Jeg vil ikke starte med at gennemgå lovforslaget, for det har de to tidligere ordførere allerede gjort på ganske fornuftig vis, men jeg vil i stedet tale om de ting, der er i forbindelse med forslaget her, som vi synes er lidt problematiske, eller de ting, som i hvert fald gør os lidt nervøse.
Der er det netop i forhold til § 44, at vi umiddelbart kan blive lidt nervøse over, at man, hvad angår økonomien, skriver, at det ingen økonomiske konsekvenser har, at man laver den her ændring.
Der har det jo også før været sådan, at ministeren med hensyn til den hjælp, som nogle har kunnet få i forhold til deres eksportmuligheder, har haft en bemyndigelse til at kunne fakturere det.
Nu gør man det så væsentlig bredere.
Der mener vi i Dansk Folkeparti jo, at det, når det nu er, at man gør det bredere, så også vil kunne betyde, at erhvervet vil kunne få nogle øgede omkostninger, og det har vi selvfølgelig nogle spørgsmål til.
Det er jo ikke sådan, at vi mener, at de ydelser er nogle ydelser, der blot skal kunne stå til rådighed som noget, der er helt gratis, og det er jo også derfor, at der tidligere har været denne bemyndigelse, men den udvider man nu.
Der mener vi bestemt at det må kunne føre til, at der bliver nogle økonomiske udfordringer, når man nu udvider denne ordning.
Samtidig med det synes jeg jeg må sige, at vi – altså hvis det viser sig, at det her er noget, der kan være forbundet med nogle økonomiske udfordringer – lige nøjagtig her, hvor vi har med fødevareområdet at gøre, så står i en helt unik situation:
Vi har verdens dygtigste kok, det nordiske køkken er kommet på landkortet.
Det er egentlig en rigtig god historie, vi kan fortælle.
Vi ved jo også, at man fra andre ministerområders side rejser rundt i f.eks.
Asien, f.eks.
i Kina, og andre steder, for at promovere de danske virksomheder, så de kan få øget eksport, også på fødevareområdet.
Derfor synes vi også, det ville være ærgerligt, hvis man her går ind og gør det mere vanskeligt og gør det dyrere for de virksomheder at kunne leve op til det, som vi egentlig gerne vil have at de skal gøre, nemlig øge den danske eksport, også på fødevareområdet.
Der er nogle andre ting i det i forhold til Fødevarestyrelsen, som vi synes kan være positive, altså dette med, at man skal kigge fremad, og det, at man skal være dygtigere.
Vi har jo tidligere talt om, at det nogle gange er sådan, at virksomhederne er meget længere fremme med hensyn til det, der vedrører kontrolsystemerne, og det er noget, som vi også i forbindelse med andre forlig har været enige om at man skulle kigge på.
Så der er vi også positivt stemt over for fremadrettet at se på det i forhold til Fødevarestyrelsens arbejde og kontrol.
Men jeg må sige, at vi har en del spørgsmål i forbindelse med udvalgsbehandlingen.
Der ser vi selvfølgelig frem til, at vi – ligesom som det plejer at være – vil kunne få en god dialog og vil kunne få nogle fornuftige svar på de spørgsmål, som vi stiller.