Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
L 43 Bilag 1
Offentligt
Afdeling for Børn ogGrundskoleFrederiksholms Kanal 261220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5302E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Høringsnotat om forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven
(Ophævelse af kommunens forpligtelse til at lave en plan for
sprogvurdering mv.)
Indledning
Ministeriet for Børn og Undervisning har sendt udkast til forslag til lovom ændring af dagtilbudsloven (Ophævelse af kommunens forpligtelsetil at lave en plan for sprogvurdering mv.) i høring onsdag den 5. sep-tember 2012 med frist for eventuelle bemærkninger til lovforslaget senestonsdag den 26. september 2012.Høringssvar
Ministeriet har ved fristens udløb modtaget otte høringssvar fra Børne-og Kulturchefforeningen (BKF), Børne- og UngdomspædagogernesLandsforbund (BUPL), Børnerådet, Daginstitutionernes Lands-Organisation (DLO), Fag og Arbejde (FOA), Frie Børnehaver og Fri-tidshjem, KL og Socialpædagogernes Landsforbund (SL).Følgende syv høringsparter har ikke afgivet høringssvar inden fristensudløb: Danske Handicaporganisationer (DH), Det Centrale Handi-capråd, Deutcher Schul- und Sprachverein für Nordschleswig, Forenin-gen af Socialchefer i Danmark, FTF, Landsforeningen af forældre tilbørn i dagtilbud (FOLA) og Menighedernes Daginstitutioner (MDI).Nedenfor følger en sammenfatning af parternes høringssvar og ministe-riets kommentarer til høringssvarene.Bemærkninger fra høringsparterne og ministeriets kommentarer
BKF, BUPL, DLO, FOA, Frie Børnehaver og Fritidshjem og KL bakkerop om forslaget om at fritage kommunerne fra pligten til at udarbejde ogoffentliggøre en plan for kommunens mål og rammer for sprogvurderingog sprogstimulering.
27. september 2012Sags nr.:094.25L.351
2BUPL foreslår, at der med passende intervaller gennemføres undersøgel-ser af kommunernes indsats og organisering.Ministeriets bemærkninger hertilDanmarks Evalueringsinstitut (EVA) har, siden reglerne om sprogvurde-ring trådte i kraft i 2007, haft til opgave hvert år at følge kommunernesimplementering af reglerne om sprogvurdering og sprogstimulering.EVA har i den forbindelse også lavet analyser af kommunernes indsatserog organiseringen af sprogvurderings- og sprogstimuleringsaktiviteterne.DLO anbefaler, at de midler, som på baggrund af forslaget frigives ikommunerne, skal anvendes specifikt inden for dagtilbudsområdet.DLO anbefaler ligeledes, at der sker en revitalisering og videreførelse afdele af it-portalen Sammenlignelig Brugerinformation, der nedlæggessom led i moderniseringsaftalen.Ministeriets bemærkninger hertilDet er en del af regeringens aftale med kommunerne, at de frigjorte mid-ler skal blive i kommunerne og anvendes til borgernær service i overens-stemmelse med de lokale behov.Børnerådet og SL bakker ikke op om, at kommunerne med forslaget ikkeskal lave en plan for kommunens mål og rammer for sprogvurdering ogsprogstimulering.Børnerådet bemærker endvidere, at rådet finder, at lovforslaget vil inde-bære, at færre kommuner leverer en målrettet og veltilrettelagt sprogind-sats. SL bemærker, at der ikke er indholdsmæssige grunde til at ophævekommunalbestyrelsens forpligtelse.Ministeriet bemærkningerI forhold til høringssvar fra Børnerådet og Socialpædagogernes Lands-forbund skal ministeriet bemærke, at lovforslaget ikke ændrer på kom-munalbestyrelsens forpligtelser i henhold til dagtilbudslovens § 11 og 12om at give en sprogvurdering og sprogstimulering til børn i alderen om-kring 3 år.I forlængelse heraf skal ministeriet bemærke, at forslaget bl.a. skal ses isammenhæng med, at reglerne om sprogvurdering og sprogstimuleringtil 3-årige børn før 1. juli 2010 var reguleret i både folkeskoleloven ogdagtilbudsloven. Med lov nr. 630 af 11. juni 2010 (Afbureaukratisering afreglerne om pædagogiske læreplaner, sprogvurderinger og børnemiljø-vurderinger mv.) blev reglerne om sprogvurdering og sprogstimulering tilbørn omkring 3 år samlet i dagtilbudsloven. Samlingen af reglerne i dag-tilbudsloven bidrager til at understøtte sammenhæng i kommunenssprogindsats, hvilket også i vid udstrækning er formålet med kommunens
3forpligtelse i forhold til at lave en plan for sprogvurdering og sprogsti-mulering. Herudover skal kommunerne fortsat efter dagtilbudslovens §3, stk. 2, fastsætte mål og rammer for dagtilbud samt efter reglerne i ser-vicelovens § 19, stk. 2, og dagtilbudslovens § 3, stk. 3, udarbejde ensammenhængende børnepolitik.Ministeriet skal bemærke, at ændringer i reglerne om it-portalen Sam-menlignelig Brugerinformation ligger uden for dette lovforslags område.Der foretages ikke ændringer i lovforslaget på baggrund af høringssvare-ne.