Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
L 27 Bilag 1
Offentligt
1165019_0001.png
1165019_0002.png
1165019_0003.png
NOTAT
9. oktober 2012

Høringsnotat - Forslag til lov om ændring af lov om VækstFonden

(VækstFondens bestyrelsessammensætning og kapitalforvalterrolle

m.v.)

1. Indledning

Vækstfonden spiller en væsentlig rolle i forhold til at styrke markedet forrisikovillig kapital og medfinansiere vækst og fornyelse i iværksætter-virksomheder og små og mellemstore virksomheder.Det overordnede formål med lovforslaget er at opdatere og præcisere lovom Vækstfonden, så loven bliver mere retvisende i forhold til Vækstfon-dens allerede eksisterende aktiviteter. Lovforslaget skal også ses i sam-menhæng med regeringsgrundlaget, hvor der står, at ”det skal afdækkes,om der skal ske ændringer i f.eks. Vækstfondens muligheder for at tilførevirksomhederne risikovillig kapital.”Med lovforslaget får Vækstfonden mulighed for at udføre tjenesteydelser.Vækstfonden vil f.eks. kunne være kapitalforvalter i de tilfælde, hvorfonden har særlige forudsætninger for det, og hvor fonden kan udføretjenesteydelsen uden at konkurrere med det almindelige kommerciellemarked. Samtidig fjernes indstillingsretten til Vækstfondens bestyrelsefor Danmarks Vækstråd og Rådet for Teknologi og Innovation med hen-blik på at professionalisere bestyrelsen og forenkle udpegning af bestyrel-sesmedlemmerne. Endelig foretages der en række ajourføringer af lovtek-sten, herunder ift. EU-lovgivning.Generelt har Vækstfonden over de seneste år fået en stadig vigtigere rolleift. gennemførelse af politiske initiativer og styrkelse af markedet for risi-kovillig kapital – ikke mindst i lyset af krisen. Vækstfondens aktiviteterer udvidet betydeligt med bl.a. styrkelse og udvidelse af Vækstkautions-ordningen og Kom-i-gang-lån og som sekretariat for Dansk Vækstkapital.Senest har Vækstfonden som opfølgning på Udviklingspakken, som etbredt politisk flertal bestående af regeringen (Socialdemokraterne, Socia-listisk Folkeparti og Radikale Venstre) og Venstre, Dansk Folkeparti,Liberal Alliance og Konservative vedtog 2. marts 2012, fået hjemmel tilat kunne optage lån for at kunne tilbyde ansvarlige lån til private virk-somheder.Forslaget har været i høring i perioden fra den 29. juni til den 14. august2012 (6 ½ uger).Der er modtaget høringssvar fra Finansrådet, som kommenteres nedenfor.
2/3
Der vedlægges på den baggrund udkast til tilrettet lovforslag.

2. Generelle bemærkninger

Da der er modtaget ét høringssvar vedr. forslaget om ændring af lov omVækstfonden, henvises der til bemærkninger til konkrete emner nedenfor.

3. Bemærkninger til konkrete emner

Der er modtaget høringssvar fra Finansrådet.Finansrådet skriver, at det ud fra bemærkningerne til lovforslaget er sværtat danne sig et klart indtryk af, hvilke aktiviteter, der præcist er tale omvedr. Vækstfondens mulighed for at tilbyde tjenesteydelser i særlige til-fælde. Endvidere, at Vækstfonden skal overholde gældende direktiver oglovgivning for udbydere af sådanne tjenesteydelser.Derudover kan Finansrådet tilslutte sig forslaget om, at Vækstfondensbestyrelse fremover sammensættes uden indstillingsret for DanmarksVækstråd og Rådet for Teknologi og Innovation, og at der i bestyrelses-sammensætningen ikke skal tages hensyn til, at der skal være repræsen-tanter med særlig indsigt i arbejdsmarkedsforhold, såfremt der skabes enåben proces vedr. indstilling af kandidater til Vækstfondens bestyrelse.

