Beskæftigelsesudvalget 2012-13
L 44 Bilag 1
Offentligt
NOTAT
11. oktober 2012
Resume af og kommentarer til høringssvar vedrø-rende forslag til lov om ændring af lov om arbejds-løshedsforsikring m.v. og lov om aktiv socialpolitik(Midlertidig ændring af kommunernes medfinan-siering af arbejdsløshedsdagpenge og kontanthjælp)
J.nr. 2012-2012-00078011. kontor/henBilag 7
Indledning
Ovennævnte lovforslag blev sendt i høring i organisationer, interesseorganisationerm.fl., jf. bilag 1, den 21. august 2012 med frist til den 14. september 2012. Lov-forslaget indeholder følgende elementer:
Suspension af reglerne om kommunernes 100 pct. finansiering af arbejdsløs-hedsdagpenge, når tilbud ikke er givet til tiden.Suspension af reglerne om kommunernes manglende ret til refusion af udgifter-ne til kontanthjælp, når tilbud ikke er givet til tiden.Der er modtaget høringssvar fra LO, Kristelig Fagbevægelse, KL, Rådet for SocialtUdsatte, Ankestyrelsen, KMD og BDO - Kommunernes Revision.De modtagne høringssvar vedlægges.Bemærkningerne har ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget.Resume
LO er som udgangspunkt positivt indstillet overfor forenkling af reglerne på be-skæftigelsesområdet. Forslaget om at suspendere og evt. afskaffe reglerne om retti-dighed og de tilknyttede refusionsregler er imidlertid uhensigtsmæssige, da desvækker den aktive arbejdsmarkedspolitik og princippet om ret og pligt til aktive-ring.En svækkelse af reglerne om rettidighed og de tilknyttede refusionsregler vil såle-des betyde, at nogle arbejdsløse vil få hjælp senere i ledighedsforløbet, hvilket igenvil svække beskæftigelse og arbejdsudbud.Kommentar: Reglerne om rettidighed og strafrefusion indebærer en risiko for, athensynet til et tilbuds varighed og starttidspunkt vejer tungere end hensynet tilhvilket tilbud, den enkelte ledige har mest behov for. Reglerne har også vist sig atvære tunge at administrere for kommunerne.Hertil kommer, at kommunerne ved lovændringer i 2012 har fået mere fleksiblerammer for at tilrettelægge en individuel indsats. Dette er sket bl.a. ved nedsættel-se af varighedskravet til ret og pligttilbud.
Regeringen og KL er på den baggrund blevet enige om en 2-årig suspensionaf reglerne om 100 pct. kommunal finansiering af udgifterne til arbejdsløs-hedsdagpenge og kontanthjælp, hvis tilbud om aktivering og samtaler ikkegennemføres rettidigt (strafrefusion).LO er som udgangspunkt også positivet indstillet over for en omlægning af refusi-onssystemet. Det er imidlertid meget vigtigt, at en ny økonomimodel udviklessammen med en ny model for anvendelsen af aktiveringstilbuddene.Kommentar: Nærværende lovforslag omhandler suspension af kommunernes 100pct. finansiering af arbejdsløshedsdagpenge og manglende ret til refusion af kon-tanthjælp. Det fremgår af lovforslagets almindelige bemærkninger, at en eventuelpermanent afvikling af refusionsstraffen kan indgå i drøftelserne om en refusions-omlægning. Overvejelser om en eventuel fremtid refusionsmodel ligger såledesuden for rammerne af nærværende lovforslag.Kristelig fagbevægelse støtter lovforslaget med forventning om, at de tilbud, de le-dige vil modtage, vil være mere målrettet arbejdsmarkedet og væsentligt mere rele-vante for den enkelte.KL noterer sig med tilfredshed, at kommunerne ikke længere bliver straffet øko-nomisk, når forhold udenfor kommunens kontrol forårsager mindre end fuld retti-dighed.KL oplyser, at det ikke er muligt at opnå fuld rettidighed, når suspensionsperiodenvurderes. KL mener således, at vurderingen af suspensionsperioden bør tage ud-gangspunkt i et niveau på rettidighed i 90 pct. af sagerne.Rådet for Socialt Udsatte støtter en 2-årig suspension af kommunernes 100 pct. fi-nansiering af arbejdsløshedsdagpenge og manglende ret til refusion af kontant-hjælp. Rådet kan desuden støtte en evt. permanent omlægning af refusionen, hviskommunerne overholder deres pligter ifølge loven.,KMD har ingen kommentarer til suspensionen for 2013 og 2014. Der peges på, atder kan være behov for yderligere lovgivning eller vejledning vedrørende behand-lingen af igangværende sager, når suspensionen ophører ved udgangen af 2014.Kommentar: Der vil blive taget højde for problemstillingen i forbindelse med ud-arbejdelsen af de administrative regler.BDO har ingen bemærkninger.Ankestyrelsen har ingen bemærkninger.
2