Tak for det.
Det forslag, vi behandler i dag, er et forslag, hvis hensigt er at lette erhvervslivets administration og erhvervslivets byrder.
Forslaget indebærer bl.a., at små og mellemstore aktieselskaber og anpartsselskaber – det, der kaldes klasse B-selskaber – i stedet for sædvanlig revision, hvor revisoren foretager stikprøvekontrol af kasse, debitorer, varelager osv.
og forholder sig til virkeligheden på den måde, kan komme lidt nemmere om det ved en form for revision, der hedder erklæringsrevision.
Det er det, der er det nye.
Der er udarbejdet en standard af foreningen af statslige revisorer og Erhvervsstyrelsen med forslag til, hvad sådan en erklæringsrevision, altså en lidt simplere version af revisionen, skal indeholde.
Erhvervsstyrelsen har anslået, at det på samfundsbasis vil medføre en besparelse på 236 mio.
kr.
– jeg har nu altid undret mig lidt over, hvordan man kan regne sådan noget ud og i det hele taget udregne det så præcist.
Men der er da ingen tvivl om, at der er tale om en forenkling af en eller anden størrelse, om end jeg kan sætte spørgsmålstegn ved beløbets størrelse.
Men jeg kan sige, at enhver forenkling af den her art selvfølgelig er noget, Venstre er tilhænger af.
Vi kan være lidt forbeholdne over for, at den her nye erklæringsstandardrevision, som den hedder, benævnes revision.
For det er jo, så vidt jeg i hvert fald kan se af det bagved liggende materiale, mere en slags review, altså en overordnet gennemgang.
Men det kan vi nok få belyst nærmere i udvalget.
Det var den ene ting, der ligger i lovforslaget.
Den anden ting, der ligger i lovforslaget, er forhold vedrørende holdingselskaber, altså selskaber, der ejer andre selskaber.
De har ikke tidligere kunnet fravælge den lidt tungere revision; det kan de nu, hvis der er tale om små holdingselskaber eller små koncerner.
Venstre har visse spørgsmål til holdingselskabers mulighed for fravalg af revisionspligten.
Hidtil har det været sådan, at det, for at virksomheder kunne fravælge revisionspligten, krævedes, at hverken virksomheden eller ejeren havde begået strafbare forhold, dvs.
havde fået bødeforlæg eller på anden måde var blevet pålagt sanktion for overtrædelse af lovgivningen.
Man har i hvert fald hidtil sagt, at vi i disse tilfælde skal have fuldstændig revision af sådan nogle typer.
Jeg døjer lidt med at se, om forslaget betyder, at det samme kommer til at gælde for holdingselskaberne, altså om holdingselskaberne kan slippe, eller – rettere sagt – om der fortsat gælder det forhold, at man skal have fuld revision i holdingselskaber, hvis ejeren eller selskabet er idømt en bøde.
Nu om dage får man jo bøder, i hvert fald i forbindelse med virksomhedsforhold; det er netop blevet gennemført, at man får bøder for langt mindre ting end sædvanlig, herunder f.eks.
at der ikke er indberettet oplysning om medarbejdergoder eller lignende.
Så derfor vil jeg under udvalgsbehandlingen gerne have belyst, hvor meget slinger i valsen, der skal til, for at det medfører, at man i givet fald ikke kan komme ind under de her bestemmelser, altså om der i anledning af lovforslaget er ændringer på det her område.
Til slut skal jeg sige, at lovforslaget her medfører en ændring af kvalitetskontrollen med de revisionsfirmaer, der reviderer offentlige og børsnoterede firmaer.
De kontrollanter, der kontrollerer de revisionsfirmaer, skal fremover ansættes hos Erhvervsstyrelsen, og kvalitetskontrollen sker så på vegne af Revisortilsynet.
På den måde sikres de uafhængighed af branchen, og det sikrer også, at de opfylder EU-standarderne.
Og jeg bemærker, at der ikke er tale om en ændret økonomisk fordeling.
Det er stadig væk de virksomheder, der bliver kontrolleret, der kommer til at betale for det.
Lovforslaget er helt generelt et forsøg på at lempe de administrative byrder for de såkaldte klasse B-virksomheder, som typisk er de mindre aktie- og anpartsselskaber, og Venstre går positivt videre med det i udvalgsarbejdet.