Kommunaludvalget 2012-13
L 4 Bilag 1
Offentligt
1166496_0001.png
Økonomi- og Indenrigsministeriet
IT og CPR
Finsensvej 15
2000 Frederiksberg
Sendt til:
[email protected],
[email protected]
og
[email protected]
Sendt i kopi til:
[email protected]
27. juli 2012
Datatilsynet
Borgergade 28, 5.
1300 København K
CVR-nr. 11-88-37-29
Telefon 3319 3200
Fax 3319 3218
E-mail
[email protected]
www.datatilsynet.dk
J.nr. 2012-112-0082
Sagsbehandler
Kristian Gyde Poulsen
Direkte 3319 3215
Vedrørende høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om
Det Centrale Personregister og sundhedsloven - Økonomi- og Indenrigs-
ministeriets sagsnr. 1207136
Ved e-mail af 9. juli 2012 har Økonomi- og Indenrigsministeriet anmodet
Datatilsynet om bemærkninger til et fremsendt udkast til forslag til lov om
ændring af lov om Det Centrale Personregister og sundhedsloven (Delegation
af opgaver vedrørende registrering af indrejse og udstedelse af sundhedskort
m.v. i forbindelse med arbejdet i International Citizen Service m.v.).
Datatilsynet skal herefter udtale følgende:
1.1.
Ved lovforslagets § 1, nr. 4, forslås følgende bestemmelse indsat i § 6,
stk. 6, i lov om Det Centrale Personregister:
”Stk.
6.
En kommunalbestyrelse kan efter aftale helt eller delvist overlade opgaver
vedrørende registrering af indrejse i CPR af personer, der tilflytter kommunen fra ud-
landet og betjenes i et International Citizen Service, til en anden kommunalbestyrelse,
som i et International Citizen Service varetager opgaver vedrørende registrering af ind-
rejse i CPR.
Ved lovforslagets § 2, nr. 1, foreslås følgende bestemmelse indsat i § 12, stk.
8, i sundhedsloven:
”Stk.
8.
En kommunalbestyrelse kan efter aftale helt eller delvist overlade opgaver
vedrørende udstedelse af beviser for ret til ydelser efter loven, jf. stk. l, EU-
sygesikringskort og anden dokumentation for, at en person er omfattet af dansk syge-
sikring, der udstedes med hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)
nr. 883/2004 om koordinering af de sociale sikringsordninger til personer, der tilflytter
kommunen fra udlandet og betjenes i et International Citizen Service, til en anden
kommunalbestyrelse i et International Citizen Service.”
Af lovforslagets bemærkninger, afsnit 2.1, fremgår, at der primo januar 2011 i
København, Aarhus, Odense og Aalborg blev etableret fire International Citi-
zen Service (ICS). Formålet med etableringen af centrene er, at udenlandske
arbejdstagere og deres medfølgende familie ved at henvende sig ét sted kan få
vejledning og offentlig service på tværs af relevante myndigheder.
L 4 - 2012-13 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra økonomi- og indenrigsministeren
1166496_0002.png
2
Af bemærkningerne fremgår endvidere, at Udlændingestyrelsen, statsforvalt-
ningerne, SKAT, Workindenmark-centrene samt de fire værtskommuner er
repræsenteret i de fire centre.
1.2.
Datatilsynet går ud fra, at det er de enkelte repræsenterede myndigheder i
ICS-centrene, og
ikke
ICS-centrene, der er dataansvarlige for behandlingen af
oplysninger om udenlandske arbejdstagere og deres familie.
Tilsynet skal i den forbindelse understrege, at de enkelte medarbejdere i de
repræsenterede myndigheder alene må have adgang til oplysninger, som deres
ansættelsesmyndighed er dataansvarlig for, og som er nødvendige for den
enkelte medarbejders konkrete opgavevaretagelse.
2.1.
Ved lovforslagets § 1, nr. 13, foreslås følgende bestemmelse indsat i § 38,
stk. 3, i lov om Det Centrale Personregister:
”Stk.
3.
Forsikringsselskaber og pensionskasser omfattet af lov om finansiel virksom-
hed samt pengeinstitutter ved administration af opsparing i pensionsøjemed i henhold
til lov om finansiel virksomhed, har, ud over oplysningerne i stk. 2, ret til at få leveret
oplysninger om civilstand og civilstandsdato, bortset fra oplysning om separation,
samt ved registrering i CPR af vedkommendes død tillige oplysning om navn og
adresse på afdødes efterlevende ægtefælle eller registrerede partner, medmindre der er
registreret beskyttelse af navn og adresse efter § 28.”
