Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
L 31 Bilag 6
Offentligt
1187278_0001.png
1187278_0002.png
Att.: Medlemmerne afFolketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Kære medlemmer af Folketingets Sundheds- og ForebyggelsesudvalgI forlængelse af nedenstående mail har vi netop her til morgen på Folketingets hjemmeside set ministerenssvar på udvalgets spørgsmål nr. 14 (L 31):”Hvad er årsagen til, at § 79, stk. 3 behandlingsstedet, Øfeldt-centret ikke er taget med i den gruppe afbehandlende klinikker og centre, der ikke omfattes af kravet om at skulle tegne en forsikring til dækning afeventuelle patientskader, når alle § 79, stk. 2 sygehuse og behandlingscentre er omfattet af denneundtagelse?”.http://www.ft.dk/samling/20121/lovforslag/l31/spm/14/svar/923160/1184588.pdf
Til udvalgets information kan oplyses, at ministeren for sundhed og forebyggelse netop har besøgt ØfeldtCentrenes Rødovre-afdeling torsdag den 22. november 2012, og at Øfeldt Centrene ved denne lejlighedpræsenterede ministeren for selv samme problemstilling: at Øfeldt Centrenes 500 lægehenviste patientertilsyneladende er gået under ministeriets ”radar” (i ministerens nylig fremsatte ændringsforslag) i forhold til atvære omfattet af lov om klage- og erstatningsadgang på lige fod med patienter, som behandles på § 79, stk.2 institutionerne.Dette ville ellers være naturligt, idet Øfeldt Centrene på lige fod med § 79, stk. 2 institutionerne varetager”regionernes planlagte behandlingskapacitet”. Den økonomiske ramme for denne planlagtebehandlingskapacitet fremgår, sammen med de tilsvarende økonomiske rammer for institutionerne i § 79,stk. 2, af bekendtgørelse nr. 521 af 4.6.2012.Ministeren kunne under besøget på Øfeldt Centret ikke oplyse om årsagen hertil, men i sit svar på udvalgetsspørgsmål konstaterer ministeren, at derikkeer hjemmel i lov om klage- og erstatningsadgang inden forsundhedsvæsenet til at yde patienterstatning for skader i forbindelse med Øfeldt Centrenes ydelser.Ministeren anfører i den forbindelse, at Øfeldt Centrenes vederlagsfri patienter er hjemlet i sundhedslovens §140 b.Dette er imidlertidikkekorrekt, idet Øfeldt Centrenes vederlagsfri patienter pr. 1.1.2012 blev lovhjemlet i §79, stk. 3.Ministeren oplyser endvidere, at ”Klage- og erstatningslovens § 19, stk. 1, nr. 3, fastslår, at der blandt andetydes erstatning til patienter…. som påføres skade i forbindelse med undersøgelse, behandling…. som erforetaget er autoriserede sundhedspersoner i forbindelse med levering af de kommunalesundhedsydelser…..”. Og at klage- og erstatningslovens krav, om at ydelserne tillige skal være leveret afautoriserede sundhedspersoner, dermedikkeer opfyldt.Det skal for god ordens skyld bemærkes, at Øfeldt Centrenes ydelserikke,som ellers anført af ministeren, er”kommunale sundhedsydelser”, jf. den ændrede lovhjemmel til § 79, stk. 3.Endvidere oplyser ministeren i sit svar, at der heller ikke er lovhjemmel til at omfatte Øfeldt Centrenespatienter efter klage- og erstatningslovens § 19, stk. 1, nr. 5, idet det også her er et krav, at behandlingenleveres af autoriserede sundhedspersoner eller som medhjælp for autoriserede sundhedspersoner.Ministeren nævner således ovennævnte § 19, stk. 1, nr. 3 og 5, men IKKEnr. 1(jf. bekendtgørelse nr. 1113af 7.11.2011 om lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet), som lyder:

§ 19. Der ydes erstatning efter reglerne i dette kapitel til patienter eller efterladte til patienter, som her

i landet påføres skade i forbindelse med undersøgelse, behandling el.lign., som er foretaget

1) på et sygehus eller på vegne af dette,

Dvs. ministeren undlader desværre at oplyse udvalget om, at Øfeldt Centrene – netop i kraft af sin nyelovhjemmel i § 79, stk. 3 om sygehusbehandling – kan omfattes af lov om klage- og erstatningsadgang pålige fod med de øvrige § 79, stk. 2 institutioner, såfremt der er et politisk ønske herom.Det er således IKKE et krav i lov om klage- og erstatningsadgang, at ydelser udført på et sygehusnødvendigvis skal være udført af autoriserede sundhedspersoner.Det forhold, at Øfeldt Centrenes træningsterapeutuddannelse p.t. ikke indgår som en af de autoriseredesundhedsuddannelser bør således ikke i denne sammenhæng være en hindring for, at Øfeldt Centreneslægehenviste patienter kan få samme retsstilling i forhold til klage- og erstatningsadgang som andrepatienter i kontakt med sundhedsvæsenet.Hvis dereret politisk ønske om, at Øfeldt Centrenes patienter skal sikres på lige fod med øvrige patienter isundhedsvæsenet, burde dette kunne lade sig gøre ved positivt at nævne ”§ 79, stk. 3” i forbindelse med ”§79, stk. 2” i lov om ændring af klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet, som Folketingetnetop lovbehandler i øjeblikket.Dette vil imidlertid kun sikrehalvdelenaf Øfeldt Centrenes 500 patienter (der p.t. er omfattet af § 79, stk. 3)men ikke de øvrige lægehenviste patienter (lovhjemlet i sundhedslovens §§ 71 – 72).Et politisk ønske ommedsikringaf disse patienter, som i enhver henseende modtagersammehøjtspecialiserede lægehenviste behandling som patienterne i § 79, stk. 3, kan, for Øfeldt Centrene at se – ognavnlig ud fra ministerens svar – umiddelbart kun lade sig gøre ved at samle alle lægehenviste patienter tilØfeldt Centrene i § 79, stk. 3, idet man ellers vil løbe ind i problemet med den manglende autorisation, somer et krav i lov om klage- og erstatningsadgang, når det handler om ydelser foretaget af privatpraktiserendesundhedspersoner (udenforsygehusene).De venligste hilsner
Teddy Øfeldt
Øfeldt Centrene ApS -www.ofeldt.dk
Bjælkevangen 232690 KarlslundeTlf.: 4615 2428Fax: 4615 5160.
Mose Allé 82610 RødovreTlf.: 3670 6405Fax: 3670 6406.