Kulturudvalget 2012-13
L 24 Bilag 9
Offentligt
1184980_0001.png
1184980_0002.png
1184980_0003.png
1184980_0004.png
1184980_0005.png
1184980_0006.png
1184980_0007.png
1184980_0008.png
1184980_0009.png
1184980_0010.png
1184980_0011.png
Til lovforslag nr.L 24
Folketinget 2012-13
Betænkning afgivet af Kulturudvalget den 00. november 2012
Udkasttil
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af museumsloven(Udvikling af museumsområdet m.v.)[af kulturministeren (Uffe Elbæk)]1. ÆndringsforslagDer er stillet 5 ændringsforslag til lovforslaget. Kulturmi-nisteren har stillet ændringsforslag nr. 3, 4 og 5. Venstresmedlemmer af udvalget har stillet nr. 1 og 2.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 10. oktober 2012 og var til1. behandling den 25. oktober 2012. Lovforslaget blev efter1. behandling henvist til behandling i Kulturudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og kulturministeren sendte den 28. juni 2012dette udkast til udvalget, jf. (folketingsåret 2011-12) KUUalm. del - bilag 214. Den 28. september 2012 sendte kultur-ministeren de indkomne høringssvar og et notat herom tiludvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget2 skriftlige henvendelser fra Danmarks Tekniske Museumog Helsingør Kommune. Kulturministeren har over for ud-valget kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 20 spørgsmål til kulturministeren tilskriftlig besvarelse, [som denne har besvaret]. 8 af udvalgetsspørgsmål til kulturministeren og dennes svar herpå er op-trykt som bilag 2 til betænkningen.3. Udtalelse fra kulturministerenKulturministeren har over for udvalget oplyst følgende:»I bemærkningerne til det fremlagte forslag til lov omændring af museumsloven (L 24) fremgår det, at Kulturmi-nisteriet har til hensigt at flytte de midler, der hidtil har væ-ret uddelt af Kulturstyrelsen til forskningsformål på muse-umsområdet, til Kulturministeriet, til uddeling efter indstil-ling fra Kulturministeriets Forskningsudvalg (KFU).I den forbindelse ændres kravene, således at ansøgerefremover skal kunne opfylde krav om ph.d.-niveau. Der hari den forbindelse været udtrykt bekymring for, at en rækkemuseer dermed fremover vil være afskåret fra midlerne.Kulturministeriet vil sikre, at denne situation ikke opstår,ved fremover at lave en deling af puljen. Delingen af puljenvil indebære, at en del af puljen overføres til Kulturministe-riets Forskningsudvalg, hvor den uddeles i overensstemmel-se med de i lovforslagets bemærkninger skitserede kriterier.En anden del af puljen vil fortsat blive uddelt af Kultursty-relsen efter indstilling fra styrelsens faglige råd i den nyerådgivningsstruktur.På den måde vil det blive sikret, at alle museer har mulig-hed for at få del i midlerne.Opdelingen af puljen fastlægges på de årlige finanslove,og vil tage udgangspunkt i antallet af museer, der henholds-vis har og ikke har medarbejdere, der kan opfylde kravenehos KFU. Kulturstyrelsen har forud for oversendelsen afdette notat lavet en rundringning til museerne, med henblikpå at skønne over antallet af museer i hver kategori.Rundringningen viser, at 76 ud af 107 museer råder overmedarbejdere, der enten har en ph.d. eller efter et umiddel-
DokumentIdJournalnummer
2
bart skøn kan forskerbedømmes til ph.d.-niveau. 31 museerråder ikke over medarbejdere på dette niveau.Umiddelbart vil fordelingen mellem de to puljer såledesvære � til KFU og � i Kulturstyrelsen. Dette tal vil dogskulle kvalificeres inden fordelingen af puljerne for 2014(puljen for 2013 er allerede, med forbehold for finanslovensvedtagelse, uddelt af Kulturstyrelsen efter de principper,som ind til nu har været gældende).Der vil årligt skulle tages stilling til fordelingen af midlermellem de to puljer. Fordelingen skal fremadrettet følge an-tallet af museer henholdsvis med og uden medarbejdere, derkan leve op til KFU’s krav. Dette vil sikre, at alle museerhar samme mulighed for at søge midlerne.Det forudsættes, som beskrevet i lovforslagets bemærk-ninger, at der ud af den samlede sum, der hidtil er gået tilforskning (10 mio. kr. årligt), afsættes en pulje (forventet på2 mio. kr. årligt, dette tal vil dog ligeledes skulle kvalifice-res) øremærket til forskerbedømmelser af medarbejdere, derikke har en ph.d-grad, men kan dokumentere ph.d.-niveau ikraft af deres forskningserfaring. Der forventes at være be-hov for at afsætte denne sum i de første 2-3 år af den nyeordning. Midlerne vil blive taget af den samlede pulje indenfordelingen mellem museer med og uden medarbejdere påph.d.-niveau.Kulturministeriet vil hurtigst muligt til udvalget oversen-de en oversigt over de museer, der ikke efter den nuværendevurdering har medarbejdere, der kan leve op til KFU’s krav.Af hensyn til de navngivne museer er det dog nødvendigt atkonsolidere listen, før den udleveres.«4. Indstillinger [og politiske bemærkninger]Et [flertal i udvalget (S, RV, SF ... )] indstiller lovforsla-get tilvedtagelsemed de af kulturministeren stillede æn-dringsforslag.Etmindretali udvalget (<>) indstiller lovforslaget tilfor-kastelseved 3. behandling.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.5. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagTil § 1Af etmindretal(V), tiltrådt af <>:1)Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:»01.Efter § 5 før kapitel 3 indsættes som nye paragraffer:»§ 5 a.Nationalmuseet ledes af en bestyrelse på indtil 8medlemmer, der beskikkes af kulturministeren.
