Indledningsvis vil jeg gerne takke for en god debat om lovforslaget.
Og interessen viser jo tydeligt, hvor afgørende de videregående uddannelsesinstitutioner er for de ambitioner, vi har om at øge andelen af danske unge, som får en videregående uddannelse, og for det danske samfund generelt.
Den konkrete anledning til fremsættelsen af lovforslaget er en anmodning om sammenlægninger fra henholdsvis Danmarks Tekniske Universitet og Ingeniørhøjskolen i København samt Københavns Universitet og Det Informationsvidenskabelige Akademi.
Begge sammenlægninger forventes at ske pr.
1.
januar 2013.
Formålet med lovforslaget er at skabe en generel hjemmel til, at uddannelsesministeren efter anmodning fra de institutioner, der ønsker sammenlægning eller spaltning, kan godkende sammenlægning og/eller spaltning af alle institutioner inden for ressortområdet.
Jeg vil gerne her understrege, at det ikke er et signal om en ny fusionsbølge.
Jeg synes, at der har været rigeligt fokus på mursten og matrikler i mange år og har derfor valgt at sætte et andet fokus, nemlig på indholdet og på undervisningens kvalitet.
Men der skal være mulighed for, at institutioner, som finder ud af, at det er mere hensigtsmæssigt at slå sig sammen, får det godkendt – naturligvis i respekt for de politiske aftaler, som området her jo er tæt belagt med, og som jo udgør en væsentlig demokratisk kontrol.
Dermed er det også et svar til Enhedslistens ordfører om, at der jo ikke er nogen, der kan forhindre noget.
Altså, en minister kan jo ikke udelukke Folketinget fra at deltage i en debat, og derfor kan Folketinget tage det op, og man kan jo heller ikke som regering komme ret langt med at sidde et flertal i Folketinget overhørigt.
Og derfor vil jeg bare sige, at der ikke er tale om at udelukke Folketinget fra noget, men tale om at bede Folketinget om en bemyndigelse.
Det er set og sket mange gange tidligere.
Lovforslaget giver også anledning til at ensrette lovene på området for sammenlægning og spaltning af institutioner på området for videregående uddannelser.
De har været meget forskelligt reguleret hidtil.
Men jeg har, som også Dansk Folkepartis stedfortrædende ordfører påpegede det, tilpasset loven, så det fremgår helt klart og tydeligt, at vi taler om videregående uddannelsesinstitutioner.
Det er dermed også for at undgå den misforståelse, der var ved at blive skabt af, at der kunne være en bagvedliggende intention om at ville rulle nogle af de spaltninger tilbage, som er foregået mellem erhvervsuddannelsesinstitutioner og erhvervsakademier.
Som det fremgår af den kommenterede høringsoversigt, som er sendt til udvalget, har jeg valgt at sende dele af lovforslaget ud i en supplerende høring.
Det drejer sig om lovforslagets bestemmelser om tjenestemænds retsstilling i forbindelse med sammenlægning og spaltning.
Det er bestemmelser, som blev indsat i lovforslaget efter den oprindelige høring, og da de vedrører ansattes retsstilling, er det fremsatte lovforslag derfor sendt ud i en supplerende høring hos relevante organisationer m.v.
med frist den 6.
november 2012.
Og de supplerende høringssvar vil derfor efterfølgende blive sendt til udvalget, så de kan indgå i udvalgsarbejdet.
Jeg må hellere starte med at sige, at Enhedslistens ordfører rejser spørgsmålet om medindflydelse.
Der kan man sige, at det her forslag jo ikke ændrer på retsstillingen i forhold til medindflydelse.
Det er stadig væk de vilkår, og der er jo en stående udvikling på området og en diskussion om, hvordan det foregår bedst muligt.
Men jeg vil bare sige, at forslaget her jo ikke ændrer på de vilkår, der gør sig gældende, og de rettigheder, der er.
Så var der også flere, der var inde på spørgsmålet om den del af lovforslaget, der handler om nye regler om digital kommunikation.
Der vil jeg også bare benytte lejligheden til at præcisere, at det, som regeringen søger, og som den til enhver tid siddende uddannelsesminister kan få bemyndigelse til, altså er at kunne give universiteterne eller andre ret til at fastsætte en bestemt form for digital kommunikation med deres studerende og deres ansøgere.
Det er altså ikke et spørgsmål om at tage noget fra dem, men snarere om at give dem en mulighed for at lave en effektiv forvaltning.
Og det er det, der sigtes til med de bestemmelser.
At der derudover pågår almindelig diskussion om, hvordan man kan sikre en ensartethed og mindre bureaukrati ved måske at vælge nogle fælles administrative processer, er en anden diskussion.
Lovforslaget her handler om at give nogle muligheder for, at man lokalt kan fastsætte, at man kommunikerer igennem bestemte systemer, og dermed lette den lokale administration.
Jeg ser frem til udvalgsarbejdet og svarer gerne på uddybende spørgsmål af enhver karakter og vil afslutningsvis takke forligspartierne bag professionshøjskoleloven, som har medvirket til, at vi kunne sende det her lovforslag i høring og efterfølgende fremsætte det her i Folketinget, og også takke for det tilsagn, jeg opfattede fra Liberal Alliance, om at støtte lovforslaget.
Tak for debatten.