Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2012-13
L 36 Bilag 8
Offentligt
1189298_0001.png
1189298_0002.png
1189298_0003.png
1189298_0004.png
1189298_0005.png
Til lovforslag nr.L 36
Folketinget 2012-13
Betænkning afgivet af Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser den 4. december 2012
Udkasttil
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af forskellige lovbestemmelser om sammenlægningog spaltning af uddannelsesinstitutioner m.v. og om ophævelse af lov om DetInformationsvidenskabelige Akademi(Mulighed for sammenlægning og spaltning af universiteter, uddannelses- og forskningsinstitutioner m.v.)[af ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelser (Morten Østergaard)]1. ÆndringsforslagDer er stillet 2 ændringsforslag til lovforslaget af uddan-nelsesministeren.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 24. oktober 2012 og var til1. behandling den 1. november 2012. Lovforslaget blev efter1. behandling henvist til behandling i udvalget for forskning,innovation og videregående uddannelserMøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og ministeren for forskning, innovation ogvideregående uddannelser sendte den 10. august 2012 detteudkast til udvalget, jf. FIV alm. del – bilag 259. Den 29. ok-tober 2012 sendte ministeren for forskning, innovation ogvideregående uddannelser de indkomne høringssvar og etnotat herom til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 4 spørgsmål til ministeren for forsk-ning, innovation og videregående uddannelser til skriftligbesvarelse, [som denne har besvaret. ]3. Udtalelse fra uddannelsesministerenUddannelsesministeren har over for udvalget oplyst føl-gende:»Ministeren for forskning, innovation og videregåendeuddannelser har tilkendegivet, at den bevillingsmæssigehjemmel for at gennemføre sammenlægningen mellem Kø-benhavns Universitet og Det InformationsvidenskabeligeAkademi af tekniske årsager ikke er på plads før primo2013. Sammenlægningen af Københavns Universitet og DetInformationsvidenskabelige Akademi forventes derfor førstgennemført primo 2013, og ikke pr. 1. januar 2013, som detfremgår af lovforslagets specielle bemærkninger til § 8, stk.2.Ministeren har endvidere tilkendegivet, at der i tilknyt-ning til de bekendtgørelser, der er anført i de specielle be-mærkninger til lovforslagets § 8, stk. 4, skal tilføjes be-kendtgørelse nr. 557 af 21. august 1987 om censorvirksom-hed og klager over bedømmelser af eksaminationer vedDanmarks Biblioteksskole, idet bekendtgørelsen skal forbli-ve i kraft, indtil den ophæves eller ændres.«4. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertal(udvalget med undtagelse af EL) indstiller for-slaget tilvedtagelsemed de stillede ændringsforslag.Venstres, Dansk Folkepartis og Det Konservative Folke-partis medlemmer af udvalget finder det som væsentligt, atdenne lov medfører muligheden for at der kan tillades gen-nemførelse af sammenlægninger eller spaltninger af videre-
DokumentIdJournalnummer
2
gående uddannelsesinstitutioner, når det er besluttet på an-den måde. Det er kun en hjemmel, som kan tages i anven-delse, når det sker efter anmodning fra bestyrelserne for deberørte institutioner. Mindretallet ser ikke forslaget som enopfordring til at foretage hverken sammenlægninger ellerspaltninger. Mindretallet noterer sig, at ministeren som svarpå spm. 4 bekræfter, at sammenlægninger/spaltninger altider at betragte som relevante sager, og at udvalget derfor altidvil blive orienteret om sådanne sager samt om ministerensvurdering af disse sager (også jf. bemærkningerne i pkt. 3 ilovforslaget).V, DF og KF har noteret sig også ministerens svar påspørgsmål 2 vedr. ministerens mulighed for at fastsætte reg-ler for obligatorisk benyttelse af et bestemt digitalt systemtil kommunikation mellem universitet og studerende. Parti-erne konstaterer med tilfredshed, at ministeren ikke agter atindføre fælles digitale systemer for kommunikationen