Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2012-13
L 37 Bilag 4
Offentligt
1184682_0001.png
Notat
Modtager(e):
Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser
Kopi:
Kommenteret høringsoversigt til lovforslag nr. L 37 om ændring af lov om
offentlige forskningsinstitutioners kommercielle aktiviteter og samarbejde
med fonde. (Mulighed for universiteterne til at formidle visse boliger og
studielån i forbindelse med internationale uddannelsessamarbejder)
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser har den 6.
juli 2012 sendt ovennævnte udkast til lovforslag i høring, jf. FIV alm. del
bilag
254 (folketingsåret 2011-12). Ministeriet har den 23. august 2012 sendt en
tilføjelse til lovforslaget i høring, jf. FIV alm. del
bilag 266 (folketingsåret
2011-12). Herudover har høringen været offentliggjort på Høringsportalen.
Ved høringsfristens udløb den 29. august 2012 var der indkommet 13
høringssvar.
I dette notat er der givet et kort resumé af de væsentligste bemærkninger til
lovforslaget.
Overordnede bemærkninger til lovforslaget
Danske Universiteter
bemærker med tilfredshed, at der bliver en tydeligere
hjemmel for universiteterne til at kunne formidle amerikanske studielån.
Københavns Universitet
og
IT-Universitetet
tilslutter sig lovændringen.
8. oktober 2012
Ministeriet for Forskning,
Innovation og Videregående
Uddannelser
Slotsholmsgade 10
Post
Postboks 2135
1015 København K
Telefon
Telefax
E-post
Netsted
CVR-nr.
3392 9700
3332 3501
[email protected]
www.fivu.dk
1680 5408
Ref.-nr.
Side
12/000299-30
1/4
Øvrige bemærkninger til lovforslaget
Danmarks Tekniske Universitet
anfører, at det er positivt overfor hjemlerne vedr.
formidling af boliger og betaling af tomgangsleje/leje for studerende og ansatte
ved SDC.
Danmarks Tekniske Universitet
finder, at især hjemlerne vedr. ansatte
også bør udbredes til andre områder og at det bør være op til universiteterne at
vurdere i hvilke situationer, universiteterne skal afholde sådanne udgifter.
Ministeren
oplyser, at universiteterne allerede i dag har mange samarbejder med
udenlandske universiteter. For at give universiteterne de bedste muligheder for at
tiltrække og fastholde de bedst kvalificerede medarbejdere til de danske
universiteter på den økonomisk mest forsvarlige måde, er det også vigtigt at skabe
attraktive vilkår for bl.a. ophold i udlandet.
L 37 - 2012-13 - Bilag 4: L 37 - Høringssvar/ høringsnotat
1184682_0002.png
Der er allerede i dag bestemmelser i tjenesterejseaftalen, som hjemler visse
muligheder for betaling af bolig ved tjenesterejser og udstationering.
Bestemmelserne gælder generelt for ansattes ophold i udlandet. At udvide hjemlen
vedrørende forflyttelser, så den også gælder for andre internationale samarbejder
end SDC, ligger derfor i naturlig forlængelse af de allerede gældende regler.
Ministeren
oplyser, at antallet af danske studerende, der skal tage en hel
uddannelse i Kina mangedobles med årets optag på Det Danske Universitetscenter
i Beijing og det er derfor nødvendigt, at der er mulighed for at formidle boliger til
disse studerende.
Spørgsmålet om en generel hjemmel til formidling af boliger til studerende i
forbindelse med internationale samarbejder tages op i forbindelse med den
kommende evaluering af lov om offentlige forskningsinstitutioners kommercielle
aktiviteter og samarbejde med fonde.
Danmarks Tekniske Universitet
finder, at lovforslagets muligheder for formidling
af boliger og betaling af leje bør udvides til også at gælde ved indstationering af
højt kvalificeret arbejdskraft.
