Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
L 30 Bilag 16
Offentligt
Til lovforslag nr.L 30
Folketinget 2012-13
Betænkning afgivet af Sundheds- og Forebyggelsesudvalget den 13. december 2012
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af sundhedsloven og lov om klage- ogerstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet(Ret til hurtig udredning i sygehusvæsenet og differentieret ret til udvidet frit sygehusvalg m.v.)[af ministeren for sundhed og forebyggelse (Astrid Krag)]1. ÆndringsforslagDer er stillet 9 ændringsforslag til lovforslaget, hvoraf 1er om deling af lovforslaget. Ministeren for sundhed ogforebyggelse har stillet ændringsforslag nr. 5-9, og Venstresmedlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1-4.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 10. oktober 2012 og var til1. behandling den 26. oktober 2012. Lovforslaget blev efter1. behandling henvist til behandling i Sundheds- og Fore-byggelsesudvalget.Udvalget anmoder om, at lovforslaget henvises til fornyetudvalgsbehandling efter 2. behandling.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 5 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og ministeren for sundhed og forebyggelsesendte den 3. juli 2012 dette udkast til udvalget, jf. SUUalm. del – bilag 384 (folketingsåret 2011-12). Den 11. okto-ber 2012 sendte ministeren for sundhed og forebyggelse deindkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtagetskriftlige henvendelser fra Danske Patienter og Lena Mi-chelsen, Morud.Ministeren for sundhed og forebyggelse har over for ud-valget kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.DeputationerEndvidere har Danske Patienter mundtligt over for udval-get redegjort for deres holdning til lovforslaget.SpørgsmålUdvalget har stillet 165 spørgsmål til ministeren forsundhed og forebyggelse til skriftlig besvarelse, hvoraf den-ne har besvaret 164. Det sidste svar forventer udvalget inden2. behandling.SamrådDer er afholdt et samråd med ministeren for sundhed ogforebyggelse den 29. november 2012 og den 11. december2012 om ministerens svar på udvalgets spørgsmål, jf. L 30 –samrådsspørgsmål A.3. IndstillingerEtflertali udvalget (S, RV, SF og EL) indstiller lovfor-slaget tilvedtagelsemed de af ministeren for sundhed ogforebyggelse stillede ændringsforslag.Etmindretali udvalget (V, DF, LA og KF) vil stemmefor det under nr. 1 stillede ændringsforslag om deling af lov-forslaget og indstiller det under B nævnte lovforslag tilved-tagelsemed det under nr. 4 stillede ændringsforslag. Min-dretallet indstiller det under A nævnte lovforslag tilforka-stelseved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de un-der nr. 2 og 3 stillede ændringsforslag.4. Politiske bemærkningerSocialdemokratiets, Radikale Venstres, Socialistisk Fol-kepartis og Enhedslistens medlemmer af udvalget vil for-bedre og udvikle den såkaldte behandlingsgaranti, så demest syge behandles hurtigt, og de mindre syge venter lidtlængere, dog ikke mere end 2 måneder. Lægerne og ikke po-litikerne på Christiansborg skal vurdere, hvor længe en pa-tient kan vente. Formålet er at sikre, at de mest syge kom-mer hurtigere til behandling end i dag.Men en behandlingsgaranti er uden værdi, hvis man ikkeved, hvad man fejler. Den tidligere regerings behandlingsga-
AX014642
2
ranti er derfor meget lidt værd for de patienter, som har cyk-let rundt i systemet fra læge til læge og haft meget lang ven-tetid mellem hver eneste undersøgelse. Derfor foreslår rege-ringen samtidig en ny ret til hurtig diagnose og effektive un-dersøgelsesforløb.Med lovforslaget skal man i udgangspunktet ikke ventelængere end 30 dage på en diagnose fra det tidspunkt, hvorsygehuset har modtaget henvisningen fra praktiserende læ-ge. Hvis lægerne ikke kan nå frem til en diagnose inden for30 dage, så skal patienten i stedet have en klar plan for detvidere forløb.S, RV, SF og EL mener, at lovforslaget er et opgør med,at syge mennesker bliver kastebold mellem egen læge ogforskellige sygehusafdelinger. Fremover skal det være så-dan, at når man bliver undersøgt på et sygehus, så skal syge-huset tage ansvar for det samlede forløb. Syge menneskerskal ikke sendes tilbage til egen læge og nye undersøgelsermed lange ventetider, før der er klarhed over, hvad de fejler.Det kan vi ikke byde syge mennesker.S, RV, SF og EL mener endvidere, at lovforslaget er etopgør med et system, der har skævvredet sundhedsvæsenet iDanmark, fordi det langtfra er alle sygdomme, der findesprivate behandlingsmuligheder for. Alligevel er det kun pa-tienter med disse afgrænsede sygdomme, der har haft fordelaf behandlingsgarantien. S, RV, SF og EL ønsker et sund-hedssystem, der behandler de mest syge først.Regeringen har klart sagt, at psykiske sygdomme skal li-gestilles med fysiske, derfor skal psykiatrien naturligvis og-så omfattes af hurtig diagnose og behandling. Regeringenhar med aftalen om regionernes økonomi for 2013 afsat 200mio. kr. til at begynde en kapacitetsudbygning i psykiatrien.Men det tager lidt tid at forberede efter et forsømt årti medVKO.Venstres, Dansk Folkepartis, Liberal Alliances og DetKonservative Folkepartis medlemmer af udvalget konstate-rer, at VK-regeringen i 2001 overtog et sundhedsvæsen,hvor ventetiden var lang, og hvor kun dem med tegnebogeni orden kunne springe køen over ved lange ventetider i detoffentlige. Det udvidede frie sygehusvalg blev indført underVK-regeringen for at tage et opgør med systemet under dentidligere røde regering, hvor ganske almindelige danskeremåtte stå i alenlange køer til sygehusbehandling, mens vel-bjærgede danskere kunne springe køen over og komme påprivathospital.Det udvidede frie sygehusvalg handler altså om at givepatienterne en rettighed til at vælge køen fra, og skabe enmere lige og fri adgang til hurtig behandling.Partierne bemærker, at det regelsæt, som det udvidedefrie sygehusvalg hviler på, er forbedret ad flere omgange. I2010 blev ordningen senest udvidet, så fristen på 1 månedogså omfatter diagnostiske undersøgelser. Behandlingsga-rantien har sammen med en lang række forbedringer i helesundhedssektoren givet mærkbare resultater takket værebl.a. dygtige sosu-assistenter, sygeplejersker og læger. Derudføres i dag markant flere operationer, ventetiderne er ra-slet ned, og patienterne er mere tilfredse med deres indlæg-gelse end nogen sinde – vel og mærke, samtidig med at sy-