Kommentar

Finansrådets bemærkning vedr. Vækstfondens muligheder for at udføretjenesteydelser er søgt imødekommet ved at præcisere bemærkningernetil lovforslaget. Herunder at Vækstfonden skal overholde gældende lov-givning og direktiver, og at Vækstfonden ikke må udføre tjenesteydelser ikonkurrence med det almindelige kommercielle marked, men at Vækst-fonden skal have mulighed for at udføre tjenesteydelser i særlige tilfælde,hvor fonden – f.eks. i tilfældet kapitalforvaltning – ejer en almindeligandel af de berørte aktiver. Det er også præciseret, at særlige tilfældeogså kan foreligge, hvor der er et særligt behov for at understøtte marke-det, som ikke udfyldes tilstrækkeligt af andre aktører, eller hvor Vækst-fonden i øvrigt har en helt særlig forudsætning for at kunne levere ensådan tjenesteydelse i forhold til andre aktører.Derudover er baggrund for forslaget uddybet i mail til Finansrådet. Detforklares således, at Vækstfonden vil kunne forvalte offentlige såvel somprivate midler. Det afgørende er, at det er midler, der ikke tilhørerVækstfonden, men tilhører andre. Kapitalforvaltningen består typisk i, atforvalteren, dvs. Vækstfonden, modtager kontantindskud fra investorer oginvesterer disse midler i kapitalandele i andre fonde eller i virksomheder.Forvaltningen består i, at forvalteren udvælger investeringsemner, fore-tager investeringen og derefter administrerer og eventuelt afhænder inve-steringen igen. Dette scenarie kan man fx forestille sig i tilfælde, hvor derer et særligt behov for at understøtte markedet, eller hvor Vækstfondenhar en helt særlig forudsætning for at kunne levere en sådan tjenesteydel-se. Et konkret eksempel er Vækstfondens rolle som sekretariat for Dansk
3/3
Vækstkapital K/S. Et andet eksempel er i relation til nødlidende fonde,hvor staten har en interesse i at afvikle dem mest hensigtsmæssigt. Herkan Vækstfonden spille en særlig rolle, fordi Vækstfonden i forvejen haren administration, der både omfatter investeringer direkte i virksomhederog investeringer i fonde. Vækstfondens mandat er endvidere ikke tidsbe-grænset som mange private fonde. Dertil kommer, at private fonde kanvære aftalemæssigt afskåret fra at tage sig af udførelse af sådanne opga-ver, hvis ikke opgaven er direkte relateret til investeringer, som den eksi-sterende investorkreds ejer. Eller sagt på en anden måde, så kan det ind-imellem være vanskeligt for en nødlidende fond at finde en privat fond,der vil overtage forvaltningen, fordi den anden fonds investorer ønsker,at kapitalforvalterne i deres fond bruger al deres tid på disse investorersinteresser og investeringer.Finansrådet har kvitteret for uddybningen og svaret, at præciseringengiver en bedre forståelse af baggrunden for, at Vækstfonden i særligetilfælde skal have mulighed for at agere som kapitalforvalter for tredje-mand.Hvad angår sammensætning af Vækstfondens bestyrelse, lægges der ikkeop til at ændre lovforslaget på baggrund af Finansrådets høringssvar.Baggrunden herfor er, at formålet med ændringsforslaget netop var atforenkle udpegningen af bestyrelsesmedlemmerne samt at sikre en pro-fessionalisering af bestyrelsen. Ændringerne skal sikre en så bred rekrut-teringsbase som muligt og sikre en fortsat effektiv og stærk faglig sam-mensætning af bestyrelsen med henblik på at kunne opfylde bl.a. krav tilmangfoldighed i bestyrelsessammensætningen. Bestyrelsen skal fortsatsammensættes således, at der er repræsenteret bred erhvervsmæssig ind-sigt inden for ledelse, afsætning, finansiering, ventureinvestering og tek-nologi samt andre særlige forhold, der knytter sig til små og mellemstorevirksomheder. Det foreslås, at ændringerne vil have virkning ved først-kommende udnævnelse af bestyrelsesmedlemmer efter lovens ikrafttræ-den.Samlet set vurderes høringssvaret at give anledning til visse præciserin-ger vedr. Vækstfondens mulighed for at udføre tjenesteydelser, som vilblive medtaget i lovforslagets bemærkninger.

Følgende organisationer, myndigheder m.v. har haft bemærkninger

til lovforslaget:

Finansrådet.