Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
L 40 Bilag 1
Offentligt
1169530_0001.png
1169530_0002.png
1169530_0003.png
1169530_0004.png
1169530_0005.png
1169530_0006.png
1169530_0007.png
1169530_0008.png
NOTAT
23. oktober 2012

Høringsnotat ad L 40 - Forslag til ændring af søloven, lov om skibes

besætning, lov om tillæg til strandingslov af 10. april 1895 og forskel-

lige andre love samt ophævelse af lov om registreringsafgift for fri-

tidsfartøjer (Gennemførelse af vragfjernelseskonventionen, tilpas-

ninger som følge af passagerrettighedsforordningen, gebyr for sønæ-

rings- og kvalifikationsbeviser, indførelse af en årlig afgift for skibe

optaget i skibsregistrene og sanktionering af skibsførerens forpligti-

gelser til at redde de ombordværende m.v.)

1. Indledning

Lovforslaget indeholder 4 hovedelementer:1) Ændringer som følge af gennemførelse af den internationale Nai-robi-konvention af 2007 om fjernelse af vrag (vragfjernelseskon-ventionen).2) Tilpasninger som følge af EU-forordningen af 24. november 2010om passagerers rettigheder ved sørejser og rejser på indre vandve-je (passagerrettighedsforordningen).3) En bestemmelse om, at skibsføreren kan ifalde straf, såfremt hanforsømmer sin forpligtigelse til at redde passagerer m.v., hvis ski-bet kommer i havsnød.4) Indførelse af betaling for udstedelse af sønærings- og kvalifikati-onsbeviser samt en årlig fiskal afgift for skibe, der er optaget i dedanske skibsregistre.Lovforslaget medtager endvidere to mindre præciseringer af ikrafttrædel-sesbestemmelser til ændringer af søloven, som sikrer, at disse ændringerkan sættes i kraft på Færøerne.Forslaget er sendt i høring den 5. september 2012 med høringsfrist den26. september 2012 til i alt 73 myndigheder, organisationer m.v.Der er modtaget høringssvar fra 12 myndigheder og 17 organisationerm.v.De væsentlige bemærkninger fra høringsparterne gennemgås ogkommenteres nedenfor.Visse høringssvar har givet anledning til redaktionelle ændringer ogpræciseringer i lovteksten og bemærkningerne. Disse ændringer, som eruden betydning for substansen i lovforslaget, omtales ikke nærmere idette notat.
2/8

2. Generelle bemærkninger

Høringen tegner overordnet et billede af, at myndigheder og organisatio-ner er positive over for lovforslaget. Der er dog rejst indsigelser – særligti forhold til indførelsen af de nye betalingsordninger.

3. Kommentarer til de enkelte emner

3.1. Vragfjernelse

Danmarks Skibsmæglerforening, Dansk Sejlunion, Danmarks Rederifor-ening, Rederiforeningen af 2010 og Danske Tursejlere udtrykker støtte tilde foreslåede regler til gennemførelse af vragfjernelseskonventionen –herunder kravet om forsikring.DI Transport påpeger, at bestemmelsen om, at den, som fjerner et skib,skal sikre sig, at skibet er forsikret, ikke bør forhindre, at ejerløse skibefjernes fra havnene.Danske Tursejlere foreslår, at det overvejes, om der bør stilles krav omforsikring af skibe med en bruttotonnage under 20, da også mindre skibekan ende som vrag, og da især ejere af ældre ”udtjente” lystfartøjer kanvære fristet til at efterlade disse.Søværnets Operative Kommando (SOK) og Forsvarskommandoen (FKO)bemærker, at fjernelse af tekstanmærkningen på finansloven vedrørendedækning af udgifter til fjernelse af genstande, som skønnes at være tilumiddelbar fare for sejladsen, ikke bør ændre i ansvarsfordelingen mel-lem SOK og Søfartsstyrelsen for så vidt angår fjernelse af vrag eller an-dre flydende genstande.