Stk. 2.6 medlemmer udpeges af kulturministeren og skalrepræsentere kulturel og ledelsesmæssig indsigt.Stk. 3.Medarbejderne på Nationalmuseet kan udpege torepræsentanter til bestyrelsen. Medarbejderrepræsentanter erbeskyttet mod afskedigelse og anden forringelse af forholde-ne på samme måde som tillidsrepræsentanter inden forvedkommende eller tilsvarende område.Stk. 4.Kulturministeren fastsætter regler for medarbejder-nes valg af bestyrelsesmedlem.Stk. 5.Blandt medlemmerne udpeger kulturministerenformand og næstformand.Stk. 6.Beskikkelserne gælder for 4 år. Umiddelbar genbe-skikkelse kan kun finde sted en gang.Stk. 7.I tilfælde af udtræden udpeges et nyt medlem forden resterende del af perioden.Stk. 8.Bestyrelsen tegnes af formanden og i dennes fra-vær af næstformanden.§ 5 b.Bestyrelsen er Nationalmuseets øverste ledelse oghar over for kulturministeren det overordnede ansvar for, atde bestemmelser for museets virksomhed, der er fastsat,overholdes.Stk. 2.Kulturministeren fastsætter efter indstilling fra be-styrelsen en vedtægt for Nationalmuseet.Stk. 3.Bestyrelsen træffer efter indstilling fra direktionenbeslutning om budgettet inden for de på finansloven fastsat-te rammer og om indgåelse og opsigelse af kollektive over-enskomster, hvortil der måtte være givet bemyndigelse af fi-nansministeren.Stk. 4.Bestyrelsen træffer beslutning om sammensætnin-gen af en direktion.Stk. 5.Bestyrelsen ansætter museumsdirektøren og direk-tionens øvrige medlemmer.Stk. 6.Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden.««[Indførelse af bestyrelse på Nationalmuseet]2)Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:»02.Efter § 7 før kapitel 4 indsættes som nye paragraffer:»§ 7 a.Statens Museum for Kunst ledes af en bestyrelsepå indtil 8 medlemmer, der beskikkes af kulturministeren.Stk. 2.6 medlemmer udpeges af kulturministeren og skalrepræsentere kulturel og ledelsesmæssig indsigt.Stk. 3.Medarbejderne på Statens Museum for Kunst kanudpege to repræsentanter til bestyrelsen. Medarbejderrepræ-sentanter er beskyttet mod afskedigelse og anden for-ringe-lse af forholdene på samme måde som tillidsrepræsentanterinden for vedkommende eller tilsvarende område.Stk. 4.Kulturministeren fastsætter regler for medarbejder-nes valg af bestyrelsesmedlem.Stk. 5.Blandt medlemmerne udpeger kulturministerenformand og næstformand.Stk. 6.Beskikkelserne gælder for 4 år. Umiddelbar genbe-skikkelse kan kun finde sted en gang.Stk. 7.I tilfælde af udtræden udpeges et nyt medlem forden resterende del af perioden.Stk. 8.Bestyrelsen tegnes af formanden og i dennes fra-vær af næstformanden.
