Kommunaludvalget 2012-13
L 25 Bilag 1
Offentligt
1165608_0001.png
Enhed
FVJURA,
Forvaltningsjura
Sagsbehandler
DEPCAS
Koordineret med
-
Sagsnr.
2012-00301
Doknr.
5135
Dato
21-09-2012
KOMMENTERET HØRINGSNOTAT
OVER
forslag til lov om ændring af lov om kommunernes styrelse, regionsloven, lov
om valg til Folketinget, lov om valg af danske medlemmer til Europa-
Parlamentet og lov om kommunale og regionale valg
(Særligt vederlag til næstformand i udvalg, diæter ved valg og
folkeafstemninger og frihed til senere frist for ansøgning om afstemning i
hjemmet mv.)
1. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag blev den 22. august 2012 sendt i høring hos:
Advokatrådet,
Akademikernes
Centralorganisation,
Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, BDO Kommunernes Revision A/S, Dansk Arbejdsgiverforening, Danske
Handicaporganisationer, Danske Ældreråd, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Danske
Regioner, Dansk Revisorforening, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, DESA
Dansk Erhvervssammenslutning, Det Centrale Handicapråd, Domstolsstyrelsen,
Forbrugerrådet,
Foreningen
af
Statsforvaltningsdirektører,
Foreningen
af
Statsforvaltningsjurister, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Funktionærernes
og Tjenestemændenes Fællesråd (FTF), Højesteret, Institut for Menneskerettigheder,
KL, Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte (KTO), Kommunernes
Lønningsnævn, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Landsforeningen Ældresagen,
Landsorganisationen i Danmark, Regionernes Lønnings- og Takstnævn, Stats- og
Kommunalt Ansattes Forhandlingsfællesskab, Valgnævnet, Vestre Landsret, Østre
Landsret samt Ældremobiliseringen.
Økonomi- og Indenrigsministeriet har modtaget svar fra:
Advokatrådet, Akademikernes Centralorganisation, BDO Kommunernes Revision A/S,
Dansk Arbejdsgiverforening, Danske Ældreråd, Danske Regioner, Datatilsynet,
Foreningen af Statsforvaltningsdirektører, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer,
Institut
for
Menneskerettigheder,
Kommunale
Tjenestemænd
og
Overenskomstansatte (KTO), Kommunernes Lønningsnævn, Landsforeningen
Ældresagen, Vestre Landsret og Østre Landsret.
Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter i de modtagne høringssvar.
L 25 - 2012-13 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra økonomi- og indenrigsministeren
1165608_0002.png
2. Høringssvarene
Advokatrådet, Akademikernes Centralorganisation, BDO Kommunernes Revision A/S,
Dansk Arbejdsgiverforening, Danske Ældreråd, Datatilsynet, Foreningen af
Statsautoriserede Revisorer, Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte
(KTO), Kommunernes Lønningsnævn, Vestre Landsret og Østre Landsret har ingen
bemærkninger til lovforslaget.
2.1. Mulighed for vederlæggelse af næstformanden i et stående udvalg mv., jf.
lovforslaget § 1, nr. 1, og afsnit 2.1.3.
Med henvisning til lovforslagets § 1, nr. 1, hvorefter kommunalbestyrelsen får
mulighed for at yde et særligt vederlag til næstformanden for udvalg nedsat af
kommunalbestyrelsen, har
Danske Regioner
fundet anledning til generelt at
bemærke, at regionerne ønsker at blive omfattet af de samme styrelsesmæssige
frihedsgrader som kommunerne.
Økonomi- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Den mulighed for vederlæggelse af næstformænd, som kommunalbestyrelserne får
med den omhandlede bestemmelse i lovforslaget, tager primært sigte på
vederlæggelse af næstformanden i et stående udvalg og økonomiudvalget i
kommunerne.
Styreformen i regionerne er som udgangspunkt et fleksibelt forretningsudvalgsstyre.
Regionerne kan således ud over forretningsudvalget - medmindre de har opnået
dispensation, jf. nedenfor - alene nedsætte særlige udvalg af midlertidig karakter. Ved
særlige udvalg af midlertidig karakter forstås de udvalg, som regionsrådet kan
nedsætte i medfør af regionslovens § 13, stk. 6 (de i lov om kommunernes styrelse §
17, stk. 4, nævnte særlige udvalg).
