Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2012-13
L 34
Offentligt
Folketingets Udvalg for Fødevarer,Landbrug og Fiskeri
København, den 28. november 2012Sagsnr.: 17788Dok.nr.: 466264
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i brev af 24. oktober 2012stillet følgende spørgsmål nr. 28 til L 34, som hermed besvares.Spørgsmål 28:
”Ministeren bedes i forlængelse af besvarelsen af spørgsmål 2 redegøre for:1. Hvilket embedsmandsniveau, der her er tale om.2. Hvad formuleringen "godkendt telefonisk" dækker over.3. Om Økonomi- og Indenrigsministeriet havde høringssvaret til gennemsyn,inden den telefoniske godkendelse fandt sted.4. Om ministeriet fik indføjet rettelser i det første høringssvar. Desuden bedesministeren forholde sig til, om det ikke strider imod selve idéenmed høringer, når departementerne censurerer myndighedernes høringssvarog på den vis forholder Folketingets medlemmer væsentlig information.”Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen af spørgsmålet bedt om bidrag fra Økonomi- ogIndenrigsministeriet, der har oplyst følgende:1. Det første høringssvar blev godkendt af en chefkonsulent i Økonomi- ogIndenrigsministeriets departement.2. ”Godkendt telefonisk” betyder, at pågældende medarbejder i Økonomi- ogIndenrigsministeriet godkendte pr. SMS pga. tidspres i forhold til høringsfristen, damedarbejderen dels havde modtaget udkast til høringssvar fra StatsforvaltningenNordjylland samme dag som høringsfristen og ønskede at være behjælpelig i forholdtil processen, og dels da relevante medarbejder i statsforvaltningen sad i møde.
3. Pågældende medarbejder havde høringssvaret til gennemsyn, men var ikkeopmærksom på den aftale, som Økonomi- og Indenrigsministeriet tidligere på årethavde indgået med Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.4. Ovennævnte medarbejder fik indføjet nogle få bemærkninger til det førstehøringssvar. Vedrørende høringsprocessen er det almindelig og god praksis, at manfra et departements side koordinerer koncernens økonomi – herunder ogsåvedrørende de underliggende institutioner. Fødevareministeriet og Økonomi- ogIndenrigsministeriet finder fortsat, at de beregningsforudsætninger, somstatsforvaltningerne anvendte i første høringssvar, afviger fra normal praksis foropgørelse af økonomiske konsekvenser ved ressortomlægninger. Der erudelukkende tale om at sikre Folketingets medlemmer korrekt og konsistentinformation, og Økonomi- og Indenrigsministeriet har ikke nogen interesse i, at derikke anvendes korrekte beregningsforudsætninger. Endelig er begge høringssvareneindgået i lovgivningsprocessen for netop at undgå misforståelser vedrørende deresindhold.
Mette Gjerskov/Erik Nielsen
2