mel-lem universitet og studerende.Mindretallet ønsker spørgsmål 2 og 4 og svarene herpåoptrykt i betænkningen.Etmindretali udvalget (EL) indstiller forslaget tilforkas-telseved 3. behandling. Enhedslisten finder, at sammenlæg-ninger og spaltninger af uddannelsesinstitutioner er så vigti-ge, og har så store konsekvenser for det samlede uddannel-sessystem i Danmark, at det ikke bør overlades til ministe-ren alene. Enhedslisten har noteret sig, at ministerens beslut-ninger ifølge lovforslaget skal tages på baggrund af indstil-linger fra institutionernes bestyrelser, og ønsker i den for-bindelse at påpege, at institutionernes bestyrelser består af eteksternt flertal, som ikke er repræsentative for de studerendeog for de ansatte, og at netop disse to interne grupper harsærlig indsigt i, hvordan den enkelte institution fungerer idagligdagen. Institutionernes bestyrelser er efter Enhedsli-stens mening ikke demokratisk forankrede organer, og der-for vil lovforslagets vedtagelse, hvorefter Folketinget ikkelængere inddrages, medføre, at sammenlægninger og spalt-ninger af uddannelsesinstitutioner kommer til ske uden de-mokratisk forankring. Dette finder Enhedslisten stærkt uhel-digt, og kan derfor ikke støtte forslaget.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.5. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfministeren for forskning, innovation og videregående ud-dannelser,tiltrådt af <>:Til § 21)I det undernr. 15foreslåedeaf § 67, stk. 3,indsættes i2 pkt.efter »staten«: », jf. dog stk. 10 og 11«.[Indsættelse af henvisning med henblik på præcisering]2)Efternr. 17indsættes som nyt nummer:»01.I§ 67, stk. 7,der bliverstk. 9,ændres »stk. 8 og 9« til:»stk. 10 og 11«.«[Konsekvensændring som følge af lovforslagets § 2, nr. 15]BemærkningerTil nr. 1Med ændringsforslaget indsættes i den foreslåede affat-telse af lov om professionshøjskoler for videregående ud-dannelser § 67, stk. 3, 2. pkt., en henvisning til lovens § 67,stk. 10 og 11, så det præciseres, at der i visse tilfælde er sær-lige bestemmelser om betalingen af pensionsudgifter.Til nr. 2Ændringsforslaget er en lovteknisk konsekvensændringsom følge af lovforslagets § 2, nr. 15.
Daniel Toft Jakobsen (S) Magnus Heunicke (S) Mette Reissmann (S) Rasmus Prehn (S)fmd.Simon Kollerup (S)Sophie Hæstorp Andersen (S) Trine Bramsen (S) Sofie Carsten Nielsen (RV) Hans Vestager (RV) Andreas Steenberg (RV)Jonas Dahl (SF) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Pernille Vigsø Bagge (SF) Pernille Skipper (EL) Rosa Lund (EL)Bertel Haarder (V) Birthe Rønn Hornbech (V) Karen Ellemann (V)nfmd.Esben Lunde Larsen (V) Tina Nedergaard (V)Mads Rørvig (V) Anne-Mette Winther Christiansen (V) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Marie Krarup (DF)Alex Ahrendtsen (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Merete Riisager (LA) Villum Christensen (LA) Mai Henriksen (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)
4744
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)
98
3
Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
22171612
Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
1111
4
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 36Bilagsnr. Titel1Orientering om høring over udkast til lov om ændring af forskelligeuddannelsesinstitutionslove og lov om energipolitiske foranstaltninger(Hjemmel til sammenlægning og spaltning af institutioner m.v.)2Høringsbrev og høringsliste, fra ministeren for forskning, innovationog videregående uddannelser3Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget4Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 36Spm.nr.1TitelSpm. om ministeren i særlig god tid vil orientere udvalget, hvis mini-steren overvejer at træffe afgørelse i sammenlægnings- eller spalt-ningssager, hvor parterne ikke selv har kunnet enes fuldstændigt omorganisationsændringen, til ministeren for forskning, innovation og vi-deregående uddannelser, og