Der er mulighed for at yde udvalgsvederlag til medlemmer af sådanne særlige udvalg
af midlertidig karakter, når det pågældende udvalg nedsættes for en periode på højest
to år til varetagelse af bestemte opgaver af midlertidig karakter, jf. § 7, stk. 2, i
bekendtgørelse nr. 1460 af 19. december 2005, som senest ændret ved
bekendtgørelse nr. 1096 af 25. november 2009 (vederlagsbekendtgørelsen for
regionale hverv). Der er fastsat en pulje på 100 pct. af regionsrådsformandsvederlaget
til fordeling mellem udvalgene, som udgør det maksimale beløb, som regionsrådet kan
beslutte at anvende årligt til vederlæggelse af samtlige medlemmer af samtlige de
omfattede udvalg, jf. § 7, stk. 3, i vederlagsbekendtgørelsen for regionale hverv.
Udvalgsvederlag skal fordeles ligeligt mellem de enkelte medlemmer af hvert udvalg,
idet formanden dog kan modtage op til det dobbelte af det vederlag, der ydes et
medlem i samme udvalg, jf. § 7, stk. 5, i vederlagsbekendtgørelsen for regionale
hverv. Der er således ikke hjemmel til at yde udvalgsformandsvederlag til formænd for
særlige udvalg af midlertidig karakter svarende til de vederlag, der kan ydes
formanden
og som foreslået næstformanden
for stående udvalg i kommunerne.
De begrænsede vederlagsmuligheder, herunder til udvalgsformænd, afspejler, at
udvalgene alene kan nedsættes til varetagelse af bestemte hverv eller til udførelse af
forberedende eller rådgivende funktioner for regionsrådet eller forretningsudvalget.
Udvalgene kan således ikke
som de stående udvalg i en kommune med
udvalgsstyre
have ansvar for den umiddelbare forvaltning af et sagsområde eller
2
L 25 - 2012-13 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra økonomi- og indenrigsministeren
1165608_0003.png
almindelige administrative funktioner, men alene varetage afgrænsede administrative
funktioner under forudsætning af de fornødne retningslinjer og den fornødne kontrol.
På den baggrund er det Økonomi- og Indenrigsministeriets opfattelse, at det ikke er
velbegrundet at give generel adgang i lovgivningen til at vederlægge en næstformand
for et særligt udvalg af midlertidig karakter med et særligt vederlag.
Med lov nr. 586 af 18. juni 2012 er der med virkning fra 1. juli 2012 indført en
dispensationsadgang til regionernes nedsættelse af stående udvalg. Efter
regionslovens § 36, stk. 2, kan et regionsråd således med økonomi- og
indenrigsministerens godkendelse træffe bestemmelse i styrelsesvedtægten om en
anden styreform, herunder beslutning om almindeligt udvalgsstyre, der svarer til det,
som gælder for kommuner efter den kommunale styrelseslov.
Med muligheden for, at regionerne meddeles godkendelse til en styreform med
stående udvalg, vil regionsrådet med hjemmel i regionslovens § 36, stk. 1, og med
økonomi- og indenrigsministerens godkendelse tillige kunne fastsætte bestemmelser
om vederlag i styrelsesvedtægten til medlemmer af stående udvalg og
forretningsudvalg i regionerne, der tager afsæt i de bestemmelser, der gælder i
kommunerne for udvalgsvederlag og udvalgsformandsvederlag, herunder den
foreslåede vederlæggelse af næstformænd for stående udvalg og økonomiudvalg,
dvs. bestemmelser der afviger fra vederlagsreglerne i regionslovens § 11 og
bestemmelser udstedt af økonomi- og indenrigsministeren i medfør heraf.
Bestemmelser i styrelsesvedtægten om vederlag til regionsrådets medlemmer af
stående udvalg skal fastsættes inden for de gældende økonomiske rammer for
vederlæggelse af udvalgsmedlemmer i regionen.
Der vil også i øvrigt være mulighed for at ansøge om dispensation fra regionslovens
bestemmelser om bl.a. vederlag, jf. regionslovens § 36, stk. 1, hvis der konkret findes
at være anledning hertil. Et afsnit herom er indsat i lovforslagets almindelige
bemærkninger, se afsnit 2.1.3.3.
2.2. Indkaldelse af stedfortræder ved korterevarende lovligt forfald, jf.
lovforslaget § 1, nr. 2, og afsnit 2.5.1.
