Kulturudvalget 2012-13
L 24 Bilag 14
Offentligt
1191705_0001.png
1191705_0002.png
1191705_0003.png
1191705_0004.png
1191705_0005.png
1191705_0006.png
1191705_0007.png
1191705_0008.png
1191705_0009.png
1191705_0010.png
1191705_0011.png
1191705_0012.png
1191705_0013.png
1191705_0014.png
1191705_0015.png
Til lovforslag nr.L 24
Folketinget 2012-13
Betænkning afgivet af Kulturudvalget den 00. november 2012
3. udkasttil
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af museumsloven(Udvikling af museumsområdet m.v.)[af kulturministeren (Uffe Elbæk)]1. ÆndringsforslagDer er stillet 9 ændringsforslag til lovforslaget. Kulturmi-nisteren har stillet ændringsforslag nr. 2, 5 og 6. Venstresmedlemmer af udvalget har stillet nr. 1, 3, 4 og 7-9.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 10. oktober 2012 og var til1. behandling den 25. oktober 2012. Lovforslaget blev efter1. behandling henvist til behandling i Kulturudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og kulturministeren sendte den 28. juni 2012dette udkast til udvalget, jf. (folketingsåret 2011-12) KUUalm. del - bilag 214. Den 28. september 2012 sendte kultur-ministeren de indkomne høringssvar og et notat herom tiludvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtagetskriftlige henvendelser fra:Danmarks Tekniske Museum,Helsingør Kommune ogHolstebro Kommune.Kulturministeren har over for udvalget kommenteret deskriftlige henvendelser til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 21 spørgsmål til kulturministeren tilskriftlig besvarelse, som denne har besvaret. 12 af udvalgetsspørgsmål til kulturministeren og dennes svar herpå er op-trykt som bilag 2 til betænkningen.3. Udtalelse fra kulturministerenKulturministeren har over for udvalget oplyst følgende:»I bemærkningerne til det fremlagte forslag til lov omændring af museumsloven (L 24) fremgår det, at Kulturmi-nisteriet har til hensigt at flytte de midler, der hidtil har væ-ret uddelt af Kulturstyrelsen til forskningsformål på muse-umsområdet, til Kulturministeriet, til uddeling efter indstil-ling fra Kulturministeriets Forskningsudvalg (KFU).I den forbindelse ændres kravene, således at ansøgerefremover skal kunne opfylde krav om ph.d.-niveau. Der hari den forbindelse været udtrykt bekymring for, at en rækkemuseer dermed fremover vil være afskåret fra midlerne.Kulturministeriet vil sikre, at denne situation ikke opstår,ved fremover at lave en deling af puljen. Delingen af puljenvil indebære, at en del af puljen overføres til Kulturministe-riets Forskningsudvalg, hvor den uddeles i overensstemmel-se med de i lovforslagets bemærkninger skitserede kriterier.En anden del af puljen vil fortsat blive uddelt af Kultursty-relsen efter indstilling fra styrelsens faglige råd i den nyerådgivningsstruktur.På den måde vil det blive sikret, at alle museer har mulig-hed for at få del i midlerne.Opdelingen af puljen fastlægges på de årlige finanslove,og vil tage udgangspunkt i antallet af museer, der henholds-vis har og ikke har medarbejdere, der kan opfylde kravene
DokumentIdJournalnummer
2
hos KFU. Kulturstyrelsen har forud for oversendelsen afdette notat lavet en rundringning til museerne, med henblikpå at skønne over antallet af museer i hver kategori.Rundringningen viser, at 76 ud af 107 museer råder overmedarbejdere, der enten har en ph.d. eller efter et umiddel-bart skøn kan forskerbedømmes til ph.d.-niveau. 31 museerråder ikke over medarbejdere på dette niveau.Umiddelbart vil fordelingen mellem de to puljer såledesvære � til KFU og � i Kulturstyrelsen. Dette tal vil dogskulle kvalificeres inden fordelingen af puljerne for 2014(puljen for 2013 er allerede, med forbehold for finanslovensvedtagelse, uddelt af Kulturstyrelsen efter de principper,som ind til nu har været gældende).Der vil årligt skulle tages stilling til fordelingen af midlermellem de to puljer. Fordelingen skal fremadrettet følge an-tallet af museer henholdsvis med og uden medarbejdere, derkan leve op til KFU’s krav. Dette vil sikre, at alle museerhar samme mulighed for at søge midlerne.Det forudsættes, som beskrevet i lovforslagets bemærk-ninger, at der ud af den samlede sum, der hidtil er gået tilforskning (10 mio. kr. årligt), afsættes en pulje (forventet på2 mio. kr. årligt, dette tal vil dog ligeledes skulle kvalifice-res) øremærket til forskerbedømmelser af medarbejdere, derikke har en ph.d-grad, men kan dokumentere ph.d.-niveau ikraft af deres forskningserfaring. Der forventes at være be-hov for at afsætte denne sum i de første 2-3 år af den nyeordning. Midlerne vil blive taget af den samlede pulje indenfordelingen mellem museer med og uden medarbejdere påph.d.-niveau.Kulturministeriet vil hurtigst muligt til udvalget oversen-de en oversigt over de museer, der ikke efter den nuværendevurdering har medarbejdere, der kan leve op til KFU’s krav.Af hensyn til de navngivne museer er det dog nødvendigt atkonsolidere listen, før den udleveres.«Endvidere har kulturministeren oplyst:»Jf. bemærkningerne til lovforslaget er det Kulturmini-steriets hensigt, at minimumsgrænsen for ikkestatsligt til-skud, der fastlægges på de årlige finanslove, skal hæves til 2mio. kr. Der foreslås i den forbindelse en overgangsperiodepå tre år. Kulturministeriet giver tilsagn om, at der inden ud-løbet af overgangsperioden vil blive foretaget en evalue-ring af, hvilken betydning forøgelsen af minimumsgrænsenfår for museerne.Kulturministeriet vil inden sommeren 2013 udarbejde etoplæg om de statslige museers fremtidige struktur, jf. muse-umsudredningens anbefalinger. Herunder vil mulighedernefor at indføre bestyrelser på Nationalmuseet og Statens Mu-seum for Kunst blive belyst, med henblik på at lovforslagherom evt. kan fremsættes i folketingsåret 2013-14.«4. Indstillinger [og politiske bemærkninger]Et [flertal i udvalget (S, RV, SF ... )] indstiller lovforsla-get tilvedtagelsemed de af kulturministeren stillede æn-dringsforslag.Etmindretali udvalget (<>) indstiller lovforslaget tilfor-kastelseved 3. behandling.Venstres medlemmer af udvalget ønsker at fremtidssikreog styrke de danske museer og modernisere lovgivningen på