3
§ 7 b.Bestyrelsen er Statens Museum for Kunsts øversteledelse og har over for kulturministeren det overordnede an-svar for, at de bestemmelser for museets virksomhed, der erfastsat, overholdes.Stk. 2.Kulturministeren fastsætter efter indstilling fra be-styrelsen en vedtægt for Statens Museum for Kunst.Stk. 3.Bestyrelsen træffer efter indstilling fra direktionenbeslutning om budgettet inden for de på finansloven fastsat-te rammer og om indgåelse og opsigelse af kollektive over-enskomster, hvortil der måtte være givet bemyndigelse af fi-nansministeren.Stk. 4.Bestyrelsen træffer beslutning om sammensætnin-gen af en direktion.Stk. 5.Bestyrelsen ansætter museumsdirektøren og direk-tionens øvrige medlemmer.Stk. 6.Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden.««[Indførelse af bestyrelse på Statens Museum for Kunst]Afkulturministeren,tiltrådt af<>:3)Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:»03.I§ 11, stk. 2,indsættes efter »genstande«: », kunstvær-ker og anden dokumentation«.«[Konsekvensrettelse som følge af forslaget om bl.a. præcise-ring og betegnelse af de genstandstyper, som museerne be-nytter i dag]4)I den undernr. 8foreslåede§ 13 aindsættes efter stk. 6som nyt stykke:»Stk. 7.Kulturministeren kan fravige bestemmelsen i stk.3, for så vidt angår museer med forhøjet statsligt tilskud.«[Dispensationsadgang til at fravige hovedreglen om, at stats-ligt driftstilskud forudsætter, at museets ikke-statslige til-skud skal udgøre det minimumsbeløb, der årligt fastsættespå finansloven]5)Efter nr. 12 indsættes som nyt nummer:»04.I§ 14, stk. 1, nr. 9,der bliver nr. 8, indsættes efter»genstande«: », kunstværker og anden dokumentation«.«[Konsekvensrettelse som følge af forslaget om bl.a. præcise-ring og betegnelse af de genstandstyper, som museerne be-nytter i dag]BemærkningerTil nr. 1Bestemmelsen indfører en bestyrelse på Nationalmuseet.Teksten svarer i øvrigt til teaterlovens bestemmelser om-kring Det Kongelige Teater. Bestemmelsen giver bestyrel-sen den fulde ledelseskompetence på museet, herunder kom-petencen til at ansætte og afskedige museets leder. Bestem-melsen giver endvidere museets medarbejdere mulighed forat udpege medlemmer til bestyrelsen.Til nr. 2Bestemmelsen indfører en bestyrelse på Statens Museumfor Kunst. Teksten svarer i øvrigt til teaterlovens bestem-
melser omkring Det Kongelige Teater. Bestemmelsen giverbestyrelsen den fulde ledelseskompetence på museet, herun-der kompetencen til at ansætte og afskedige museets leder.Bestemmelsen giver endvidere museets medarbejdere mu-lighed for at udpege medlemmer til bestyrelsen.Til nr. 3Der er tale om en ajourføring af den gældende bestem-melse med henblik på at præcisere og betegne de genstands-typer, som benyttes af museerne i dag, og som de statsligemuseer under Kulturministeriet - efter godkendelse af kul-turministeren - kan udskille fra samlingerne. Ændringsfor-slaget skal ses i sammenhæng med lovforslagets ændring afmuseumslovens § 11, stk. 1, § 14, stk. 1, nr. 10, og § 39,hvor der er foretaget en tilsvarende præcisering af gen-standstyper.Til nr. 4Bestemmelsen skal give mulighed for, at kulturministe-ren kan fravige bestemmelsen i museumslovens § 13 a, stk.3, om, at statsligt driftstilskud efter stk. 1 forudsætter, at mu-seets ikke-statslige tilskud skal udgøre det minimumsbeløb,der årligt fastsættes på finansloven.Museumsudredningen anbefaler, at alle statsanerkendtemuseer fremover bør have et tilskudsgrundlag på minimum3 mio. kr. En forhøjelse af minimumskravet til ikke-statsligttilskud kombineret med en forhøjelse af det statslige drifts-tilskud skal sikre dette.Dette kan imidlertid have negative konsekvenser for enrække museer, der i dag modtager tilskud efter museumslo-vens § 16, stk. 1, og således har et højt statsligt tilskud, mensom ikke nødvendigvis har et tilstrækkeligt ikke-statsligt til-skud. Hertil kommer de § 16-museer, hvis statslige tilskudikke tidligere har været betinget af et ikke-statsligt tilskud(dvs. museer, der hidtil alene har modtaget tilskud efter mu-seumslovens § 16, stk. 1). Disse museer kan således få pro-blemer i forhold til det nye minimumskrav.Det er hensigten med det foreliggende ændringsforslag tillovforslaget, at de hidtidige § 16-museer