Kulturudvalget 2012-13
L 24 Bilag 8
Offentligt
Ændringsforslag stillet den 26. november 2012 uden for betænkningÆndringsforslag
til 2. behandling afForslag til lov om ændring af museumsloven(Udvikling af museumsområdet m.v.)[af kulturministeren (Uffe Elbæk)]Til § 1Af kulturministeren:1)
Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:»01.
I§ 11, stk. 2,indsættes efter »genstande«: », kunstværker og anden dokumenta-tion««[Konsekvensrettelse som følge af forslaget om bl.a. præcisering og betegnelse af degenstandstyper, som museerne benytter i dag]2)
I den under nr. 8 foreslåede § 13 a indsættes efter stk. 6 som nyt stykke:»Stk.7.Kulturministeren kan fravige bestemmelsen i stk. 3, for så vidt angår museermed forhøjet statsligt tilskud.«[Dispensationsadgang til at fravige hovedreglen om, at statsligt driftstilskud forud-sætter, at museets ikke-statslige tilskud skal udgøre det minimumsbeløb, der årligtfastsættes på finansloven]3)
Efter nr. 12 indsættes som nyt nummer:»02.
I§ 14, stk. 1, nr. 9,der bliver nr. 8, indsættes efter »genstande«: », kunstværkerog anden dokumentation««[Konsekvensrettelse som følge af forslaget om bl.a. præcisering og betegnelse af degenstandstyper, som museerne benytter i dag]BemærkningerTil nr. 1Der er tale om en ajourføring af den gældende bestemmelse med henblik på at præ-cisere og betegne de genstandstyper, som benyttes af museerne i dag, og som destatslige museer under Kulturministeriet - efter godkendelse af kulturministeren -kan udskille fra samlingerne. Ændringsforslaget skal ses i sammenhæng med lov-forslagets ændring af museumslovens § 11, stk. 1, § 14, stk. 1, nr. 10, og § 39, hvorder er foretaget en tilsvarende præcisering af genstandstyper.
Dok. nr. 1579001
Side 2
Til nr. 2Bestemmelsen skal give mulighed for, at kulturministeren kan fravige bestemmelseni museumslovens § 13 a, stk. 3, om, at statsligt driftstilskud efter stk. 1 forudsætter,at museets ikke-statslige tilskud skal udgøre det minimumsbeløb, der årligt fastsæt-tes på finansloven.Museumsudredningen anbefaler, at alle statsanerkendte museer fremover bør have ettilskudsgrundlag på minimum 3 mio. kr. En forhøjelse af minimumskravet til ikke-statsligt tilskud kombineret med en forhøjelse af det statslige driftstilskud skal sikredette.Dette kan imidlertid have negative konsekvenser for en række museer, der i dagmodtager tilskud efter museumslovens § 16, stk. 1, og således har et højt statsligt til-skud, men som ikke nødvendigvis har et tilstrækkeligt ikke-statsligt tilskud. Hertilkommer de § 16-museer, hvis statslige tilskud ikke tidligere har været betinget af etikke-statsligt tilskud (dvs. museer, der hidtil alene har modtaget tilskud efter muse-umslovens § 16, stk. 1). Disse museer kan således få problemer i forhold til det nyeminimumskrav.Det er hensigten med det foreliggende ændringsforslag til lovforslaget, at de hidtidi-ge § 16-museer skal kunne opnå dispensation fra minimumskravet til ikke-statsligttilskud, såfremt de i kraft af deres statslige tilskud alligevel er økonomisk bæredyg-tige. Det vil sige, at museets statslige og ikke-statslige tilskud tilsammen udgør mi-nimum 3 mio. kr.Den i lovforslaget foreslåede ændring af tilskudsbestemmelserne har også betydningfor museer, der modtager forhøjet statstilskud som følge af tidligere amtslige tilskud.Dette tilskud har hidtil indgået i det ikke-statslige tilskudsgrundlag, hvilket ikkelængere bliver muligt efter den nye tilskudsstruktur. Dette betyder, at en række mu-seer kan få problemer med at leve op til det forhøjede minimumskrav, selvom de ikraft af deres statstilskud er økonomisk bæredygtige.Det er bl.a. på den baggrund tillige hensigten med det foreliggende ændringsforslagtil lovforslaget, at hidtidige § 15-museer også skal kunne opnå dispensation fra mi-nimumskravet til ikke-statsligt tilskud, såfremt de i kraft af deres statslige tilskud al-ligevel er økonomisk bæredygtige. Det vil sige, at museets statslige og ikke-statsligetilskud tilsammen udgør minimum 3 mio. kr.Dispensation kan gives for tre år ad gangen. Der forudsættes dog ikke en øvre græn-se for, hvor mange gange, et givet museum kan opnå dispensation.Der vil ikke kunne gives dispensation til museer, der efter lovens ikrafttrædelse fal-der under minimumsgrænsen for ikke-statsligt tilskud på grund af bortfald af kom-munale tilskud.
Side 3
Det skal understreges, at ophævelsen af museumslovens §§ 15 og 16 ikke har betyd-ning for museernes ansvarsområder, opgaver eller tilskud. Lovforslaget skal under-støtte en udvikling af den eksisterende praksis, hvor museernes ansvarsområder lø-bende bliver afstemt og koordineret. Der vil fortsat være statsanerkendte museermed landsdækkende og specialiserede opgaver. Endelig vil alle statsanerkendte mu-seer i udgangspunktet opretholde mindst det eksisterende niveau for det statsligedriftstilskud.
Til nr. 3Der er tale om en ajourføring af den gældende bestemmelse med henblik på at præ-cisere og betegne de genstandstyper, der benyttes af museerne i dag, og som destatsanerkendte museer - efter godkendelse af kulturministeren - kan udskille frasamlingerne. Ændringsforslaget skal ses i sammenhæng med lovforslagets ændringaf museumslovens § 11, stk. 1, § 14, stk. 1, nr. 10, og § 39, hvor der er foretaget entilsvarende præcisering af genstandstyper.