baggrund af forslagene fra udredningen om fremtidens mu-seumslandskab, der kom i april. Det oprindelige forslag in-deholdt imidlertid en række elementer, der var uacceptablefor Venstre, idet de gav vores museer uden for de allerstør-ste byer nogle urimelige vilkår. Derfor er vi tilfredse med, atkulturministeren efter 1. behandlingen af lovforslaget valgteat imødekomme de væsentligste af vores indvendinger.I lovforslaget var der lagt op til, at alene museer med an-satte, der har en ph.d. eller ph.d.-lignende baggrund kan fåadgang til forskningspuljen på 10 millioner kroner årligt.Viden og uddannelse er godt, og ingen kan have noget imod,at danske museer leverer forskning af høj kvalitet. Vi menerdog, at kravet om ph.d.-lignende niveau går for vidt. For detførste vil det koste mange penge at opkvalificere medarbej-derne, for det andet vil ph.d.-ansatte givetvis skulle placeresi en højere lønramme end f.eks. magisteruddannede. Det vilisær ramme museerne uden for de største byer hårdt. Mini-steren har imidlertid reageret på Venstres kritik og jf. sitsvar på spm. 16 valgt at opdele forskningspuljen, således atmuseer, der ikke opfylder de nye krav, forsat kan få bevilli-get forskningsmidler.Med lovforslaget strammes også kravene for at modtagetilskud fra staten. Således skal statsanerkendte museer frem-over opnå 2 mio. kr. i kommunale og ikke-offentlige tilskud,for at statens grundtilskud udløses. Privatbidragene til muse-erne varierer, og tilskud til lokale museer står næppe øverstpå kommunernes nuværende sparedagsorden. Derfor vil for-slaget som fremsat reelt medføre museumslukninger ellertvangsfusioner med museer i større byer og vil begrænsestore dele af befolkningens mulighed for at opleve den dan-ske kulturarv.For Venstre er det afgørende, at muligheden for muse-umsbesøg opretholdes over hele landet. Venstre bifalderderfor, at ministeren efterfølgende har anerkendt problema-tikken og på den baggrund taget en række initiativer, herun-der fremsat et ændringsforslag, der giver ministeren mulig-hed for at fravige bestemmelsen for så vidt angår museermed forhøjet statsligt tilskud samt, at ministeren har givettilsagn om, at ministeren jf. sit svar på spm 17. over for Fol-ketingets Kulturudvalg gerne vil understrege, »at Kultursty-relsen år for år vil følge udviklingen i museernes ikke-stats-lige tilskud, og at Kulturministeriet forud for overgangsord-ningens udløb vil foretage en evaluering af, om museernekan leve op til det nye minimumskrav på 2 mio. kr., som detjf. lovforslagets bemærkninger er hensigten at fastlægge påde kommende finanslove.«Endvidere kvitterer Venstre for, at ministeren har fulgt oppå vores forslag om at styrke hovedmuseernes forsknings-samarbejde med de statsanerkendte museer (jf. ministerenssvar på spm. 7), og vores forslag om at forbedre de statsan-erkendte museers mulighed for let at låne fra hovedmuseer-nes samlinger (jf. ministerens svar på spm. 8).Venstre ønsker desuden at skabe et sparringsorgan for le-delsen på de to hovedmuseer således, at den magt og kom-petence, der i dag ligger i Kulturministeriet og Kulturstyrel-sen vedrørende de statslige museer overflyttes til bestyrel-serne, så de statslige museer kan agere mere frit og selv-stændigt. Derfor har vi fremsat ændringsforslag til lovforsla-
3
get om etablering af bestyrelser for Nationalmuseet og Sta-tens Museum for Kunst efter samme model som i dag an-vendes for Det Kongelige Teater. Venstre anerkender, at mi-nisteren ser positivt på ideen om at etablere bestyrelser forde pågældende museer.Endelig vil Venstre kvittere for, at ministeren i sit svar påspm. 20 har givet tilsagn om, at de kriterier som Kultursty-relsen skal præcisere yderligere - i samarbejde med landetsmuseer - for at sikre kvalitet og bæredygtighed gennem ud-vikling af fælles normer og retningslinjer på museumsområ-det »ikke må have en karakter, så museernes autonomi ellermulighed for at tilpasse sig lokale vilkår og behov forsvin-der. Kriterierne skal give mening for alle museer i et muse-umslandskab, som skal blive ved med at være mangfoldigt,for netop mangfoldigheden er en af det danske museums-landskabs helt centrale styrker. Normer og retningslinjerskal derfor have karakter af overordnede målsætninger, derrummer høj grad af mulighed for individuelle valg i forholdtil museets planlægning, drift og udvikling.«Desuden ønsker Venstre at bevare kategorien specialmu-seer og de særlige tilskudsmuligheder for denne type muse-er, der hverken er hovedmuseum eller lokalmuseum, mennetop et specialmuseum med særligt speciale, der oftest erlandsdækkende. Ligeledes deler vi den bekymring som enrække høringsbidrag giver udtryk for omkring opbrudet istrukturen omkring konserveringscentrene i Danmark, derofte er vokset ud af lokale og regionale initiativer. Derforhar Venstre fremsat to ændringsforslag om at bevare §§ 16og 16a i deres nuværende form.Afslutningsvis lægger Venstre stor vægt på at støtte til destatsanerkendte museer ydes efter ’offentlige, objektive oggennemsigtige kriterier’ og har derfor fremsat to ændrings-forslag, der netop indsætter denne formulering i de relevanteparagraffer i lovgivningen.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.5. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagTil § 1Af etmindretal(V), tiltrådt af <>:1)Efter nr. 3 indsættes som nye numre:»01.Efter § 5 indsættes før kapitel 3:»§ 5 a.Nationalmuseet ledes af en bestyrelse på indtil 8medlemmer, der beskikkes af kulturministeren.Stk. 2.6 medlemmer udpeges af kulturministeren og skalrepræsentere kulturel og ledelsesmæssig indsigt.
