Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
L 41
Offentligt
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTEREN
29. november 2012
Besvarelse af spørgsmål 9 til L 41 stillet af Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalget den 7. november 2012 efter ønske fra Preben Bang
Henriksen (V).
Spørgsmål:
Vil man ved fælles markedsføring kunne risikere fængselsstraf, til trodsfor at kunderne alt andet lige vil få lavere priser derved, idet der sparesvæsentlige omkostninger?Svar:
Lad mig indledningsvis slå fast, at det kan være rigtig positivt og til gavnfor forbrugerne, når flere virksomheder indgår en aftale om fælles mar-kedsføring, da det kan medføre effektivitetsgevinster.De positive gevinster og lovligheden afhænger dog af det konkrete ind-hold af aftalen.Hvis aftalen er indgået mellem konkurrenter og reelt er et redskab tilf.eks. fastsættelsen af ens priser i forbindelse med salg, begrænsninger afudbuddet af produkter for at sikre et højt prisniveau eller til opdeling afmarkederne mellem deltagerne, vil der kunne være tale om en kartelafta-le. I så fald vil der kunne pålægges fængselsstraf, hvis overtrædelsen ersket med forsæt og er af grov beskaffenhed.
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85