Forsvarsudvalget 2012-13
L 45 Bilag 11
Offentligt
Fra:Jens Kirketerp JensenSendt:15. november 2012 08:38Til:Lene F. EspersenEmne:Statens Istjeneste
Til Lene EspersenI forlængelse af vores telefonsamtale onsdag sender jeg her nogle løsningsmodeller i relation tilændringsforslag vedrørende L45 - Lov om ændring af lov om Statens Istjeneste.Indledningsvist kan jeg oplyse, at Vestkysthavnene såfremt det foreliggende lovforslag vedtages, komme tilat bidrager med 400.000 – 500.000 kr. til ordningen.Oplæggende A – C tager alle udgangspunkt i, at vestkysthavnene friholdes af isbrydningsordningen.ABrydningen af is er geografisk betinget, lige som oprensning som følge af tilsanding er geografisk betinget.Vestkysthavnene betaler for den geografisk betingede oprensning, og tilsvarende bør havne i farvande,hvor der er risiko for isdannelse betale for isbrydningen. Oprensningsomkostningerne er ikke betragtet somen udgift, der skal fordeles i henhold til en solidarisk ordning. Hver havn betaler for de geografiskbetingedeudfordringer som den enkelte havn fra naturens hånd er givet.Havne i farvande, hvor der er risiko for isdannelse indgår i ordningen omkring Statens Istjeneste, og betaler0,077 kr./tons gods.Alternativt kunne staten under hensyntagen til isbrydningens kompleksitet og karakter, og for at sikrehavnenes samfundsmæssige opgave bidrage til ordningen med eksempelvis 450.000 kr. om året.Fordel - Ingen bør kunne argumentere mod dette sunde princip, og såfremt dette er tilfældet, da børoprensningsudgiften også fordeles solidarisk. Alene Hirtshals Havn oprenser for i størrelsesorden 6 mio. kr.om året.BStaten betaler beredskabsordningen, da isbrydningen svarer til glatførebekæmpelse på veje, og dermedsker der en sidestilling af de blå veje – søtransporten -, og de sorte veje – lastbiltransporten.Ulempe – Udgiften overvæltes på staten uden at der gives et finansieringsforslag.CFærgegods er undtaget i lovforslaget, mens færger ikke er undtaget i den gældende lov, hvor alle skibebetaler. Solidaritetsprincippet er således ikke alt omfattende alligevel.Undtagelsen for færgegods fjernes, og der indføres en særlig færgegodstakst, som giver et samlet provenupå 450.000 kr. Taksten for færger antages at blive mindre end 0,07 kr./tons, hvorfor ruter med hyppigfærgetrafik kommer til at bidrage relativt mindre end havne med mindre hyppig sejlads. Dermedkompenseres for at færgerne holder farvandene isfrie.
Fordel – sikrer solidaritet for alle havne, der indgår ordningen, altså havne i farvande med risiko forisdannelse, da alle godstyper betaler til ordningen.Du er velkommen til at ringe såfremt der er behov for uddybning oplysninger eller der er spørgsmål, derskal afklares.Med venlig hilsen
Jens Kirketerp JensenAdministrerende direktørHirtshals HavnNorgeskajen 119850 HirtshalsTlf.: + 45 96 56 50 02Mob.: + 45 20 33 24 47E-mail:[email protected]