Stk. 3.Medarbejderne på Nationalmuseet kan udpege 2repræsentanter til bestyrelsen. Medarbejderrepræsentanter erbeskyttet mod afskedigelse og anden forringelse af forholde-ne på samme måde som tillidsrepræsentanter inden forvedkommende eller tilsvarende område.Stk. 4.Kulturministeren fastsætter regler for medarbejder-nes valg af bestyrelsesmedlem.Stk. 5.Blandt medlemmerne udpeger kulturministerenformand og næstformand.Stk. 6.Beskikkelserne gælder for 4 år. Umiddelbar genbe-skikkelse kan kun finde sted en gang.Stk. 7.I tilfælde af udtræden udpeges et nyt medlem forden resterende del af perioden.Stk. 8.Bestyrelsen tegnes af formanden og i dennes fra-vær af næstformanden.§ 5 b.Bestyrelsen er Nationalmuseets øverste ledelse oghar over for kulturministeren det overordnede ansvar for, atde bestemmelser for museets virksomhed, der er fastsat,overholdes.Stk. 2.Kulturministeren fastsætter efter indstilling fra be-styrelsen en vedtægt for Nationalmuseet.Stk. 3.Bestyrelsen træffer efter indstilling fra direktionenbeslutning om budgettet inden for de på finansloven fastsat-te rammer og om indgåelse og opsigelse af kollektive over-enskomster, hvortil der måtte være givet bemyndigelse af fi-nansministeren.Stk. 4.Bestyrelsen træffer beslutning om sammensætnin-gen af en direktion.Stk. 5.Bestyrelsen ansætter museumsdirektøren og direk-tionens øvrige medlemmer.Stk. 6.Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden.«02.Efter § 7 indsættes før kapitel 4:»§ 7 a.Statens Museum for Kunst ledes af en bestyrelsepå indtil 8 medlemmer, der beskikkes af kulturministeren.Stk. 2.6 medlemmer udpeges af kulturministeren og skalrepræsentere kulturel og ledelsesmæssig indsigt.Stk. 3.Medarbejderne på Statens Museum for Kunst kanudpege 2 repræsentanter til bestyrelsen. Medarbejderrepræ-sentanter er beskyttet mod afskedigelse og anden forringelseaf forholdene på samme måde som tillidsrepræsentanter in-den for vedkommende eller tilsvarende område.Stk. 4.Kulturministeren fastsætter regler for medarbejder-nes valg af bestyrelsesmedlem.Stk. 5.Blandt medlemmerne udpeger kulturministerenformand og næstformand.Stk. 6.Beskikkelserne gælder for 4 år. Umiddelbar genbe-skikkelse kan kun finde sted en gang.Stk. 7.I tilfælde af udtræden udpeges et nyt medlem forden resterende del af perioden.Stk. 8.Bestyrelsen tegnes af formanden og i dennes fra-vær af næstformanden.§ 7 b.Bestyrelsen er Statens Museum for Kunsts øversteledelse og har over for kulturministeren det overordnede an-svar for, at de bestemmelser for museets virksomhed, der erfastsat, overholdes.
4
Stk. 2.Kulturministeren fastsætter efter indstilling fra be-styrelsen en vedtægt for Statens Museum for Kunst.Stk. 3.Bestyrelsen træffer efter indstilling fra direktionenbeslutning om budgettet inden for de på finansloven fastsat-te rammer og om indgåelse og opsigelse af kollektive over-enskomster, hvortil der måtte være givet bemyndigelse af fi-nansministeren.Stk. 4.Bestyrelsen træffer beslutning om sammensætnin-gen af en direktion.Stk. 5.Bestyrelsen ansætter museumsdirektøren og direk-tionens øvrige medlemmer.Stk. 6.Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden.««[Indførelse af en bestyrelse på Nationalmuseet og StatensMuseum for Kunst]Afkulturministeren,tiltrådt af<>:2)Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:»03.I§ 11, stk. 2,indsættes efter »genstande«: », kunstvær-ker og anden dokumentation«.«[Konsekvensrettelse som følge af forslaget om bl.a. præcise-ring af og betegnelse for de genstandstyper, som museernebenytter i dag]Af etmindretal(V), tiltrådt af <>:3)Nr. 6affattes således:»6.§ 13, stk. 1,affattes således:»Kulturministeren kan på offentlige, objektive og gen-nemsigtige kriterier statsanerkende et museum som tilskud-sberettiget med henblik på, at museet kan indgå med et an-svarsområde i det landsdækkende museumssamarbejde, jf. §2, stk. 2.««[Statsanerkendelse og tilskudsberettigelse skal ske på bag-grund af offentlige, objektive og gennemsigtige kriterier]4)I den undernr. 8foreslåede§ 13 aaffattesstk. 1såle-des:»Kulturministeren yder på offentlige, objektive og gen-nemsigtige kriterier årligt tilskud til driften af statsanerkend-te museer.«[Det årlige tilskud til driften skal ydes på baggrund af of-fentlige, objektive og gennemsigtige kriterier]Afkulturministeren,tiltrådt af<>:5)I den undernr. 8foreslåede§ 13 aindsættes somstk.7:»Stk. 7.Kulturministeren kan fravige bestemmelsen i stk.3, for så vidt angår museer med forhøjet statsligt tilskud.«[Dispensationsadgang til at fravige hovedreglen om, at stats-ligt driftstilskud forudsætter, at museets ikkestatslige tilskudskal udgøre det minimumsbeløb, der årligt fastsættes på fi-nansloven]6)Efter nr. 12 indsættes som nyt nummer:
»04.I§ 14, stk. 1, nr. 9,der bliver nr. 8, indsættes efter»genstande«: », kunstværker og anden dokumentation«.«[Konsekvensrettelse som følge af forslaget om bl.a. præcise-ring af og betegnelse for de genstandstyper, som museernebenytter i dag]Af etmindretal(V), tiltrådt af <>:7)Nr. 17affattes således:»17.§§ 14 a-15 aophæves.«[Lovens bestemmelser i § 16, om at kulturministeren kanyde et særligt driftstilskud til statsanerkendte museer, opret-holdes]8)Nr. 18udgår.[Lovens bestemmelser i § 16 a, om at kulturministeren kanyde driftstilskud til konserveringscentre m.v., opretholdes]Til § 29)Stk. 2udgår. Stk. 3 bliver herefter stk. 4.[Konsekvensrettelse]BemærkningerTil nr. 1Ændringsforslaget indfører en bestyrelse på Nationalmu-seet og Statens Museum for Kunst. Teksten svarer i øvrigttil teaterlovens bestemmelser omkring Det Kongelige Tea-ter. Bestemmelserne giver bestyrelsen den fulde ledelses-kompetence på de to museer, herunder kompetencen til atansætte og afskedige museernes ledere. Bestemmelsen giverendvidere museernes medarbejdere mulighed for at udpegemedlemmer til bestyrelsen.Til nr. 2Der er tale om en ajourføring af den gældende bestem-melse med henblik på at præcisere og betegne de genstands-typer, som benyttes af museerne i dag, og som de statsligemuseer under Kulturministeriet - efter godkendelse af kul-turministeren - kan udskille fra samlingerne. Ændringsfor-slaget skal ses i sammenhæng med lovforslagets ændring afmuseumslovens § 11, stk. 1, § 14, stk. 1, nr. 10, og § 39,hvor der er foretaget en tilsvarende præcisering af gen-standstyper.Til nr. 3 og 4Formuleringen understreger, at kulturministeren kanstatsanerkende museer og yder et årligt tilskud til driften afstatsanerkendte museer på baggrund af offentlige, objektiveog gennemsigtige kriterier.Til nr. 5Bestemmelsen skal give mulighed for, at kulturministe-ren kan fravige bestemmelsen i museumslovens § 13 a, stk.3, om, at statsligt driftstilskud efter stk. 1 forudsætter, at mu-seets ikkestatslige tilskud skal udgøre det minimumsbeløb,der årligt fastsættes på finansloven.
