Kommunaludvalget 2012-13
L 25 Bilag 4
Offentligt
EnhedFVJURA,ForvaltningsjuraSagsbehandlerDEPCASKoordineret med
Ændringsforslag til L 25 (mulighed for vederlæggelse afkommunalbestyrelsens anden næstformand)ÆndringsforslagtilForslag til lov om ændring af lov om kommunernes styrelse, regionsloven, lovom valg til Folketinget, lov om valg af danske medlemmer til Europa-Parlamentet og lov om kommunale og regionale valg
Sagsnr.2012-00301Doknr.30005Dato19-11-2012
Aføkonomi- og indenrigsministerenTil § 11)Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:”01.I§ 34, stk. 2,indsættesi1. pkt.efter”næstformand”: ”(næstformænd)”, og2. og 3. pkt.ophæves.”[Mulighed for vederlæggelse af kommunalbestyrelsens andennæstformand]BemærkningerEfter lov om kommunernes styrelse § 6, stk. 5, kan det i kommunensstyrelsesvedtægt bestemmes, at kommunalbestyrelsen blandt sine medlemmervælger en første og en anden næstformand til i den nævnte rækkefølge atfungere i formandens forfald.Efter lov om kommunernes styrelse § 34, stk. 2, 1. pkt., fastsætter økonomi- ogindenrigsministeren regler om ydelse af vederlag til kommunalbestyrelsensnæstformand. Er der valgt flere næstformænd, kan vederlag kun ydes til førstenæstformand, jf. § 34, stk. 2, 2. pkt. I Københavns Kommune kan vederlag dogtillige ydes til anden næstformand, jf. § 34, stk. 2, 3. pkt.Det fremgår af forarbejderne til § 34, stk. 2, 3. pkt., der blev indsat ved lov nr.231 af 2. april 1997, at baggrunden for at skabe hjemmel til, at også andennæstformand i Københavns Kommune kan vederlægges, var, atnæstformændene for Københavns Borgerrepræsentation bl.a. vil skulle
varetage en række repræsentative forpligtelser, der er særegne for kommunen,herunder modtagelse af ambassadører og andre officielle pligter m.v.Bemyndigelsen i § 34, stk. 2, er udmøntet i § 12 i bekendtgørelse nr. 1461 af19. december 2005 om vederlag, diæter, pension m.v. for varetagelsen afkommunale hverv (vederlagsbekendtgørelsen).Efter vederlagsbekendtgørelsens § 12, stk. 1, kan kommunalbestyrelsen træffebeslutning om, at kommunalbestyrelsens næstformand skal oppebære etvederlag på indtil 10 pct. af formandens vederlag. Er der valgt flerenæstformænd, kan vederlaget kun ydes til første næstformand. Afvederlagsbekendtgørelsens § 12, stk. 2, fremgår, at KøbenhavnsBorgerrepræsentations beslutninger efter stk. 1 kan omfatte første og andennæstformand, der hver kan tillægges vederlag på indtil 15 pct. af formandensvederlag.Det foreslås, at der skabes adgang for økonomi- og indenrigsministeren til atfastsætte regler, der giver alle kommuner mulighed for, inden for deneksisterende økonomiske ramme for vederlæggelse af kommunalbestyrelsensnæstformand, at beslutte at yde vederlag til kommunalbestyrelsens første oganden næstformand.I de kommuner, hvor der er valgt både en første og en anden næstformand forkommunalbestyrelsen, og hvor kommunalbestyrelsenud fra de lokale forholdfinder, at de forpligtelser, der følger af hvervet som kommunalbestyrelsensanden næstformand, berettiger til et fast årligt vederlag, vilkommunalbestyrelsen således med forslaget få frihed til at træffe beslutningom et sådant vederlag.De nærmere regler om adgangen til at vederlægge både kommunalbestyrelsensførste og anden næstformand, vil blive udmøntet i vederlagsbekendtgørelsen.Vederlæggelsen forudsættes som nævnt at ske inden for de eksisterendeøkonomiske rammer for vederlæggelse af kommunalbestyrelsens næstformand.Det betyder, at der for alle andre kommuner end Københavns Kommune vilblive adgang til at beslutte at yde et samlet vederlag til kommunalbestyrelsensførste og anden næstformand på indtil 10 pct. af formandens vederlag. Det vilvære op til den enkelte kommunalbestyrelse at beslutte, om der lokalt er ønskeom og behov for at vederlægge kommunalbestyrelsens anden næstformand, ogi givet fald,hvordan den samlede ramme på 10 pct. af formandsvederlagetskalfordeles mellem de to næstformand.Der vil ikke som følge af lovforslaget ske nogen ændring af bestemmelsen ivederlagsbekendtgørelsen om, at Borgerrepræsentationen i KøbenhavnsKommune kan beslutte at vederlægge både første og anden næstformand medet vederlag til hver på indtil 15 pct. af formandens vederlag.Der vil endvidere ikke som følge af lovforslaget ske nogen ændring afbestemmelsen i den kommunale styrelseslovs § 34, stk. 5. Vælger enkommunalbestyrelse at vederlægge sin anden næstformand med et fast
2
vederlag, kan den pågældende – ligesom det gælder for en vederlagt førstenæstformand – ikkesamtidig modtage funktionsvederlag i henhold til § 34, stk.3 (ved formandens forfald eller vægring) eller § 34, stk. 4 (for varetagelse afkonkrete formandsopgaver), medmindre vedkommende har varetaget depågældende formandsopgaver i mere end 5 uger inden for et regnskabsår.
3