Forsvarsudvalget 2012-13
L 45 Bilag 1
Offentligt
ForsvarsministerietOktober 2012Høringsnotat
Forslag til nyordning af Statens Istjeneste og indførsel af beredskab for isbrydning
i danske farvande
I. Indledning
Lovforslaget er hørt den 19. september 2012 og den 12. oktober hos relevante myndighederog brancheorganisationer. Herudover gennemførte Forsvarsministeriet en mundtligt tekniskgennemgang af lovforslaget den 3. oktober 2012 for interesserede brancheorganisationer.Samtlige hørte brancheorganisationer har afgivet høringssvar inden for tidsfristerne, ligesomder uopfordret er modtaget en mindretalsudtalelse fra et medlem organiseret under en af dehørte brancheorganisationer.Følgende brancheorganisationer er hørt:- Dansk Industri- Danske Havne- Danmarks Rederiforening og Rederiforeningen af 2010- Danmarks SkibsmæglerforeningDer vedlægges kopi af modtagne høringssvar.Af nedenstående ses de væsentligste bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser.fremII. De væsentligste bemærkninger til lovforslaget
1. Generelle bemærkninger
Der er generel tilslutning til forslag til nyordning af Statens Istjeneste og indførsel afberedskab for isbrydning i danske farvande, der lægger op til en liberalisering og forenkling afisbrydning i danske farvande. Der sikres således et beredskab, og et hensyn til de mestudsatte områder, samtidig med at udgifterne til den nye ordning er markant lavere end til dennuværende. Flere af brancheorganisationerne, herunder Dansk Industri og DanmarksRederiforening, giver således udtryk for, at forslaget til ændring af nugældende lov i vidtomfang er i overensstemmelse med drøftelser og ønsker, som erhvervslivet har fremsat underdet lovforberedende arbejde.Samtlige brancheorganisationer; Dansk Industri, Danske Havne, Danmarks Rederiforening ogDanmarks Skibsmæglerforening står bag den beskrevne finansieringsmodel, idet Esbjerg Havni en mindretalsudtalelse har opponeret mod havnens brancheorganisations, dvs. DanskeHavnes, tilslutning til, at samtlige havne, herunder også vestkysthavnene, er omfattet aflovforslaget. Generelt udtrykker brancheorganisationerne endvidere ønske om en drøftelse afismeldetjenestens opretholdelse, hvilket vil blive imødekommet i forbindelse med de planlagteevalueringer af den nye ordning i foråret 2013 og i 2015.
2. Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
a) Finansiering og opkrævning
Erhvervet har påpeget det vigtige i, at den fremtidige finansiering ikke gennemføres vedindførsel af en ny pligtig afgift på skibsgods. Finansieringen sker ved, at alle havne betaleret beløb beregnet pr. ton gods, der går gennem havnen, idet den enkeltehavneadministration selv bestemmer, hvorledes finansieringen skal ske(opkrævningsformen). Der er i denne sammenhæng enighed blandtbrancheorganisationerne om, at alle havne og terminaler, der indberetter til DanmarksStatistik, er omfattet af lovændringen.Danmarks Skibsmæglerforening, Dansk Industri og Danmarks Rederiforening har alle givettilslutning til ordlyden i lovforslagets § 5 stk. 3, der også er i overensstemmelse medDanske Havnes bemærkninger. Esbjerg Havn har i en mindretalsudtalelse opponeret mod,at vestkysthavnene, i modsætning til i nugældende lov, omfattes af lovforslaget, idet detanføres, at dette vil pålægge havnene på Vestkysten yderligere omkostninger.Danske Havne ønsker at få undersøgt og drøftet eventuelle urimelige konsekvenser af denforenklede opkrævningsform, hvor der betales et beløb pr. lastet og losset fragtskibstons.
Forsvarsministeriets bemærkninger
Brancheorganisationernes bemærkninger til finansiering og opkrævning er imødekommet ilovtekst og bemærkningerne. Esbjerg Havns bemærkninger er ikke imødekommet.Forsvarsministeriet har hørt Esbjerg Havns mindretalsudtalelse hos Danske Havne, somEsbjerg Havn er medlem af. Danske Havne har i sit svar fastslået, at aftalen har væretdrøftet indgående i Danske Havnes bestyrelse, og at repræsentanter for havnene HvideSande, Torsminde, Hanstholm, Hirtshals og Esbjerg i Danske Havnes bestyrelse har tiltrådtden fælles holdning, som fremført af Danske Havne. Danske Havne bekræfter på dennebaggrund, at alle havne, som indberetter til Danmarks Statistik, er omfattet aflovændringen. Danske Havnes bemærkning vedrørende eventuelle uhensigtsmæssighederved den forenklede opkrævningsform vil indgå som en naturlig del af den planlagteevaluering af den nye ordning i foråret 2013 og 2015.b) Ismeldetjenesten
Dansk Industri, Danmarks Rederiforening, Danmarks Skibsmæglerforening og DanskeHavne har alle tilkendegivet, at erhvervet ikke ønsker opretholdelse af ismeldetjenesten.