5
Museumsudredningen anbefaler, at alle statsanerkendtemuseer fremover bør have et tilskudsgrundlag på minimum3 mio. kr. En forhøjelse af minimumskravet til ikkestatsligttilskud kombineret med en forhøjelse af det statslige drifts-tilskud skal sikre dette.Dette kan imidlertid have negative konsekvenser for enrække museer, der i dag modtager tilskud efter museumslo-vens § 16, stk. 1, og således har et højt statsligt tilskud, mensom ikke nødvendigvis har et tilstrækkeligt ikkestatsligt til-skud. Hertil kommer de § 16-museer, hvis statslige tilskudikke tidligere har været betinget af et ikkestatsligt tilskud(dvs. museer, der hidtil alene har modtaget tilskud efter mu-seumslovens § 16, stk. 1). Disse museer kan således få pro-blemer i forhold til det nye minimumskrav.Det er hensigten med det foreliggende ændringsforslag tillovforslaget, at de hidtidige § 16-museer skal kunne opnådispensation fra minimumskravet til ikkestatsligt tilskud, så-fremt de i kraft af deres statslige tilskud alligevel er økono-misk bæredygtige. Det vil sige, at museets statslige og ikke-statslige tilskud tilsammen udgør minimum 3 mio. kr.Den i lovforslaget foreslåede ændring af tilskudsbestem-melserne har også betydning for museer, der modtager for-højet statstilskud som følge af tidligere amtslige tilskud.Dette tilskud har hidtil indgået i det ikkestatslige tilskud-sgrundlag, hvilket ikke længere bliver muligt efter den nyetilskudsstruktur. Dette betyder, at en række museer kan fåproblemer med at leve op til det forhøjede minimumskrav,selv om de i kraft af deres statstilskud er økonomisk bære-dygtige.Det er bl.a. på den baggrund tillige hensigten med detforeliggende ændringsforslag til lovforslaget, at hidtidige §15-museer også skal kunne opnå dispensation fra mini-mumskravet til ikkestatsligt tilskud, såfremt de i kraft af de-res statslige tilskud alligevel er økonomisk bæredygtige. Detvil sige, at museets statslige og ikkestatslige tilskud tilsam-men udgør minimum 3 mio. kr.Dispensation kan gives for tre år ad gangen. Der forud-sættes dog ikke en øvre grænse for, hvor mange gange et gi-vet museum kan opnå dispensation.
Der vil ikke kunne gives dispensation til museer, der ef-ter lovens ikrafttrædelse falder under minimumsgrænsen forikkestatsligt tilskud på grund af bortfald af kommunale til-skud.Det skal understreges, at ophævelsen af museumslovens§§ 15 og 16 ikke har betydning for museernes ansvarsområ-der, opgaver eller tilskud. Lovforslaget skal understøtte enudvikling af den eksisterende praksis, hvorefter museernesansvarsområder løbende bliver afstemt og koordineret. Dervil fortsat være statsanerkendte museer med landsdækkendeog specialiserede opgaver. Endelig vil alle statsanerkendtemuseer i udgangspunktet opretholde mindst det eksisterendeniveau for det statslige driftstilskud.Til nr. 6Der er tale om en ajourføring af den gældende bestem-melse med henblik på at præcisere og betegne de genstands-typer, der benyttes af museerne i dag, og som de statsaner-kendte museer – efter godkendelse af kulturministeren – kanudskille fra samlingerne. Ændringsforslaget skal ses i sam-menhæng med lovforslagets ændring af museumslovens §11, stk. 1, § 14, stk. 1, nr. 10, og § 39, hvor der er foretageten tilsvarende præcisering af genstandstyper.Til nr. 7Lovens oprindelige bestemmelser i § 16, om at kulturmi-nisteren kan yde et særligt driftstilskud til statsanerkendtemuseer, som udfører en virksomhed af særlig betydning, op-retholdes.Til nr. 8Lovens oprindelige bestemmelser i § 16 a, om at kultur-ministeren i en overgangsperiode kan yde driftstilskud til dekonserveringscentre m.v., der tidligere var amtskommunaltfinansierede, opretholdes.Til nr. 9Der er tale om konsekvensrettelser som følge af, at § 16 abevares i sin nuværende form, jf. ændringsforslag nr. 8.