skal kunne opnådispensation fra minimumskravet til ikke-statsligt tilskud,såfremt de i kraft af deres statslige tilskud alligevel er øko-nomisk bæredygtige. Det vil sige, at museets statslige og ik-ke-statslige tilskud tilsammen udgør minimum 3 mio. kr.Den i lovforslaget foreslåede ændring af tilskudsbestem-melserne har også betydning for museer, der modtager for-højet statstilskud som følge af tidligere amtslige tilskud.Dette tilskud har hidtil indgået i det ikke-statslige tilskud-sgrundlag, hvilket ikke længere bliver muligt efter den nyetilskudsstruktur. Dette betyder, at en række museer kan fåproblemer med at leve op til det forhøjede minimumskrav,selvom de i kraft af deres statstilskud er økonomisk bære-dygtige.Det er bl.a. på den baggrund tillige hensigten med detforeliggende ændringsforslag til lovforslaget, at hidtidige §15-museer også skal kunne opnå dispensation fra mini-mumskravet til ikke-statsligt tilskud, såfremt de i kraft af de-res statslige tilskud alligevel er økonomisk bæredygtige. Det
4
vil sige, at museets statslige og ikke-statslige tilskud tilsam-men udgør minimum 3 mio. kr.Dispensation kan gives for tre år ad gangen. Der forud-sættes dog ikke en øvre grænse for, hvor mange gange, etgivet museum kan opnå dispensation.Der vil ikke kunne gives dispensation til museer, der ef-ter lovens ikrafttrædelse falder under minimumsgrænsen forikke-statsligt tilskud på grund af bortfald af kommunale til-skud.Det skal understreges, at ophævelsen af museumslovens§§ 15 og 16 ikke har betydning for museernes ansvarsområ-der, opgaver eller tilskud. Lovforslaget skal understøtte enudvikling af den eksisterende praksis, hvor museernes an-svarsområder løbende bliver afstemt og koordineret. Der vil
fortsat være statsanerkendte museer med landsdækkende ogspecialiserede opgaver. Endelig vil alle statsanerkendte mu-seer i udgangspunktet opretholde mindst det eksisterende ni-veau for det statslige driftstilskud.Til nr. 5Der er tale om en ajourføring af den gældende bestem-melse med henblik på at præcisere og betegne de genstands-typer, der benyttes af museerne i dag, og som de statsaner-kendte museer – efter godkendelse af kulturministeren – kanudskille fra samlingerne. Ændringsforslaget skal ses i sam-menhæng med lovforslagets ændring af museumslovens §11, stk. 1, § 14, stk. 1, nr. 10, og § 39, hvor der er foretageten tilsvarende præcisering af genstandstyper.
Flemming Møller Mortensen (S)fmd.Jan Johansen (S) Benny Engelbrecht (S) Leif Lahn Jensen (S) Troels Ravn (S)Mogens Jensen (S) Sophie Hæstorp Andersen (S) Hans Vestager (RV) Lone Loklindt (RV) Linda Kristiansen (RV)Pernille Vigsø Bagge (SF) Ole Sohn (SF) Jonas Dahl (SF) Rosa Lund (EL) Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Kim Andersen (V)Martin Geertsen (V)nfmd.Eva Kjer Hansen (V) Michael Aastrup Jensen (V) Flemming Damgaard Larsen (V)Ellen Trane Nørby (V) Eyvind Vesselbo (V) Alex Ahrendtsen (DF) Morten Marinus (DF) Karin Nødgaard (DF)Pia Kjærsgaard (DF) Simon Emil Ammitzbøll (LA) Lars Barfoed (KF) Brian Mikkelsen (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474422171612
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
5
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 24Bilagsnr. Titel1Høringsnotat og høringssvar, fra kulturministeren2Redegørelse i forlængelse af (2011-12) KUU alm. del - svar på spm.151-237 om statsanerkendte museer, fra kulturministeren3Henvendelse af 22/10-12 fra Helsingør Kommune4Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget5ULØ alm. del - svar på spm. 4, fra kulturministeren6Henvendelse af 22/11-12 fra Danmarks Tekniske Museum7Notat om forskningsmidler på museumsområdet, fra kulturministeren8Ændringsforslag, fra kulturministeren91. udkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 24Spm.nr.12TitelSpm. om kommentar til henvendelsen af 22/10-12 fra Helsingør Kom-mune, til kulturministeren, og ministerens svar herpåMFU spm. om lovforslagets konsekvenser for vilkårene for og udvik-lingen i landdistrikter og på øerne, til ministeren for by, bolig og land-distrikter og til kulturministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke konsekvenser de ændrede krav til museumslederneskompetencer vil få i forhold til sammensætningen af museernes besty-relser, til kulturministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor mange og hvilke museer der konkret får problemermed at leve op til de nye foreslåede tilskudsregler, til kulturministeren,og ministerens svar herpåSpm. om, hvad kravet om ph.d.