Statsforvaltningerne
har anført, at det ikke fremgår af udkastet, hvorfor den
foreslåede adgang til at lade et andet medlem indtræde i udvalget under et medlems
kortvarige forfald gøres betinget af, at der er truffet bestemmelse efter § 15, stk. 2, 2.
pkt., i lov om kommunernes styrelse om stedfortræderindkaldelse i
kommunalbestyrelsen ved forfald af kortere forventet varighed end en måned. Hvis
baggrunden er et ønske om fuld parallelitet mellem indkaldelse af stedfortrædere i
kommunalbestyrelsen og udvalg, har statsforvaltningerne videre bemærket, at
borgmesterens indkaldelse af stedfortræder efter lovens § 15, stk. 2, 2. pkt., er
obligatorisk, medens adgangen for den udpegende valgruppe til at indsætte en
stedfortræder i et udvalg foreslås at være fakultativ.
Økonomi- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Af de specielle bemærkninger til lovforslagets § 1, nr. 2, fremgår bl.a. følgende:
”Bestemmelsen forudsætter for så vidt angår kommunalbestyrelsesmedlemmer
ligesom den gældende bestemmelse i § 28, stk. 2, i lov om kommunernes
3
L 25 - 2012-13 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra økonomi- og indenrigsministeren
1165608_0004.png
styrelse
at
betingelserne
kommunalbestyrelsen er opfyldt.
for
stedfortræderens
indkaldelse
i
Bestemmelsen forudsætter, at kravet til den forventede varighed af forfaldet
ikke kan være længere for kommunalbestyrelsen end for udvalget, da der ellers
vil kunne indkaldes stedfortræder i udvalg i situationer, hvor der ikke kan
indkaldes stedfortræder i kommunalbestyrelsen. Uanset denne forudsætning vil
bestemmelsen dog give mulighed for stedfortræderindkaldelse ved forfald alene
i et enkelt udvalgsmøde.”
Det fremgår således af bemærkningerne til den foreslåede bestemmelse, at
baggrunden for kravet om, at den foreslåede adgang til at lade en stedfortræder
indtræde i udvalget under et medlems kortvarige forfald gøres betinget af, at der er
truffet bestemmelse efter lovens § 15, stk. 2, 2. pkt., er, at der ikke bør kunne
indkaldes stedfortræder i et udvalg i tilfælde, hvor der ikke er adgang til at indkalde en
stedfortræder til kommunalbestyrelsen. Derfor forudsætter bestemmelsen også, at
kravet til den forventede varighed af forfaldet ikke kan være længere for
kommunalbestyrelsen end for udvalget. Der bør således eksempelvis ikke være
adgang til at indkalde stedfortræderen for et udvalgsmedlem til udvalgets behandling
af en sag i et tilfælde, hvor vedkommende kommunalbestyrelsesmedlems fravær
med samme begrundelse
ikke giver adgang til stedfortræderindkaldelse ved
kommunalbestyrelsens efterfølgende behandling af sagen.
Baggrunden for den foreslåede bestemmelse er ikke et ønske om parallelitet mellem
indkaldelse af stedfortrædere i kommunalbestyrelsen og i udvalg for så vidt angår
spørgsmålet om, hvorvidt stedfortræderindkaldelse er obligatorisk eller fakultativ. Det
er således ikke hensigten med bestemmelsen at ændre på det forhold, at det er
vedkommende valggruppe, der beslutter om stedfortræderindkaldelse i udvalg skal
ske, når loven eller kommunens styrelsesvedtægt åbner mulighed for det. For at
klargøre dette er 1. punktum i 2. afsnit i pkt. 2.5.1.2. i lovforslagets almindelige
bemærkninger ændret, som følger (ny tekst er understreget):
”En bestemmelse med det foreslåede indhold vil være parallel med den pr. 1. januar
2010 ændrede § 15, stk. 2, 2. pkt., i lov om kommunernes styrelse, der vedrører
indkaldelse af stedfortræder i kommunalbestyrelsen, dog således at det som hidtil vil
være vedkommende valggruppe, der beslutter, om stedfortræder skal indkaldes i
udvalg.”
2.3. Indkaldelse af stedfortræder ved inhabilitet, jf. lovforslaget § 1, nr. 3, og
afsnit 2.5.2.
Statsforvaltningerne
har
foreslået at tilføje ”i givet fald” efter ordene ”…, at et andet
medlem” i bestemmelsen for at tydeliggøre, at det andet medlems indtræden
forudsætter, at udvalgsmedlemmet faktisk bliver erklæret inhabilt.
Økonomi- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Den foreslåede bestemmelse og i fornødent omfang dens specielle bemærkninger er
ændret i overensstemmelse med statsforvaltningernes ønske.
