Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
L 31 Bilag 5
Offentligt
1186434_0001.png
1186434_0002.png
1186434_0003.png
1186434_0004.png
Til lovforslag nr.L 31
Folketinget 2012-13
Betænkning afgivet af Sundheds- og Forebyggelsesudvalget den 27. november 2012
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om klage- og erstatningsadgang inden forsundhedsvæsenet(Private sygehuse, klinikker og speciallægepraksissers medfinansiering af patientskadeerstatningsordningen, vederlag ogbefordringsgodtgørelse til Forbrugerrådets og Danske Patienters repræsentanter i tandlægenævnene m.v.)[af ministeren for sundhed og forebyggelse (Astrid Krag)]1. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 10. oktober 2012 og var til1. behandling den 1. november 2012. Lovforslaget blev efter1. behandling henvist til behandling i Sundheds- og Fore-byggelsesudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og ministeren for sundhed og forebyggelsesendte den 5. september 2012 dette udkast til udvalget, jf.SUU alm. del – bilag 449 (2011-12). Den 19. oktober 2012sendte ministeren for sundhed og forebyggelse de indkomnehøringssvar og et notat herom til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 14 spørgsmål til ministeren for sund-hed og forebyggelse til skriftlig besvarelse, som denne harbesvaret.2. IndstillingerEtflertali udvalget (V, S, DF, RV, SF og EL) indstillerlovforslaget tilvedtagelse uændret.Etmindretali udvalget (LA) indstiller lovforslaget tilforkastelseved 3. behandling.Etandet mindretali udvalget (KF) vil ved 3. behandlingstemme hverken for eller imod lovforslaget.3. Politiske bemærkningerVenstres, Dansk Folkepartis og Det Konservative Folke-partis medlemmer af udvalget ønsker ligesom regeringen atprivate sygehuse, klinikker og speciallæger bidrager til fi-nansieringen af patientskadeerstatninger.VK-regeringen og Dansk Folkeparti tog allerede i 2010fat på at udvikle en ny erstatningsmodel i en tæt dialog medalle relevante interessenter, således at også private hospita-ler, klinikker og speciallæger bidrager til patienterstatnings-ordningen.Målet var en fair og fornuftig fordeling af udgifterne tilpatienterstatning, hvor bl.a. udgifter til patienterstatning hid-rørende fra behandling hos autoriserede, privatpraktiserendesundhedspersoner, ved private sygehuse og på private kli-nikker, der ikke er en del af det offentliges tilbud efter sund-hedsloven, og som hidtil har været afholdt af regionerne,fremover afholdes af vedkommende private udbyder. Forpartierne har det været afgørende, at patienterne ikke berø-res af en omlægning af finansieringen af patienterstatnings-ordningen.Det bemærkes, at den gældende lov om klage- og erstat-ningsadgang inden for sundhedsvæsenet allerede indeholderbestemmelser, som forudsætter, at krav om erstatning erdækket af en forsikringspligt, jf. lovens § 30. Det bemærkesligeledes, at regionerne har valgt selv at påtage sig erstat-ningsansvaret og dermed er undtaget fra forsikringspligten,jf. lovens § 31, stk. 1.Partierne kan konstatere, at ministeren for sundhed ogforebyggelse ikke har ønsket at drøfte andre modeller for enerstatningsordning. Partierne finder det beklageligt, at mini-steren ikke har været indstillet på et konstruktivt samarbejdemed alle Folketingets partier, herunder drøftelse af, hvorvidtydelser omfattet af sundhedsloven, det vil sige, hvor privateudbydere udfører undersøgelse og behandling efter reglerneom udvidet frit sygehusvalg eller i henhold tildriftsoverenskomst med Regionernes Lønnings- og Takst-
AX014457
2
nævn (RLTN), kunne inddrages i de aftaler, som de privateudbydere indgår med regionerne om priser for behandlingpå private sygehuse og klinikker og om honorarer i praksis-sektoren i henhold til driftsoverenskomst med RLTN. ForVenstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkepartihar det været helt afgørende, at vi opnår en reduktion i antal-let af patientskader pr. indbygger. Danmark er det land medde fleste skadesanmeldelser pr. 100.000 indbyggere sam-menlignet med Sverige, Finland og Norge. Partierne bemær-ker, at der findes andre erstatningsmodeller som eksempel-vis tandlægeordningen og ordningen i Norge.For partierne har udgangspunktet hele tiden været, atpraksissektorens ydelser uden for sundhedslovens områdeogså skulle indgå i en nyordning, hvor private udbydere fårpålagt et ansvar for patienterstatning i forbindelse med be-handlinger uden for sundhedslovens område, da f.eks. pri-vatpraktiserende speciallæger udfører en del af de sammebehandlinger som privathospitalerne. Dette var desværre ik-ke en del af ministerens oprindelige lovforslag. På den bag-grund er partierne også tilfredse med, at ministeren nu harændret lovforslaget, så direkte konkurrenceforvridning mel-lem private aktører undgås.Partierne finder, at bemærkningerne til lovforslaget omforventede offentlige besparelser på 60 mio. kr. årligt er be-hæftet med meget stor usikkerhed. Det bekræftes i svarenepå spørgsmål 2, 3, og 4, hvor ministeren bl.a. tager forbe-
