Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2012-13
L 37 Bilag 1
Offentligt
1169353_0001.png
1169353_0002.png
1169353_0003.png
1169353_0004.png
1169353_0005.png
1169353_0006.png
1169353_0007.png
1169353_0008.png
1169353_0009.png
1169353_0010.png
Revideret høringsudkast20. august 2012

Forslag

tilLov om ændring af lov om offentlige forskningsinstitutioners kommercielle aktiviteter og samarbejde medfonde(Hjemmel for universiteterne til at formidle visse boliger og studielån i forbindelse med internationaleuddannelsessamarbejder)

§1

I lov om offentlige forskningsinstitutioners kommercielle aktiviteter og samarbejde med fonde, jf.lovbekendtgørelse nr. 696 af 22. juni 2011, foretages følgende ændring:

1.

Efter § 14 indsættes før overskriften før § 15:

Ȥ 14 a.

Et universitet kan formidle boliger til studerende, der via et dansk universitet er optaget ogindskrevet på en kandidatuddannelse udbudt på Det Danske Universitetscenter i Beijing.Stk. 2.Et universitet kan indgå lejeaftaler med kinesiske udlejere med henblik på fremleje til den i stk. 1nævnte gruppe af studerende til kostpris.Stk. 3.Et universitet kan betale leje for boliger til den i stk. 1 nævnte gruppe af studerende, når disseboliger ikke er lejet ud, og kan stille garanti for de pågældende lejeres forpligtelser over for udlejeren vedfraflytning.

§ 14 b.

Det universitet, som er værtsinstitution for sekretariatet for de danske universiteters samarbejde omDet Danske Universitetscenter i Beijing, kan indgå lejeaftale med kinesiske udlejere med henblik på at stillebolig til rådighed for Det Danske Universitetscenters eksekutivdirektør.Stk. 2.Det i stk. 1 nævnte universitet kan betale leje og anvendelsesudgifter for den i stk. 1 nævnte bolig,herunder tomgangsleje i forbindelse med overtagelse, overdragelse eller opsigelse af boligen.Stk. 3.Et universitet kan indgå lejeaftale med kinesiske udlejere med henblik på at stille bolig til rådighedfor ansatte som via et dansk universitet er udsendt til Det Danske Universitetscenter i Beijing.Stk. 4.Et universitet kan betale leje og anvendelsesudgifter for de i stk. 3 nævnte boliger, herundertomgangsleje i forbindelse med overtagelse, overdragelse eller opsigelse.

§ 14 c.

Et universitet kan lade sig akkreditere af de amerikanske myndigheder med henblik på efter opnåetakkreditering, at kunne formidle amerikanske studielån udbudt under William D. Ford Federal Direct LoanProgram (Higher Education Act of 1965, Title IV, Part D) til amerikanske statsborgere og udlændinge medpermanent opholdstilladelse i Amerikas Forenede Stater på universitetets uddannelser.«

§2

Loven træder i kraft den 1. januar 2013.