Flemming Møller Mortensen (S)fmd.Jan Johansen (S) Benny Engelbrecht (S) Leif Lahn Jensen (S) Troels Ravn (S)Mogens Jensen (S) Sophie Hæstorp Andersen (S) Marlene Borst Hansen (RV) Lone Loklindt (RV) Linda Kristiansen (RV)Pernille Vigsø Bagge (SF) Ole Sohn (SF) Jonas Dahl (SF) Rosa Lund (EL) Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Kim Andersen (V)Martin Geertsen (V)nfmd.Eva Kjer Hansen (V) Michael Aastrup Jensen (V) Flemming Damgaard Larsen (V)Ellen Trane Nørby (V) Eyvind Vesselbo (V) Alex Ahrendtsen (DF) Morten Marinus (DF) Karin Nødgaard (DF)Pia Kjærsgaard (DF) Simon Emil Ammitzbøll (LA) Lars Barfoed (KF) Brian Mikkelsen (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)
4744
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)
98
6
Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
22171612
Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
1111
7
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 24Bilagsnr. Titel1Høringsnotat og høringssvar, fra kulturministeren2Redegørelse i forlængelse af (2011-12) KUU alm. del - svar på spm.151-237 om statsanerkendte museer, fra kulturministeren3Henvendelse af 22/10-12 fra Helsingør Kommune4Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget5ULØ alm. del - svar på spm. 4, fra kulturministeren6Henvendelse af 22/11-12 fra Danmarks Tekniske Museum7Notat om forskningsmidler på museumsområdet, fra kulturministeren8Ændringsforslag, fra kulturministeren91. udkast til betænkning10Notat om forskerkvalifikationer hos museernes medarbejdere, fra kul-turministeren11Beslutningsreferat fra møde den 22/11-12 i Kulturministeriet om mu-seumsloven, fra kulturministeren122. udkast til betænkning13Henvendelse af 5/12-12 fra Holstebro KommuneOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 24Spm.nr.12TitelSpm. om kommentar til henvendelsen af 22/10-12 fra Helsingør Kom-mune, til kulturministeren, og ministerens svar herpåMFU spm. om lovforslagets konsekvenser for vilkårene for og udvik-lingen i landdistrikter og på øerne, til ministeren for by, bolig og land-distrikter og til kulturministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke konsekvenser de ændrede krav til museumslederneskompetencer vil få i forhold til sammensætningen af museernes besty-relser, til kulturministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor mange og hvilke museer der konkret får problemermed at leve op til de nye foreslåede tilskudsregler, til kulturministeren,og ministerens svar herpåSpm. om, hvad kravet om ph.d.-niveau betyder i praksis, til kulturmi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, til kulturministeren, ogministerens svar herpåSpm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, til kulturministeren, ogministerens svar herpåSpm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, til kulturministeren, ogministerens svar herpåSpm. om de faglige råds rådgivningsrolle, og om de får en indstil-lingsret til Kulturstyrelsen fremover, til kulturministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om, hvilke konsekvenser det får for den fremtidige konserveringaf museumsgenstande, når det særlige tilskud til konserveringscentre-ne fjernes, til kulturministeren, og ministerens svar herpå
3
4
56789
10
8
1112
1314
15
1617
1819
2021
Spm. om ophævelse af § 16 i lovforslaget, til kulturministeren, og mi-nisterens svar herpåSpm. om uddannelsen mag.art. kan betragtes som værende på ph.d.-niveau, og at det derfor bør nævnes eksplicit i lovbemærkningerne, tilkulturministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at udvide antallet medlemmer i Kulturministeriets Forsk-ningsudvalg, til kulturministeren, og ministerens svar herpåSpørgsmål om, hvorfor lovforslaget ikke indeholder et krav om, at derskal være en repræsentant for de lokale tilskudsgivende myndigheder ibestyrelsen, til kulturministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorfor lovforslaget fjerner forbuddet mod at bestyrelsenkan være selvsupplerende, til kulturministeren, og ministerens svarherpåSpm. om holdning til at opgive ph.d.-kravet, til kulturministeren, ogministerens svar herpåSpm. om at se bort fra kravet om, at museernes kommunale og ikke-offentlige tilskud tilsammen skal være minimum 2 mio. kr. for at ud-løse grundtilskuddet fra staten, til kulturministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 22/11-12 fra Danmarks Tek-niske Museum, til kulturministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at tage initiativ til en undersøgelse af, hvorvidt der kan ud-vikles en anden model som alternativ til den i lovforslagets bemærk-ninger beskrevne for samling af puljer til tilskud for udvikling af mu-seumsområdet, til kulturministeren, og ministerens svar herpåSpm. om hvorledes ministeren fortolker en passus fra bemærkninger-ne til lovforslaget, til kulturministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 5/12-12 fra Holstebro Kom-mune, til kulturministeren, og ministerens svar herpå
9
Bilag 212 af udvalgets spørgsmål til kulturministeren og dennes svar herpåSpørgsmålene og svarene er optrykt efter ønske fra V.Spørgsmål 1:Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 22. oktober 2012 fra Helsingør Kommune, jf. L 24 –bilag 3.Svar:Henvendelsen påpeger det forhold, at der i Helsingør Kommune findes to museer, der risikerer at faldeunder den nye minimumsgrænse for ikke-statslige tilskud, selvom de i kraft af store statslige tilskud erfuldt økonomisk bæredygtige.Hensigten med at hæve minimumsgrænsen er at sikre, at alle statsanerkendte museer er økonomisk bæ-redygtige. De to omtalte museer er helt klart økonomisk bæredygtige efter det kriterium om et samletøkonomisk grundlag på 3 mio. kr., som museumsudredningen opstiller.Det er min hensigt at fremsætte et ændringsforslag, der tager højde herfor.Spørgsmål 2:Ministrene bedes redegøre for lovforslagets konsekvenser for vilkårene for og udviklingen i landdistrik-ter og på øerne.Svar:Indledningsvis skal det bemærkes, at spørgsmålet er stilet til både kulturministeren og ministeren for by,bolig og landdistrikter. Jeg skal dog besvare det på begge ministres vegne.Formålet med forslaget til ændring af museumsloven er overordnet set at skabe rammebetingelser, derbidrager til fortsat udvikling af et sammenhængende, decentralt museumsvæsen med fagligt og økono-misk bæredygtige museer i hele landet.I forslaget indgår bl.a., at alle statsanerkendte museer fremover vil få et statstilskud på minimum 1 mio.kr., hvilket vil være til fordel for en række mindre museer. Samtidig har den forslåede nye tilskudsstrukturdog også konsekvenser for museer, der ikke kan leve op til krav om et ikke-statsligt tilskudsgrundlag påminimum 2 mio. kr.I alt syv museer ligger – på baggrund af et beregnet gennemsnit af museernes ikke-statslige tilskud-sgrundlag i de seneste tre hele regnskabsår (2009, 2010 og 2011) – under det forslåede nye minimumstil-skudsgrundlag, heraf tre museer på de mindre øer.Gennemsnit2009201020112009-2011MuseumLæsø Museum823.9181.025.628 2.971.162 1.606.903Handels- og Søfartsmuseet 223.0001.997.384 2.658.993 1.626.459Museerne i Brønderslev (tid-ligere Try Museum)1.484.380 1.498.009 1.923.019 1.635.136Danmarks Tekniske Museum 1.687.473 2.217.519 1.347.129 1.750.707Ærø Museum2.050.392 1.570.050 1.991.984 1.870.809Nivaagaards Malerisamling 1.822.100 1.847.700 2.205.500 1.958.433Marstal Søfartsmuseum1.601.121 2.486.262 1.884.529 1.990.637