-niveau betyder i praksis, til kulturmi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, til kulturministeren, ogministerens svar herpåSpm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, til kulturministeren, ogministerens svar herpåSpm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, til kulturministeren, ogministerens svar herpåSpm. om de faglige råds rådgivningsrolle, og om de får en indstil-lingsret til Kulturstyrelsen fremover, til kulturministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om, hvilke konsekvenser det får for den fremtidige konserveringaf museumsgenstande, når det særlige tilskud til konserveringscentre-ne fjernes, til kulturministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ophævelse af § 16 i lovforslaget, til kulturministeren, og mi-nisterens svar herpåSpm. om uddannelsen mag.art. kan betragtes som værende på ph.d.-niveau, og at det derfor bør nævnes eksplicit i lovbemærkningerne, tilkulturministeren, og ministerens svar herpå
3
4
56789
10
1112
6
1314
15
1617
1819
20
Spm. om at udvide antallet medlemmer i Kulturministeriets Forsk-ningsudvalg, til kulturministeren, og ministerens svar herpåSpørgsmål om, hvorfor lovforslaget ikke indeholder et krav om, at derskal være en repræsentant for de lokale tilskudsgivende myndigheder ibestyrelsen, til kulturministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorfor lovforslaget fjerner forbuddet mod at bestyrelsenkan være selvsupplerende, til kulturministeren, og ministerens svarherpåSpm. om holdning til at opgive ph.d.-kravet, til kulturministeren, ogministerens svar herpåSpm. om at se bort fra kravet om, at museernes kommunale og ikke-offentlige tilskud tilsammen skal være minimum 2 mio. kr. for at ud-løse grundtilskuddet fra staten, til kulturministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 22/11-12 fra Danmarks Tek-niske Museum, til kulturministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at tage initiativ til en undersøgelse af, hvorvidt der kan ud-vikles en anden model som alternativ til den i lovforslagets bemærk-ninger beskrevne for samling af puljer til tilskud for udvikling af mu-seumsområdet, til kulturministeren, og ministerens svar herpåSpm. om hvorledes ministeren fortolker en passus fra bemærkninger-ne til lovforslaget, til kulturministeren, og ministerens svar herpå
7
Bilag 28 af udvalgets spørgsmål til kulturministeren og dennes svar herpåSpørgsmålene og svarene er optrykt efter ønske fra V.Spørgsmål 1:Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 22. oktober 2012 fra Helsingør Kommune, jf. L 24 –bilag 3.Svar:Henvendelsen påpeger det forhold, at der i Helsingør Kommune findes to museer, der risikerer at faldeunder den nye minimumsgrænse for ikke-statslige tilskud, selvom de i kraft af store statslige tilskud erfuldt økonomisk bæredygtige.Hensigten med at hæve minimumsgrænsen er at sikre, at alle statsanerkendte museer er økonomisk bæ-redygtige. De to omtalte museer er helt klart økonomisk bæredygtige efter det kriterium om et samletøkonomisk grundlag på 3 mio. kr., som museumsudredningen opstiller.Det er min hensigt at fremsætte et ændringsforslag, der tager højde herfor.Spørgsmål 2:Ministrene bedes redegøre for lovforslagets konsekvenser for vilkårene for og udviklingen i landdistrik-ter og på øerne.Svar:Indledningsvis skal det bemærkes, at spørgsmålet er stilet til både kulturministeren og ministeren for by,bolig og landdistrikter. Jeg skal dog besvare det på begge ministres vegne.Formålet med forslaget til ændring af museumsloven er overordnet set at skabe rammebetingelser, derbidrager til fortsat udvikling af et sammenhængende, decentralt museumsvæsen med fagligt og økono-misk bæredygtige museer i hele landet.I forslaget indgår bl.a., at alle statsanerkendte museer fremover vil få et statstilskud på minimum 1 mio.kr., hvilket vil være til fordel for en række mindre museer. Samtidig har den forslåede nye tilskudsstrukturdog