§3

Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser,Styrelsen for Universiteter og Internationalisering, sagsnr. 12/000154
Revideret høringsudkast20. august 2012
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkningerIndholdsfortegnelse
1. Indledning2. Baggrund3. Lovforslagets indhold3.1. Boliger til studerende på Det Danske Universitetscenter i Beijing3.1.1. Gældende ret3.1.2. Den foreslåede ordning3.2. Boliger til ansatte på Det Danske Universitetscenter i Beijing3.2.1. Gældende ret3.2.2. Den foreslåede ordning3.3. Akkreditering med henblik på formidling af visse amerikanske studielån3.3.1. Gældende ret3.3.2. Den foreslåede ordning4. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet6. Administrative konsekvenser for borgerne7. Miljømæssige konsekvenser8. Forholdet til EU-retten9. Høring10. Sammenfattende skema
2
Revideret høringsudkast20. august 2012
1. IndledningFormålet med lovforslaget er at indarbejde de hjemler, der i dag findes på finansloven, så universiteternekan formidle visse boliger og stipendier i forbindelse med internationale uddannelsessamarbejder.Formålet er yderligere at sikre attraktive vilkår, som medvirker til, at de bedst kvalificeredemedarbejdere kan tiltrækkes til Det Danske Universitetscenter i Beijing (Sino-Danish Centre for Educationand Research) og samtidig lette deres byrde med at skulle finde bolig og indgå lejekontrakt.Internationalisering, herunder internationalisering af den danske universitetssektor, er en forudsætningfor, at Danmark er konkurrencedygtig på det globale marked. Danske universiteter deltager aktivt i detinternationale samarbejde om studenter- og forskerudveksling og om uddannelser og forskning. Der bliver istigende grad skabt strategiske samarbejdsalliancer mellem danske og udenlandske universiteter. Flere ogflere danske universitetsstuderende læser på et tidspunkt i udlandet, ligesom Danmark fortsat tiltrækkermange udenlandske studerende. Det er målet, at internationaliseringen af den danske universitetssektorudvikles og understøttes kontinuerligt.2. BaggrundDet fremgår af anmærkningerne til tekstanmærkning nr. 190 og 191 på finansloven for 2012, at dematerielle hjemler, der gives i tekstanmærkningerne, vil blive søgt indarbejdet i relevant materiel lovgivningi 2012. Med lovforslaget er der hovedsageligt tale om inkorporering af disse hjemler.Lov om offentlige forskningsinstitutioners kommercielle aktiviteter og samarbejde med fonde har tilformål at styrke konkurrenceevnen og de offentlige forskningsinstitutioners relationer til detomkringliggende samfund. En væsentlig del af dette handler om stærke strategiske partnerskaber mellemDanmark og udlandet på forsknings- og uddannelsesområdet. Derfor søges de pågældendetekstanmærkninger indarbejdet i denne lov.Det Danske Universitetscenter i Beijing er et samarbejde mellem de otte danske universiteter ogUniversity of Chinese Academy of Sciences (UCAS) om forskning og uddannelser på kandidat- og ph.d.-niveau. Der planlægges indledningsvist udbudt fire kandidatuddannelser med studiestart i 2012.Det Danske Universitetscenter i Beijing skal udover at lette rekrutteringen af dygtige kinesiske forskereog studerende til danske virksomheder og videnmiljøer være med til at forbedre de danske studerendesmuligheder for at gennemføre en uddannelse i Folkerepublikken Kina. Ved de første optag forventes det, atdet vil være særligt vanskeligt for de nye studerende selv at finde bolig. De danske universiteter skal derforfortsat have muligheden for at formidle boliger til de studerende, der via de danske universiteter er optagetog indskrevet på en kandidatuddannelse på Det Danske Universitetscenter i Beijing.For de ansatte, som skal være i Beijing i kortere eller længere tid, forventes det også at være vanskeligtselv at finde bolig. Det vil derfor kunne lette rekrutteringen, at de danske universiteter har mulighed for atindgå lejekontrakter. Samtidig er det ønskeligt at sikre attraktive vilkår, som medvirker til, at de bedstkvalificerede medarbejdere kan tiltrækkes til Det Danske Universitetscenter i Beijing.Tiltrækning af udenlandske studerende til Danmark er tilsvarende et væsentligt element i den stigendeinternationalisering, der søges for den danske universitetssektor. Tredjelandsstuderende