gehusene har formået at sætte rekord i produktivitet, effekti-vitet og kvalitet.V, DF, LA og KF konstaterer, at patienternes ret til hurtigbehandling inden for 1 måned er en helt unik patientrettig-hed, der både giver valgfrihed og sikrer lighed i sundheds-væsenet. Alle uanset pengepung har ret til hurtig behandlingefter lægefaglig vurdering, og knap 570.000 patienter harhaft direkte glæde af det udvidede frie sygehusvalg og der-med fået behandling hurtigere, end de ellers ville have fået.Partierne bemærker, at det er et bredt udsnit af patienter,som har benyttet det udvidede frie sygehusvalg på tværs afindkomst, uddannelse og erhvervsmæssig stilling.Partierne undrer sig imidlertid over, at regeringen tilsyne-ladende er mere optaget af, at færre patienter skal på privat-hospital, end den er interesseret i, at flere patienter behand-les hurtigt og effektivt. Partierne opfordrer regeringen til atbekæmpe ventelister i stedet for at bekæmpe patienternes rettil hurtig behandling. På den baggrund beklager partiernedybt, at regeringen nu forringer patienternes adgang til hur-tig behandling og dermed forringer patienternes nuværendepatientrettigheder i forhold til det udvidede frie sygehusvalg.V, DF, LA og KF konstaterer, at regeringens forringelseraf patienternes rettigheder på dette område vil skabe et A-og et B-hold af patienter, hvor dem med økonomien i ordenvil kunne springe ventelisterne over og dermed skabe enøget ulighed i adgangen til hurtig behandling, ligesom lov-forslaget vil medføre længere ventetider.Endelig bemærker partierne, at regeringens forringelse afdet udvidede frie sygehusvalg indebærer, at absolut ingenpatienter vil få forbedret deres ret til hurtig behandling, idetde patienter, som regeringen omtaler som de »mest syge pa-tienter« allerede i dag har ret til at vælge behandling på pri-vate sygehuse og klinikker efter 1 måned (30 dage). De vilsåledes fremadrettet have nøjagtig de samme vilkår for atkunne gøre brug af det udvidede frie sygehusvalg, som deallerede har i forvejen, mens det for alle andre gælder, at devil få forøget deres ventetid på behandling, før de får rettentil at vælge ventetiden fra. Regeringens såkaldte differentie-rede ventetidsgaranti er således blot en garanti for, at ingenfår bedre rettigheder, mens mange får forringet deres rettig-heder i forhold til det udvidede frie sygehusvalg.Partierne konstaterer endvidere, at ministeren for sund-hed og forebyggelse i svaret på spørgsmål 59 erkender, atpatienter med livstruende kræft- og hjertesygdomme allere-de i forvejen er omfattet af »akut handling og klar besked tilkræftpatienter« fra oktober 2007 og aftale om regionernesøkonomi for 2009, hvor der bl.a. blev indført pakkeforløb ogdermed, at disse patienter allerede i dag skal behandles langthurtigere end patienter med andre sygdomme uden unødigventetid.I den forbindelse bemærker partierne endvidere, at mini-steren i svaret på spørgsmål 57 erkender, at lovændringenom differentieret udvidet frit sygehusvalg således ikke æn-drer ved de eksisterende regler om maksimale ventetider forbehandling for behandling af patienter med livstruendekræft- og hjertesygdomme, på trods af at regeringspartiernesvedvarende retorik om, at forringelsen af behandlingsgaran-tien skyldes, at »de mest syge skal behandles først«. Partier-
3
ne konstaterer således, at regeringspartiernes retorik om, at»de mest syge skal behandles først«, er dybt misvisende iforhold til de faktiske forhold og alene må betragtes som etpolitisk forsøg på at dække over regeringens forringelser afpatienternes ret til udvidet frit sygehusvalg. Partierne kon-staterer i øvrigt, at det offentlige altid har haft pligt til at be-handle de mest syge først. Endelige bemærker partierne, atministeren i svaret på spørgsmål 58 og 60 bekræfter, atf.eks. akutte medicinske patienter selvfølgelig allerede i dagbehandles akut i det danske sundhedsvæsen. Partierne kon-staterer, at regeringens forringelse af det udvidede frie syge-husvalg indebærer, at en meget stor andel af de patienter,der i dag har ret til hurtig behandling inden for 1 måned, ik-ke vil have denne rettighed fremover efter de nye, foreslåederegler.I den forbindelse beklager partierne, at ministeren forsundhed og forebyggelse under behandlingen af lovforslagetikke har været villig til at oplyse et konkret skøn over forFolketinget over, hvilke patientgrupper og hvor mange pa-tienter der som konsekvens af lovændringen fremover fårforringet deres muligheder for at vælge ventetiden fra vedlange ventetider i det offentlige.Partierne konstaterer dog, at ministeren i svaret påspørgsmål 26 erkender, at der i forbindelse med regeringensinterne forberedelse af lovprogrammet for 2012-13 i mini-steriets bidrag til Statsministeriet tidligere har været angivetog beregnet det skøn, at 44 pct. af de patienter, som i daghar ret til udvidet frit sygehusvalg, ikke længere vil havedenne rettighed som konsekvens af regeringens forringelser.Efterfølgende har ministeren oversendt et notat til udvalget,hvori det fremgår, at ministerens oplysninger til statsmini-steren vurderes »ikke at give et retvisende billede«. Partier-ne noterer sig, at ministeren for sundhed og forebyggelseoversender beregninger til statsministeren, som ifølge mini-steren ikke giver et retvisende billede. Partierne undrer sigdog samtidig over, hvorfor minsiteren for sundhed og fore-byggelse ikke vil oversende et nyt skøn, der så til gengældkunne give et mere retvisende billede. Dette har ministerennægtet, på trods af at ministeren i svaret på spørgsmål 112indrømmer, at der »selvfølgelig er lavet en række skøn overde aktivitets- og udgiftsmæssige konsekvenser af regerin-gens lovforslag«. Disse skøn, der altså allerede er lavet, harudvalget ikke kunne få indsigt i. Partierne finder ikke, at derer belæg for ministerens mundtlige påstand om, at differen-tieringen af det udvidede frie sygehusvalg vil frigøre »megetstore ressourcer«, og partierne må endvidere konstatere, atministeren heller ikke har været i stand til at fremlægge do-kumentation for påstanden. Partierne bemærker i øvrigt, atprivathospitalerne allerede i dag kun fylder 2,3 pct. af detsamlede sundhedsvæsen, og herunder, at de private er billi-gere i udbud.Endelig undrer partierne sig over, at regeringen, der ple-jer at slå på tromme for en »fri og lige adgang« til sundheds-systemet, nu for første gang i sundhedslovens historie væl-ger at skrive »beskæftigelse« ind som et konkret kriterium iforhold til adgangen til behandling.Af lovforslaget fremgår det, at »mulighed for at bevarebeskæftigelse« indgår under et af de vejledende kriterier i