også konsekvenser for museer, der ikke kan leve op til krav om et ikke-statsligt tilskudsgrundlag påminimum 2 mio. kr.I alt syv museer ligger – på baggrund af et beregnet gennemsnit af museernes ikke-statslige tilskud-sgrundlag i de seneste tre hele regnskabsår (2009, 2010 og 2011) – under det forslåede nye minimumstil-skudsgrundlag, heraf tre museer på de mindre øer.Gennemsnit2009201020112009-2011MuseumLæsø Museum823.9181.025.628 2.971.162 1.606.903Handels- og Søfartsmuseet 223.0001.997.384 2.658.993 1.626.459Museerne i Brønderslev (tid-ligere Try Museum)1.484.380 1.498.009 1.923.019 1.635.136Danmarks Tekniske Museum 1.687.473 2.217.519 1.347.129 1.750.707Ærø Museum2.050.392 1.570.050 1.991.984 1.870.809Nivaagaards Malerisamling 1.822.100 1.847.700 2.205.500 1.958.433Marstal Søfartsmuseum1.601.121 2.486.262 1.884.529 1.990.637
8
Jf. mit svar på spørgsmål 1 modtager både Handels- og Søfartsmuseet og Danmarks Tekniske Museumbetydelige statstilskud, og er som udgangspunkt økonomisk bæredygtige, uanset det mindre ikke-statsligetilskud. Jeg planlægger at fremsætte et ændringsforslag, der tager højde herfor.Derudover etableres med lovforslaget en overgangsordning på tre år for, at museerne kan tilvejebringeet tilstrækkeligt ikke-statsligt tilskudsgrundlag. I overgangsperioden vil disse museer modtage det sammestatslige tilskud som hidtil, dog mindst 1 mio. kr., som forventes at blive det nye statslige minimumstil-skud.Kulturstyrelsen har oplyst mig om, at styrelsen er i dialog med de pågældende museer og kommuner ommulighederne for at nå det ønskede niveau for ikke-statsligt tilskud. Baseret på de hidtidige tilbagemel-dinger fra denne dialog er det ikke Kulturstyrelsens vurdering, at nogen museer vil ende med at liggeunder tilskudsminimum når overgangsordningen udløber.Spørgsmål 4:Vil ministeren oplyse, hvor mange og hvilke museer der konkret får problemer med at leve op til de nyeforeslåede tilskudsregler, hvor der kræves et ikke-statsligt tilskudsgrundlag på minimum 2 mio. kr. for atopnå et statsligt tilskud også?Svar:Lovforslaget indebærer, at det fremover vil være en betingelse for statsligt driftstilskud, at museet tilve-jebringer et ikke-statsligt tilskudsgrundlag på minimum 2 mio. kr. Det ikke-statslige tilskudsgrundlag kanomfatte kommunale tilskud, anden offentligt tilskud og tilskud fra ikke-offentlig side (fonde, foreninger,organisationer mv.). Vurderingen af, om denne betingelse er opfyldt, vil årligt ske ud fra et gennemsnit afde relevante ikke-statslige tilskud i de seneste tre hele regnskabsår for at tage højde for evt. udsving deenkelte år.Af nedenstående oversigt fremgår, hvilke statsanerkendte museer der – på baggrund af de seneste trehele regnskabsår (2009, 2010 og 2011) – ligger under det forslåede nye minimumstilskudsgrundlag.Gennemsnit2009201020112009-2011MuseumLæsø Museum823.9181.025.628 2.971.162 1.606.903Handels- og Søfartsmuseet 223.0001.997.384 2.658.993 1.626.459Museerne i Brønderslev (tid-1.484.380 1.498.009 1.923.019 1.635.136ligere Try Museum)Danmarks Tekniske Museum 1.687.473 2.217.519 1.347.129 1.750.707Ærø Museum2.050.392 1.570.050 1.991.984 1.870.809Nivaagaards Malerisamling 1.822.100 1.847.700 2.205.500 1.958.433Marstal Søfartsmuseum1.601.121 2.486.262 1.884.529 1.990.637Jf. mit svar på spørgsmål 1 modtager både Handels- og Søfartsmuseet og Danmarks Tekniske Museumbetydelige statstilskud, og er som udgangspunkt økonomisk bæredygtige, uanset det mindre ikke-statsligetilskud. Jeg planlægger at fremsætte et ændringsforslag, der tager højde herfor.Derudover etableres med lovforslaget en overgangsordning på tre år for, at museerne kan tilvejebringeet tilstrækkeligt ikke-statsligt tilskudsgrundlag. I overgangsperioden vil disse museer modtage det sammestatslige tilskud som hidtil, dog mindst 1 mio. kr., som forventes at blive det nye statslige minimumstil-skud.Kulturstyrelsen har oplyst mig om, at styrelsen er i dialog med de pågældende museer og kommuner ommulighederne for at nå det ønskede niveau for ikke-statsligt tilskud. Baseret på de hidtidige tilbagemel-dinger fra denne dialog er det ikke Kulturstyrelsens vurdering, at nogen museer vil ende med at liggeunder tilskudsminimum, når overgangsordningen udløber.