10
Jf. mit svar på spørgsmål 1 modtager både Handels- og Søfartsmuseet og Danmarks Tekniske Museumbetydelige statstilskud, og er som udgangspunkt økonomisk bæredygtige, uanset det mindre ikke-statsligetilskud. Jeg planlægger at fremsætte et ændringsforslag, der tager højde herfor.Derudover etableres med lovforslaget en overgangsordning på tre år for, at museerne kan tilvejebringeet tilstrækkeligt ikke-statsligt tilskudsgrundlag. I overgangsperioden vil disse museer modtage det sammestatslige tilskud som hidtil, dog mindst 1 mio. kr., som forventes at blive det nye statslige minimumstil-skud.Kulturstyrelsen har oplyst mig om, at styrelsen er i dialog med de pågældende museer og kommuner ommulighederne for at nå det ønskede niveau for ikke-statsligt tilskud. Baseret på de hidtidige tilbagemel-dinger fra denne dialog er det ikke Kulturstyrelsens vurdering, at nogen museer vil ende med at liggeunder tilskudsminimum når overgangsordningen udløber.Spørgsmål 4:Vil ministeren oplyse, hvor mange og hvilke museer der konkret får problemer med at leve op til de nyeforeslåede tilskudsregler, hvor der kræves et ikke-statsligt tilskudsgrundlag på minimum 2 mio. kr. for atopnå et statsligt tilskud også?Svar:Lovforslaget indebærer, at det fremover vil være en betingelse for statsligt driftstilskud, at museet tilve-jebringer et ikke-statsligt tilskudsgrundlag på minimum 2 mio. kr. Det ikke-statslige tilskudsgrundlag kanomfatte kommunale tilskud, anden offentligt tilskud og tilskud fra ikke-offentlig side (fonde, foreninger,organisationer mv.). Vurderingen af, om denne betingelse er opfyldt, vil årligt ske ud fra et gennemsnit afde relevante ikke-statslige tilskud i de seneste tre hele regnskabsår for at tage højde for evt. udsving deenkelte år.Af nedenstående oversigt fremgår, hvilke statsanerkendte museer der – på baggrund af de seneste trehele regnskabsår (2009, 2010 og 2011) – ligger under det forslåede nye minimumstilskudsgrundlag.Gennemsnit2009201020112009-2011MuseumLæsø Museum823.9181.025.628 2.971.162 1.606.903Handels- og Søfartsmuseet 223.0001.997.384 2.658.993 1.626.459Museerne i Brønderslev (tid-1.484.380 1.498.009 1.923.019 1.635.136ligere Try Museum)Danmarks Tekniske Museum 1.687.473 2.217.519 1.347.129 1.750.707Ærø Museum2.050.392 1.570.050 1.991.984 1.870.809Nivaagaards Malerisamling 1.822.100 1.847.700 2.205.500 1.958.433Marstal Søfartsmuseum1.601.121 2.486.262 1.884.529 1.990.637Jf. mit svar på spørgsmål 1 modtager både Handels- og Søfartsmuseet og Danmarks Tekniske Museumbetydelige statstilskud, og er som udgangspunkt økonomisk bæredygtige, uanset det mindre ikke-statsligetilskud. Jeg planlægger at fremsætte et ændringsforslag, der tager højde herfor.Derudover etableres med lovforslaget en overgangsordning på tre år for, at museerne kan tilvejebringeet tilstrækkeligt ikke-statsligt tilskudsgrundlag. I overgangsperioden vil disse museer modtage det sammestatslige tilskud som hidtil, dog mindst 1 mio. kr., som forventes at blive det nye statslige minimumstil-skud.Kulturstyrelsen har oplyst mig om, at styrelsen er i dialog med de pågældende museer og kommuner ommulighederne for at nå det ønskede niveau for ikke-statsligt tilskud. Baseret på de hidtidige tilbagemel-dinger fra denne dialog er det ikke Kulturstyrelsens vurdering, at nogen museer vil ende med at liggeunder tilskudsminimum, når overgangsordningen udløber.
11
Spørgsmål 5:Vil ministeren uddybe, hvad kravet om ph.d.-niveau betyder i praksis, og hvilke konsekvenser det vil fåfor især de mindre museer, som ikke har ph.d.-ansatte.Svar:Jeg skal indledningsvis bemærke, at det i dialogen med museumsverdenen under udredningsarbejdetstod meget klart, at museerne ønsker at opretholde deres forskningsforpligtelse samt styrke og opkvalifi-cere forskningen på museerne. Det fordrer, at museerne arbejder inden for og efter de samme rammer ogden samme lovgivning, som den øvrige forskningsverden. Lovforslagets ændringer i forhold til museer-nes adgang til forskningsmidler skal ses i dette lys.Der uddeles i dag over 400 mio. kr. i driftstilskud til museerne til varetagelse af deres kerneopgaver,herunder forskning. Herudover har Kulturstyrelsen hidtil fordelt ca. 10 mio. kr. årligt til konkrete forsk-ningsprojekter ved de statslige og statsanerkendte museer efter ansøgning. Med lovforslaget overføres deca. 10 mio. kr. årligt til Kulturministeriets Forskningsudvalg (KFU), der herefter fordeler forskningsmid-lerne til museerne, som tilfældet også er for alle øvrige institutioner under Kulturministeriet med forsk-ningsforpligtelse.Kulturministeriets Forskningsudvalg er et uafhængigt udvalg under Det Strategiske Forskningsråd. Ud-valget er sammensat af forskningskyndige medlemmer, hovedsageligt fra Kulturministeriets egne institu-tioner (de sidder dog i udvalget i deres personlige egenskab). Udvalget vil i forbindelse med ændringenblive udvidet med et ekstra medlem med faglige kompetencer på museumsområdet (der sidder alleredeflere med sådanne kompetencer i udvalget).Konsekvensen heraf er, at de museer, der ikke hidtil har haft adgang til at søge forskningsmidler fraKFU, fremadrettet er underlagt samme regler, når de søger om midler til konkrete forskningsprojekter,som KFU hidtil har uddelt midler efter – det vil sige de gældende regler fra lovgivning om fordeling afstatslige forskningsmidler. Det betyder bl.a., at den projektudførende skal være på ph.d.-niveau for atkunne modtage midler.Det forudsættes således ikke, at den projektudførende skal have en ph.d.-grad, men at den pågældendeuafhængigt af uddannelsesbaggrund skal kunne dokumentere forskningserfaring svarende til det, man kanforvente af en ph.d.Dette krav til ph.d.-niveau vil få konsekvenser for de museer, der i dag ikke lever op til kravet. Derforbliver der med lovforslaget etableret en treårig overgangsperiode fra 1. januar 2013, hvor Kulturstyrelsenshidtidige puljemidler til forskning gradvist vil blive overført til KFU. De ikke overførte midler skal iovergangsperioden primært anvendes til forskerbedømmelser af museernes ansatte.Kulturstyrelsen er pt. i gang med en kortlægningsproces for at afdække behovet for såvel forskerbedøm-melser som eventuelle opkvalificeringstiltag i overgangsperioden.Spørgsmål 6:Ministeren anmodes om teknisk bistand til et ændringsforslag til lovforslaget, hvor der oprettes besty-relser på de statslige museer, så der skabes et sparringsorgan for ledelsen på museerne, og sådan at denmagt og kompetence, der i dag ligger i Kulturministeriet og Kulturstyrelsen vedrørende de statslige muse-er overflyttes til bestyrelserne, så de statslige museer kan agere mere frit og selvstændigt.Svar:Jeg skal indledningsvis bemærke, at Statens Naturhistoriske Museum hører under Københavns Univer-sitet, der allerede i dag har en bestyrelse.Såfremt der ønskes oprettet en selvstændig bestyrelse for Statens Naturhistoriske Museum, så kan detteikke ske via museumsloven – ønsket bør i stedet rettes til Uddannelsesministeriet, under hvilket universi-tetet hører.