betaler somhovedregel deltagerbetaling, når de læser på de danske universiteter. Derfor er det, når det gælderrekrutteringen af amerikanske studerende, nødvendigt for de danske universiteter fortsat at kunne bliveakkrediteret af de amerikanske myndigheder til at kunne formidle amerikanske, føderalt garanteredestudielån til finansiering af videregående uddannelse på danske universiteter.Som nogle af de store spillere i den globale økonomi er såvel Amerikas Forenede Stater somFolkerepublikken Kina strategisk vigtige lande for Danmark at samarbejde med, ikke mindst på forsknings-og uddannelsesområdet.3. Lovforslagets indhold3.1. Boliger til studerende på Det Danske Universitetscenter i Beijing3.1.1. Gældende retMinisteren for forskning, innovation og videregående uddannelser har i tekstanmærkning nr. 190 påfinansloven for 2012 hjemmel til at lade de otte danske universiteter formidle og fremleje boliger til de
3
Revideret høringsudkast20. august 2012studerende, der via et af de otte danske universiteter er optaget og indskrevet på en kandidatuddannelseudbudt på Det Danske Universitetscenter i Beijing. Derudover kan ministeren lade universiteterne dækkeudgifter i forbindelse med disse fremlejemål herunder betale leje for disse boliger, når de ikke er lejet ud,ligesom de kan stille garanti for lejernes forpligtelser overfor udlejeren ved fraflytning.3.1.2. Den foreslåede ordningMed lovforslaget indsættes hjemlen fra tekstanmærkning nr. 190 på finansloven for 2012 i lov om offentligeforskningsinstitutioners kommercielle aktiviteter og samarbejde med fonde. Det giver universiteternehjemmel til at formidle og fremleje boliger til de studerende, der via et af de otte danske universiteter eroptaget og indskrevet på en kandidatuddannelse udbudt på Det Danske Universitetscenter i Beijing.Derudover kan universiteterne dække udgifter i forbindelse med disse fremlejemål herunder betale leje fordisse boliger, når de ikke er lejet ud, ligesom de kan stille garanti for lejernes forpligtelser overfor udlejerenved fraflytning.3.2. Boliger til ansatte på Det Danske Universitetscenter i Beijing3.2.1. Gældende retDer er i dag ikke hjemmel til, at universiteterne kan stille bolig til rådighed for eksekutivdirektøren ogøvrige ansatte som udsendes til Det Danske Universitetscenter i Beijing.3.2.2. Den foreslåede ordningMed lovforslaget gives der hjemmel til, at det universitet, som er værtsinstitution for sekretariatet for dedanske universiteters samarbejde om Det Danske Universitetscenter i Beijing, kan indgå lejeaftale medkinesiske udlejere med henblik på at stille bolig til rådighed for Det Danske Universitetscenter i Beijingseksekutivdirektør samt betale leje og anvendelsesudgifter for boligen, herunder tomgangsleje i forbindelsemed overtagelse, overdragelse eller opsigelse af boligen. Der gives desuden hjemmel til, at de danskeuniversiteter kan indgå lejeaftale med kinesiske udlejere med henblik på at stille bolig til rådighed foransatte, som via et dansk universitet er udsendt til Det Danske Universitetscenter i Beijing. Universiteternekan desuden betale leje og anvendelsesudgifter for boligerne, herunder tomgangsleje i forbindelse medovertagelse, overdragelse eller opsigelse af boligerne.3.3. Akkreditering af danske universiteter til at formidle amerikanske studielån3.3.1. Gældende retI dag har universiteterne mulighed for at lade sig akkreditere af det amerikanskeundervisningsministerium (US Department of Education) med henblik på efter opnået akkreditering at kunneformidle amerikanske, føderalt garanterede studielån udbudt under William D. Ford Direct Loan Program(Higher Education Act of 1965, Title IV, Part D). Dette program giver amerikanske statsborgere ogudlændinge med permanent opholdstilladelse i Amerikas Forenede Stater mulighed for at optage studielån tilfinansiering af videregående uddannelse i Amerikas Forenede Stater og i udlandet. Lånene kan dække bådeden studerendes studieafgift og leveomkostninger. Med akkrediteringen kan danske universiteteradministrere disse lån til amerikanske studerende på det pågældende danske universitet.3.3.2. Den foreslåede ordningMed lovforslaget indsættes hjemlen fra tekstanmærkning nr. 191 på finansloven for 2012 i lov omoffentlige forskningsinstitutioners kommercielle aktiviteter og samarbejde med fonde. Der er derfor ikkenogen materiel ændring i forbindelse med lovforslaget.4. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner
4
Revideret høringsudkast20. august 2012Udgifterne til boliger til studerende og ansatte på Det Danske Universitetscenter i Beijing afholdes indenfor det tilskud, som den danske stat og de otte danske universiteter yder til samarbejdet.I forbindelse med akkreditering af danske universiteter til at formidle amerikanske studielån forpligteruniversiteterne sig med akkrediteringen til at afholde administrative udgifter forbundet med at deltage iordningen. Udgifterne afholdes inden for universiteternes økonomiske ramme.Lovforslaget har derfor ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for stat, regioner ogkommuner.5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget har ikke økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.6. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.7. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.8. Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.9. HøringLovforslaget har været sendt til høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:Jf. vedlagte høringsliste10. Sammenfattende skemaPositive konsekvenser/mindre udgifterØkonomiske konsekvenser forstat, regioner og kommunerAdministrative konsekvenser forstat, regioner og kommunerØkonomiske konsekvenser forerhvervslivetAdministrative konsekvenser forerhvervslivetAdministrative konsekvenser forborgerneMiljømæssige konsekvenserIngenIngenIngenIngenIngenIngenNegative konsekvenser/merudgifterIngen
IngenIngenIngenIngenIngen
5
Revideret høringsudkast20. august 2012
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
6
Revideret høringsudkast20. august 2012
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1Til nr. 1 (§§ 14 a, 14 b og 14 c.)Med det foreslåede§ 14 a, stk. 1,får de danske universiteter hjemmel til at formidle boliger til studerende,der via et af de otte danske universiteter er optaget og indskrevet på en kandidatuddannelse udbudt som led isamarbejdet mellem de otte danske universiteter og University of Chinese Academy of Sciences (UCAS).Universiteterne får dermed hjemmel til at støtte danske studerende i forbindelse med deres flytning tilBeijing.Efter det foreslåede§ 14 a, stk. 2,får universiteterne endvidere hjemmel til som led i formidlingen at indgålejeaftaler med kinesiske udlejere med henblik på fremleje til den i det foreslåede stk. 1 nævnte gruppe afstuderende til kostpris. Den pågældende studerende skal betale en leje, der dækker udgifterne ved boligen iden periode, den udlejes.Universiteterne kan efter det foreslåede§ 14 a, stk. 3,desuden betale leje for boliger til den i det foreslåedestk. 1 nævnte gruppe af studerende, når disse boliger ikke er lejet ud, det vil sige tomgangsleje. Samtidig kanuniversiteterne stille garanti for de pågældende lejeres forpligtelser over for udlejeren ved fraflytning,herunder udlæg af depositum i forbindelse med reservation af bolig.Universiteterne kan lade sekretariatet for de danske universiteters samarbejde om Det DanskeUniversitetscenter i Beijing (det danske SDC sekretariat) varetage opgaverne i forbindelse med formidlingog fremleje af boliger m.v.Med det foreslåede§ 14 b, stk. 1,får det universitet, som er værtsinstitution for sekretariatet for de danskeuniversiteters samarbejde om Det Danske Universitetscenter i Beijing, hjemmel til at indgå lejeaftale medkinesiske udlejere. Det sker med henblik på at stille bolig til rådighed for Det Danske Universitetscenter iBeijings eksekutivdirektør. Overflyttes det danske SDC sekretariat til en anden værtsinstitution forudsættesdet, at forpligtelser i forbindelse med lejemål overtages uændret.Eksekutivdirektøren er udpeget af de danske universiteter, der deltager i samarbejdet, og varetager sammenmed den fra kinesisk side udpegede direktør den daglige ledelse af Det Danske Universitetscenter i Beijing.Forslaget tager alene sigte på eksekutivdirektøren, der forventes at være bosiddende i Beijing i en årrække.Efter det foreslåede§ 14 b, stk. 2,får det i stk. 1 nævnte universitet endvidere hjemmel til at betale leje oganvendelsesudgifter for boligen. Formålet hermed er at sikre