Ministeren
oplyser, at lovforslaget retter sig mod internationale samarbejder i
udlandet. Det forekommer derfor ikke hensigtsmæssigt, at hjemlerne også
udvides til at gælde indstationerede medarbejdere. Universiteterne har allerede i
dag mulighed for at indskyde midler i fonde til etablering af universitetsnære
boliger for studerende eller gæsteforskere i Danmark, jf. § 10, stk. 2, i lov om
offentlige forskningsinstitutioners kommercielle aktiviteter og samarbejde med
fonde. Det kan i forbindelse med evalueringen af loven tages op, om den
gældende hjemmel skal udvides til også at gælde leje af boliger, betaling af
anvendelsesudgifter m.v.
Aarhus Universitet
anfører, at der kan være behov for en specifikation af, om
betaling af tomgangsleje for boliger skal komme fra universiteternes budgetter eller
fra SDC's fælleskasse.
Aarhus Universitet
vurderer, at midlerne bør tages af SDC's
fælleskasse.
Ministeren
oplyser, at hjemmelen giver mulighed for, at finansiering af boliger
m.v. til medarbejdere der sendes til Det Danske Universitetscenter i Beijing kan
ske både via Uddannelsesministeriets og de danske universiteters
finansieringsbidrag til SDC-samarbejdet og det enkelte universitets budget. For
så vidt angår administrativt ansatte, som er sendt til Det Danske
Universitetscenter i Beijing, og ansatte i SDC-sekretariatet vil det være naturligt,
at finansieringen kommer fra Ministeriet for Forskning, Innovation og
Videregående Uddannelsers og de danske universiteters finansieringsbidrag til
SDC-samarbejdet, da SDC enten betaler disse ansattes løn eller forventes at
kompensere universiteterne for disse ansattes løn.
Ministeriet for Forskning,
Innovation og Videregående
Uddannelser
Side
2/4
For så vidt angår videnskabeligt personale, som de enkelte universiteter sender til
Det Danske Universitetscenter i Beijing, vil det være naturligt, at finansiering af
boliger m.v. er et tillæg til vedkommendes lønpakke og derfor skal ses i
sammenhæng hermed. Finansieringen kommer derfor fra universiteternes egne
budgetter. SDC yder et tilskud til det universitet, der er ansættelsesmyndigheden.
L 37 - 2012-13 - Bilag 4: L 37 - Høringssvar/ høringsnotat
1184682_0003.png
Det er tjenestestedet, der afgør om en ansat skal udstationeres eller forflyttes. Det
må i den forbindelse overvejes, hvilket alternativ der er mest økonomisk for
institutionen. Afgørelsen er bestemmende for, hvorvidt der er hjemmel i
tjenesterejseaftalen eller i den foreslåede hjemmel.
Danske Universiteter
anfører, at der med forslaget lægges op til, at
universiteterne vil skulle dække evt. udgifter i forbindelse med boliger til
studerende ved Det Danske Universitetscenter i Beijing, der i perioder kan stå
tomme.
Danske Universiteter
havde gerne set, at denne hjemmel også gjaldt SDC
selv.
Aarhus Universitet
anfører, at der kan være behov for en specifikation af, om
betaling af tomgangsleje til studerendes boliger skal komme fra universiteternes
budgetter eller fra SDC's fælleskasse.
Aarhus Universitet
vurderer, at midlerne
bør finansieres af SDC.
Ministeren
oplyser, at det i praksis ikke er de enkelte universiteter, der indgår
aftale med kinesiske udlejere, men SDC-sekretariatet og dermed Ministeriet for
Forskning, Innovation og Videregående Uddannelsers og de danske universiteters
finansieringsbidrag til SDC-samarbejdet, der afholder udgiften. Finansieringen til
formidling af boliger til studerende m.v. vil derfor som udgangspunkt komme fra
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelsers og de
danske universiteters finansieringsbidrag til SDC-samarbejdet.