Kommentar

DI Transports indvending er imødekommet. Bestemmelsen om, at densom fjerner et skib, skal sikre sig, at skibet er forsikret, er taget ud af lov-forslaget som overflødig, da lovforslaget indeholder andre bestemmelserom forsikringspligt for den registrerede ejer og den, der bugserer et skib.Med hensyn til høringssvaret fra Danske Tursejlere bemærkes, at lovfors-laget allerede indebærer, at flere skibe vil være omfattet af forsikrings-kravet, end hvad der følger af vragfjernelseskonventionen. Ifølge vrag-fjernelseskonventionen er således kun skibe med en bruttotonnage på 300eller mere forpligtet til at have forsikring. Såfremt forsikringskravet ud-vides til også at omfatte skibe med en bruttotonnage under 20, vil detmedføre, at et væsentligt større antal skibe omfattes. Hvis der ikke sættesnogen nedre grænse vil samtlige fritidsskibe – ca. 400.000 – blive omfat-tet.Til kommentaren fra SOK/FKO bemærkes,at der ikke med nærværende lov-
forslag tilsigtes nogen ændring i de forskellige myndigheders ressort iforbindelse med fjernelse af vrag og genstande.
3/8

3.2. Skibspassagerers rettigheder

Danmarks Skibsmæglerforening, Dansk Sejlunion, Danmarks Rederifor-ening og Rederiforeningen af 2010 udtrykker støtte til de foreslåede til-pasninger i forbindelse med passagerrettighedsforordningen. DanmarksRederiforening og Bilfærgernes Rederiforening forventer, at oprettelse ogdrift af klageinstansen sker uden generel finansiering fra erhvervets sidemen via opkrævning af gebyr i de sager, hvor den erhvervsdrivende ikkehar overholdt EU-forordningen.Danske Handicaporganisationer er generelt positiv overfor de rettigheder,der følger af passagerrettighedsforordningen. Der udtrykkes dog bekym-ring over, at der åbnes mulighed for afvisning af personer med funktions-nedsættelser under henvisning til sikkerhedsmæssige forhold.DanPilot henstiller, at lodserierne undtages fra regler om lige adgang forbefordring af personer med funktionsnedsættelser.

Kommentar

Formålet med passagerrettighedsforordningen, som finder direkte an-vendelse fra den 18. december 2012, er dels at give generelle passager-rettigheder ved transport til søs til alle rejsende og dels at give særligerettigheder for personer med funktionsnedsættelser på lignende vis, somder i dag gælder inden for luftfart og jernbane. Formålet med forordnin-gen er også, at personer med funktionsnedsættelser ikke diskrimineres.Efter forordningen kan personer med funktionsnedsættelser dog afvises,såfremt det på grund af skibets konstruktion eller infrastruktur og termi-naler, gør det er umuligt at bringe vedkommende om bord eller fra bordeeller at befordre vedkommende på en sikker eller operationelt gennemfør-lig måde.Hvis en forbruger, herunder en person med funktionsnedsættelser, ikkefinder, at der er levet op til forordningens forpligtigelser, kan der klages,i første omgang til transportøren/havneterminalen og herefter til myndig-hederne. De nærmere regler om klageorgan og gebyrer er ikke fastlagt ilovforslaget men vil blive fastsat efterfølgende.For så vidt angår DanPilots kommentar bemærkes, at lodsbåde ikke eromfattet af forordningen, idet denne kun omfatter skibe, som er godkendttil at sejle med mere end 12 passagerer.

3.3. Sønærings- og kvalifikationsbeviser og skibsregistrering

a) Sønærings- og kvalifikationsbeviser

Søfartens Ledere har udtrykt forståelse for, at der opkræves gebyr vedudstedelse af sønærings- og kvalifikationsbeviser. Søfartens Ledere hen-stiller dog, at betalingen afholdes af arbejdsgiveren. Der henvises til, atarbejdsgiveren dels betaler for lægeundersøgelser og dels for, at de søfa-
4/8
rende bevarer og/eller forbedrer deres kompetencer og kvalifikationer iforbindelse med erhvervelsen af de for tjenesten nødvendige beviser.Fag og Arbejde (FOA) finder ligeledes, at betalingen bør pålægges ar-bejdsgiveren og anbefaler, at spørgsmålet om fastsættelse af gebyr drøftesmellem Søfartsstyrelsen og relevante arbejdsgiver- og lønmodtagerparter,inden reglerne fastsættes.Danmarks Rederiforening og Rederiforeningen af 2010 kan ikke støtteindførelse af hjemmel til opkrævning af betaling for sønærings- og kvali-fikationsbeviser.Dansk Sejlunion stiller spørgsmål ved, om indførelsen af gebyr for sønæ-rings- og kvalifikationsbeviser omfatter bevis for bestået duelighedsprøvefor fritidssejlere, speedbådsførerbevis og andre fritidssejleruddannelser.Sejlunionen påpeger, at gebyret ikke bør begrænse fritidssejleres lyst til attage en duelighedsprøve.Skatteministeriet foreslår, at det overvejes, at lov om skibes besætningskal ændres, således at Søfartsstyrelsens krav om betaling for sønærings-og kvalifikationsbeviser tillægges udpantningsret.