Forsvarsministeriets bemærkninger
Den nuværende istjeneste består i realiteten af to tjenester, en isbrydningstjeneste og enismeldetjeneste. Det lovforberedende arbejde har alene fokuseret på isbrydningsdelen,hvorfor der indledningsvist alene lægges op til en omlægning af isbrydningstjenesten.Erhvervets tilkendegivelse imødekommes dog delvist, idet der i lovens bemærkningeråbnes mulighed for, at der også efterfølgende kan ske en administrativ omlægning afismeldetjenesten. Det er således aftalt med erhvervet, at ismeldetjenesten kan tages op til
drøftelse i forbindelse med de planlagte evalueringer af den nye ordning i foråret 2013 og i2015.c) Udpegning af beredskabsområder
Dansk Industri og Danmarks Skibsmæglerforening sætter spørgsmål ved praksis ogstatens myndighed til at udpege nye beredskabsområder i løbet af issæsonen, hvorforbegge organisationer ønsker spørgsmålet taget op til drøftelse i forbindelse med deplanlagte evalueringer af den nye ordning i foråret 2013 og 2015.
Forsvarsministeriets bemærkninger
Udpegning af forebyggende beredskabsområder i løbet af issæsonen sker efter orienteringaf Isbrydningsrådet. Udpegningen ses som en del af søværnets løbendemyndighedsudøvelse og vil ske efter konkret vurdering af isforholdene. Dansk Industris ogDanmarks Skibsmæglerforenings tilkendegivelse imødekommes for så vidt, at punktet kantages op til drøftelse i forbindelse med de planlagte evalueringer af den nye ordning.d) Isbrydningsrådet
Dansk Industri og Danmarks Skibsmæglerforening har i deres høringssvar begge givettilkendegivelser for så vidt angår Isbrydningsrådets sammensætning.
Forsvarsministeriets bemærkninger
Dansk Industris og Danmarks Skibsmæglerforenings bemærkninger imødekommes, idetder i lovforslagets bemærkninger åbnes op for en tilpasning af Isbrydningsrådet til den nyeordning. Denne tilpasning, herunder sammensætningen, sker særskilt og efter lovenstiltræden, idet dette forudsætter en ændring af Cirkulære for Isbrydningsrådets virke.e) Bestilling af isbrydning uden for beredskabsområderne
Danmarks Rederiforening og Danmarks Skibsmæglerforening har begge påpeget, atanvendelse af den etablerede database over private operatører med isbrydningskapaciteter frivillig.
Forsvarsministeriets bemærkninger
Bemærkningerne er imødekommet gennem tekstændring i lovudkastets bemærkninger.f) Statens forpligtelse til at bryde is
Danske Havne har bemærket, at organisationen ikke finder rimeligt, at staten ikke bidragertil isbrydning. Der ønskes ligestilling mellem transportformerne. På det overordnede vejnetsørger staten for vintertjeneste, og tilsvarende princip bør overføres på de blå søveje.
Forsvarsministeriets bemærkninger
Bemærkningen er ikke imødekommet. Det blev i forbindelse med arbejdet i dentværministerielle embedsmandsgruppe klarlagt, at staten ikke har nogen juridiskforpligtelse til at varetage isbrydning. Tidligere vægtedes opretholdelse af forbindelsermellem landsdelene, men den infrastrukturelle udvikling, og skibenes øgede evne til selv atbryde is, har løst staten fra dens tidligere rolle.
g) Statens rolle som leverandør af isbrydning
Danmarks Skibsmæglerforening har i dets bemærkninger anført, at staten fortsat erleverandør af isbrydning, men at forpligtigelsen opfyldes ved statens brug afunderleverandører.
Forsvarsministeriets bemærkninger
Bemærkningen er imødekommet gennem tekstændring i lovens bemærkninger.