atraktive vilkår, som medvirker til, at de bedstkvalificerede ansøgere kan tiltrækkes til Det Danske Universitetscenter i Beijing.Med anvendelsesudgifter menes udgifter til el/gas, vand og varme. Hjemmelen omfatter desudentomgangsleje i forbindelse med overtagelse, overdragelse eller opsigelse af boligen.Ved valg af bolig til såvel eksekutivdirektør som videnskabeligt personale og teknisk administrativtpersonale vil der blive lagt vægt på størrelsen af eventuelt medfølgende familie. Desuden vil der blive lagtvægt på gennemsnitspriser for relevante boliger i Beijing. Andre forhold vil ikke kunne tillægges vægt.Medfølgende familie er i denne sammenhæng ægtefælle eller registreret partner samt faste samlivsforhold,der har bestået i mindst 12 på hinanden følgende måneder inden udsendelse, uden at der i perioden har væretægteskabs-/registreringshindring efter loven. Medfølgende familie omfatter også direkte efterkommere afenten den ansatte, ægtefællen, den registrerede partner eller samleveren, såfremt efterkommerne ikke er fyldt21 år.Universiteterne kan lade deres samarbejdsorgan for Det Danske Universitetscenter i Beijing varetageopgaverne i forbindelse med indgåelse af lejeaftaler og betaling af leje og anvendelsesudgifter.De danske universiteter kan efter det foreslåede§ 14 b, stk. 3,indgå lejeaftale med kinesiske udlejere medhenblik på at stille bolig til rådighed for ansatte som via et dansk universitet er udsendt til Det DanskeUniversitetscenter i Beijing.
7
Revideret høringsudkast20. august 2012Den tiltænkte gruppe af videnskabeligt personale forventes typisk at være i Beijing i perioder af mere endseks måneder, mens det teknisk administrative personale, der udsendes af de danske universiteter, somudgangspunkt vil være i Beijing mellem to og fire måneder. Derudover kan der være behov for udsendelse afadministrativt personale i længere perioder. Der kan for eksempel være tale om medarbejdere, som arbejderfor det danske SDC sekretariat og udsendes i denne forbindelse. Overflyttes det danske SDC sekretariat til enanden værtsinstitution forudsættes det, at forpligtelser i forbindelse med lejemål overtages uændret. Særligt iforhold til udsendte medarbejdere på ophold af kortere varighed kan det være en uforholdsmæssig stor byrdeat skulle finde en bolig og indgå lejekontrakt. Det forventes, at de indgåede lejemål vil kunne anvendes afflere på hinanden følgende ansatte.Med bestemmelsen i§ 14 b, stk. 4,kan universiteterne endvidere betale leje og anvendelsesudgifter for de istk. 3 nævnte boliger. Formålet hermed er at sikre attraktive vilkår, som medvirker til, at de bedstkvalificerede medarbejdere kan tiltrækkes til Det Danske Universitetscenter i Beijing. Hjemmelen omfatterdesuden tomgangsleje i forbindelse med overtagelse, overdragelse eller opsigelse af boligen. Der henvisesiøvrigt til bemærkningerne til forslagets § 14 b, stk. 2.Efter den foreslåede§ 14 ckan universiteterne lade sig akkreditere med henblik på at formidle amerikanskestudielån udbudt under William D. Ford Direct Loan Program til amerikanske statsborgere og udlændingemed permanent opholdstilladelse i Amerikas Forenede Stater på universiteternes uddannelser.Institutioner, der er akkrediteret af de amerikanske myndigheder til at deltage i ordningen, forpligter sig tilat overholde ordningens regelsæt og dermed også alle US Federal Student Aid Regulations. Ikkeamerikanskeinstitutioner, det vil sige blandt andet de danske universiteter, er underlagt de samme krav som amerikanskeinstitutioner.Programmet fungerer på den måde, at universitetet søger om lån på vegne af den studerende eller denstuderendes forældre. Lånene kan dække både den studerendes studieafgift og andre afgifter ogleveomkostninger. Det amerikanske undervisningsministerium overfører lånebeløbet til universitetet, der såudbetaler den del af lånene, som skal dække leveomkostninger til den studerende.Til § 2(Ikrafttræden)Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2013.Til § 3(Territorial gyldighed)Lov om offentlige forskningsinstitutioners kommercielle aktiviteter og samarbejde med fonde gælder ikkefor Færøerne og Grønland, jf. lovens § 16. Det foreslås derfor, at lovforslaget ikke gælder for Færøerne ogGrønland.
8
Revideret høringsudkast20. august 2012

Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

Gældende formulering
Lovforslaget

§1

I lov om offentlige forskningsinstitutionerskommercielle aktiviteter og samarbejde med fonde,jf. lovbekendtgørelse nr. 696 af 22. juni 2011,foretages følgende ændring:

§ 14.

Rådet for Teknologi og Innovation kanrådgive ministeren for forskning, innovation ogvideregående uddannelser om §§ 4-9 i denne lov,herunder relationen til øvrige aktiviteter til fremmeaf teknologioverførsel.

1.

Efter § 14 indsættes før overskriften før § 15:

Ȥ 14 a.

Et universitet kan formidle boliger tilstuderende, der via et dansk universitet er optaget ogindskrevet på en kandidatuddannelse udbudt på DetDanske Universitetscenter i Beijing.Stk. 2.Et universitet kan indgå lejeaftaler medkinesiske udlejere med henblik på fremleje til den istk. 1 nævnte gruppe af studerende til kostpris.Stk. 3.Et universitet kan betale leje for boliger tilden i stk. 1 nævnte gruppe af studerende, når disseboliger ikke er lejet ud, og kan stille garanti for depågældende lejeres forpligtelser over for udlejerenved fraflytning.

§ 14 b.

Det universitet, som er værtsinstitution forsekretariatet for de danske universiteters samarbejdeom Det Danske Universitetscenter i Beijing, kanindgå lejeaftale med kinesiske udlejere med henblikpå at stille bolig til rådighed for Det DanskeUniversitetscenters eksekutivdirektør.Stk. 2.Det i stk. 1 nævnte universitet kan betaleleje og anvendelsesudgifter for den i stk. 1 nævntebolig, herunder tomgangsleje i forbindelse medovertagelse, overdragelse eller opsigelse af boligen.Stk. 3.Et universitet kan indgå lejeaftale medkinesiske udlejere med henblik på at stille bolig tilrådighed for ansatte som via et dansk universitet erudsendt til Det Danske Universitetscenter i Beijing.Stk. 4.Et universitet kan betale leje oganvendelsesudgifter for de i stk. 3 nævnte boliger,herunder tomgangsleje i forbindelse medovertagelse, overdragelse eller opsigelse.
9
Revideret høringsudkast20. august 2012

§ 14 c.

Et universitet kan lade sig akkreditere af deamerikanske myndigheder med henblik på efteropnået akkreditering, at kunne formidle amerikanskestudielån udbudt under William D. Ford FederalDirect Loan Program (Higher Education Act of1965, Title IV, Part D) til amerikanske statsborgereog udlændinge med permanent opholdstilladelse iAmerikas Forenede Stater på universitetetsuddannelser.«

§2

Loven træder i kraft den 1. januar 2013

§3

Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
10