forhold til at kunne udløse 30-dagesretten (kriterium 3). Par-tierne er opmærksomme på, at der er tale om en helhedsvur-dering. Til gengæld er det første gang i sundhedslovens hi-storie, at beskæftigede pludselig får bedre rettigheder på be-kostning af arbejdsløse, pensionister og studerende. I mini-sterens svar på spørgsmål 40 bekræfter ministeren i øvrigt,at der i dag »ikke i sundhedsloven er fastsat specifikke be-stemmelser om behandling af personer i beskæftigelse«.V, DF, LA og KF mener ikke, at patienternes ret til hur-tig behandling under det udvidede frie sygehusvalg skal for-ringes. Partierne kan således ikke støtte denne del af regerin-gens lovforslag. På den baggrund agter partierne at stille æn-dringsforslag om fortsat at give alle patienter uanset penge-pung ret til hurtig behandling efter lægefaglig vurdering,hvis ventetiden overstiger 1 måned.Ret til hurtig udredningV, DF, LA og KF mener ikke, at hurtig udredning skalske på bekostning af patienternes ret til at kunne vælge køenfra. Partierne mener, at patienterne både skal sikres hurtigudredning og behandling.Partierne bemærker i øvrigt, at der som led i »Aftale omsundhed« – indgået mellem VK-regeringen og DF i maj2011 – blev indgået aftale om at indføre ret til hurtig ogsammenhængende udredning i tilknytning de udrednings- ogdiagnosecentre, som regionerne har etableret i forbindelsemed Kræftplan III.På den baggrund glæder partierne sig over, at regeringenhar valgt at overtage planen om at indføre en udredningsret isundhedsvæsenet. V, DF, LA og KF bemærker i øvrigt, atdet udvidede frie valg i 2010 blev udvidet, så fristen på 1måned også omfatter diagnostiske undersøgelser. Partiernenoterer endvidere, at der i forbindelse med Kræftplan IIIblev taget yderligere vigtige skridt med indførelsen af endiagnostisk pakke, som skal sikre patienter med uklaresymptomer, der kan tyde på kræft, en hurtig og specialiseretudredning i et sammenhængende forløb. Endelig bemærkerpartierne, at der allerede i forvejen er oprettet diagnostiskecentre i alle landets fem regioner, hvilket ministeren ogsåbekræfter i svaret på spørgsmål 5. Partierne konstaterer, atde forskellige initiativer er et rigtig godt afsæt for at udbredemulighederne for hurtig udredning.Partierne finder, at lovforslagets del om udredningsrettenindeholder mange gode intentioner, ligesom lovforslaget påpapiret indeholder rigtig mange pæne ord. Karakteristisk forregeringens forslag til en udredningsret er dog imidlertid, atpatienterne reelt ikke sikres »ret til ret meget«. Partiernekonstaterer, at regeringen konsekvent stiller sig på systemetsfrem for patienternes side. Partierne mener, at patienterneskal have en reel udredningsret, der sikrer patienterne mu-lighed for udvidede valgmuligheder, hvis det på regionenssygehuse ikke er kapacitetsmæssigt muligt at udrede syge-huspatienterne inden for 30 dage, hvor det fagligt er muligt.Dette er desværre ikke sikret i regeringens lovforslag.I regeringens lovforslag opnår patienterne nemlig ikkenogen ret til at vælge udredningsforløb eller dele heraf påprivate sygehuse og klinikker, såfremt regionen ikke tilby-der udredning inden for 1 måned, hvor det fagligt ellers ermuligt.
4
Partierne konstaterer, at det ingen konsekvenser har forregionerne, såfremt de ikke tilbyder og afslutter udrednings-forløbet inden for 30 dage, hvor det fagligt ellers er muligt.Patienterne har ingen muligheder for at gå »andre stederhen«. For patienterne betyder det, at de ikke får ret til atkunne vælge udredningsforløb eller dele heraf hos privatesygehuse og klinikker ved lange ventetider i det offentlige.Partierne bemærker, at ministeren i svaret på spørgsmål100 erkender, at regionerne højst vil kunne modtage kritikfra Patientombuddet, såfremt regionerne ikke udreder syge-huspatienterne inden for 30 dage, hvor det fagligt er muligt.Partierne konstaterer, at patienternes eneste reelle ret –juridisk set – består i, at de får retten til at klage til Patient-ombuddet, f.eks. hvis patienten ikke udredes inden for 30dage, hvor det er fagligt muligt, eller ved manglende udfær-digelse af en plan, hvis patienten ikke tilbydes udredning in-den for 30 dage. På den baggrund finder partierne, at det eren anelse paradoksalt at betegne et initiativ som en decideret»udredningsret«, når patienternes eneste konkrete rettighedbestår i, at de får ret til at klage til Patientombuddet.For de patienter, hvor det fagligt ikke er muligt at udredepersonen inden for 1 måned, skal regionerne alene udarbej-de en såkaldt plan for det videre udredningsforløb. I loven erder imidlertid ikke nogen beskrivelser af, hvor lang tid pa-tienten i det tilfælde så må vente på en efterfølgende diagno-stisk undersøgelse, som der i udredningsplanen er vurderetat være behov for.Partierne er dog enige med regeringen i – jf. ministerenssvar på spørgsmål 104 – at udviklingen i udredningsforløb ispeciallægepraksis løbende skal følges, og herunder, at deerfaringer, som man på sigt kan drage af udredningsretten isygehusvæsenet, eventuelt kan give anledning til overvejel-ser i forhold til udredningsforløb i speciallægeprakisis. Par-tierne mener, at regionerne skal pålægges at indgå aftalermed de private sygehuse, klinikker m.m. om at varetage ud-redningsforløb eller dele heraf, hvilket i øvrigt er en forud-sætning for en reel udredningsret med udvidet frit valg. Par-tierne mener endvidere, at det i lovteksten burde præciseres,at patienter kun af lægefaglige, men ikke af kapacitetsmæs-sige årsager, kan undtages fra udredningsretten på 30 dage,og dermed, at det eksplicit kommer til at fremgå, at en fravi-gelse af retten til hurtig udredning ikke kan begrundes i ka-pacitetsmæssige årsager, i de tilfælde hvor det fagligt er mu-ligt at udrede personen inden for 1 måned.Partierne konstaterer, at diagnostiske undersøgelser, derindgår som en del af udredningsforløbet i sygehusregi, i lov-forslaget ikke er omfattet af det udvidede frie sygehusvalg.Retten til diagnostiske undersøgelser via det udvidede friesygehusvalg bibeholdes således med lovforslaget kun for depatienter, der henvises til diagnostiske undersøgelser via al-ment praktiserende læge eller privatpraktiserende speciallæ-ge.V, DF, LA og KF konstaterer på den baggrund, at rege-ringen med lovforslaget således fratager patienterne endnuen patientrettighed, idet diagnostiske undersøgelser, der ind-går som en del af udredningsforløbet i sygehusregi, frem-adrettet ikke vil være omfattet af det udvidede frie sygehus-valg, men derimod alene være omfattet af patientens såkald-
te ret til samlet udredning inden for 30 dage. Imidlertid erder ingen konsekvens, såfremt regionerne ikke tilbyder ud-redning inden for 1 måned, idet patienten ikke får ret til at fåforetaget f.eks. diagnostiske undersøgelser andre steder.Problemet med regeringens såkaldte ret til samlet udredninginden for 30 dage i lovforslaget er således, at patienterne ik-ke har en rettighed, der sikrer mulighed for udvidede valg-muligheder, hvis det på regionens sygehuse ikke er muligt atudrede sygehuspatienterne inden for 30 dage, hvor det fag-ligt er muligt.V, DF, LA og KF har ingen grund til at betvivle, at regio-nerne ikke vil søge at leve op til de aftaler, som de selv harindgået. Med henblik på at indføre en udredningsret, der in-debærer konkrete patientrettigheder og dermed reelle valg-muligheder samt styrker patienternes frie sygehusvalg, agterpartierne derfor at stille ændringsforslag om forbedring afudredningsretten, sådan at patienterne opnår nogle klare ogkonkrete rettigheder, der kan medvirke til at nedbringe uri-melige ventetider. Partierne kan således støtte, at der indfø-res en udredningsret. Men partierne er dog samtidig af denklare opfattelse, at patienterne bør have en reel udrednings-ret, hvor patienterne er sikret mulighed for udvidede valg-muligheder, hvis det på regionens sygehuse ikke er kapaci-tetsmæssigt muligt at afslutte udredningsforløbet inden for30 dage, hvor det fagligt er muligt.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.5. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAf etmindretal(V), tiltrådt af etmindretal(DF, LA og KF):aÆndringsforslag om deling af lovforslaget1)Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titlerog indhold:A.»Forslag til lov om ændring af sundhedsloven (Differen-tieret ret til udvidet frit sygehusvalg)« omfattende § 1, nr. 5og 8, og §§ 3 og 4.B.»Forslag til lov om ændring af sundhedsloven og lov omklage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet (Rettil hurtig udredning i sygehusvæsenet m.v.)« omfattende §1, nr. 1-4, 6 og 7, og §§ 2, 3 og 4.[Forslag om deling af lovforslaget]bÆndringsforslag til det under A nævnte lovforslagTil § 32)Paragraffen affattes således:
