Tak.
Inden vi går i gang med her ved andenbehandlingen at trykke på knapperne i forbindelse med de ændringsforslag, der er, vil jeg sige, at det jo er en historisk beslutning, i og med at vi skal nedlægge vores statslige isbrydere, som har tjent os, når der har været isvinter.
Det er jo et arbejde, der blev sat i gang i forbindelse med det gamle forsvarsforlig, hvor man skulle finde ud af, om man kunne finde en anden løsning.
Det var den tidligere borgerlige regering, der satte det arbejde i gang, og det arbejde har nu udmøntet sig i, at der ligger et lovforslag, som man skal tage stilling til.
Der kom en fin indstilling fra Danske Havne om, at nu syntes man, at det var på sin plads at lave en solidarisk løsning mellem alle havnene, således at det var vareejerne, der betalte 7 øre pr.
ton, så man kunne være sikre på, at man også i fremtiden, når de statslige isbrydere lukkede ned, kunne entrere med private aktører på området.
Og det var godt, lige indtil en række vestjyske havne kom og sagde, at det ville de ikke være med til.
Normalt har jeg altid haft det sådan, at jeg synes godt om Enhedslisten og de ting, de står for, også nogle helt konkrete forslag om at være den lille mand og det der med, at solidariteten var hævet over enhver tvivl.
Men nu er jeg jo kommet i tvivl om, om det også gælder i alle sammenhænge.
Jeg har jo hørt brandtaler herinde om, hvor vigtigt det var, at rederierne betalte skat, og at de skulle være med til at finansiere velfærdssamfundet, og jeg ved ikke hvad.
Og derfor skuffer det mig selvfølgelig lidt, at man – ud over at komme med nogle ganske solide forslag om, at vi skal sikre, at det, når de nye selskaber skal bryde is i Danmark, ikke sker på unfair vilkår med filippinske lave lønninger osv., og det har vi fået ordnet – så kan finde på at stille et forslag om, at det ikke er vareejerne, der skal betale, men skatteborgerne i dette land, der skal betale for noget på et område, som, hvis det i det hele taget giver mening med brugerbetaling, i hvert fald ville være et af de steder, hvor det var rigtig godt at have det.
Og der er Enhedslisten altså kommet frem til, at de synes, at det skal skatteborgerne betale i fremtiden.
Det synes jeg er rigtig skidt, og derfor kan jeg selvfølgelig ikke støtte sådan et forslag, og det er heller ikke et, tror jeg, man ender op med at støtte.
Så har der været et forslag om solidaritet.
Jeg synes jo, det er rigtig godt, for vi kan ikke præcis vide, hvor tit det bliver isvinter, hvor isen er tykkest henne, hvor meget aktivitet der skal være.
Med den løsning, der er nu, er det sådan, at havnene selv skal bryde is inde i havnen, men at der uden for kan være problemer.
Det er klart, at der er nogle steder i Danmark, der historisk set har mere is end andre steder.
Det er f.eks.
Limfjorden, det er Smålandshavet ved Svendborg og i de områder, og der kan det være vanskeligt at komme frem.
Problemet her er, at varerne skal nok komme frem, for de vil jo så bare blive sejlet til de havne, der er isfri, og på den måde kan det blive sådan, at der er havne, der er lukket inde i længere perioder, og som dermed mister omsætning.
Derfor var vi jo rigtig glade for, at Danske Havne producerede et forslag, der gik ud på, at alle skulle være med til at bidrage.
Og man skal huske på, at den isafgift, der hidtil er blevet opkrævet, har været på 20 mio.
kr.
om året, og der er vi kommet frem til, at vi kan nøjes med 6 mio.
kr.
Så vi har altså lempet afgiften for erhvervet med 14 mio.
kr., men det er ikke helt nok for Enhedslisten.
Vi skal også af med de sidste 6 mio.
kr., og så skal skatteborgerne i stedet for betale.
Det vil jeg gerne advare imod.
Men jeg synes også, det er lige så dårligt, at når der i forbindelse med et arbejde, som blev sat i gang af V og K, og hvor man gav både Dansk Industri og Danske Havne i opdrag, at de skulle finde en løsning, hvilket der har været opbakning til hele vejen rundt, kom en udbryder, så siger man, at de selvfølgelig skal tilgodeses.
Så det her kan betyde, at der er nogle små havne, der kommer til at betale noget mere, og det synes jeg er rigtig skidt i den her situation.
Jeg kan også forestille mig – jeg kan jo ikke se længere ind i fremtiden end så mange andre – at der kommer andre og siger, at hvis der ikke kommer is inden for de næste 3-4 år, eller hvor lang tid der nu går, ja, så vil man slet ikke betale til ordningen.
Det synes jeg er synd og skam, når vi ved, at vi har behov for, når der er is, at vi også kan få varer fragtet frem ad søvejen, som så mange gerne vil have, i stedet for at de skal køres ad landevejen.
Derfor skal jeg bare sige, at jeg synes, det er rigtig godt, at vi får en ny ordning, men jeg synes, at det forløb, der har været, har været lidt uskønt.
Og så har jeg selvfølgelig givet det spark til Enhedslisten ved at sige, at solidaritet kan man udtrykke på mange måder, men jeg synes, at man skulle lade være med at gøre det i den her sag.
Tak.