Af lovforslagets bemærkninger til § 1, nr. 13, fremgår, at det med henblik på
at kunne påbegynde sagsbehandlingen så hurtigt som muligt og skabe en mere
smidig sagsbehandling er et ønske fra forsikringsselskaber og pensionskasser
m.m., at det bliver muligt at få oplyst navn og adresse på en afdød forsikrings-
tagers eventuelle efterlevende ægtefælle eller registrerede partner samtidig
med den elektroniske orientering fra CPR om, at vedkommende forsikringsta-
ger er afgået ved døden. Derved behøver sagsbehandlingen ikke afvente svar
fra kommunen.
Det fremgår herudover af bemærkninger til § 1, nr. 13, at i de tilfælde, hvor
der ikke skal ske udbetaling efter en afdød, retter selskaberne herudover i en
del af sagerne henvendelse til en efterlevende ægtefælle eller registreret part-
ner med henblik på at orientere om bortfald af pension og om den efterleven-
des rettigheder. I et sådant tilfælde tager selskaberne kontakt til skifteretten
for at få oplyst navn på efterlevende ægtefælle eller registrerede partner.
2.2.
Datatilsynet går herefter ud fra, at der med den foreslåede regel ikke til-
sigtes en fravigelse af persondataloven
1
, og at der således kun vil blive etable-
ret mulighed for videregivelse fra CPR i det omfang, videregivelsen kan ske
efter persondataloven. Datatilsynet forudsætter i den forbindelse, at der alene
vil ske videregivelse af oplysninger om ubeskyttet navn og adresse på afdødes
ægtefælle eller registrerede partner fra Økonomi- og Indenrigsministeriet til
1
Lov nr. 429 af 31. maj 2000 om behandling af personoplysninger med senere ændringer
L 4 - 2012-13 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra økonomi- og indenrigsministeren
3
de nævnte forsikringsselskaber, pensionskasser og pengeinstitutter i det om-
fang, de pågældende selskaber er berettigede til at modtage oplysningerne.
I tilfælde, hvor der hverken skal ske udbetaling af en forsikringssum eller ori-
entering om bortfald af pension og om den efterlevendes rettigheder, bør der
efter Datatilsynets opfattelse ikke være adgang til at få oplysninger om navn
og adresse på afdødes ægtefælle eller registrerede partner. Datatilsynet skal
anmode om, at dette præciseres i lovforslaget.
2.3.
Datatilsynet har i øvrigt noteret sig, at det fremgår af bemærkningerne til
lovforslaget, afsnit 3.3.1, at der foreslås skabt hjemmel til, at Økonomi- og
Indenrigsministeriet elektronisk fra CPR kan oplyse ubeskyttet navn og adres-
se på afdødes eventuelle efterlevende ægtefælle eller registrerede partner sam-
tidig med, at der udleveres oplysning om, at vedkommende er død, i de tilfæl-
de, hvor selskaberne i forvejen er berettiget til at abonnere på civilstand på
afdøde på grund af en pensionsordning.
Datatilsynet går således ud fra, at oplysninger om civilstand på afdøde alene
vil blive videregivet til de(t) selskab(er), hvor den afdøde havde en pensions-
ordning.
3.
Under forudsætning af, at persondatalovens bestemmelser vil blive iagtta-
get i forbindelse med de behandlinger af personoplysninger, der vil ske som
følge af lovforslagets bestemmelser, giver udkastet ikke umiddelbart Datatil-
synet anledning til yderligere bemærkninger.
Kopi af dette brev er dags dato sendt til Justitsministeriets Lovafdeling til
orientering.
Med venlig hilsen
Kristian Gyde Poulsen
L 4 - 2012-13 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra økonomi- og indenrigsministeren
1166496_0004.png
Økonom i- og I ndenrigsm inist eriet
I T og CPR
15.08.2012
H ør in g ove r u dk a st t il lov om æ n dr in g a f CPR- love n og su n dh e dslove n
Forsikring & Pension t akker for m uligheden for at k om m e m ed bem ærkninger t il
udkast t il forslag t il ændring af lov om Det Cent rale Personregist er og sundheds-
loven.