5
»§ 3Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. januar 2013.Stk. 2.I perioden fra den 1. januar 2013 til den 31. august2013 opgøres tidsfristen efter § 87, stk. 1 og 2, i sundhedslo-ven således:1) Personer, der er henvist til sygehusbehandling, kanvælge behandling i medfør af § 87, stk. 1 og 2, hvis re-gionsrådet i bopælsregionen ikke inden for den i § 87,stk. 1 og 2, som affattet ved denne lov nævnte frist kantilbyde behandling ved egne sygehuse eller et af de i §79 nævnte sygehuse, som regionsrådet samarbejdermed eller sædvanligvis benytter.2) Fristen regnes fra den dato, hvor sygehuset modtagerhenvisningen.3) Der medregnes ikke perioder, hvor personen gennem-går et forundersøgelsesforløb. Dog medregnes ventetidud over 2 uger til hver enkelt undersøgelse i tidsfristen.Stk. 3.For patienter henvist før den 1. januar 2013 til be-handling efter § 87, stk. 1, i sundhedsloven finder de hidtilgældende regler anvendelse.«[Konsekvens af ændringsforslag om deling]Til § 43)Paragraffen affattes således:»§ 4Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.«[Konsekvens af ændringsforslag om deling]cÆndringsforslag til det under B nævnte lovforslagTil § 34)Paragraffen affattes således:»§ 3Loven træder i kraft den 1. september 2013.«[Konsekvens af ændringsforslag om deling]Afministeren for sundhed og forebyggelse,tiltrådt af etfler-tal(S, RV, SF og EL):Til § 15)I den undernr. 5foreslåede affattelse af§ 87affattesstk. 1således:»En person, som er henvist til sygehusbehandling og ud-redt, kan vælge at blive behandlet på et af de sygehuse, kli-nikker m.v., som regionsrådene har indgået aftale med efterstk. 4 (aftalesygehuse), hvis regionsrådet i bopælsregionenikke inden for 2 måneder kan tilbyde behandling ved egnesygehuse eller et af de i § 79 nævnte sygehuse, som regions-rådet samarbejder med eller sædvanligvis benytter, jf. dogstk. 2. Fristen regnes fra det tidspunkt, hvor patienten er ud-redt, jf. § 82 b. I de tilfælde, hvor patienten ved henvisnin-
gen er udredt, regnes fristen fra modtagelse af henvisningenpå regionsrådets sygehus.«[Beregning af frist i forbindelse med udvidet frit sygehus-valg]6)I den undernr. 5foreslåede affattelse af§ 87affattesstk. 4således:»Stk. 4.Regionsrådene i forening indgår aftale med deprivatejede sygehuse, klinikker m.v. i Danmark og sygehusem.v. i udlandet, som ønsker at indgå aftale om behandling afpatienter efter stk. 1 og 3 og § 82 a.«[Præcisering af området for indgåelse af aftaler med private-jede sygehuse, klinikker m.v.]7)Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 90, stk. 1,indsættes efter »modtaget henvisning afen patient«: »eller har udredt en patient, jf. § 82 b«.«[Præcisering af regionsrådets oplysningspligt]8)I den undernr. 6foreslåede ændring af§ 90, stk. 1, nr.2,ændres »og 3« til: »og 2«.[Korrektion]9)Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer:»02.I§ 90indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:»Stk. 2.Regionsrådet skal, senest 8 hverdage efter æn-dring af dato for kirurgisk behandling på et regionalt syge-hus oplyse patienten om retten til at vælge sygehus efter §87, stk. 3.«Stk. 2 bliver herefter stk. 3.«[Præcisering af regionsrådets oplysningspligt]BemærkningerTil nr. 1Med ændringsforslaget deles lovforslaget, således atspørgsmål om differentieringen af patienternes ret til udvi-det frit sygehusvalg på private aftalesygehuse udskilles i etselvstændigt lovforslag.Til nr. 2-4De foreslåede ændringer er konsekvensændringer somfølge af deling af lovforslaget.Til nr. 5Ændringsforslaget tilsigter at præcisere beregning af fri-ster for det udvidede frie sygehusvalg for en person, som erhenvist til sygehusbehandling og er udredt. Det foreslås så-ledes, at fristen regnes fra det tidspunkt, hvor patienten erudredt, jf. § 82 b. Dette vil bl.a. være relevant for patienter,der udredes på samme sygehus, som behandlingen også til-bydes på. I disse situationer vil der ikke som udgangspunktblive udarbejdet en henvisning, hvorfor tidspunktet for ud-redningen foreslås som tidspunkt for beregning af fristen.Dette omfatter således også de patienter, som ikke er udredtinden for 30 dage, men i forbindelse med en plan, som dehar modtaget for det videre udredningsforløb. I disse situati-
6
oner vil det således også være tidspunktet for udredningen,som er tidspunkt for beregning af fristen.I visse situationer vil en henvisning fra en alment prakti-serende læge eller en speciallæge være så klar, at der ikke erbehov for et udredningsforløb. I de situationer er udred-ningsretten efter den foreslåede § 82 b ikke relevant, og pa-tienten vil med det samme være omfattet af den differentie-rede ret til udvidet frit sygehusvalg, jf. § 87. I de tilfælde vilfristen i medfør af § 87, stk. 1, sidste punktum, skulle regnesfra modtagelse af henvisning på regionsrådets sygehus.Hvorvidt henvisningen er så klar, at der ikke er behov foret udredningsforløb, vurderes af det sygehus, som modtagerpatienten.Med ændringsforslaget tilsigtes det, at fristen for det ud-videde frie sygehusvalg allerede regnes fra det tidspunkt,hvor behandlingsbehovet i sygehusregi er kendt, og ikke fratidspunktet, hvor patienten afgiver informeret samtykke tilbehandling. Med ændringsforslaget er tidsfristen såledesuafhængig af, om patienten først på et senere tidspunkt fårmulighed for at afgive et informeret samtykke ved en forun-dersøgelse m.v. Det bemærkes, at den med ændringsforsla-get foreslåede tidsfrist typisk vil være på et tidligere tids-punkt end tidspunktet for det informerede samtykke til be-handling.Til nr. 6Det foreslås, at der i § 87, stk. 4, henvises eksplicit til §82 a foruden § 87, stk. 1 og 3, således at regionsrådenes for-pligtelse til i forening at indgå aftale med de privatejede sy-gehuse, klinikker m.v. i Danmark og sygehuse m.v. i udlan-det, som ønsker at indgå aftale om behandling af patienter,præciseres.Til nr. 7Det foreslås, at § 90, stk. 1, justeres således, at regionsrå-dets oplysningspligt både omfatter patienter, som er henvist,