12
For så vidt angår Nationalmuseet og Statens Museum for Kunst, som er hovedmuseerne på henholdsvisdet kulturhistoriske og det kunsthistoriske område, vedlægger jeg som bilag et udkast til et muligt æn-dringsforslag.Jeg skal bemærke, at udkastet til ændringsforslag er baseret på de eksisterende paragraffer i teaterlovenvedrørende Det Kongelige Teater. Jeg må i den forbindelse understrege, at jeg meget gerne vil belysespørgsmålet om bestyrelser på de to hovedmuseer i forbindelse med de overvejelser, som Kulturministeri-et er ved at påbegynde i forhold til de statslige museer i forlængelse af museumsudredningen.Men samtidig må jeg også understrege, at jeg finder, at en beslutning om bestyrelser på de statslige mu-seer kræver en nærmere forudgående analyse med henblik på at afklare fordele og ulemper samt at sikreen optimal udformning af lovteksten i givet fald.For så vidt angår de øvrige statslige museer under Kulturministeriet (Statens Forsvarshistoriske Muse-um, Dansk Landbrugsmuseum, Dansk Jagt- og Skovbrugsmuseum, Den Hirschsprungske Samling ogOrdrupgaard) så er disse museer ikke specifikt nævnt i lovteksten.På disse museer ville bestyrelser kunne indføres via vedtægter. Det bemærkes i den forbindelse, at DenHirschsprungske Samling allerede har en bestyrelse i medfør af institutionens oprindelige fundats.Spørgsmål 7:Ministeren anmodes om teknisk bistand til et ændringsforslag til lovforslaget, som sikrer, at de statsligemuseer samarbejde inden for forskning, så der sikres værdifuld vidensudveksling mellem alle museerne –ikke kun de statslige.Svar:Med forslaget om ændring af museumsloven (L 24) indskrives museernes forpligtelse til at samarbejdeom deres opgaver i lovens § 2, der i øvrigt handler om disse opgaver. Forpligtelsen har hidtil været opførtsom en selvstændig § 3.Der er dermed tale om en teknisk sanering af loven i lyset af, at der ikke er noget juridisk pointe i, atsamarbejdsforpligtelsen står i en selvstændig paragraf. Der er ikke tale om en indholdsmæssig ændring.Det skal samtidig understreges, at der ikke ændres ved, at samarbejdsforpligtelsen omfatter både statsli-ge og statsanerkendte museer, hvilket fremgår af lovens § 1, stk. 3. De statslige museers forpligtelser erendvidere særskilt understreget i § 10 og § 12. Museumsloven indeholder således en klar forpligtelse til,at de statslige museer samarbejder med de statsanerkendte museer på forskningsområdet.Jeg vil, i forlængelse af spørgsmålet, anmode de to hovedmuseer, Nationalmuseet og Statens Museumfor Kunst – der er de centrale aktører i denne sammenhæng – om at overveje, hvorvidt der er tiltag, derkan styrke hovedmuseernes forskningssamarbejde med de statsanerkendte museer.Jeg vil i den forbindelse bede hovedmuseerne om i forbindelse med disse overvejelser at indgå i en dia-log med de statsanerkendte museer, så vi får afklaret, om der er forhindringer for samarbejdet, som ho-vedmuseerne ikke er opmærksomme på.Spørgsmål 8:Ministeren anmodes om teknisk bistand til et ændringsforslag til lovforslaget, som giver bedre mulighe-der for, at de statslige museers samlinger kan komme rundt i landet og anvendes i udstillingssammenhæn-ge flere steder.Svar:Museumsloven lægger ikke hindringer i vejen for, at de statslige museers samlinger kan komme rundt ilandet – tværtimod må de samarbejdsforpligtelser, som museumsloven (jf. mit svar på spørgsmål 7) til-lægger de statslige museer, anses for at indbefatte en forpligtelse til, at de statslige museer stiller deressamlinger til rådighed for udlån.
13
De begrænsninger, der kan opstå i forhold til udlån fra de statslige museer, er praktiske, og handler omsikringsmæssige, konserveringsmæssige, forsikringsmæssige og ressourcemæssige forhold.Jeg vil, i forlængelse af spørgsmålet, anmode de to hovedmuseer, Nationalmuseet og Statens Museumfor Kunst – der er de centrale aktører i denne sammenhæng – om at overveje, hvorvidt der er tiltag, derkan forbedre de statsanerkendte museers mulighed for let at låne fra hovedmuseernes samlinger.Spørgsmål 16:Hvad er ministerens holdning til at opgive ph.d.-kravet, som beskrevet i bemærkningerne til lovforsla-get?Svar:I bemærkningerne til det fremlagte forslag til lov om ændring af museumsloven (L 24) fremgår det, atKulturministeriet har til hensigt at flytte de midler, der hidtil har været uddelt af Kulturstyrelsen til forsk-ningsformål på museumsområdet, til Kulturministeriet, til uddeling efter indstilling fra KulturministerietsForskningsudvalg (KFU).I den forbindelse ændres kravene, således at ansøgere fremover skal kunne opfylde krav om ph.d.-ni-veau. Der har i den forbindelse været udtrykt bekymring for, at en række museer dermed fremover vilvære afskåret fra midlerne.Kulturministeriet vil sikre, at denne situation ikke opstår, ved fremover at lave en deling af puljen. De-lingen af puljen vil indebære, at en del af puljen overføres til Kulturministeriets Forskningsudvalg, hvorden uddeles i overensstemmelse med de i lovforslagets bemærkninger skitserede kriterier. En anden del afpuljen vil fortsat blive uddelt af Kulturstyrelsen efter indstilling fra styrelsens faglige råd i den nye råd-givningsstruktur.På den måde vil det blive sikret, at alle museer har mulighed for at få del i midlerne.Opdelingen af puljen fastlægges på de årlige finanslove, og vil tage udgangspunkt i antallet af museer,der henholdsvis har og ikke har medarbejdere, der kan opfylde kravene hos KFU. Kulturstyrelsen har for-ud for oversendelsen af dette notat lavet en rundringning til museerne, med henblik på at skønne overantallet af museer i hver kategori.Rundringningen viser, at 76 ud af 107 museer råder over medarbejdere, der enten har en ph.d. eller efteret umiddelbart skøn kan forskerbedømmes til ph.d.-niveau. 31 museer råder ikke over medarbejdere pådette niveau.Umiddelbart vil fordelingen mellem de to puljer således være � til KFU og � i Kulturstyrelsen. Dettetal vil dog skulle kvalificeres inden fordelingen af puljerne for 2014 (puljen for 2013 er allerede, medforbehold for finanslovens vedtagelse, uddelt af Kulturstyrelsen efter de principper, som ind til nu har væ-ret gældende).Der vil årligt skulle tages stilling til fordelingen af midler mellem de to puljer. Fordelingen skal fremad-rettet følge antallet af museer henholdsvis med og uden medarbejdere, der kan leve op til KFU’s krav.Dette vil sikre, at alle museer har samme mulighed for at søge midlerne.Det forudsættes, som beskrevet i lovforslagets bemærkninger, at der ud af den samlede sum, der hidtiler gået til forskning (10 mio. kr. årligt), afsættes en pulje (forventet på 2 mio. kr. årligt, dette tal vil dogligeledes skulle kvalificeres) øremærket til forskerbedømmelser af medarbejdere, der ikke har en ph.d-grad, men kan dokumentere ph.d.-niveau i kraft af deres forskningserfaring. Der forventes at være behovfor at afsætte denne sum i de første 2-3 år af den nye ordning. Midlerne vil blive taget af den samledepulje inden fordelingen mellem museer med og uden medarbejdere på ph.d.-niveau.Kulturministeriet vil hurtigst muligt til udvalget oversende en oversigt over de museer, der ikke efterden nuværende vurdering har medarbejdere, der kan leve op til KFU’s krav. Af hensyn til de navngivnemuseer er det dog nødvendigt at konsolidere listen, før den udleveres.