hold for regionernes merudgifter til ydelser, som private sy-gehuse og klinikker leverer til offentligt finansierede patien-ter, som følge af at fremtidig forsikringsdækning skal skehos private forsikringsselskaber.Partierne mener, at private sygehuse, klinikker og spe-ciallæger skal bidrage til finansieringen af patientskadeer-statninger, men ministerens nyordning er ikke nødvendigvisden løsning, der giver mest mulig sundhed for pengene.Dansk Folkeparti og Venstre vil dog stemme for lovforsla-get, da patientskadeerstatninger skal finansieres af dem, somer ansvarlige for skaderne, mens Det Konservative Folke-parti ved 3. behandling af lovforslaget vil stemme hverkenfor eller imod lovforslaget.Enhedslistens medlemmer af udvalget støtter, at privateklinikker og hospitaler får forsikringspligt for patientska-deerstatninger. Enhedslisten synes, at det er positivt, at dertages endnu et skridt, som gør op med positiv særbehandlingaf private hospitaler.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.
Annette Lind (S) Flemming Møller Mortensen (S)fmd.Julie Skovsby (S) Karen J. Klint (S) Sophie Hæstorp Andersen (S)Daniel Toft Jakobsen (S) Orla Hav (S) Camilla Hersom (RV) Sofie Carsten Nielsen (RV) Liv Holm Andersen (RV)Jonas Dahl (SF) Eigil Andersen (SF) Özlem Sara Cekic (SF) Stine Brix (EL) Per Clausen (EL) Hans Andersen (V)nfmd.Martin Geertsen (V) Jane Heitmann (V) Sophie Løhde (V) Hans Christian Schmidt (V) Eyvind Vesselbo (V)Fatma Øktem (V) Liselott Blixt (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Karina Adsbøl (DF) Mette Hjermind Dencker (DF)Joachim B. Olsen (LA) Thyra Frank (LA) Benedikte Kiær (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474422171612
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
3
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 31Bilagsnr. Titel1Høringssvar og høringsnotat, fra ministeren for sundhed og forebyg-gelse2Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget3Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget4Udkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 31Spm.nr.1TitelSpm. om, at den tidligere VK-regering arbejdede på en model for atgøre privathospitaler og klinikker økonomisk ansvarlige for egne pa-tientskader, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerenssvar herpåSpm. om, at forslaget forventes at udløse en samlet besparelse for detoffentlige på 60 mio. kr. årligt, til ministeren for sundhed og forebyg-gelse, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan priserne på de ydelser, som private sygehuse ogklinikker leverer til offentligt finansierede patienter, vil udvikle sigsom følge af lovforslaget, til ministeren for sundhed og forebyggelse,og ministerens svar herpåSpm., om der i dag foregår en overbetaling af privathospitalerne, tilministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om at garantere, at der ikke med lovforslaget vil være færre pen-ge til behandling, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og mini-sterens svar herpåSpm. om, at private sygehuse og klinikker skal tegne forsikringer hosprivate forsikringsselskaber i stedet for den offentlige patientskadeer-statningsordning, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og mini-sterens svar herpåSpm., om private forsikringer vil afføde højere eller lavere præmiebe-talinger for de private sygehuse og klinikker, til ministeren for sund-hed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om den norske model, til ministeren for sundhed og forebyggel-se, og ministerens svar herpåSpm. om, hvad man kan opnå med den model, som er givet med lov-forslaget, sammenlignet med den norske model, til ministeren forsundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om, hvad det vil koste, såfremt man i Danmark indførte den nor-ske model, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerenssvar herpåSpm. om at etablere et system, der både omfatter privathospitaler ogklinikker samt de offentlige sygehuse, til ministeren for sundhed ogforebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om at undgå så mange fejl som muligt, til ministeren for sund-hed og forebyggelse, og ministerens svar herpå
2
3
45
6
7
89
10
11
12
4
13
14
Spm. om det ved en eventuel fejl så er det offentlige, der skal betaleerstatningen, eller det er den private forsikring, til ministeren for sund-hed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm., om Øfeldt-centret, til ministeren for sundhed og forebyggelse,og ministerens svar herpå