og også patienter, som er udredt, jf. § 82 b, og som på bag-grund heraf har et behandlingsbehov i sygehusregi. Patien-ter, der er udredt på samme sygehus, som behandlingen til-bydes på, vil således også være omfattet af regionsrådetspligt til at oplyse patienter om rettigheder m.v. i medfør af §90, stk. 1.Beregningen i forhold til de 8 hverdage starter den dag,hvor patienten er udredt, jf. § 82 b. I de tilfælde, hvor pa-tienten ved henvisningen er udredt, regnes fristen fra modta-gelse af henvisningen på regionsrådets sygehus.Til nr. 8Den foreslåede korrektion af § 90, stk. 1, i § 1, nr. 2, eren konsekvens af de øvrige foreslåede ændringer til § 1, nr.3 og 4. Der henvises til bemærkningerne hertil.Til nr. 9Det følger af den foreslåede § 90, stk. 2, at regionsrådetsenest 8 hverdage efter ændring af dato for kirurgisk be-handling på et regionalt sygehus skal oplyse patienten omretten til at vælge sygehus efter § 87, stk. 3. Regionsrådetsoplysningspligt foreslås reguleret i et særskilt stykke, da fri-sten for regionsrådets pligt til at oplyse patienten om rettig-heder ved ændring af dato for kirurgisk behandling på et re-gionalt sygehus regnes fra datoændringen for behandlingenog således ikke fra tidspunktet for regionsrådets modtagelseaf henvisningen.Den eksisterende bemyndigelse i § 90, stk. 2, hvorefterministeren for sundhed og forebyggelse fastsætter nærmereregler om regionsrådenes oplysningspligt, foreslås videreførtsom § 90, stk. 3.
Annette Lind (S) Flemming Møller Mortensen (S)fmd.Julie Skovsby (S) Karen J. Klint (S) Sophie Hæstorp Andersen (S)Daniel Toft Jakobsen (S) Orla Hav (S) Camilla Hersom (RV) Sofie Carsten Nielsen (RV) Liv Holm Andersen (RV)Jonas Dahl (SF) Eigil Andersen (SF) Özlem Sara Cekic (SF) Stine Brix (EL) Per Clausen (EL) Hans Andersen (V)nfmd.Martin Geertsen (V) Jane Heitmann (V) Sophie Løhde (V) Hans Christian Schmidt (V) Eyvind Vesselbo (V)Fatma Øktem (V) Liselott Blixt (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Karina Adsbøl (DF) Mette Hjermind Dencker (DF)Joachim B. Olsen (LA) Thyra Frank (LA) Benedikte Kiær (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)
4744221716
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)
98111
7
Enhedslisten (EL)
12
Javnaðarflokkurin (JF)
1
8
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 30Bilagsnr. Titel1Høringssvar og høringsnotat, fra ministeren for sundhed og forebyg-gelse2Henvendelse af 25/10-12 fra Lena Michelsen, Morud3Kopi af brev fra ministeren for sundhed og forebyggelse vedr. oplys-ningerne under 1. behandling4Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget5Materiale til Danske Patienters foretræde 13/11-126Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget7Samtlige svar på lovforslaget8Udkast til betænkning9Udkast til bekendtgørelse om indgåelse af behandlingsaftale, fra mini-steren for sundhed og forebyggelse10Udkast til bekendtgørelse om befordring, fra ministeren for sundhedog forebyggelse11Udkast til bekendtgørelse om ret til sygehusbehandling, fra ministerenfor sundhed og forebyggelse12Notat om redegørelse for teknisk beregning af andel, der benytterDUF med en forventet ventetid på mellem 30 og 60 dage, fra ministe-ren for sundhed og forebyggelse132. udkast til betænkning14Ændringsforslag, fra ministeren for sundhed og forebyggelse15Reviderede ændringsforslag, fra ministeren for sundhed og forebyg-gelse
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 30Spm.nr.1TitelSpm., om patienter får den rigtige diagnose med den nye udrednings-garanti, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerenssvar herpåSpm., om der findes parametre i den nye udredningsgaranti, som ogsåfokuserer på den rigtige diagnose frem for på den rigtige tid, til mini-steren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til internt omdelt henvendelse af 25/10-12 fraLena Michelsen, Morud, til ministeren for sundhed og forebyggelse,og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til materialet fra Danske Patienters foretræde den13/11-12, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerenssvar herpåSpm. om, hvor mange patienter der forventes årligt at blive henvist tiludredning på sygehusene m.v., til ministeren for sundhed og forebyg-gelse, og ministerens svar herpåSpm., om lovforslaget vil påvirke henvisningsmønstret, til ministerenfor sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå
2
3
4
5
6
9
7
8
91011
121314151617
1819
2021
2223242526
Spm. om udredningspakker, som er aftalt mellem privathospitalerneog Danske Regioner, til ministeren for sundhed og forebyggelse, ogministerens svar herpåSpm. om mulighed for at sende diagnostiske undersøgelser og andenudredningsaktivitet i udbud blandt de private hospitaler og klinikker,til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om længere udredningstid end 30 dage, til ministeren for sund-hed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor lang tid en patient skal vente på udredning, til ministe-ren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om, på hvilken baggrund man som patient kan modtage en ud-redningsplan, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministe-rens svar herpåSpm. om at monitorere udredningsretten med henblik på evaluering,til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om en plan for patientens videre forløb, til ministeren for sund-hed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om retningslinjer for en plan for patientens videre forløb, til mi-nisteren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om at forpligte regionerne på at opdatere venteinfo.dk, til mini-steren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om patientens ret til at klage, til ministeren for sundhed og fore-byggelse, og ministerens svar herpåSpm. om, at det er sygehuset, der skal tage stilling til, om en patientskal påbegynde behandling inden 30 eller 60 dage, til ministeren forsundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om, at ressourcestærke patienter vil komme foran i køen, til mi-nisteren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor mange patienter der forventes at blive vurderet til enbehandlingsgaranti på 60 dage frem for en behandlingsgaranti på 30dage, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svarherpåSpm. om at løfte psykiatrien og forkorte ventelisterne, til ministerenfor sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm., om gigtpatienter stadig skal have den samme ret til hurtig ud-redning som i dag, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og mi-nisterens svar herpåSpm. om at sikre, at patienterne får en korrekt diagnose, til ministerenfor sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor længe der må gå mellem de forskellige undersøgelser,til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm., om at stille et ændringsforslag om deling af lovforslaget, til mi-nisteren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om ret til udvidet frit sygehusvalg, til ministeren for sundhed ogforebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om, på hvilke afgørende punkter regeringens forslag om »diffe-rentieret ret til udvidet frit sygehusvalg« er markant ændret fra den 1.