Vi har ingen bem ærkninger t il ændringerne af sundhedsloven. Til ændringerne af
CPR- loven, har vi alene bem ærkninger t il lovændringspunkt erne 13 - 19, som er
kom m ent eret under punkt 3.3, 3.4 og 3.5 i bem ærkningerne t il lovforslaget .
I ndledningsvis vil vi gerne kvit t ere for den gode dialog, vi har haft m ed CPR kon-
t oret , og vi sæt t er pris på, at vores forslag t il lovforbedringer er im ødekom m et .
Vi er derfor grundlæggende m eget t ilfredse m ed de foreslåede lovændringer, da
de vil bidrage t il, at livsforsikringsselskaber og pensionskasser hurt igere kan ud-
bet ale livsforsikringer t il eft erlevende ægt efæller og sam levere. Udover forbed-
ringen for ægt efæller og sam levere, vil det reducere de adm inist rat ive opgaver
hos bl.a. skift eret t er, kom m uner og pensionsselskaberne.
Adm inist rat ionen kunne dog let t es yderligere.
De aut om at iske oplysninger om navn og adresse på eft erlevende ægt efæl-
le/ regist reret part ner bør suppleres af oplysningen om , hvorvidt part erne var
separer et på dødsfaldst idspunkt et . Hvis der er en regist rering af, at part erne var
separer et , vil det være nødvendigt at iværksæt t e yderligere undersøgelser, da
en separat ion falder bort , hvis part erne genopt ager sam livet – uden at det nød-
vendigvis bliver regist reret .
Vi er opm ær ksom m e på, at det frem går af bem ærkningerne, at oplysning om
separat ion m å udleveres, hvis behandling af oplysningen er ber et t iget eft er per-
sondat aloven. Det er oplysningen im idlert id alt id, når der skal udbet ales t il en
evt . eft erladt ægt efælle, eller hvis der skal udbet ales t il en anden, m en ægt efæl-
len gør indsigelse. Det gør adm inist rat ionen af disse sager t ung, hvis m an i
hvert enkelt t ilfælde skal godt gøre, at behandlingen er beret t iget .
Af forslaget frem går det , at beskyt t ede navne og adresseoplysninger for bl.a.
ægt efæller og regist rerede part ner e alene kan oplyses af kom m unen, j f. §42,
Forsikring & Pension
Philip Heym ans Allé 1
2900 Hellerup
Tlf.
Fax
41 91 91 91
41 91 91 92
[email protected]
ww w.for sikringogpension.dk
Michael Rasch
Afdelingsleder
Dir.
41 91 90 85
m [email protected]
Vores r ef.
Sagsnr.
DokI D
MI R
GES- 2012- 00324
308337
Brancheorganisat ion
for forsikringsselskaber
og pensionskasser
L 4 - 2012-13 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra økonomi- og indenrigsministeren
st k. 3. Vi vil anbefale, at § 38, st k. 3 t ilpasses, så beskyt t ede navne og adr esse-
oplysninger for ægt efæller og regist rerede part ner e også oplyses i forbindelse
m ed aut om at isk underret ning om dødsfaldet fra CPR. Derved undgår pensions-
selskabet at skulle indhent e oplysningen fra kom m unen, hvilket vil være en ad-
m inist rat iv let t else for begge part er, og vi kan ikke se baggr unden for denne
undt agelse.
Endelig kunne det vær e hensigt sm æssigt , hvis det var m uligt aut om at isk at få
oplysningerne om en sam lever - som defineret i § 42, st k. 3 – på sam m e m åde
som oplysninger om ægt efælle og regist reret part ner.
Vi finder gebyrst igningen i CPR- lovens § 51, st k. 2 r et m arkant . St igningen er på
næst en 50% , hvilket virker ret voldsom t . Vi så gerne, at gebyret blev afskaffet .
Den st igende digit alisering af den offent lige forvalt ning bør bet yde, at bl.a. pen-
sionsselskabers forespørgsler skal sendes og besvares elekt ronisk. Når det sker,
kan m an i endnu høj ere grad st ille spørgsm ålst egn ved rim eligheden i, at kom -
m unernes svar skal kost e 75 kr. i gebyr.
Vi foreslår derfor, at der indledes en dialog om , hvordan digit aliseringen på det t e
om råde kan frem m es.
Vi st år også gerne t il rådighed for en uddybning af vores høringssvar.
Forsikring & Pension
Vores r ef.
Sagsnr.
DokI D
MI R
GES- 2012- 00324
308337
Med venlig hilsen
Michael Rasch
Side 2