Kommentar

For så vidt angår høringssvaret fra Søfartens Ledere bemærkes, at hen-sigten med lovforslaget er, at ansøgeren som udgangspunkt skal betalefor beviset. Der er tale om et mindre gebyr på 500 kr., der alene dækkeromkostningerne ved udstedelse af beviserne. Beviserne udstedes med 5års mellemrum svarende til en afgift på 100, - kr. årligt. Spørgsmålet om,hvorvidt de søfarende er berettiget til at få refunderet udgiften til bevi-serne vil afhænge af ansættelsesforholdet i lighed med, hvad der gælderfor f.eks. udstedelse af erhvervskørekort.Det i lovforslaget foreslåede krav om betaling for sønærings- og kvalifi-kationsbeviser omfatter ikke duelighedsprøver og speedbådsførerbeviser.På disse områder har Søfartsstyrelsen i dag udpeget en række sagkyndi-ge, som forestår prøverne og opkræver betaling herfor efter takster, somer fastsat af Søfartsstyrelsen. Der vil dog fremover med lovforslaget kræ-ves betaling for enkelte fritidssejleruddannelser - f.eks. duelighedsbevis isejlads for fritidssejlere (sønæringsbevis) og duelighedsbevis i motorpas-ning for fritidssejlere (kvalifikationsbevis).Det er efter drøftelse med Skatteministeriet ikke fundet nødvendigt at ind-sætte en bestemmelse i lov om skibes besætning i forbindelse med inddri-velse af betaling for sønærings- og kvalifikationsbeviser. Der er i be-mærkningerne til lovforslaget anført, at beviserne først udleveres, nårgebyret er betalt.
5/8

b) Skibsregistrering

Dansk Sejlunion finder ophævelsen af registreringsafgiften for fritidsfar-tøjer meget positiv, men foreslår en overgangsordning for de ejere af fri-tidsfartøjer, der har betalt den særlige registreringsafgift for fritidsfartøjerinden for de sidste 1-2 år.Dansk Sejlunion er generelt positiv over for indførelse af den årligeskibsregistreringsafgift, men er kritiske overfor gebyrsummens fordelingmellem store og små skibe. Det foreslås, at den årlige omkostning til driftaf skibsregistret revurderes, og at de enkelte grupperingers afgift fastsæt-tes på baggrund af den årlige drift af skibsregistreret og tyngden af opga-ver, som f.eks. registreringen af fritidsfartøjer medfører. Dansk Sejlunionfremhæver, at det fremgår af høringsmaterialet, at den samlede årligeafgift vil beløbe sig til ca. 11 mio. kr., og at dette beløb skal dække drif-ten af Skibsregistret og de afledte myndighedsopgaver. Dansk Sejlunionog Sammenslutningen af Mindre Erhvervsfartøjer stiller sig uforståendeover for beløbets størrelse og stiller spørgsmål ved, hvilke myndigheds-opgaver optagelsen af et fritidsfartøj i Skibsregistret påfører Søfartssty-relsen. Sammenslutningen af Mindre Erhvervsfartøjer henstiller, at admi-nistrationen af skibsregistrene finansieres gennem opkrævning af gebyrerrelateret til konkrete opgaver i forbindelse med registreringen som alter-nativ til en årlig fiskal afgift.DI Transport udtrykker bekymring for, at indførelse af den årlige skibsre-gistreringsafgift vil påføre erhvervet administrative og økonomiske byr-der.Danmarks Fiskeriforening og Bælternes Fiskeriforening foreslår, at be-stemmelser om betalingsordningerne (gebyr for sønærings- og kvalifika-tionsbeviser samt skibsregistreringsafgiften) generelt tages ud af lovfors-laget, idet der bl.a. henvises til de vanskelige finansieringsforhold i fiske-rierhvervet.Danmarks Rederiforening og Rederiforeningen af 2010 støtter i princip-pet en årlig skibsregistreringsafgift, som foreslået i lovforslaget, dog un-der forudsætning af, at registreringsafgiften (tinglysningsafgiften) på 1promille ved registrering af skibe og 1 promille ved pant i skib ophæves.Bilfærgernes Rederiforening bemærker, at danske færger vil blive særligtramt af nye tiltag i forbindelse med skibsregistreringsafgiften, da inden-rigsfærgerne ikke har mulighed for registrering i Dansk InternationaltSkibsregister (DIS). Foreningen henstiller derfor, at afgiften modsvares afadministrative lettelser, som f.eks. øget egenkontrol på de betingelser,som er anført i Søfartsstyrelsens forebyggelsesstrategi.Danske Tursejlere og Danmarks Fritidssejler Union udtrykker principielmodstand imod nye afgifter til danske sejlere. Danske Tursejlere anfører,at sejlere, der har tegnet en kaskoforsikring for deres båd, i forvejen beta-
6/8
ler en årlig afgift til staten på 1 % af forsikringssummen. Denne afgiftindbringer ifølge Danske Tursejlere og Danmarks Fritidssejler Unionstaten et årligt provenu på 100 mio. kr. Herudover påpeger Danske Tur-sejlere, at en lang række skibe er registreret uden, at dette tjener et aktivtformål, og at en stor del af disse skibe formentlig vil blive slettet og der-med ikke indbringe det kalkulerede provenu.DanPilot nævner, at indførelsen af de to betalingsordninger (den årligeskibsregistreringsafgift og gebyr for sønærings- og kvalifikationsbeviser)vil fordyre driften for det statslige lodsvæsen.