14
Spørgsmål 17:I hvilket omfang vil ministeren være villig til at se bort fra kravet om, at museernes kommunale og ik-ke-offentlige tilskud tilsammen skal være minimum 2 mio. kr. for at udløse grundtilskuddet fra staten,som beskrevet i bemærkningerne til lovforslaget – eventuelt inden for en overgangsperiode på 5 år, der vilgive museerne bedre mulighed for at tilpasse sig de nye krav?Svar:Indledningsvis skal jeg henvise til mit svar på KUU L 24 spm. 4, hvoraf det fremgår, at problemet efterovergangsperioden udløb under alle omstændigheder formodentligt vil være ikke eksisterende.Dernæst vil jeg gerne overfor Folketingets Kulturudvalg understrege, at Kulturstyrelsen år for år vil føl-ge udviklingen i museernes ikke-statslige tilskud, og at Kulturministeriet forud for overgangsordningensudløb vil foretage en evaluering af, om museerne kan leve op til det nye minimumskrav på 2 mio. kr.,som det jf. lovforslagets bemærkninger er hensigten at fastlægge på de kommende finanslove.Spørgsmål 18:Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 22. november 2012 fra Danmarks Tekniske Museum, jf.L 24 – bilag 6.Svar:Jf. mit svar på KUU L 24 spm. 1 er det min hensigt at fremsætte et ændringsforslag, der giver mulighedfor dispensation fra kravet om ikke-statsligt tilskud til museer, der modtager minimum 3 mio. kr. i stats-ligt tilskud. Danmarks Tekniske Museum vil være omfattet af denne dispensationsadgang.Spørgsmål 19:Vil ministeren på baggrund af den kritik, der har været rejst, tage initiativ til en undersøgelse af, hvor-vidt der kan udvikles en anden model som alternativ til den i lovforslagets bemærkninger beskrevne forsamling af puljer til tilskud for udvikling af museumsområdet?Svar:Det skal understreges, at den model, der indgår i lovforslaget, indebærer, at puljemidlerne til museums-formål ikke, som hidtil, er fordelt på forhånd. I stedet fordeles puljemidlerne ud fra de indsatsområder,som vælges efter indstilling fra det strategiske panel, som foreslås nedsat.Lovforslaget betyder således netop, at der løbende vil være mulighed for at vælge alternative modellerfor fordeling af midlerne, i stedet for, at midlerne på forhånd er fordelt på forskellige formål en gang foralle.Midlerne i puljen skal fortsat gå til udvikling af museernes arbejde inden for centrale formål som for-midling, digitalisering og bevaring. Der vil også fortsat kunne ydes tilskud til erhvervelser.Spørgsmål 20:Hvorledes fortolker ministeren følgende passus fra bemærkningerne til lovforslaget: ”… vil det væreKulturstyrelsens opgave i fremtidens museumslandskab – i samarbejde med museerne – at præcisere kri-terierne yderligere for kvalitet og bæredygtighed gennem udvikling af fælles normer og retningslinjer påmuseumsområdet. ” Herunder i hvilket omfang ministeren vil sikre, at præciseringer fra Kulturstyrelsenikke forhindrer de enkelte museer i at planlægge, drive og udvikle deres museale aktiviteter i overens-stemmelse med lokale behov og betingelser?Svar:Den citerede passage fra bemærkningerne til L 24 afspejler, at museerne har et behov for, i forhold tilderes opfyldelse af de krav, der gælder for statsanerkendte museer, at have så enkle og klare kriterier sommuligt at holde sig til i forhold til kvaliteten i deres opgaveløsning.
15
Museerne skal opleve, at de kriterier, de bliver bedømt ud fra ved kvalitetsvurderingerne, er meningsful-de kriterier, der understøtter museernes arbejde. Det er generelt mit indtryk, at museerne oplever dialogenom kvalitetsvurderingerne som positiv, men der er et løbende behov for at sikre åbenhed og gennemsig-tighed i forhold til, hvad museerne vurderes ud fra.Heri ligger naturligvis også, at kriterierne ikke må have en karakter, så museernes autonomi eller mulig-hed for at tilpasse sig lokale vilkår og behov forsvinder. Kriterierne skal give mening for alle museer i etmuseumslandskab, som skal blive ved med at være mangfoldigt, for netop mangfoldigheden er en af detdanske museumslandskabs helt centrale styrker. Normer og retningslinier skal derfor have karakter afoverordnede målsætninger, der rummer høj grad af mulighed for individuelle valg i forhold til museetsplanlægning, drift og udvikling.Dette vil være udgangspunktet for Kulturstyrelsens arbejde med kriterier for kvalitet og bæredygtighed.Til yderligere orientering kan det bemærkes, at der i den redegørelse, jeg afgav til udvalget i forlængel-se af KUU spm. 151-237 (folketingetsåret 2011-12), indgik en del materiale om kvalitetsvurderingspro-cessen.