, derselv bryder is. Skal vareejere, der benytter disse havne, betale mere til ensolidarisk ordning, fordi vareejere i andre havne skal friholdes?For at give et indtryk af forskellige havnes indbetaling til den nye ordning,vises her, hvad udvalgte havne skal indbetale, hvis godsmængder fra 2011lægges til grund.HavnEnstedværket (kul)AarhusFredericiaEsbjergThyborønHanstholmHirtshalsBetaling,Fragtgodsny ordning (kr.) (1.000 ton)495.1107.073515.8307.369847.77012.111285.3904.07758.87084116.5202367.700110
Giver disse oplysninger anledning til spørgsmål, kan de rettes tilFormand Uffe Steiner Jensen, M: 4028 0970,email:[email protected]ellerSekretariatschef Tom Elmer Christensen, M: 2120 8889Email:[email protected]
2