Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
L 26 Bilag 5
Offentligt
Ændringsforslag stillet den xx. november 2012 uden for betænkningen
Ændringsforslagtil 2. behandling afForslag til lov om ændring af årsregnskabsloven og revisorloven[af erhvervs- og vækstministeren (Annette Vilhelmsen)]
Til § 11)Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:01.§135, stk. 6,affattes således:»Stk.6.Undtagelsen i stk. 1, 3. pkt., kan ikke anvendes af en virksomhed, når virksomhedeneller den som har bestemmende indflydelse over virksomheden, accepterer et bødeforelæg ellersom led i en straffesag dømmes for overtrædelse af selskabslovgivningen, regnskabslovgivnin-gen eller skatte- og afgiftslovgivningen. En virksomhed kan ikke anvende undtagelsen i stk. 1,3. pkt., når en tilknyttet virksomhed accepterer et bødeforlæg eller som led i en straffesagdømmes for overtrædelse af selskabslovgivningen, regnskabslovgivningen eller skatte- og af-giftslovgivningen. I disse tilfælde skal virksomhedens årsregnskaber for de følgende 3 regn-skabsår revideres. Erhvervsstyrelsen kan forlænge den periode, hvor virksomhedens årsregn-skaber skal revideres, med op til 2 regnskabsår.«[Udvidelse af bestemmelsen som følge af små holdingselskabers fritagelse for revision]
BemærkningerTil nr. 1Der foreslås en tilpasning af årsregnskabslovens § 135, stk. 6, så den tager højde for koncern-forhold. Ændringen skal således sikre, at fritagelse for revisionspligt ikke kan vælges i alle detilfælde, hvor fysiske eller juridiske personer, der har bestemmende indflydelse på virksomhe-den, har overtrådt relevant lovgivning.Da den oprindelige bestemmelse om fritagelse for revisionspligt i årsregnskabslovens § 135,stk. 6, blev indsat i 2006, kunne holdingvirksomheder ikke fravælge revision. Derfor tager be-stemmelsen ikke højde for koncernforhold.Den foreslåede bestemmelse udvider rækkevidden af bestemmelsen, så begrænsningen i ad-gangen til at fravælge revision også gælder, hvis holdingvirksomheden eller den, som direkteeller indirekte har bestemmende indflydelse over virksomheden, accepterer et bødeforelægeller som led i en straffesag dømmes for overtrædelse af den relevante lovgivning (selskabs- ogregnskabslovgivningen eller skatte- og afgiftslovgivningen). Med den foreslåede bestemmelsebegrænses holdingvirksomhedens mulighed for at fravælge revision i alle de tilfælde, hvor den,der har bestemmende indflydelse over virksomheden, har accepteret et bødeforelæg. Dette
gælder, uanset om den bestemmende indflydelse sker gennem en eller flere andre virksomhe-der.Endvidere kan en virksomhed, herunder en holdingvirksomhed, ikke fravælge revision, hvis entilknyttet virksomhed accepterer et bødeforelæg eller som led i en straffesag dømmes for over-trædelse af den relevante lovgivning. Begrebet ”tilknyttet virksomhed” er defineret i årsregn-skabslovens bilag 1, afsnit B6. En tilknyttet virksomhed er virksomhedens dattervirksomhed,dens modervirksomhed og dennes dattervirksomheder.Dette betyder f.eks., at hvis én virksomhed i en koncern pga. lovovertrædelser ikke får mulig-hed for at fravælge revision, vil denne begrænsning omfatte den samlede koncern.