Høringsnotat ad L 40 - Forslag til ændring af søloven, lov om skibes
besætning, lov om tillæg til strandingslov af 10. april 1895 og forskel-
lige andre love samt ophævelse af lov om registreringsafgift for fri-
tidsfartøjer (Gennemførelse af vragfjernelseskonventionen, tilpas-
ninger som følge af passagerrettighedsforordningen, gebyr for sønæ-
rings- og kvalifikationsbeviser, indførelse af en årlig afgift for skibe
optaget i skibsregistrene og sanktionering af skibsførerens forpligti-
gelser til at redde de ombordværende m.v.)
1. Indledning
Lovforslaget indeholder 4 hovedelementer:1) Ændringer som følge af gennemførelse af den internationale Nai-robi-konvention af 2007 om fjernelse af vrag (vragfjernelseskon-ventionen).2) Tilpasninger som følge af EU-forordningen af 24. november 2010om passagerers rettigheder ved sørejser og rejser på indre vandve-je (passagerrettighedsforordningen).3) En bestemmelse om, at skibsføreren kan ifalde straf, såfremt hanforsømmer sin forpligtigelse til at redde passagerer m.v., hvis ski-bet kommer i havsnød.4) Indførelse af betaling for udstedelse af sønærings- og kvalifikati-onsbeviser samt en årlig fiskal afgift for skibe, der er optaget i dedanske skibsregistre.Lovforslaget medtager endvidere to mindre præciseringer af ikrafttrædel-sesbestemmelser til ændringer af søloven, som sikrer, at disse ændringerkan sættes i kraft på Færøerne.Forslaget er sendt i høring den 5. september 2012 med høringsfrist den26. september 2012 til i alt 73 myndigheder, organisationer m.v.Der er modtaget høringssvar fra 12 myndigheder og 17 organisationerm.v.De væsentlige bemærkninger fra høringsparterne gennemgås ogkommenteres nedenfor.Visse høringssvar har givet anledning til redaktionelle ændringer ogpræciseringer i lovteksten og bemærkningerne. Disse ændringer, som eruden betydning for substansen i lovforslaget, omtales ikke nærmere idette notat.
3.2. Skibspassagerers rettigheder
Danmarks Skibsmæglerforening, Dansk Sejlunion, Danmarks Rederifor-ening og Rederiforeningen af 2010 udtrykker støtte til de foreslåede til-pasninger i forbindelse med passagerrettighedsforordningen. DanmarksRederiforening og Bilfærgernes Rederiforening forventer, at oprettelse ogdrift af klageinstansen sker uden generel finansiering fra erhvervets sidemen via opkrævning af gebyr i de sager, hvor den erhvervsdrivende ikkehar overholdt EU-forordningen.Danske Handicaporganisationer er generelt positiv overfor de rettigheder,der følger af passagerrettighedsforordningen. Der udtrykkes dog bekym-ring over, at der åbnes mulighed for afvisning af personer med funktions-nedsættelser under henvisning til sikkerhedsmæssige forhold.DanPilot henstiller, at lodserierne undtages fra regler om lige adgang forbefordring af personer med funktionsnedsættelser.Kommentar
Formålet med passagerrettighedsforordningen, som finder direkte an-vendelse fra den 18. december 2012, er dels at give generelle passager-rettigheder ved transport til søs til alle rejsende og dels at give særligerettigheder for personer med funktionsnedsættelser på lignende vis, somder i dag gælder inden for luftfart og jernbane. Formålet med forordnin-gen er også, at personer med funktionsnedsættelser ikke diskrimineres.Efter forordningen kan personer med funktionsnedsættelser dog afvises,såfremt det på grund af skibets konstruktion eller infrastruktur og termi-naler, gør det er umuligt at bringe vedkommende om bord eller fra bordeeller at befordre vedkommende på en sikker eller operationelt gennemfør-lig måde.Hvis en forbruger, herunder en person med funktionsnedsættelser, ikkefinder, at der er levet op til forordningens forpligtigelser, kan der klages,i første omgang til transportøren/havneterminalen og herefter til myndig-hederne. De nærmere regler om klageorgan og gebyrer er ikke fastlagt ilovforslaget men vil blive fastsat efterfølgende.For så vidt angår DanPilots kommentar bemærkes, at lodsbåde ikke eromfattet af forordningen, idet denne kun omfatter skibe, som er godkendttil at sejle med mere end 12 passagerer.3.3. Sønærings- og kvalifikationsbeviser og skibsregistrering
a) Sønærings- og kvalifikationsbeviser
Søfartens Ledere har udtrykt forståelse for, at der opkræves gebyr vedudstedelse af sønærings- og kvalifikationsbeviser. Søfartens Ledere hen-stiller dog, at betalingen afholdes af arbejdsgiveren. Der henvises til, atarbejdsgiveren dels betaler for lægeundersøgelser og dels for, at de søfa-