2.4. Henvisningen til den kommune, hvor vælgeren er bopælsregistreret i Det
Centrale Personregister (CPR) i § 3, nr. 1 og 2, og § 4, nr. 1
4
L 25 - 2012-13 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra økonomi- og indenrigsministeren
1165608_0005.png
Statsforvaltningerne
har bemærket, at de foreslåede ændringer i lovforslagets § 3,
nr. 1 og følgende, hvorved anvendelsen af udtrykket folkeregister ændres til en
henvisning til den kommune, hvor vælgeren er bopælsregistreret i Det Centrale
Personregister (CPR), synes at indebære, at vælgere, der midlertidigt opholder sig
uden for riget (diplomater, udsendte m.v.), og som ikke er bopælsregistrerede, ikke
kan være stillere.
Økonomi- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Det følger af folketingsvalgloven § 12, stk. 1 og 5, henholdsvis Europa-
Parlamentsvalglovens § 11, stk. 1 og 5, at et nyt parti, der ønsker at opstille til
folketingsvalg henholdsvis Europa-Parlamentsvalg, skal indsamle et nærmere antal
underskrifter fra personer, der ved erklæringens afgivelse (dateringstidspunktet)
opfylder betingelserne for valgret til Folketinget.
Heri ligger, at også de vælgere, der midlertidigt har taget ophold i udlandet, men som
anses for at have fast bopæl i riget, jf. folketingsvalglovens § 2, stk. 2, jf. for Europa-
Parlamentsvalg tillige Europa-Parlamentsvalglovens § 3, stk. 1, nr. 1, har ret til at
afgive og underskrive en vælgererklæring.
Det fremgår af de foreslåede bestemmelser, at vælgererklæringer skal attesteres i den
kommune, hvor vælgeren er bopælsregistreret i Det Centrale Personregister (CPR).
Eftersom vælgere, der midlertidigt har taget ophold i udlandet, men som anses for at
have fast bopæl i riget, ikke er bopælsregistreret i Det Centrale Personregister (CPR),
ville disse vælgere med den foreslåede formulering som en utilsigtet konsekvens blive
afskåret fra at kunne afgive en vælgererklæring.
Lovforslaget ændres derfor således, at henvisningen til den kommune, hvor vælgeren
er bopælsregistreret i Det Centrale Personregister (CPR) de pågældende steder
erstattes af en henvisning til den kommune, hvor vælgeren ved erklæringens afgivelse
opfylder betingelserne for at blive optaget på valglisten.
For så vidt angår ovennævnte persongruppes adgang til at være stillere for en
kandidat uden for partierne, der opstiller til et folketingsvalg, gælder
folketingsvalglovens § 32, stk. 1, hvorefter en stiller skal være en af
”opstillingskredsens vælgere”, uændret.
2.5. Kommunalbestyrelsernes mulighed for at fastsætte en senere frist for
indgivelse af anmodning om at brevstemme i eget hjem i § 3, nr. 17, og § 5, nr.
13, samt reglerne om, at enhver vælger kan brevstemme i enhver kommune her i
landet i § 3, nr. 16, og § 5, nr. 12, jf. lovforslagets 2.1.2. og 2.2.1. mv.
Ældre Sagen
finder det positivt, at kommunalbestyrelsen får frihed til at fastsætte en
senere frist for, hvornår vælgere, der pga. sygdom eller manglende førlighed ikke kan
møde frem på afstemningsstedet, senest skal have ansøgt kommunen om at stemme
i eget hjem, samt at reglerne om brevstemmeafgivning bliver mere fleksible.
I relation til ministeriets præcisering af den generelle vejledning omkring afholdelse af
valg, opfordrer
Ældre Sagen
ministeriet til ikke alene at anføre, at kommunerne i
forbindelse med et valg bør offentliggøre borgerservicecentrenes åbningstider på
kommunernes hjemmesider, men at kommunerne også
f.eks. ved opslag i
dagspressen eller på offentlige steder
bør orientere herom. Baggrunden er, at der
5
L 25 - 2012-13 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra økonomi- og indenrigsministeren
1165608_0006.png
fortsat er en stor del af særligt den ældre del af befolkningen, der ikke har mulighed
for at gøre brug af kommunernes hjemmesider.
Økonomi- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
På baggrund af Ældre Sagens høringssvar vil ministeriet i sin generelle vejledning til
kommunerne om afholdelse af valg supplerende anføre, at kommunerne i forbindelse
med offentliggørelsen af borgerservicecentrenes åbningstider på deres hjemmesider
kan overveje andre muligheder for offentliggørelse, herunder i lokale dagblade.
