Beskæftigelsesudvalget 2012-13
L 228 Bilag 4
Offentligt
LIGESTILLLINGSVURDERINGAF LOVFORSLAG6. juni 2013
Forslag til lov om ændring af lov omuddannelsesordning for ledige, som har opbrugt deresdagpengeret, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,lov om ferie og lov om kommunal udligning oggenerelle tilskud til kommuner (Forlængelse afuddannelsesordningen for ledige, målretning af 6ugers selvvalgt uddannelse mv.) - L 228Myndighed/AfsenderLovens ikrafttrædelsesdatoKontaktpersonTelefonE-mail
J.nr. 2013-00069781. kontor
Baggrund for loven
Regeringen (Socialdemokraterne, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti) ogEnhedslisten har i maj 2013 indgået ”Aftale om midlertidig arbejdsmarkeds-ydelse”, hvor der bl.a. er aftalt en forlængelse af uddannelsesordningen for ledige,som har opbrugt deres dagpengeret.Lovforslaget udmønter de dele af aftalen, som omhandler:Forlængelse af uddannelsesordningen samt finansieringen heraf ved målretning af6 ugers selvvalgt uddannelse og ændring af ferieloven.Lovforslagets formål
Lovforslagets formål er at udmønte den del af aftalen, der vedrører forlængelse afuddannelsesordningen, målretning af 6 ugers selvvalgt uddannelse og ændring afferieloven, hvorved statens indtægt forøges med uhævede feriepenge samt afkastfra Arbejdsmarkedets Feriefonds kapital.Den primære målgruppe for lovforslagetForlængelse af uddannelsesordningen for ledige
Målgruppen er ledige, som i 2. halvår 2013 opbruger deres ret til dagpenge, ogledige, der er omfattet af uddannelsesordningen i 1. halvår 2013.Efter lovforslaget forlænges uddannelsesordningen med ½ år, således at disseledige får ret til uddannelse med forsørgelse som led i ordningen i op til 6 månederinden for 12 måneder, når deres dagpenge/ret til uddannelsesordningen er opbrugt.Det er fortsat en betingelse, at perioden med uddannelsesordningen sammenlagtmed den lediges forudgående perioder med dagpenge højst udgør i alt 4 år.
For at få et billede af, hvordan ledige, der bliver berørt af forslaget, må antages atvære fordelt på køn, gives i nedenstående tabel 1 en oversigt over fordelingen afledige, der har været omfattet af uddannelsesordningen i perioden januar-april2013. Andelen svarer omtrent til kønsfordelingen blandt de personer, der haropbrugt dagpengeretten januar-marts 2013. Personer, hvis dagpengeret ved fortsatledighed opbruges i 2. halvår, skønnes at have omtrent samme kønsfordeling.Tabel 1Antal personer, der har modtaget særlig uddannelsesydelse januar-april 2013Antalpersoner9.3904.1365.254Andel, pct.100,044,056,0
Køn i altKvinderMænd
Kilde: Jobindsats.dkNote: Antal personer viser, hvor mange personer, der har modtaget særlig uddannelsesydelse i kortere eller længeretid i perioden januar-april 2013.
Målretning af ordningen om 6 ugers selvvalgt uddannelse
Målgruppen er ledige dagpengemodtagere, som har ret til 6 ugers selvvalgtuddannelse.Efter lovforslaget kan de fremover først få 6 ugers selvvalgt uddannelse eftersammenlagt 4 måneders ledighed. Dog kan personer, der er påbegyndt enuddannelse i en opsigelsesperiode, fortsætte med denne i op til 6 uger fra 1. dag iledighedsperioden, forudsat at uddannelsen i øvrigt kan tages som 6 ugers selvvalgtuddannelse.For at få et billede af, hvordan de ledige, der bliver berørt af forslaget, må antagesat være fordelt på køn, gives i nedenstående tabel 2 en oversigt over fordelingen afledige dagpengemodtagere, der har deltaget i 6 ugers selvvalgt uddannelse i 2012.Tabel 2Antal dagpengeberettigede ledige, der har deltaget i 6 ugers selvvalgt uddannelse, 2012.FuldtidspersonerAntalfuldtidspersonerKøn i altKvinderMændKilde: Danmarks Statistik
Andel, pct.
2.4861.3311.155
100,053,546,5
Ændringen af ferieloven
Målgruppen for ændringen af ferieloven er lønmodtagere, der efter ferieårets udløbbeder om udbetaling af uhævede feriepenge, uden at ferien er holdt. Har lønmod-tageren i ferieåret modtaget arbejdsløshedsdagpenge, efterløn m.m. skal antallet afdage med de i loven nævnte ydelser fratrækkes antallet af dage med uhævede ferie-
2
penge. Efter lovforslaget kan målgruppen fremover også få fratrukket antallet afdage med særlig uddannelsesydelse i deres uhævede feriepenge efter ferieåret.For at få et billede af, hvordan personer, der bliver berørt af forslaget, må antagesat være fordelt på køn, er der i ovenstående tabel 1 en oversigt over fordelingen afpersoner, hvis dagpengeret ved fortsat ledighed opbruges i 2. halvår, og ledige, derhar været omfattet af uddannelsesordningen i perioden januar-april 2013. Dissepersoner vil - hvis de har modtaget/modtager særlig uddannelsesydelse - fåfratrukket antallet af dage med særlig uddannelsesydelse, hvis de anmoder omudbetaling af uhævede feriepenge.De sekundære målgrupper for lovforslaget
Målgruppen for ændringen af ferieloven er endvidere Arbejdsmarkedets Feriefond.Efter lovforslaget overfører fonden i alt 40 mio. kr. årligt til statskassen. Beløbetbestår af uhævede feriepenge for hvert af optjeningsårene 2011 og 2012 samteventuelt afkast af fondens kapital. Overførslen sker som en del af finansieringenafAftale om midlertidig arbejdsmarkedsydelse.Samlet vurdering
Lovforslaget er i forhold til målgrupperne kønsneutralt.Baggrunden for konklusionen er, at der i lovforslaget gives lige rettigheder tilkvinder og mænd, og at lovforslaget ikke skønnes at påvirke de strukturer, der i dagstiller mænd og kvinder forskelligt.Det forhold, at lidt flere mænd end kvinder modtager særlig uddannelsesydelse,mens lidt flere kvinder end mænd deltager i 6 ugers selvvalgt uddannelse blandt depersoner, der bliver berørt af forslaget/forslagene, er ikke en følge af de gældenderegler eller forslagene. Det er derimod en følge af de allerede eksisterendestrukturer på arbejdsmarkedet.Det skønnes derfor, at det ikke vil være nødvendigt at gennemføre en egentligvurdering af de ligestillingsmæssige konsekvenser af lovforslaget.
3