Københavns Universitet
foreslår, at gruppen af studerende udvides, for også at
muliggøre formidling af boliger til for eksempel studerende på sommerskole eller
ikke-ansatte ph.d.-studerende.
Ministeren
oplyser, at den foreslåede hjemmel kan udvides, så det bliver muligt
for universiteterne at formidle boliger m.v. i Folkerepublikken Kina til samtlige
studerende, som er optaget eller indskrevet på et uddannelsesforløb ved Det
Danske Universitetscenter i Beijing. Dette gælder såvel ikke-ansatte ph.d.-
studerende, studerende på sommerskole samt studerende, som er på
udvekslingsophold ved Det Danske Universitetscenter i Beijing.
Skatteministeriet
anfører, at en person, der er ansat ved et dansk universitet og
udsendes af universitetet til at udføre arbejde i udlandet, er fuldt skattepligtig til
Danmark, hvis der er tale om en dansk statsborger. Det betyder, at vederlag -
herunder værdien af fri bolig - til ansatte, som udgangspunkt er skattepligtig
indkomst efter danske regler. Det afgøres konkret efter
dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Folkerepublikken Kina,
hvilket land der har beskatningsretten til de ansattes indkomst.
Ministeriet for Forskning,
Innovation og Videregående
Uddannelser
Side
3/4
L 37 - 2012-13 - Bilag 4: L 37 - Høringssvar/ høringsnotat
1184682_0004.png
På baggrund af høringen er der foretaget følgende overordnede ændringer i
lovforslaget:
Teksten i § 14 a, stk. 1, er ændret til "Et universitet kan formidle boliger
i
Folkerepublikken Kina
til studerende, der via et dansk universitet er optaget
eller
indskrevet på
et uddannelsesforløb
udbudt på Det Danske
Universitetscenter i Beijing".
De almindelige og specielle bemærkninger er præciseret for at det tydeligt
fremgår, hvilke studerende der er tale om i § 14 a, stk. 1.
Lovforslaget ændres, så hjemlerne for så vidt angår muligheden for at stille
boliger til rådighed for medarbejdere m.v. gøres generelle, så de også kan
bruges ved andre internationale samarbejder end ved Det Danske
Universitetscenter i Beijing.
Bemærkningerne er præciseret for at tydeliggøre, at finansieringen af de
studerendes boliger m.v. som udgangspunkt kommer fra Ministeriet for
Forskning, Innovation og Videregående Uddannelsers og de danske
universiteters finansieringsbidrag til SDC-samarbejdet, men også kan komme
fra de enkelte universiteter.
Bemærkningerne er præciseret for at tydeliggøre, at tjenestestedet skal
foretage en konkret vurdering af, om der er tale om udstationering eller
forflyttelse. Dette er afgørende for, hvorvidt der er hjemmel i
tjenesterejseaftalen eller i den foreslåede hjemmel.
Bemærkningerne er præciseret for at tydeliggøre, at finansieringen af de
ansattes boliger m.v. kan ske både via Ministeriet for Forskning, Innovation og
Videregående Uddannelsers og de danske universiteters finansieringsbidrag til
SDC-samarbejdet og det enkelte universitets budget, da typen af ansættelse
kan have betydning for, hvor det vil være naturligt, at finansieringen kommer
fra.
Bemærkningerne er præciseret for at tydeliggøre, hvad der menes med
anvendelsesudgifter.
Bemærkningerne er præciseret for at tydeliggøre, at en dansk statsborger, der
er ansat ved et dansk universitet og sendes ud af universitetet, er fuldt
skattepligtig til Danmark. Det afgøres konkret efter
dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Folkerepublikken
Kina, hvilket land der har beskatningsretten til de ansattes indkomst.
Ministeriet for Forskning,
Innovation og Videregående
Uddannelser
Side
4/4
Herudover er der foretaget lovtekniske justeringer i lovforslaget.