Kommentar

For så vidt angår høringssvaret fra Dansk Sejlunion bemærkes indled-ningsvis, at skæringstidspunktet for ophævelsen af registreringsafgiftenpå 6.000 kr. for fritidsfartøjer er den 1. februar 2013. Der er dog ikkelagt op til en overgangsordning, da der heller ikke nødvendigvis for an-dre afgiftsordninger etableres overgangsordninger. Desuden vil det væreadministrativt vanskeligt, ligesom der altid vil være nogen tæt på et skæ-ringstidspunkt, som vil føle grænsen urimelig.Det er korrekt, at den samlede årlige afgift er anslået til ca. 11 mio. kr.Derimod er høringssvarets formulering om, at beløbet skal dække ”drif-ten af Skibsregistret og de afledte myndighedsopgaver” udtryk for enupræcis gengivelse af høringsmaterialet. Afgiften skal medvirke til atfinansiere de myndighedsopgaver, der generelt er forbundet med, at skibesejler under dansk flag. Driften af registrene er en blandt mange af så-danne myndighedsopgaver, der bl.a. også inkluderer afmærkningsopga-ver (fyr og bøjer). Heri indgår en række ydelser, som også gavner fritids-fartøjer.Det bemærkes desuden, at de årlige afgifter er fordelt efter tonnage, net-op for at give en mindre betaling for små skibe, heriblandt fritidsskibe.Det er alene det høje antal af mindre skibe i Skibsregistreret, der fører til,at størstedelen af de forventede samlede årlige afgifter ventes at hidrørefra skibe med en bruttotonnage under 20. Det er derimod ikke udtryk for,at ejeren af et mindre skib skal betale en høj afgift.Til Dansk Sejlunions forslag om at lade afgiften fastsætte på baggrund afgruppens belastning af Søfartsstyrelsen bemærkes, at da der er tale omen fiskal afgift og ikke en brugerbetaling, vil der ikke nødvendigvis væreen direkte sammenhæng mellem ydelsen og betalingen.Hertil kommer, at der i lovforslaget lægges op til en lempelse for fritids-fartøjer ved bortfald af den særlige registreringsafgift på 6.000,- kr. iforbindelse med registrering af f.eks. ejerskifte i Skibsregistret.Bemærkningen fra DI Transport om, at der udover det beløb, som skalbetales, også er administrative omkostninger forbundet med gennemfø-
7/8
relse af betalinger har givet anledning til en justering af omtalen i lov-bemærkningerne.For så vidt angår bemærkningerne om tinglysningsafgiftens størrelse fraDanmarks Rederiforening og Rederiforeningen af 2010 bemærkes, at derikke p.t. er planer om at nedsætte tinglysningsafgiften.For så vidt angår høringssvaret fra Bilfærgernes Rederiforening bemær-kes, at Søfartsstyrelsen arbejder med risikobaseret kontrol, således atskibe forbundet med lav risiko udsættes for mindre kontrol, hvorimodskibe forbundet med højere risiko udsættes for mere kontrol og hyppigeresyn. Samlet set har Søfartsstyrelsen imidlertid ikke planer om at reduceretilsynet med passagerskibe, men bestræber sig til stadighed på at be-grænse de administrative byrder for erhvervet, som er forbundet med denlovpligtige kontrol.For så vidt angår høringssvaret fra Danske Tursejlere bemærkes, at denye årlige afgifter kun vil blive pålagt skibe, der er registreret i Skibsre-gistret. Det store antal uregistrerede fritidsfartøjer vil ikke blive pålagtafgifter. Det vil hermed kun være en meget begrænset del af de skibe, derbetaler forsikringsafgift, der omfattes. Det kan ikke afvises, at de nye år-lige afgifter kan medføre slettelser fra registret. Det i bemærkningerneangivne provenu er imidlertid udtryk for et skøn, og det er ikke hensigtenat opnå så store afgifter som muligt. Hensigten med indførelse af den nyeafgift er derimod netop at skabe incitament til, at der meldes ændringereller afmeldes skibe, som ikke længere kan eller skal være registrerede.Herved sikres en større grad af løbende ajourføring af Skibsregistret,hvilket er særligt relevant for fritidsfartøjer og andre mindre fartøjer.I forbindelse med DanPilots høringssvar kan nævnes, at offentlige ogprivate virksomheder behandles ens i forbindelse med betalingsordnin-ger.