9
Spørgsmål 7:Ministeren anmodes om teknisk bistand til et ændringsforslag til lovforslaget, som sikrer, at de statsligemuseer samarbejde inden for forskning, så der sikres værdifuld vidensudveksling mellem alle museerne –ikke kun de statslige.Svar:Med forslaget om ændring af museumsloven (L 24) indskrives museernes forpligtelse til at samarbejdeom deres opgaver i lovens § 2, der i øvrigt handler om disse opgaver. Forpligtelsen har hidtil været opførtsom en selvstændig § 3.Der er dermed tale om en teknisk sanering af loven i lyset af, at der ikke er noget juridisk pointe i, atsamarbejdsforpligtelsen står i en selvstændig paragraf. Der er ikke tale om en indholdsmæssig ændring.Det skal samtidig understreges, at der ikke ændres ved, at samarbejdsforpligtelsen omfatter både statsli-ge og statsanerkendte museer, hvilket fremgår af lovens § 1, stk. 3. De statslige museers forpligtelser erendvidere særskilt understreget i § 10 og § 12. Museumsloven indeholder således en klar forpligtelse til,at de statslige museer samarbejder med de statsanerkendte museer på forskningsområdet.Jeg vil, i forlængelse af spørgsmålet, anmode de to hovedmuseer, Nationalmuseet og Statens Museumfor Kunst – der er de centrale aktører i denne sammenhæng – om at overveje, hvorvidt der er tiltag, derkan styrke hovedmuseernes forskningssamarbejde med de statsanerkendte museer.Jeg vil i den forbindelse bede hovedmuseerne om i forbindelse med disse overvejelser at indgå i en dia-log med de statsanerkendte museer, så vi får afklaret, om der er forhindringer for samarbejdet, som ho-vedmuseerne ikke er opmærksomme på.Spørgsmål 8:Ministeren anmodes om teknisk bistand til et ændringsforslag til lovforslaget, som giver bedre mulighe-der for, at de statslige museers samlinger kan komme rundt i landet og anvendes i udstillingssammenhæn-ge flere steder.Svar:Museumsloven lægger ikke hindringer i vejen for, at de statslige museers samlinger kan komme rundt ilandet – tværtimod må de samarbejdsforpligtelser, som museumsloven (jf. mit svar på spørgsmål 7) til-lægger de statslige museer, anses for at indbefatte en forpligtelse til, at de statslige museer stiller deressamlinger til rådighed for udlån.De begrænsninger, der kan opstå i forhold til udlån fra de statslige museer, er praktiske, og handler omsikringsmæssige, konserveringsmæssige, forsikringsmæssige og ressourcemæssige forhold.Jeg vil, i forlængelse af spørgsmålet, anmode de to hovedmuseer, Nationalmuseet og Statens Museumfor Kunst – der er de centrale aktører i denne sammenhæng – om at overveje, hvorvidt der er tiltag, derkan forbedre de statsanerkendte museers mulighed for let at låne fra hovedmuseernes samlinger.Spørgsmål 16:Hvad er ministerens holdning til at opgive ph.d.-kravet, som beskrevet i bemærkningerne til lovforsla-get?Svar:I bemærkningerne til det fremlagte forslag til lov om ændring af museumsloven (L 24) fremgår det, atKulturministeriet har til hensigt at flytte de midler, der hidtil har været uddelt af Kulturstyrelsen til forsk-ningsformål på museumsområdet, til Kulturministeriet, til uddeling efter indstilling fra KulturministerietsForskningsudvalg (KFU).