Lovforslagets afsnit 3.1.2. tilrettes i overensstemmelse hermed.
2.6. Kommunalbestyrelsernes mulighed for at fastsætte en senere frist for
indgivelse af anmodning om at brevstemme i eget hjem i § 3, nr. 17, og § 5, nr.
13, samt reglerne om, at vælgeren ved brevstemmeafgivning kan forlange den
fornødne hjælp fra den, som brevstemmen afgives til i § 3, nr. 21 og § 5 nr. 18, jf.
lovforslagets 2.1.2. og 2.3.3.
Institut for Menneskerettigheder
fremhæver, at det følger af FN’s
Handicapkonventions artikel 29, at Danmark skal sikre, at alle personer med handicap
har mulighed for at stemme. Det betyder bl.a., at stemmeprocedurer,
afstemningsfaciliteter og valgmateriale skal være passende, tilgængelige samt lette at
forstå og anvende.
Instituttet støtter derfor den del af lovforslaget, som giver kommunalbestyrelsen
mulighed for at fastsætte en senere frist for, hvornår vælgere, der på grund af sygdom
eller manglende førlighed ikke kan møde frem på afstemningsstedet, senest skal have
ansøgt kommunalbestyrelsen om at stemme i eget hjem. Instituttet støtter også den
del af lovforslaget, som præciserer, at vælgeren ved brevstemmeafgivning kan
forlange den fornødne hjælp fra den, som brevstemmen afgives til.
Instituttet anbefaler dog samtidig
med henblik på at fremme den enkeltes
menneskerettigheder
at det systematisk undersøges, hvad der kan gøres for at
fremme tilgængeligheden yderligere. Instituttet anfører i den forbindelse, at der bør
laves mere tilgængelige stemmesedler med billeder.
Økonomi- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Efter FN´s Handicapkonventions artikel 29, a), litra i), skal deltagerstaterne bl.a. sikre,
at personer med handicap effektivt og fuldt ud på lige fod med andre kan deltage i det
politiske og offentlige liv, herunder at personer med handicap har ret til og mulighed
for at afgive deres stemme, bl.a. ved at sikre, at stemmeprocedurer,
afstemningsfaciliteter og valgmateriale skal være passende, tilgængelige samt lette at
forstå og anvende.
Reglerne om hjælp til stemmeafgivning i folketingsvalglovens § 49, kommunal- og
regionalvalglovens
§
55
og
Europa-Parlamentsvalglovens
§
25,
jf.
folketingsvalglovens § 49, giver i overensstemmelse med handicapkonventionens
artikel 29 personer med handicap ret til at forlange den hjælp, der er nødvendig til
stemmeafgivningen. Der kan herved ske de nødvendige lempelser i den foreskrevne
fremgangsmåde. Den handicappede vælger kan forlange, at hjælpen til
stemmeafgivningen
ud over af en valgstyrer eller tilforordnet - ydes af en person, der
er udpeget af vælgeren selv.
6
L 25 - 2012-13 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra økonomi- og indenrigsministeren
1165608_0007.png
Ministeriet er herudover løbende, herunder i dialog med forskellige
handicaporganisationer,
opmærksomt
mulighederne
for
at
fremme
tilgængeligheden til valg yderligere, jf. f.eks. de dele af lovforslaget, som Instituttet
finder det positivt, at ministeriet har medtaget i lovforslaget.
For så vidt angår Institut for Menneskerettigheders forslag om mere tilgængelige
stemmesedler med billeder, er der nogle forhold, som principielt taler imod en sådan
ordning.
Der er således i Danmark en grundsætning om neutralitet med hensyn til de ydre
omstændigheder ved valghandlingens afvikling. Det betyder bl.a., at det skal sikres, at
vælgerne kan stemme uden at blive udsat for nogen form for holdningsmæssig
påvirkning umiddelbart inden. Denne grundsætning foreslås kodificeret med
lovforslaget, jf. forslaget til affattelse af folketingsvalglovens § 50, 3. pkt., og § 61, stk.
8, samt kommunal- og regionalvalglovens § 56, 3. pkt., og § 67, stk. 8. Det er
ministeriets opfattelse, at billeder på stemmesedlerne vanskeligt vil kunne forenes
med hensynet til, at stemmesedlerne skal fremstå neutrale og objektive.
Ministeriet har derfor ikke planer om en ændring af lovgivningen som ønsket af Institut
for Menneskerettigheder.
7