4. Oversigt over hørte myndigheder og organisationer m.v.

Advokatrådet, Assuranceforeningen SKULD, Arbejdstilsynet, Bilfærger-nes Rederiforening, CO-Søfart, DanPilot, Dansk Fartøjsforsikring A/S,Danmarks Fiskeriforening, Danmarks Rederiforening, Danmarks Rejse-bureau Forening, Danmarks Skibskredit A/S, Danmarks Skibsmæglerfor-ening, Dansk Handicap Forbund, Dansk Industri, Dansk Metals MaritimeAfdeling, Dansk Sejlunion, Danske Havne, Danske Advokater, DanskHandicaporganisationer, Danske Regioner, Dansk Tursejlere, Datatilsy-net, Domstolsstyrelsen, Energistyrelsen, Erhvervsstyrelsen, Fag og Ar-bejde, Fagligt Fælles Forbund (3F), Finansministeriet, Forsikring og Pen-sion, Finansrådet, Finanstilsynet, Fiskeridirektoratet, Fiskeriets Ar-bejdsmiljøråd, Fiskernes Forbund, Foreningen af Småøernes Færgesel-skaber, Færøernes Hjemmestyre, Forbrugerstyrelsen, Forsvarskomman-doen, Forsvarsministeriet, Funktionærernes og Tjenestemændenes Fæl-lesråd, Grønlands Selvstyre, HORESTA, Justitsministeriet, Klima-, Ener-
8/8
gi- og Bygningsministeriet, Kommunernes Landsforening, Konkurrence-og Forbrugerstyrelsen, Kulturministeriet, Kulturstyrelsen, Kystdirektora-tet, Landsorganisationen i Danmark, Maskinmestrenes Forening, Ministe-riet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, Miljøstyrelsen, Miljøministeriet,Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser, Na-turstyrelsen, Offentlig Ansattes Organisationer, Patent- og Varemærke-styrelsen, Radiotelegrafistforeningen af 1917, Rederiforeningen af 2010,Rejsearrangører i Danmark, Rigsrevisionen, Sammenslutningen af Min-dre Erhvervsfartøjer, Sikkerhedsstyrelsen, Skatteministeriet, Skibsbeva-ringsfonden, Statsministeriet, Søfartens Arbejdsmiljøråd, Søfartens Lede-re, Søfartens Operative Kommando, Transportministeriet, Træskibssam-menslutningen og Udenrigsministeriet.

Følgende organisationer, myndigheder m.v. har haft bemærkninger

til lovforslaget:

Søfartens LedereDanmarks SkibsmæglerforeningDansk SejlunionDI TransportDanmarks RederiforeningRederiforeningen af 2010Danske HandicaporganisationerBilfærgernes RederiforeningDanske TursejlereDanPilotSammenslutningen af Mindre ErhvervsfartøjerDansk Fritidssejler UnionDanmarks FiskeriforeningFag og Arbejde (FOA)SkatteministerietForsvarskommandoen (FKO)Søværnets Operative Kommando (SOK)Bælternes Fiskeriforening