10
I den forbindelse ændres kravene, således at ansøgere fremover skal kunne opfylde krav om ph.d.-ni-veau. Der har i den forbindelse været udtrykt bekymring for, at en række museer dermed fremover vilvære afskåret fra midlerne.Kulturministeriet vil sikre, at denne situation ikke opstår, ved fremover at lave en deling af puljen. De-lingen af puljen vil indebære, at en del af puljen overføres til Kulturministeriets Forskningsudvalg, hvorden uddeles i overensstemmelse med de i lovforslagets bemærkninger skitserede kriterier. En anden del afpuljen vil fortsat blive uddelt af Kulturstyrelsen efter indstilling fra styrelsens faglige råd i den nye råd-givningsstruktur.På den måde vil det blive sikret, at alle museer har mulighed for at få del i midlerne.Opdelingen af puljen fastlægges på de årlige finanslove, og vil tage udgangspunkt i antallet af museer,der henholdsvis har og ikke har medarbejdere, der kan opfylde kravene hos KFU. Kulturstyrelsen har for-ud for oversendelsen af dette notat lavet en rundringning til museerne, med henblik på at skønne overantallet af museer i hver kategori.Rundringningen viser, at 76 ud af 107 museer råder over medarbejdere, der enten har en ph.d. eller efteret umiddelbart skøn kan forskerbedømmes til ph.d.-niveau. 31 museer råder ikke over medarbejdere pådette niveau.Umiddelbart vil fordelingen mellem de to puljer således være � til KFU og � i Kulturstyrelsen. Dettetal vil dog skulle kvalificeres inden fordelingen af puljerne for 2014 (puljen for 2013 er allerede, medforbehold for finanslovens vedtagelse, uddelt af Kulturstyrelsen efter de principper, som ind til nu har væ-ret gældende).Der vil årligt skulle tages stilling til fordelingen af midler mellem de to puljer. Fordelingen skal fremad-rettet følge antallet af museer henholdsvis med og uden medarbejdere, der kan leve op til KFU’s krav.Dette vil sikre, at alle museer har samme mulighed for at søge midlerne.Det forudsættes, som beskrevet i lovforslagets bemærkninger, at der ud af den samlede sum, der hidtiler gået til forskning (10 mio. kr. årligt), afsættes en pulje (forventet på 2 mio. kr. årligt, dette tal vil dogligeledes skulle kvalificeres) øremærket til forskerbedømmelser af medarbejdere, der ikke har en ph.d-grad, men kan dokumentere ph.d.-niveau i kraft af deres forskningserfaring. Der forventes at være behovfor at afsætte denne sum i de første 2-3 år af den nye ordning. Midlerne vil blive taget af den samledepulje inden fordelingen mellem museer med og uden medarbejdere på ph.d.-niveau.Kulturministeriet vil hurtigst muligt til udvalget oversende en oversigt over de museer, der ikke efterden nuværende vurdering har medarbejdere, der kan leve op til KFU’s krav. Af hensyn til de navngivnemuseer er det dog nødvendigt at konsolidere listen, før den udleveres.Spørgsmål 17:I hvilket omfang vil ministeren være villig til at se bort fra kravet om, at museernes kommunale og ik-ke-offentlige tilskud tilsammen skal være minimum 2 mio. kr. for at udløse grundtilskuddet fra staten,som beskrevet i bemærkningerne til lovforslaget – eventuelt inden for en overgangsperiode på 5 år, der vilgive museerne bedre mulighed for at tilpasse sig de nye krav?Svar:Indledningsvis skal jeg henvise til mit svar på KUU L 24 spm. 4, hvoraf det fremgår, at problemet efterovergangsperioden udløb under alle omstændigheder formodentligt vil være ikke eksisterende.Dernæst vil jeg gerne overfor Folketingets Kulturudvalg understrege, at Kulturstyrelsen år for år vil føl-ge udviklingen i museernes ikke-statslige tilskud, og at Kulturministeriet forud for overgangsordningensudløb vil foretage en evaluering af, om museerne kan leve op til det nye minimumskrav på 2 mio. kr.,som det jf. lovforslagets bemærkninger er hensigten at fastlægge på de kommende finanslove.
11
Spørgsmål 18:Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 22. november 2012 fra Danmarks Tekniske Museum, jf.L 24 – bilag 6.Svar:Jf. mit svar på KUU L 24 spm. 1 er det min hensigt at fremsætte et ændringsforslag, der giver mulighedfor dispensation fra kravet om ikke-statsligt tilskud til museer, der modtager minimum 3 mio. kr. i stats-ligt tilskud. Danmarks Tekniske Museum vil være omfattet af denne dispensationsadgang.