Da Venstres ordfører på det her område, fru Jane Heitmann, ikke kan være til stede, skal jeg læse følgende op:
I EU og i Danmark har vi set eksempler på, at forfalskede lægemidler er solgt til patienter gennem både lovlige og ulovlige kanaler – lægemidler, der udgiver sig for at være godkendte lægemidler, men som er forfalskede med hensyn til identitet, oprindelse eller historie.
Falsk varebetegnelse, hvor varen ikke indeholder det, der loves på pakningen, kan have fatale konsekvenser for borgerne og brugerne.
Det gælder desværre ikke kun for lægemidler.
Det er helt nødvendigt, at der bliver taget hånd om problematikken, så medicinbrugere kan have tillid til, at et præparat indkøbt på et dansk apotek eller online indeholder det, som pakningen foreskriver.
Med L 32 gennemføres dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/62/EU , som skal forhindre, at forfalskede lægemidler kommer ind i den lovlige forsyningskæde.
Direktivet sigter mod et fællesskabskodeks for humanmedicinske lægemidler.
Et lægemiddel består af et aktivt stof og et antal hjælpestoffer.
Med L 32 skabes en fælles forståelse af de to begreber.
På baggrund af en ny fælles forståelse af begreberne udvides det nuværende lægemiddeldirektiv til at gælde fremstillere, importører og distributører af aktive stoffer.
Alle disse interessenter skal fremover lade sig registrere hos lægemiddelmyndighederne, som vil kunne foretage inspektioner, inden en given virksomhed påbegynder produktionen.
En ny offentlig database skal sikre, at fremstillere af lægemidler fremover hurtigt kan få overblik over godkendte leverandører af aktive stoffer.
Lægemiddelloven foreskriver en ensartet tilgang til lægemidler for både mennesker og dyr.
Det forhold ændres der ikke på, ud over at det ikke skønnes hensigtsmæssigt at lade de samme regler gælde i forhold til fremstillere, importører og distributører af aktive stoffer og hjælpemidler til veterinære lægemidler.
Nye regler for indførelse i EU, skærpede myndighedskrav, strengere krav til lægemiddelfremstillers håndtering af aktive stoffer og nye retningslinjer for distribution og risikovurdering i forhold til fremstillingspraksis skal samlet sikre, at håndteringen af både aktive stoffer og hjælpestoffer skærpes.
Disse tiltag ser vi fra Venstres side positivt på.
Særlig finder vi det positivt, at patient- og forbrugerorganisationer involveres, ligesom vi hilser en diskussion af straf og sanktionsmuligheder velkommen.
Af og til kan man få det indtryk, at onlinesalg af lægemidler er det rene slaraffenland.
Derfor kan en mærkningsordning for hjemmesider i form af et fælles EU-logo være et skridt på vejen til at styrke netop forbrugersikkerheden ved køb af lægemidler online, således at forbrugeren kan føle sig sikker på, at onlineforhandleren følger national lovgivning.
Lovforslaget rejser også en række spørgsmål.
Af høringssvarene fremgår det, at enkelte er bekymrede for de økonomiske og bureaukratiske konsekvenser.
Disse forhold ser vi fra Venstres side frem til at få belyst grundigt gennem udvalgsarbejdet, ligesom vi ser frem til, at ministeren afklarer, hvorledes engrosforhandlere bør agere for at leve op til de forpligtelser, som lovforslaget pålægger i forhold til f.eks.
kontrol af god distributionspraksis hos samarbejdspartnere inden for grossistvirksomhed.
Sidst, men ikke mindst, kan vi konstatere, at regeringen med lovforslaget ønsker at overimplementere EU-direktivet i forhold til indberetningspligten omkring identitet og oprindelse af forfalskede aktive stoffer.
Til slut vil jeg bemærke, at det er glædeligt at læse den kommenterede udgave af høringssvarene.
Regeringen har i flere tilfælde valgt at følge forslagene fra de hørte parter – det er positivt – og jeg indledte min tale med at påpege, at falsk varebetegnelse, hvor varen ikke indeholder det, der loves på pakningen, kan have fatale konsekvenser for brugerne.
Vi lever i en tid, hvor tingene ikke altid er, hvad de udgiver sig for at være.
Tænk bare på alt det, den nuværende regering lovede og lovede og ikke kunne holde, det må man da kalde falsk varebetegnelse.
Fra Venstres side ser vi frem til den kommende udvalgsbehandling og til at få svar på de her rejste problemstillinger, og vi forventer klare svar fra ministeren.