ministerens svar herpåSpm. om at ministeren kan fastsætte regler for obligatorisk benyttelseaf et bestemt digitalt system til kommunikation mellem universitet ogstuderende, til ministeren for forskning, innovation og videregåendeuddannelser, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren forud for en beslutning om sammenlægning ellerspaltning vil orientere udvalget om overvejelserne, herunder vurderin-gen af kriterierne nævnt under pkt. 3 i bemærkningerne til lovforsla-get, til ministeren for forskning, innovation og videregående uddan-nelser, og ministerens svar herpåSpørgsmål om sammenlægninger/spaltninger altid er at betragte somrelevante sager, til ministeren for forskning, innovation og videregåen-de uddannelser, og ministerens svar herpå
2
3
4
Bilag 2To af udvalgets spørgsmål til ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelser ogdennes svar herpåSpørgsmålene og ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelsers svar er optrykt efterønske fra Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti.Spørgsmål 2:Der er i lovforslaget en paragraf som siger, at ministeren kan fastsætte regler for obligatorisk benyttelse afet bestemt digitalt system til kommunikation mellem universitet og studerende. De enkelte universiteterhar i dag deres egne systemer til kommunikation mellem universitet og studerende. Hvordan vil ministe-ren sikre, at eventuelle fællessystemer etableres i et konstruktivt samarbejde mellem universiteterne ogkun på områder, som de eksisterende systemer ikke kan løse.
5
Svar:Jeg går ud fra, at spørgeren her henviser til lovforslagets § 1, nr. 3. om indsættelse af et nyt stk. 3 i univer-sitetslovens § 8 a.Regeringen ønsker med denne bestemmelse at understøtte den størst mulige digitalisering af kommunika-tionen mellem universiteter og studerende og ansøgere til uddannelser, der udbydes af universiteterne.Bestemmelsen supplerer den nuværende hjemmel til at fastsætte regler om obligatorisk digital kommuni-kation for universiteterne og giver mig mulighed for at bemyndige universiteterne til at kræve, at der an-vendes et bestemt digitalt system ved kommunikation med ansøgere og studerende. Dermed kan digitali-seringen af universiteternes kommunikation blive både mere enkel og mere effektiv.For så vidt angår kommunikation mellem universitetet og studerende og mellem universitetet og ansøgeretil de uddannelser, hvor optagelsen ikke koordineres af Den Koordinerede Tilmelding, har jeg ingen pla-ner om at indføre et fælles, centralt digitalt system. Ikke mindst fordi – som spørgeren også henviser til –at universiteterne allerede i dag har etableret sådanne systemer.Universitetet vælger dermed selv, om der skal være et bestemt system, og hvilket system det i givet faldskal være. Det kan i princippet være et system, som universitetet selv udvikler, et system som universite-tet køber eller en kombination heraf.Jeg kan i øvrigt henvise til, at Folketinget den 24. maj 2012 enstemmigt vedtog lov nr. 560 af 18. juni2012 om ændring af lov om adgangsregulering ved videregående uddannelser. Loven tager sigte på enkommende fuld digitalisering af ansøgningsprocessen til de videregående uddannelser, hvor optagelsenkoordineres af Den Koordinerede Tilmelding. Med den nærværende bestemmelse i universitetsloven skerder en ensretning af reglerne om digital kommunikation for de videregående uddannelser.Spørgsmål 4:Ministeren har i svar på L 36 – spm. 3 skrevet, at udvalget vil blive orienteret i relevante sager. Spørgerenønsker bekræftet, at sammenlægninger/spaltninger altid er at betragte som relevante sager, og at udvalgetderfor altid vil blive orienteret om sådanne sager samt om ministerens vurdering af disse sager (også jf.bemærkningerne i pkt. 3 i lovforslaget), og ministeren bedes også bekræfte, at udvalget således ikke alenevil blive orienteret om de sager, som ministeriet vurderer er væsentlige sager.Svar:[spørgsmål endnu ikke besvaret]