10
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
juni 2012, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerenssvar herpåSpm. om at fremlægge valide og retvisende beregninger baseret på detendeligt fremsatte lovforslag, til ministeren for sundhed og forebyg-gelse, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor mange der har benyttet sig af det udvidede frie syge-husvalg, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerenssvar herpåSpm. om at bekræfte, at 415.465 patienter har benyttet sig af det udvi-dede frie sygehusvalg efter 1 måned, til ministeren for sundhed ogforebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorfor 44 pct. af de patienter, som i dag har ret til udvidetfrit sygehusvalg, ifølge lovforslaget ikke længere skal have denne ret-tighed, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svarherpåSpm. om en oversigt over antallet af patienter, som pr. kvartal har be-nyttet det udvidede frie sygehusvalg fra 2002 til i dag, til ministerenfor sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om, at det udvidede frie sygehusvalg har givet en kortere vente-tid, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svarherpåSpm. om, hvilke konkrete økonomiske konsekvenser for erhvervslivetministeriet vurderer der vil være, til ministeren for sundhed og fore-byggelse, og ministerens svar herpåSpm., om det udvidede frie sygehusvalg vil medføre fald i aktivitetenpå de private sygehuse, til ministeren for sundhed og forebyggelse, ogministerens svar herpåSpm., om det at bevare beskæftigelsen er blandt de kriterier, som kanudløse 30-dagesretten, til ministeren for sundhed og forebyggelse, ogministerens svar herpåSpm. om, at forslaget fremmer eller hæmmer uligheden i sundheds-væsenet, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerenssvar herpåSpm., om forslaget giver mere eller mindre ulighed i sundhedsvæse-net, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svarherpåSpm. om at oversende udkast til den bekendtgørelse, som Sundheds-styrelsen udarbejder, med vejledende kriterier i forhold til ret til udvi-det frit sygehusvalg, til ministeren for sundhed og forebyggelse, ogministerens svar herpåSpm. om, at beskæftigede skal have bedre muligheder for hurtig be-handling efter ventetid på 1 måned sammenlignet med personer, der erpå overførselsindkomster og står uden for arbejdsmarkedet, til mini-steren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om, at »manglende mulighed for at bevare beskæftigelse« indgårsom et specifikt fagligt kriterium, til ministeren for sundhed og fore-byggelse, og ministerens svar herpå
11
41
42
43
44
45
4647
48
49
50
51
52
53
54
Spm. om, at »manglende mulighed for at bevare beskæftigelse« er ud-tryk for et rent sundhedsfagligt kriterium, til ministeren for sundhedog forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm., om det ud fra ministerens opfattelse er udtryk for en konkret læ-gefaglig opgave at foretage sundhedsfaglige prioriteringer ved at skel-ne mellem beskæftigede og personer uden for arbejdsmarkedet, til mi-nisteren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan man konkret er kommet frem til i ministeriets bi-drag til statsministeriet i forbindelse med regeringens lovprogram fra2012-13, at 44 pct. af de patienter, som i dag har ret til udvidet frit sy-gehusvalg, og ikke længere vil have denne rettighed, til ministeren forsundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke operationer, undersøgelser og patientgrupper der vilvære omfattet af 60-dagesretten frem for 30-dagesretten, til ministerenfor sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor mange patienter der forventes at få tilbudt ret til frit sy-gehusvalg efter henholdsvis 30 og 60 dage, til ministeren for sundhedog forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm., om den gennemsnitlige erfarede ventetid til operation vil vokse,til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om, at retten til udvidet frit sygehusvalg for patienter med merealvorlige lidelser først vil indtræde efter en ventetid på 1 måned, tilministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om, at absolut ingen patienter vil få bedre patientrettigheder iforhold til det udvidede frie sygehusvalg, end de allerede har i dagmed eksisterende lovgivning, til ministeren for sundhed og forebyg-gelse, og ministerens svar herpåSpm. om, at det er et bredt udsnit af patienter, som benytter det udvi-dede frie sygehusvalg m.v., til ministeren for sundhed og forebyggel-se, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor stor en procentandel af alle behandlede patienter der ihvert af årene 2002-2012 er behandlet efter reglerne om det udvidedefrie sygehusvalg, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og mini-sterens svar herpåSpm. om den gennemsnitlige ventetid til henholdsvis udredning og be-handling i Norge, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og mini-sterens svar herpåSpm. om at sikre patienterne korte ventetider til undersøgelse og be-handling, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerenssvar herpåSpm. om, hvilke patientgrupper der som følge af indførelsen af »Pa-sientrettighetsloven, Rett til nødvendig helsehjelp« i Norge venterlængst på udredning og behandling, til ministeren for sundhed og fore-byggelse, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren er principielt modstander af det frie udvidede sy-gehusvalg, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerenssvar herpå
12
55
56
5758
5960
6162
63
6465
66
67686970717273
Spm., om det udvidede frie sygehusvalg generelt er en helt unik pa-tientrettighed, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministe-rens svar herpåSpm. om, at færre patienter skal på privathospital, end at flere patien-ter behandles hurtigt og effektivt, til ministeren for sundhed og fore-byggelse, og ministerens svar herpåSpm. om differentieret ret til udvidet frit sygehusvalg, til ministerenfor sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om at bekræfte, at patienter med livstruende sygdomme alleredei dag bliver indlagt akut, til ministeren for sundhed og forebyggelse,og ministerens svar herpåSpm. om akutbehandling af livstruende sygdomme, til ministeren forsundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om, at cirka 70 pct. af patienterne på de offentlige sygehuse ind-lægges akut, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministe-rens svar herpåSpm. om identiske patientrettigheder, til ministeren for sundhed ogforebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om udsagnet fra formanden for Praktiserende Lægers Organisa-tion, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svarherpåSpm. om, at ingen patienter får hurtigere adgang til at benytte sig afdet udvidede frie sygehusvalg, end de allerede har i dag, til ministerenfor sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om initiativ til at ændre lovforslaget, til ministeren for sundhedog forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om, hvornår en patient får ret til udvidet frit sygehusvalg efter 1måned eller 2 måneder, til ministeren for sundhed og forebyggelse, ogministerens svar herpåSpm. om antallet af patienter, der fremover ikke er omfattet af det ud-videde frie sygehusvalg efter 1 måned, til ministeren for sundhed ogforebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om ventetiden til behandling for patienter, til ministeren forsundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om behandlingsgarantien på 1 måned, til ministeren for sundhedog forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om eksempler på »mindre alvorlig sygdom«, til ministeren forsundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om at afskaffe det udvidede frie sygehusvalg, til ministeren forsundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om udredningsret på 30 dage, til ministeren for sundhed og fore-byggelse, og ministerens svar herpåSpm. om et ændringsforslag til lovforslaget, til ministeren for sundhedog forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om undersøgelse/udredning henholdsvis på sygehuset og hos dealment praktiserende læger og praktiserende speciallæger, til ministe-ren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå
13
7475
7677
78
79
8081828384
85
86
878889
90
9192
Spm. om aktuelle ventetider til undersøgelse/udredning, til ministerenfor sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor mange patienter der ikke vil være omfattet af udred-ningsretten på årsbasis, til ministeren for sundhed og forebyggelse, ogministerens svar herpåSpm. om, hvilke merudgifter lovforslaget vil medføre, til ministerenfor sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor stor en procentandel af patienterne, der allerede i dagbliver udredt inden for 30 dage, til ministeren for sundhed og forebyg-gelse, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor mange somatiske patienter der pr. 1. oktober 2012 ven-tede i mere end 30 dage, til ministeren for sundhed og forebyggelse,og ministerens svar herpåSpm. om, hvor mange patienter der pr. 1. juli 2012 ventede i mere enden måned, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerenssvar herpåSpm. om, hvor hurtigt udredningen skal finde sted, til ministeren forsundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om rettighed til at vælge udredningsforløb, til ministeren forsundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om lovforslagets såkaldte ret til hurtig udredning, til ministerenfor sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om den foreslåede § 82 b, stk. 2, til ministeren for sundhed ogforebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om, at patienter kun af lægefaglige, men ikke ressourcemæssigeårsager, kan undtages fra udredningsfristen på 30 dage, til ministerenfor sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om, i hvilke tilfælde en plan for det videre udredningsforløb skalvære fyldestgørende, til ministeren for sundhed og forebyggelse, ogministerens svar herpåSpm. om, hvor lang ventetid der maksimalt må gå fra én undersøgelsetil den næste, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministe-rens svar herpåSpm. om, at lovforslaget ikke påvirker henvisningsmønstret, til mini-steren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om patientens udredningsplan, til ministeren for sundhed ogforebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om, at regionerne ikke kan danne alternative løsninger til forun-dersøgelsen, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministe-rens svar herpåSpm. om, at alle patienter som minimum inden for 1 måned indkaldestil lægefaglig forundersøgelse, til ministeren for sundhed og forebyg-gelse, og ministerens svar herpåSpm. om, hvornår et udredningsforløb senest skal være afsluttet, tilministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om, at den nye udredningsret gælder alle, til ministeren for sund-hed og forebyggelse, og ministerens svar herpå
14
93
94
9596
9798
99100
101102
103
104105
106
107
108109110
Spm. om, at fristen på 1 måned også skulle omfatte diagnostiske un-dersøgelser, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministe-rens svar herpåSpm. om, at regionerne efter lovforslaget ikke juridisk er forpligtet tilat indgå nogen som helst aftaler med private hospitaler og klinikker,til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om, hvis regionen ikke lever op til 30-dages tidsfristen, til mini-steren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om, hvad en patient konkret skal gøre, såfremt en region undla-der at tilbyde udredning inden for 30 dage, til ministeren for sundhedog forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om ventetiden, til ministeren for sundhed og forebyggelse, ogministerens svar herpåSpm. om, at der ikke vil være tusindvis af danskere, som fortsat kom-mer til at vente længere end 1 måned, til ministeren for sundhed ogforebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor længe udredningen maksimalt må tage, til ministerenfor sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om konsekvenser for regionerne, hvis der ikke kan ske udred-ning inden for 30 dage, til ministeren for sundhed og forebyggelse, ogministerens svar herpåSpm. om statistisk grundlag vedrørende udredning, til ministeren forsundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om, at regionerne ikke prioriterer at udrede de mindst vanskeligepatienter først, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministe-rens svar herpåSpm. om, hvis sygehuset eller regionen ikke selv har kapacitet til atsikre den hurtige diagnose, til ministeren for sundhed og forebyggelse,og ministerens svar herpåSpm. om udredningsretten, til ministeren for sundhed og forebyggelse,og ministerens svar herpåSpm. om, hvorfor ministeren fortsat og senest i sin kronik i JP den 13.september 2012 kalder udredningsretten for en garanti, til ministerenfor sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om, på hvilket grundlag en region retmæssigt kan undlade at op-fylde udredningsretten på 30 dage, til ministeren for sundhed og fore-byggelse, og ministerens svar herpåSpm. om, at en diagnosegaranti ikke er en garanti for en diagnose in-den for 1 måned, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og mini-sterens svar herpåSpm. om, at alle regioner i dag har mindst et diagnostisk center, til mi-nisteren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om præciseringen i § 86, til ministeren for sundhed og forebyg-gelse, og ministerens svar herpåSpm. om at redegøre for de økonomiske konsekvenser ved at forringedet udvidede frie sygehusvalg, til ministeren for sundhed og forebyg-gelse, og ministerens svar herpå
15
111
112
113
114115116117
118119120
121122
123
124125
126
127
Spm. om, at forslaget om hurtig udredning medfører »midlertidige«merudgifter til kapacitetsopbygning m.v., til ministeren for sundhedog forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor store de midlertidige merudgifter til kapacitetsopbyg-ning i forbindelse med forslaget om hurtig udredning forventes at væ-re i 2013, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerenssvar herpåSpm. om, hvor store mindreudgifter ministeren skønner at forslagetom differentiering af det udvidede frie sygehusvalg isoleret set medfø-rer, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svarherpåSpm. om merudgifterne til hurtig udredning, til ministeren for sund-hed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om, at lovforslaget på sigt indebærer samlede mindreudgifter, tilministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om ekstra klagesager ved lovforslaget, til ministeren for sundhedog forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke midlertidige offentlige merudgifter der isoleret set erforbundet med indførelse af en udredningsret, til ministeren for sund-hed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om at definere »meget store ressourcer«, til ministeren for sund-hed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om analysen foretaget af Dansk Erhverv og FOA, til ministerenfor sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om konkrete økonomiske konsekvenser for Region Hovedstadenm.v., til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svarherpåSpm. om samfundsøkonomiske gevinster, til ministeren for sundhedog forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilken aktivitetsvirkning det anslås at ændringen af det ud-videde frie sygehusvalg vil medføre, til ministeren for sundhed ogforebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorvidt en knæoperation på et offentligt sygehus blivermarkant billigere, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og mini-sterens svar herpåSpm. om, at brugen af tegnede sundhedsforsikringer vil øges, til mini-steren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om økonomiske overvejelser i forhold til beslutningen om, hvor-når en patient får ret til udvidet frit sygehusvalg, til ministeren forsundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm., om BPK fremadrettet får mulighed for at afgive bemærkningertil høring af lovforslag, til ministeren for sundhed og forebyggelse, ogministerens svar herpåSpm. om at sikre korrekte, valide og opdaterede informationer omventetider m.v., til ministeren for sundhed og forebyggelse, og mini-sterens svar herpå
16
128
129
130
131
132133
134135136
137
138
139
140141142143
144145
Spm. om at redegøre for baggrunden for, at de centrale nøgletal ikkelængere opdateres på ministeriets hjemmeside, til ministeren for sund-hed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorfor tal for benyttelsen af det udvidede frie sygehusvalgikke længere er tilgængelige på Sundhedsstyrelsens hjemmeside, tilministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om, at tal for benyttelsen af det udvidede frie sygehusvalg igengøres offentlige, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og mini-sterens svar herpåSpm. om, at tal for benyttelsen af det udvidede frie sygehusvalg findesfremadrettet, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministe-rens svar herpåSpm. om den erfarede ventetid til operation, til ministeren for sundhedog forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om, at den erfarede gennemsnitlige ventetid til operation for allepatienter fortsat opgøres løbende, til ministeren for sundhed og fore-byggelse, og ministerens svar herpåSpm. om statistik for ventetiden til behandling, til ministeren for sund-hed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om beregningen for den samlede venteperiode, til ministeren forsundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorvidt opgørelsesmetoden for antal gennemførte operatio-ner er ændret, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministe-rens svar herpåSpm. om indførelse af en ny udrednings- og behandlingsret i psykia-trien, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svarherpåSpm. om, hvad det koster at indføre en udredningsgaranti i hele psyki-atrien, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svarherpåSpm. om, hvilke omkostninger der vil være forbundet med, at patien-ter med »alvorlig psykiatrisk sygdom« får ret til at gøre brug af detudvidede frie sygehusvalg, til ministeren for sundhed og forebyggelse,og ministerens svar herpåSpm. om gennemsnitlig ventetid til voksenpsykiatrien, til ministerenfor sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om psykiatriske diagnoser, til ministeren for sundhed og fore-byggelse, og ministerens svar herpåSpm. om patienterne i børne- og ungdomspsykiatrien, til ministerenfor sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm., om det er nødvendigt med flere eller færre private hospitaler ogklinikker inden for psykiatrien, til ministeren for sundhed og forebyg-gelse, og ministerens svar herpåSpm. om forudsætningen for et reelt udvidet frit valg i psykiatrien, tilministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm., om kapacitetsmæssige hensyn falder ind under betegnelsen»fagligt muligt«, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og mini-sterens svar herpå
17
146147148149
150
151
152153154155
156
157
158
159
160
161
Spm. om oprettelsen af et diagnostisk center i Region Midtjylland, tilministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om den såkaldte behandlingsgaranti, til ministeren for sundhedog forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm., om nogen patienter vil blive stillet dårligere, til ministeren forsundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm., om alle aftaler vedrørende det udvidede frie valg vil blive op-hævet og erstattet af udbud, til ministeren for sundhed og forebyggel-se, og ministerens svar herpåSpm. om deadline for, hvornår patienter, der er henvist til udredningskal være udredt, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og mini-sterens svar herpåSpm. om, hvor længe patienter med diffuse symptomer fremover skalvente på at få stillet en diagnose, til ministeren for sundhed og fore-byggelse, og ministerens svar herpåSpm. om scanning på et privathospital på det offentliges regning, tilministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om, hvornår der skal være stillet en diagnose, til ministeren forsundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 29/11-12, til mini-steren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om teknisk bistand til et ændringsforslag om deling af lovforsla-get, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svarherpåSpm. om teknisk bistand til et ændringsforslag til lovforslaget, hvorder i lovteksten præciseres m.v., til ministeren for sundhed og fore-byggelse, og ministerens svar herpåSpm. om teknisk bistand til et ændringsforslag til lovforslaget, hvordet pålægges regionerne at indgå aftaler med de private sygehuse, kli-nikker m.m., til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministe-rens svar herpåSpm. om teknisk bistand til et ændringsforslag til lovforslaget vedrø-rende patientens rettigheder til frit og udvidet frit sygehusvalg m.v., tilministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om teknisk bistand til et ændringsforslag til lovforslaget, hvorder i lovteksten præciseres længden af det tidsrum, der må gå, fra ud-redningen er afsluttet, og til den differentierede behandlingsgarantitræder i kraft, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministe-rens svar herpåSpm. om teknisk bistand til et ændringsforslag til lovforslaget, hvorpatienter, som er henvist til sygehusbehandling, også fremadrettet kanvælge at blive behandlet på et af de sygehuse m.v., som regionsrådenehar indgået aftale med, til ministeren for sundhed og forebyggelse, ogministerens svar herpåSpm. om at oversende en liste over og beskrivelse af den række af ak-tivitetsmæssige skøn, der er foretaget i forbindelse med aftalen om re-gionernes økonomi for 2013, til ministeren for sundhed og forebyggel-se, og ministerens svar herpå
18
162
163
164
165
Spm. om at oversende definitionen af »aktivitetsmæssige konsekven-ser«, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svarherpåSpm. om at bekræfte, at der ikke i Ministeriet for Sundhed og Fore-byggelse foreligger beregninger (tal) eller skøn (tal) over, hvor mangepatienter der i dag opnår ret til udvidet frit sygehusvalg, som ikke vilfå det efter lovforslaget, til ministeren for sundhed og forebyggelse, ogministerens svar herpåSpm. om skøn over de aktivitets- og udgiftsmæssige konsekvenser afregeringens lovforslag, til ministeren for sundhed og forebyggelse, ogministerens svar herpåSpm. om, hvor mange patienter indenfor somatikken der i 2009, 2010og 2011 blev udredt på de offentlige hospitaler, til ministeren forsundhed og forebyggelse
Oversigt over samrådsspørgsmål vedrørende L 30Samråds-Titelspm.nr.ASamrådsspm. om ministerens svar på udvalgets spørgsmål, til ministe-ren for sundhed og forebyggelse